S2000 diff RIKTIGT ILLA!

Frågor om motor, drivlina, fälgar, däck etc. ställer du här
Tillerås
Inlägg: 84
Blev medlem: 11 oktober 2005, 12:22
Ort: Varberg

Var ute o körde igår och när jag gasar på en gång så bara small de till i bilen och det slutade driva...

Nu när jag försöker köra iväg med växel i så vill den driva pyttelite ända tills det känns som det är kuggar som hoppar över någonstans. och det låter riktigt illa med ett skrapande, smällande ljud från vänstersidan bak...

Är det som jag befarar att jag har rasat hela diffen? och isf är det någon som har en sådan liggandes ;D

Tack för snabba svar!
Senast redigerad av Tillerås den 18 juli 2007, 21:57, redigerad totalt 1 gånger.
Christopher Tillerås
Varberg

Kör: [b]Honda s2000[/b]
___________________________

Brukis: [b]Honda legend -89, MB Vito -96[/b]

Slutkörda åk:
Nissan Primera 2.0 slx -91
Volvo 240 -82
Nissan Micra -89
Ford Sierra 2,0i Cl -88
Prelude 2,3i -92
Ford Scorpio 2,9i Cl -89
Ford Scorpio 2,0i -91
Toyota Starlet DX -87
dodo
Inlägg: 77
Blev medlem: 25 juli 2004, 16:00
Bil: civic vt-turbo
Namn: Daniel carlsson
Ort: varberg

kollat drivknutarna är hela ?men är la mer som har rasat sina backaxlar borde finns någon skrotat s2000
team varberg

honda crx vt e85
honda civic vt-t
honda accord type-s
bmw 318is m50
hondapower
Inlägg: 499
Blev medlem: 29 juli 2004, 18:01
Ort: norrköping
Been thanked: 2 times

Särås borde veta detta med diffen på S2000,han har väl typ fått mängd rabatt pga dom diffar han fått köpa.
HyPeRiOn
Inlägg: 80
Blev medlem: 27 maj 2005, 15:46
Bil: S2000
Namn: Peter Olsson
Kontakt:

Kolla resten av drivlinan först, börja längst ut till vänster och kolla knutar och axeln och kika sedan andra sidan för säkerhets skull om du inte hittat problemet vill säga. Låter ju lite mer som om det sitter på vänstersidan och inte i diffen.
När min diff rasade så small det till och följdes av ett streck av olja :P = ingen drift + huggande och smällande vid bogsering, inte det trevligaste dagen det där.
Givetvis kan det vara diffen också men förhoppningen är ju att det sitter utanför. för diffen är väl inte det roligaste att byta och skulle gissa att de är det svåraste att få tag på beggat.
Senast redigerad av HyPeRiOn den 25 juni 2007, 18:40, redigerad totalt 1 gånger.
Peter Olsson
Noak
Inlägg: 54
Blev medlem: 25 juli 2004, 19:00

fan va sopig s2k:s diff är. kan dom inte göra starkare ? eller är den uppgraderad på AP2 ?
<!--coloro:#FF0000--><span style="color:#FF0000"><!--/coloro-->Champions again! 2008!<!--colorc--></span><!--/colorc-->
Härder
Inlägg: 63
Blev medlem: 25 juli 2004, 16:53

Ställer fråan här istället ..
Ska s2000 låta illa när man ligger i 3an och trycker in kopplingen och släpper snabbt? För den jag provkörde klunkade till så det lät riktigt illa?!?!
Lät dom inte ifrån bakaxlen.. ?!
[b]Adam Härder [/b]

S2000 -01
M.P
HPC Guld Medlem
Inlägg: 141
Blev medlem: 23 juni 2005, 19:23
Bil: Civic Type R FL5
Namn: Magnus Pettersson
Ort: Nässjö
Has thanked: 2 times
Been thanked: 17 times

Låter som att det är något med urtrampningslagret på kopplingen.? :hmm:
Magnus Pettersson
Nässjö,mitt i stan 070-3386552

Civic type R FL5
Rallye Red

Tidigare Hondor:
Civic type r FK8
S2000 AP1
Civic Type R EP3
Tommie Blomqvist
Inlägg: 136
Blev medlem: 11 augusti 2005, 11:21
Ort: Sthlm

Nu ska vi se om jag är ute på djuptvatten, men jag vill minnas att jag läste.
Bakaxelklumpen är den samma som sitter på MX5 och även många andra motorsvagare bilar från japan. Men vid normal körning verkar den hålla bra.
Men när man börjar drifta öka motoreffekten så orkar den inte med som sagt.
Tror att all inspirerande körning kan slita ut den mest hållbara konstruktionen.

Dock verkar motorn vara svår att knäcka ;)
[b] Cybertuner[/b]
<!--coloro:green--><span style="color:green"><!--/coloro-->[b]Stolt medlem i klubben "Luftfilter & Stuprör" [/b]<!--colorc--></span><!--/colorc-->
[b]Snabbast på internet, men slöast på gatan
[/b]Saab 9-5[b] <!--fonto:Geneva--><span style="font-family:Geneva"><!--/fonto-->BioPower.<!--fontc--></span><!--/fontc-->[/b] FWD, [b]skrammel och pling![/b]
[b]<!--coloro:blue--><span style="color:blue"><!--/coloro-->Blå[/b]<!--colorc--></span><!--/colorc-->


<!--coloro:red--><span style="color:red"><!--/coloro-->[b]"If it wasn't for bad luck, I wouldn't have no luck at all"<!--colorc--></span><!--/colorc-->
<!--coloro:green--><span style="color:green"><!--/coloro-->Naturally<!--colorc--></span><!--/colorc-->/<!--coloro:green--><span style="color:green"><!--/coloro-->Aspirated[/b]<!--colorc--></span><!--/colorc-->
[b]T[/b]ommie [b]B[/b]lomqvist
Användarvisningsbild
smacke
Inlägg: 1593
Blev medlem: 26 april 2004, 10:44
Bil: NSX
Namn: MarcusMaehlum
Ort: Mammas mage
Kontakt:

runt 30 k har jag för mig... ( står i någon gammal tråd vet jag.. )
SMacke #364
K.Larsson
Inlägg: 40
Blev medlem: 9 juni 2007, 22:59
Ort: Ystad

ska du köpa en beg så köp en som är nyare än 03 (ap2) den är uppdaterad och ska tåla mer pisk =
Kristoffer Larsson
S2000 -07
Användarvisningsbild
wahlsten
Inlägg: 482
Blev medlem: 16 maj 2006, 23:07
Bil: FK2
Namn: Kalle Wahlsten
Ort: Omnejd med Gävle

frågan är hur mycket bättre den nya som kom 04 är? eftersom det ända som är ändrat vad jag vet är överfallen till lagren inne i diffen. rätta mig om jag har fel!
kallewahlsten@hotmail.com
Tel: 070-6602343

Honda Civic Type R -15

Tidigare Bilar:

Mercedes-Benz C 63 AMG -09
Honda Accord Type S -08
Honda S2000 "Spoon" -01
Honda S2000 -00
Tillerås
Inlägg: 84
Blev medlem: 11 oktober 2005, 12:22
Ort: Varberg

Nu har jag haft ett litet uppehåll härifrån och legat ute begravd i garaget bland diffar, drivaxlar, kardan verktyg o svettt....

Jag har rivit isär hela diffen, alltså precis varenda liten del som sitter i den har jag haft ute och granskat VÄL! och jag har blivit såpass klok att jag nästan är 100% på att det inte är i diffen felet sitter....

Det ligger inga flisor i klumpen, det har inte heller gått sönder minsta lilla flisen ur nått drev och inget missljud när man snurrar på den..
det enda jag reagerar på är att när jag håller i de båda fästena som drivaxlarna sitter på och "vickar" dom åt varsitt håll så finns där ett ganska stort glapp men det vet jag inte om det ska vara så?
Ska hissa upp en annan likadan bil imorgon och kolla om så är fallet...

Jag har haft isär vänster drivaxel, inte heller där verkar felet ligga....
Ska plocka av Höger drivaxel imorgon och kolla om det kan vara nått med den också...

Har rubbat och dragit i kardanen också men den verkar inte vara fel på den heller utan inget glapp, inga missljud och allt ser fint ut på den också...

det man funderar på nu är om felet ligger i lådan? men det känns helt fel för det låter bakom bilen...

Efter drivaxeln blir väl nästa steg att montera ihop den igen och hissa ner den o kolla om det inte var en dålig dröm att den gick sönder bara?:P



ge mig tips ni kunniga....
Christopher Tillerås
Varberg

Kör: [b]Honda s2000[/b]
___________________________

Brukis: [b]Honda legend -89, MB Vito -96[/b]

Slutkörda åk:
Nissan Primera 2.0 slx -91
Volvo 240 -82
Nissan Micra -89
Ford Sierra 2,0i Cl -88
Prelude 2,3i -92
Ford Scorpio 2,9i Cl -89
Ford Scorpio 2,0i -91
Toyota Starlet DX -87
Användarvisningsbild
smacke
Inlägg: 1593
Blev medlem: 26 april 2004, 10:44
Bil: NSX
Namn: MarcusMaehlum
Ort: Mammas mage
Kontakt:

har du kollat så den driver ut från vxlådan ?? så de inte e där å inte i bakaxeln felet ligger ??
SMacke #364
phosphor
Inlägg: 8
Blev medlem: 2 augusti 2004, 23:37
Kontakt:

tja grabbar!

Så här var min historie:

Jag var ute o lekte med några polare ( en audi TT, z3 M) osså skulle jag köra en burnis där ifrån o crash boom bang lätt de... suck det drev inget alls, gick knappt att rulla bilen, efter det bogserade vi bilen till en polares pappa som har en verksta med lyft.. kollade under, inget olja som som syndes i allafall..

några dagar efter när jag o fasan hade tid så tog vi av klumpen, den var stum, det var så mycket spint att den inte äns gick att öppna... och ett stort hål på ovansidan... lika stort som en pingisboll...

Som tur va så fick vi tag på en klump från en 02a...

O vad kan ja säga bilen har aldrig gått så bra som det gör nu ...( måste ha varit fel ända sen jag köpte den)


Tid det tog att byta:

2-3 timmar att ta bort klumpen ( ingen lyft på ett gamalt trägolv)
2-3 timmar att sätta på den nya o fylla med oljor...

De var jö bara plug an play så fort o bra gick de, ( hade nog gått fortare med lyft, kanske 2 timmar allt som allt)


Troligtvis så blir det inte lika mycket hårda starter som förut..(tror ja) ;)
Senast redigerad av phosphor den 19 juli 2007, 15:12, redigerad totalt 1 gånger.
[b]Philip Karlsson [/b][i]Upplands Regionen
[/i][b]
Lekbil:[/b]
<!--coloro:red--><span style="color:red"><!--/coloro-->AP1<!--colorc--></span><!--/colorc--> -00, Comptech Kompressor med after cooler, Comptech krängningshämmare fram/bak, Comptech tändstifts kåpa, Speedworks återcirkulerande dumpventil, J´s Racing kolfiberhuv, BBS Lemans 8,5 fram och 9,5 bak ,MUGEN tryckplata, Honda org urtrampnings lager,Dhalhems 6 puckad sinter, Supersprint avgassystem, TODA grenrör ,H&R coilovers, DC Sport Special Shark front, OEM Honda org. vinge, Vita blinkers runt om, bakdiff i från en -02a.
[b]Allaround bilar:[/b]
Audi <!--coloro:red--><span style="color:red"><!--/coloro-->A3<!--colorc--></span><!--/colorc--> -98 +chippad
Audi <!--coloro:#ff0000--><span style="color:#ff0000"><!--/coloro-->A4<!--colorc--></span><!--/colorc--><!--coloro:#000000--><span style="color:#000000"><!--/coloro--> S-Line -07 2.0t med all extra utrustning<!--colorc--></span><!--/colorc-->
[b]Båtar: [/b]
<!--coloro:red--><span style="color:red"><!--/coloro-->[i]Buster L[/i]<!--colorc--></span><!--/colorc-->[i] 50hk Yahamaha -06,uttagen-07, motor från -07[b] NY wakeboradbåten[/b][/i]
<!--coloro:red--><span style="color:red"><!--/coloro-->[i]Stingray 230SX[/i]<!--colorc--></span><!--/colorc-->[i] Volvo 5,7L 280hk -07 [b]NY broom broom båten[/b][/i]
Tillerås
Inlägg: 84
Blev medlem: 11 oktober 2005, 12:22
Ort: Varberg

phosphor skrev:tja grabbar!

Så här var min historie:

Jag var ute o lekte med några polare ( en audi TT, z3 M) osså skulle jag köra en burnis där ifrån o crash boom bang lätt de... suck det drev inget alls, gick knappt att rulla bilen, efter det bogserade vi bilen till en polares pappa som har en verksta med lyft.. kollade under, inget olja som som syndes i allafall..

några dagar efter när jag o fasan hade tid så tog vi av klumpen, den var stum, det var så mycket spint att den inte äns gick att öppna... och ett stort hål på ovansidan... lika stort som en pingisboll...

Som tur va så fick vi tag på en klump från en 02a...

O vad kan ja säga bilen har aldrig gått så bra som det gör nu ...( måste ha varit fel ända sen jag köpte den)


Tid det tog att byta:

2-3 timmar att ta bort klumpen ( ingen lyft på ett gamalt trägolv)
2-3 timmar att sätta på den nya o fylla med oljor...

De var jö bara plug an play så fort o bra gick de, ( hade nog gått fortare med lyft, kanske 2 timmar allt som allt)


Troligtvis så blir det inte lika mycket hårda starter som förut..(tror ja) ;)

Nu var det ju inte riktigt så att jag brydde mig det minsta om vad du hade varit med om eftersom ditt problem inte var det minsta likt mitt... så håll det till en annan tråd...

Åter till problemet:

Just nu väntar jag på den ingående packboxen till klumpen, sen ska klumpen monteras på bilen igen och vi ska kolla under bilen óch se mer exakt vart drivstoppet siiiter.....
Riktigt frustrerande detta!
Ingen som vart med om något liknande?
Christopher Tillerås
Varberg

Kör: [b]Honda s2000[/b]
___________________________

Brukis: [b]Honda legend -89, MB Vito -96[/b]

Slutkörda åk:
Nissan Primera 2.0 slx -91
Volvo 240 -82
Nissan Micra -89
Ford Sierra 2,0i Cl -88
Prelude 2,3i -92
Ford Scorpio 2,9i Cl -89
Ford Scorpio 2,0i -91
Toyota Starlet DX -87
TriXiE77
Inlägg: 867
Blev medlem: 13 juni 2004, 13:54
Bil: Bilbytarkungen
Namn: Mikael Fröjdfeldt
Ort: Eskilstuna / Västerås / Stockholm

har du kollat de som smacke skrev?
073-9034221
Medlemnr: 595
The "trixiewatch" - no of hondas owned: 80
The "malcolmbattle" - EF:16 EG:21 Delsol:9 EK:9 EP:7
__________________________________________________
TRIXIE RACING
Användarvisningsbild
wahlsten
Inlägg: 482
Blev medlem: 16 maj 2006, 23:07
Bil: FK2
Namn: Kalle Wahlsten
Ort: Omnejd med Gävle

som det låter på beskrivningen så är det kanske själva lamellerna i diffen som är slut eftersom du säger att det driver lite?

iofs har jag aldrig hört nån med liknande problem med diffen.

det brukar ju braka lös ordentligt om det brakar med spränkt diff hus som följd.
kallewahlsten@hotmail.com
Tel: 070-6602343

Honda Civic Type R -15

Tidigare Bilar:

Mercedes-Benz C 63 AMG -09
Honda Accord Type S -08
Honda S2000 "Spoon" -01
Honda S2000 -00
Trizz
Inlägg: 10
Blev medlem: 2 juli 2007, 22:38
Ort: Bjärred

För den nyfikne kan jag meddela att en ny diff kostar 49184kr Tack gode gud att man har den helförsäkrad. Måtte nu bara försäkringsbolagen göra sitt.
Per-Christian Nilsson
adio
Inlägg: 1103
Blev medlem: 17 augusti 2005, 21:16
Bil: Del Sol
Namn: Erik Rådström
Ort: Örebro

Täcker försäkringen såna saker? Det tror inte jag om du inte har någon sorts extra försäkring.
Har helförsäkring på min bil också men den täcker inga mekaniska haverier.
Erik Rådström

SPONSORER
AKR-Performance
Pelganders Motorslip
Backup Partner
ziggy
Inlägg: 412
Blev medlem: 12 juni 2005, 15:27
Ort: Stockholm

Trizz: För och efternamn ska finnas med i signaturen enligt forumets regler. Var vänlig att ordna det tack.

Mvh
<!--coloro:#FF0000--><span style="color:#FF0000"><!--/coloro-->070-64 64 377<!--colorc--></span><!--/colorc-->

<!--coloro:#000080--><span style="color:#000080"><!--/coloro-->"F*n va charmig jag är!"
"Har du skydd? -Nej, men jag har kontroll!"

-Sagt under Midsommar i Dalarna 2007 <!--colorc--></span><!--/colorc-->
ei9440
Inlägg: 108
Blev medlem: 13 september 2004, 22:54
Bil: Honda Accord
Namn: Patrik Espelund
Ort: Hammarby Sjöstad, Stockholm

adio skrev:Täcker försäkringen såna saker? Det tror inte jag om du inte har någon sorts extra försäkring.
Har helförsäkring på min bil också men den täcker inga mekaniska haverier.
Kan ju bero på att din bil är 15 år gammal??
Normalt har man ju maskinskade försäkring på nyare bilar, tex. max 5 år och 10000 mil...
Kör: Golf GTI-35 Edition
Tidigare bilar:
Honda Accord Type-S-08
CTR-05,,,AEM-Invidia-Rota-Mugen...
Honda CTR-04...AEM CAI,Buddy Club Spec IV....
Audi a4 1.8Ts-99b
Audi a4 1.8T-97
Honda Civic Esi-94

Heja Gnaget SM-Guld 2009!
Trizz
Inlägg: 10
Blev medlem: 2 juli 2007, 22:38
Ort: Bjärred

adio skrev:Täcker försäkringen såna saker? Det tror inte jag om du inte har någon sorts extra försäkring.
Har helförsäkring på min bil också men den täcker inga mekaniska haverier.
Enligt papprena från försäkringsbolaget så gäller maskinskada på en bil som rullat max 10000mil eller högst 8år gammal. Den täcker bland annat motor, generator, kylsystem, turboaggregat, kraftöverföring, styrväxel med mera.
Dock ska jag inte säga för mycket då diffen precis har rasat, och allt sköts via bilfirma och försäkringsbolag. Men det ser ut som om det inte ska vara några problem då servicearna är korrekt skötta och det är en svensksåld bil (vilket är ett krav). Håller verkligen tummarna.
ziggy skrev:Trizz: För och efternamn ska finnas med i signaturen enligt forumets regler. Var vänlig att ordna det tack.

Mvh
Fixat, mitt första inlägg.
Per-Christian Nilsson
adio
Inlägg: 1103
Blev medlem: 17 augusti 2005, 21:16
Bil: Del Sol
Namn: Erik Rådström
Ort: Örebro

Det hade jag inte en aning om, ursäkta OT men hur funkar det om man ändrat något i motorn?
Erik Rådström

SPONSORER
AKR-Performance
Pelganders Motorslip
Backup Partner
Användarvisningsbild
Kraft
Inlägg: 814
Blev medlem: 24 juli 2004, 23:15
Bil: S2000
Namn: John Kraft
Ort: Stockholm

wahlsten skrev:som det låter på beskrivningen så är det kanske själva lamellerna i diffen som är slut eftersom du säger att det driver lite?

iofs har jag aldrig hört nån med liknande problem med diffen.

det brukar ju braka lös ordentligt om det brakar med spränkt diff hus som följd.
Med tanke på att det inte sitter någon lamelldiff i s2000 så är det inte särskilt troligt.
S2000
NSX
Accord

www.tojabygg.se
Trizz
Inlägg: 10
Blev medlem: 2 juli 2007, 22:38
Ort: Bjärred

adio skrev:Det hade jag inte en aning om, ursäkta OT men hur funkar det om man ändrat något i motorn?
Utan att säga för mycket så tror jag starkt att bilen skall vara i orginalskick (på de delar som det rör)
Per-Christian Nilsson
Användarvisningsbild
wahlsten
Inlägg: 482
Blev medlem: 16 maj 2006, 23:07
Bil: FK2
Namn: Kalle Wahlsten
Ort: Omnejd med Gävle

Kraft skrev:<!--quoteo(post=420793:date=24 Jul 2007, 23:37:14:name=wahlsten)--><div class='quotetop'>CITERA(wahlsten 4 24 Jul 2007, 23:37:14) [snapback]420793[/snapback]</div><div class='quotemain'><!--quotec-->som det låter på beskrivningen så är det kanske själva lamellerna i diffen som är slut eftersom du säger att det driver lite?

iofs har jag aldrig hört nån med liknande problem med diffen.

det brukar ju braka lös ordentligt om det brakar med spränkt diff hus som följd.
Med tanke på att det inte sitter någon lamelldiff i s2000 så är det inte särskilt troligt.
<!--QuoteEnd--></div><!--QuoteEEnd-->

hmm ok.

kan du kanske förklara lite mer.

edit: ursäkta att jag inte va så pass påläst men har alltid trott att LSD har vart lamell diff men nu har jag lärt mig nått nytt efter lite mer läsning.
Senast redigerad av wahlsten den 5 augusti 2007, 17:52, redigerad totalt 1 gånger.
kallewahlsten@hotmail.com
Tel: 070-6602343

Honda Civic Type R -15

Tidigare Bilar:

Mercedes-Benz C 63 AMG -09
Honda Accord Type S -08
Honda S2000 "Spoon" -01
Honda S2000 -00
Tillerås
Inlägg: 84
Blev medlem: 11 oktober 2005, 12:22
Ort: Varberg

Här kommer en liten bild på delen som gått sönder;

Sitter på drivaxeln vid inre drivknuten! Ingen som har en sådan till övers så hör av er på direkten till:

0706221641

Hade uppskattat det riktigt mycke, börjar bli väldigt sugen på o få ut bilen igen....

[attachment=27633:PICT0015.JPG]
Christopher Tillerås
Varberg

Kör: [b]Honda s2000[/b]
___________________________

Brukis: [b]Honda legend -89, MB Vito -96[/b]

Slutkörda åk:
Nissan Primera 2.0 slx -91
Volvo 240 -82
Nissan Micra -89
Ford Sierra 2,0i Cl -88
Prelude 2,3i -92
Ford Scorpio 2,9i Cl -89
Ford Scorpio 2,0i -91
Toyota Starlet DX -87
Användarvisningsbild
smacke
Inlägg: 1593
Blev medlem: 26 april 2004, 10:44
Bil: NSX
Namn: MarcusMaehlum
Ort: Mammas mage
Kontakt:

bra att du hitta felet... :)

går delen inte att köpa lös från Honda ?? jag har svårt att tro att någon har en liggandes å skräpar...
SMacke #364
Skriv svar