Racebil + Hondata + 12V-matning

Frågor om motor, drivlina, fälgar, däck etc. ställer du här
harboged
Inlägg: 35
Blev medlem: 20 juni 2017, 21:42
Namn: Per Junestam
Ort: Nyköping

Hej,

Håller på och bygger en racebil med K24-motor och Hondata V4.

ECUn måste ha permanent 12V-matning annars förlorar den de inlärda värdena för tomgång och fuel trim. På en gatbil skulle man ju kunna lösa det genom att mata "main relay" med permanent 12V istället för tändningsmatning. Men i vår racebil måste all ström förutom matning till just ECUn för att upprätthålla eventuella minnesfunktioner dödas.

En tanke jag har är att ansluta separata permanenta 12V-matningar till ECUns kabelhärva för de stift som normalt tar emot IGP1 och IGP2-matning (verkar vara tändningsmatning). Och separata jordledare från batteriet till kablarna för PG1 och PG2. Kanske räcker det med att man bara ansluter till en av varje, antar att de de kör med dubbla anslutningar för redundans?

Vad tror ni om det?
Har någon något annat förslag?
Eller är det inte så viktigt att behålla dessa minnesfunktioner på en racebil?

/Per
Användarvisningsbild
fonzeka
Inlägg: 3475
Blev medlem: 25 juli 2004, 04:17
Bil: S2000
Namn: Anders Westlund
Ort: Avesta
Has thanked: 7 times
Been thanked: 55 times

Känns inte som det kommer bli nåt större problem att den nollas.
Men det är väl enkelt att prova och se vad ni tycker själva :)
harboged
Inlägg: 35
Blev medlem: 20 juni 2017, 21:42
Namn: Per Junestam
Ort: Nyköping

Visst går det att testa men vore skönt att göra klart elsystemet när man ändå håller på med det :)

På min privata bil tar det ganska lång tid för ECUn att lära om sig. Vet inte hur snabb denna är. Å andra sidan finns det ju bara ett körsätt på bana (full gas :wink: ) så den lär sig kanske snabbare då.
Användarvisningsbild
fonzeka
Inlägg: 3475
Blev medlem: 25 juli 2004, 04:17
Bil: S2000
Namn: Anders Westlund
Ort: Avesta
Has thanked: 7 times
Been thanked: 55 times

Det är väl eventuellt tomgången som kan vara lite irriterande i början men knappast nåt större problem.
Men har du möjlighet så dra fram permanent matning så slipper du fundera på det.
Se till att dra till båda dock, vet inte säkert varför det är dubbelt men skulle tex kunna vara för att stiften har begränsad area och det blir för klent om man bara kör över ett stift.
harboged
Inlägg: 35
Blev medlem: 20 juni 2017, 21:42
Namn: Per Junestam
Ort: Nyköping

Har insett att det är E7 som sköter minnesfunktionen, inte de stiften jag hänvisade till tidigare som är själva matningen till ecun.

Men E7 verkar vara en luring. Dels funkar den som jord till huvudreläet (main relay) och Hondata säger att man inte får mata den med 12V. I WSM (bifogad) står det dock 12V med tändning av.

Har sett en instruktion om man kör utan huvudreläet och då ska man sätta ett 1kohm motstånd på den kabeln.

Så jag misstänker att E7 funkar som jord med tändning på och tar emot matning med tändning av, antagligen via det motstånd som finns i huvudreläet för att få ner spänningen.

En del får en felkod för för hög vbu (voltage back up). Skulle kunna vara för att de matar in 12V utan det där motståndet kanske.

Så då är frågan hur man kopplar in 12V på den kabeln och bara matar när tändningen är avslagen eller när strömmen är bruten. Samt finna lämplig kabel för jord, men det kan man kanske använda de stift jag hänvisade till senast.
Bilagor
k10.png
k10.png (197.45 KiB) Visad 1228 gånger
harboged
Inlägg: 35
Blev medlem: 20 juni 2017, 21:42
Namn: Per Junestam
Ort: Nyköping

Med ett normalt stängt relä borde det väl funka? Och ett motstånd i serie. Så när tändningen är avstängd eller strömmen bruten är det fortfarande 12v matning till E7 via en separat kabel från batteriet (inkl säkring). När tändningen slås på öppnas reläet och matningen till E7 stängs av.
Användarvisningsbild
fonzeka
Inlägg: 3475
Blev medlem: 25 juli 2004, 04:17
Bil: S2000
Namn: Anders Westlund
Ort: Avesta
Has thanked: 7 times
Been thanked: 55 times

Har du nåt kretsschema där main relay och E7 finns med?
harboged
Inlägg: 35
Blev medlem: 20 juni 2017, 21:42
Namn: Per Junestam
Ort: Nyköping

fonzeka skrev: 24 augusti 2019, 13:38 Har du nåt kretsschema där main relay och E7 finns med?
Bara den här.
Screenshot_20190824-141627_Drive.jpg
Screenshot_20190824-141627_Drive.jpg (81.14 KiB) Visad 1207 gånger
harboged
Inlägg: 35
Blev medlem: 20 juni 2017, 21:42
Namn: Per Junestam
Ort: Nyköping

Här är även varianten med ett 1 kOhm motstånd om man kör utan main relay. Kanske ska fimpa huvudreläet då.
Screenshot_20190824-141846_Drive.jpg
Screenshot_20190824-141846_Drive.jpg (80.45 KiB) Visad 1205 gånger
Användarvisningsbild
fonzeka
Inlägg: 3475
Blev medlem: 25 juli 2004, 04:17
Bil: S2000
Namn: Anders Westlund
Ort: Avesta
Has thanked: 7 times
Been thanked: 55 times

Vart lite fundersam varför de skulle dit ett motstånd men det är bara om du kör utan relä.
Kör du med ett relä så agerar spolen i reläet som E7 jordar ner motståndet istället, de brukar nog kunna ligga runt 1k ohm.
harboged
Inlägg: 35
Blev medlem: 20 juni 2017, 21:42
Namn: Per Junestam
Ort: Nyköping

Är inte riktigt med.

Att spolen i huvudreläet fungerar som motstånd är jag med på.

Men om jag nu ska mata E7 med en oberoende 12V-matning, då måste jag väl ersätta spolen i huvudreläet med ett motstånd? För spolen sitter ju på kontrollsidan, inte matningssidan.
Användarvisningsbild
fonzeka
Inlägg: 3475
Blev medlem: 25 juli 2004, 04:17
Bil: S2000
Namn: Anders Westlund
Ort: Avesta
Has thanked: 7 times
Been thanked: 55 times

Ja det låter som du har förstått rätt :)
Skriv svar