FAQ om NA-bygge
Postat: 16 september 2004, 11:24
Hur får man mer effekt och vad förlorar man?
Konsten att trimma NA ligger i att plocka ut ditt vrid så högt upp i registret som motorn klarar.
Du kan antingen ha en motor på 4liter med maxvarv på 5.000rpm
eller en motor på 2liter med maxvarv på 10.000rpm
Dessa två motorer kommer ge samma resultat.
Innan man börjar måste man förstå att effekt och vrid inte lever egna liv utan igentligen bara är två sätt att visa motorns karaktär. I vridkurvan är det lättast att se mellan vilka varv som motorns aktiva område ligger. På effektkurvan är det lättast att se motorn totala prestanda jämfört med andra.
Normal är vridregistret ca 3.000rpm, smalare på lågvarviga masiner
och bredare på högvarviga. Det blir så av sig själv. Länge leve naturen.
Exemplen nedan är överdrivna för att göra det mer överskådligt. Ofta tunas det
så man för högre vrid när man lägger det på dubbelt högt varv. Men man får
heller då inte heller dubbelt brett register som i exemplet. Men detta tar ut varandra lite. + mera saker. Iaf jag förenklar för att öka förståndet för sambanden.
Två typiska motorer kan se ut så här.
Vår 4liters motorn har 400nm mellan 3.000-5.000rpm (2krpm register)
Effekten blir 281hp = 400nm * 5000rpm / 7120
Vår 2liters motorn har 200nm mellan 6.000-10.000rpm (4krpm register)
Effekten blir 281hp = 200nm * 10000rpm / 7120
Dessa två motorer kommer kännas exakt identiska förutsatt att de går lika
fort på varje växel
2liters maskinens växelåda är altså hälften så lågt växlad som 4liters maskinens.
Kraften på hjulen kommer altså vara samma på båda bilarna.
Ex
2áns växel.
4liters
2.500rpm 50km/h
5.000rpm 100km/h
2liters
5.000rpm 50km/h
10.000rpm 100km/h
---------------------------------------------------------------------------------------------
Varför all denna info?
Jo innan du börjar trimma så måste du räkna på din växelåda.
Vad händer när du byter kammar mm för att flytta upp vridregistret
så du kan plocka mer effekt? Första växeln behöver man oftast inte bry sig så mycket om (förutom gamla porschar som gör 100km/h på 1:an).
Men säg att du bygger din motor för att klara 10.000rpm när du då hystar i 2án
så ska du landa på 6.000rpm på våran 2liters snurra. Landar varvet istället på 7.000rpm så har du tappat 25% av din prestanda rakt av. lika dant melan 2án och 3án osv.
----------------------------------------------------------------------------------------------
Vad kan man göra?
Dessa regler gäller (om vridkurvan är rak och fin så är det effekten som avgör prestandan)
- Desto högre upp i register du har vrid desto mer pulver!
- Desto smalare register desto högre vrid.
- 100nm/liter är det man kan plocka +-10% beroende på register bredd
Lite som en bandpass låda till din bilstereo. Desto bredare den spelar desto lägre låter det och tvärt om.
mha kammar extraktor och insug så tunar du in din maximala vridkurva mellan de varv du vill ha dem.
----------------------------------------------------------------------------------------------
Misstaget man lätt gör.
Ha ha Världen är min jag har en 4liters snurra med 281hp. Faaaaaan vad lätttrimmat. Jag lättar veven stoppar i fetare stakar lättare kolvar. Vassare kammar hårdare fjädrar annan extraktor insug. Lägger vridet mellan 6.000-10.000rpm så där ja
resultat
400nm mellan 6.000 - 10.000rpm
400nm * 10.000rpm / 7120 = 562hp (en dubbling)
Synd bara att växellådan nu automatiskt blev drevat för en
toppfarten på 500km/h (250 tidigare). Knappast något du kommer
att utnytja. Pga att du lyckades få så brett register vilket man ofta inte
lyckas med så ligger iaf växlarna rätt i förhållande till varandra. Men
Bilen accelerar inte fortare än den gjorde tidigare.... Men ändrar man
här slutväxeln så händer det grejor.
----------------------------------------------------------------------------------------------
Slutsatts
(fiction)
Det är skrot av 4liters motorn eftersom inget höll för en varvdubbling.
Stakar kolvar allt sånt höll. Men generatorn producerade helt plöttsligt
220volt, vattenpumpen började fungera som en helikopter, samtidig
som oljepumpen skummade oljan till en fin latte. Sen när allt tok skar samtidig,
så blev det en mumsig chokladpudding med metallskrotstopping.
Man måste se till matrealet man har och räkna på en rimlig effektökning.
-----------------------------------------------------------------------------------------------
Jag anser att min bil mår bra av ett varstopp på ca 9.000rpm eftersom jag då får lite högre toppfart vilket jag tyckt att den saknat. 280km/h istället för 250km/h.
Samtidig får jag lite längre tid på varje växel. Men jag kör turbo och har igentligen bara ökat vridet innom samma område som orginal. Turbo är igentligen riktigt billigt i jämförelse. Men inte hälften så sexigt rivigt. Fast det pyyyser bättre.
Mvh
Jonas och Kraft!!
Formler (Jag lägger in fler senare)
BSFC = break specific fuel consumtion (om jag minns rätt)
Iaf ligger på ca 0.48 på våra motorer. en Turbo motor behöver
dock mer bensin för att uppnå samma effekt. så dom brukar
ligga runt 0.5-0.6 som värst. 0.6 tror jag är lite ovanligt på en 16v
bil. Men det beror mycket på vilket komp man har.
BSFC 0.6 betyder altså mer bensin för att producera samma effekt
som en motor med 0.48 25% mer bränsle för att vara exakt.
Som regel brukar man räkna på BSFC på 0.5
Hur stora spridare
Man vill inte ha spridaren öppen mer än 80% av durationen. Annars kan den överhettas och låsa
(spridarens storlek i ccm X antalet spridare X 0.8)
----------------------------------------------------- = Effekt i Hp
. . . . . . . . . . (BSFC X 10.2)
ex (440ccm X 4st X 0. / (0.5 * 10.2) = 276hp
Ökat bränsletryck hur mycket mer flöde?
. . . . . . . . . nytt bränsletryck
roten ur( ---------------------- ) X Tidigare flöde = Nytt flöde
. . . . . . . . tidigare bränsletryck
ex (3.5bar/3bar)^0.5 * 440ccm = 475ccm
Övriga bra att ha formler
.........rpm x vrid(nm)
Hp = ------------------
..............7120
Effekt
1 hp = 0.7355 Kw
1 Kw = 1.36 hp
Tryck
1 bar = 14.226 psi
1 psi = 0.0703bar
Vrid
1 lbs = 1.3558 nm
1 nm = 0.7376 lbs
Fart
1 mph = 1.609 km/h
1 km/h = 0.6215 mph
Längd
1 tum = 2.54 cm
1 fot = 30.48 cm
1 yard = 0.9144 m
1 mile = 1609 m
Volym
1 quarter = 0.946 liter
1 gallon = 3.785 liter
1 cu-in = 16,387 cm2 (1.6 liter = 97.6 cu-in 457 cu-in(v8) = 7.5liter
........... vikten (kg)
HP = ---------------
.........(ET/7.5812)^3
...........vikt
ET = (-------)^(1/3) x 7.5812
............hp
ex:
Om vikten är 1070kg och effekten är 350hp så blir ET 11.0sek
Konsten att trimma NA ligger i att plocka ut ditt vrid så högt upp i registret som motorn klarar.
Du kan antingen ha en motor på 4liter med maxvarv på 5.000rpm
eller en motor på 2liter med maxvarv på 10.000rpm
Dessa två motorer kommer ge samma resultat.
Innan man börjar måste man förstå att effekt och vrid inte lever egna liv utan igentligen bara är två sätt att visa motorns karaktär. I vridkurvan är det lättast att se mellan vilka varv som motorns aktiva område ligger. På effektkurvan är det lättast att se motorn totala prestanda jämfört med andra.
Normal är vridregistret ca 3.000rpm, smalare på lågvarviga masiner
och bredare på högvarviga. Det blir så av sig själv. Länge leve naturen.
Exemplen nedan är överdrivna för att göra det mer överskådligt. Ofta tunas det
så man för högre vrid när man lägger det på dubbelt högt varv. Men man får
heller då inte heller dubbelt brett register som i exemplet. Men detta tar ut varandra lite. + mera saker. Iaf jag förenklar för att öka förståndet för sambanden.
Två typiska motorer kan se ut så här.
Vår 4liters motorn har 400nm mellan 3.000-5.000rpm (2krpm register)
Effekten blir 281hp = 400nm * 5000rpm / 7120
Vår 2liters motorn har 200nm mellan 6.000-10.000rpm (4krpm register)
Effekten blir 281hp = 200nm * 10000rpm / 7120
Dessa två motorer kommer kännas exakt identiska förutsatt att de går lika
fort på varje växel
2liters maskinens växelåda är altså hälften så lågt växlad som 4liters maskinens.
Kraften på hjulen kommer altså vara samma på båda bilarna.
Ex
2áns växel.
4liters
2.500rpm 50km/h
5.000rpm 100km/h
2liters
5.000rpm 50km/h
10.000rpm 100km/h
---------------------------------------------------------------------------------------------
Varför all denna info?
Jo innan du börjar trimma så måste du räkna på din växelåda.
Vad händer när du byter kammar mm för att flytta upp vridregistret
så du kan plocka mer effekt? Första växeln behöver man oftast inte bry sig så mycket om (förutom gamla porschar som gör 100km/h på 1:an).
Men säg att du bygger din motor för att klara 10.000rpm när du då hystar i 2án
så ska du landa på 6.000rpm på våran 2liters snurra. Landar varvet istället på 7.000rpm så har du tappat 25% av din prestanda rakt av. lika dant melan 2án och 3án osv.
----------------------------------------------------------------------------------------------
Vad kan man göra?
Dessa regler gäller (om vridkurvan är rak och fin så är det effekten som avgör prestandan)
- Desto högre upp i register du har vrid desto mer pulver!
- Desto smalare register desto högre vrid.
- 100nm/liter är det man kan plocka +-10% beroende på register bredd
Lite som en bandpass låda till din bilstereo. Desto bredare den spelar desto lägre låter det och tvärt om.
mha kammar extraktor och insug så tunar du in din maximala vridkurva mellan de varv du vill ha dem.
----------------------------------------------------------------------------------------------
Misstaget man lätt gör.
Ha ha Världen är min jag har en 4liters snurra med 281hp. Faaaaaan vad lätttrimmat. Jag lättar veven stoppar i fetare stakar lättare kolvar. Vassare kammar hårdare fjädrar annan extraktor insug. Lägger vridet mellan 6.000-10.000rpm så där ja
resultat
400nm mellan 6.000 - 10.000rpm
400nm * 10.000rpm / 7120 = 562hp (en dubbling)
Synd bara att växellådan nu automatiskt blev drevat för en
toppfarten på 500km/h (250 tidigare). Knappast något du kommer
att utnytja. Pga att du lyckades få så brett register vilket man ofta inte
lyckas med så ligger iaf växlarna rätt i förhållande till varandra. Men
Bilen accelerar inte fortare än den gjorde tidigare.... Men ändrar man
här slutväxeln så händer det grejor.
----------------------------------------------------------------------------------------------
Slutsatts
(fiction)
Det är skrot av 4liters motorn eftersom inget höll för en varvdubbling.
Stakar kolvar allt sånt höll. Men generatorn producerade helt plöttsligt
220volt, vattenpumpen började fungera som en helikopter, samtidig
som oljepumpen skummade oljan till en fin latte. Sen när allt tok skar samtidig,
så blev det en mumsig chokladpudding med metallskrotstopping.
Man måste se till matrealet man har och räkna på en rimlig effektökning.
-----------------------------------------------------------------------------------------------
Jag anser att min bil mår bra av ett varstopp på ca 9.000rpm eftersom jag då får lite högre toppfart vilket jag tyckt att den saknat. 280km/h istället för 250km/h.
Samtidig får jag lite längre tid på varje växel. Men jag kör turbo och har igentligen bara ökat vridet innom samma område som orginal. Turbo är igentligen riktigt billigt i jämförelse. Men inte hälften så sexigt rivigt. Fast det pyyyser bättre.
Mvh
Jonas och Kraft!!
Formler (Jag lägger in fler senare)
BSFC = break specific fuel consumtion (om jag minns rätt)
Iaf ligger på ca 0.48 på våra motorer. en Turbo motor behöver
dock mer bensin för att uppnå samma effekt. så dom brukar
ligga runt 0.5-0.6 som värst. 0.6 tror jag är lite ovanligt på en 16v
bil. Men det beror mycket på vilket komp man har.
BSFC 0.6 betyder altså mer bensin för att producera samma effekt
som en motor med 0.48 25% mer bränsle för att vara exakt.
Som regel brukar man räkna på BSFC på 0.5
Hur stora spridare
Man vill inte ha spridaren öppen mer än 80% av durationen. Annars kan den överhettas och låsa
(spridarens storlek i ccm X antalet spridare X 0.8)
----------------------------------------------------- = Effekt i Hp
. . . . . . . . . . (BSFC X 10.2)
ex (440ccm X 4st X 0. / (0.5 * 10.2) = 276hp
Ökat bränsletryck hur mycket mer flöde?
. . . . . . . . . nytt bränsletryck
roten ur( ---------------------- ) X Tidigare flöde = Nytt flöde
. . . . . . . . tidigare bränsletryck
ex (3.5bar/3bar)^0.5 * 440ccm = 475ccm
Övriga bra att ha formler
.........rpm x vrid(nm)
Hp = ------------------
..............7120
Effekt
1 hp = 0.7355 Kw
1 Kw = 1.36 hp
Tryck
1 bar = 14.226 psi
1 psi = 0.0703bar
Vrid
1 lbs = 1.3558 nm
1 nm = 0.7376 lbs
Fart
1 mph = 1.609 km/h
1 km/h = 0.6215 mph
Längd
1 tum = 2.54 cm
1 fot = 30.48 cm
1 yard = 0.9144 m
1 mile = 1609 m
Volym
1 quarter = 0.946 liter
1 gallon = 3.785 liter
1 cu-in = 16,387 cm2 (1.6 liter = 97.6 cu-in 457 cu-in(v8) = 7.5liter
........... vikten (kg)
HP = ---------------
.........(ET/7.5812)^3
...........vikt
ET = (-------)^(1/3) x 7.5812
............hp
ex:
Om vikten är 1070kg och effekten är 350hp så blir ET 11.0sek