Sida 1 av 1

Postat: 12 januari 2009, 23:12
av Huzzy
Hejsan.
Nu har jag stött på lite problem med motorbytet.
Vet om att det inte e det smartaste att trycka ner en b16a1 i en coupe men man e rätt korkad ibland.
När jag byta min del sol mot en annan bil så fick jag med en komplett b16 motor med kabelhärva o databox..
Fick reda på omvägar att det finns en kille här på klubben som köra a1 motor i sin coupe så jag va helt bestämd på att osså få ner den.
Har honat om blocket, portat o planat toppen, lättat svänghjulet, balanserat veven och svänghjulet, bytat kammar, lackat hela motorn i nån spec alu färg som klarar 800grader mm så det känns lite jobbigt att skita i det o köpa en annan motor o börja om från början igen...

Mitt problem nu är med motorfästena och kabelhärvan till att börja med..(stöter säkert på fler på vägen)
Nån smart o bra lösning till fästena???
Elschema till a1 motorn el ngn som kan el och hjälper mig byta ut kontakterna (får bet för jobbet så klart)
Är tacksam för all hjälp jag kan få

Postat: 14 januari 2009, 18:18
av forget_it
Huzzy skrev:Hejsan.
Nu har jag stött på lite problem med motorbytet.
Vet om att det inte e det smartaste att trycka ner en b16a1 i en coupe men man e rätt korkad ibland.
När jag byta min del sol mot en annan bil så fick jag med en komplett b16 motor med kabelhärva o databox..
Fick reda på omvägar att det finns en kille här på klubben som köra a1 motor i sin coupe så jag va helt bestämd på att osså få ner den.
Har honat om blocket, portat o planat toppen, lättat svänghjulet, balanserat veven och svänghjulet, bytat kammar, lackat hela motorn i nån spec alu färg som klarar 800grader mm så det känns lite jobbigt att skita i det o köpa en annan motor o börja om från början igen...

Mitt problem nu är med motorfästena och kabelhärvan till att börja med..(stöter säkert på fler på vägen)
Nån smart o bra lösning till fästena???
Elschema till a1 motorn el ngn som kan el och hjälper mig byta ut kontakterna (får bet för jobbet så klart)
Är tacksam för all hjälp jag kan få

byter du inte ut kabelhärvan.. bara rakt av...?

funderar på samma byte nämligen... fast jag har D16-Y7 i min Coupe nu.. 105Hk :-(....

Postat: 14 januari 2009, 19:42
av maniac
finns färdiga motorfästen att köpa typ hasport så slipper du oroa dig för att motorn hamnar på fel ställe.

Postat: 15 januari 2009, 10:45
av Huzzy
forget_it skrev:<!--quoteo(post=524120:date=12 Jan 2009, 23:12:08:name=Huzzy)--><div class='quotetop'>QUOTE(Huzzy @ 12 Jan 2009, 23:12:08) <a href="index.php?act=findpost&pid=524120"><{POST_SNAPBACK}></a></div><div class='quotemain'><!--quotec-->Hejsan.
Nu har jag stött på lite problem med motorbytet.
Vet om att det inte e det smartaste att trycka ner en b16a1 i en coupe men man e rätt korkad ibland.
När jag byta min del sol mot en annan bil så fick jag med en komplett b16 motor med kabelhärva o databox..
Fick reda på omvägar att det finns en kille här på klubben som köra a1 motor i sin coupe så jag va helt bestämd på att osså få ner den.
Har honat om blocket, portat o planat toppen, lättat svänghjulet, balanserat veven och svänghjulet, bytat kammar, lackat hela motorn i nån spec alu färg som klarar 800grader mm så det känns lite jobbigt att skita i det o köpa en annan motor o börja om från början igen...

Mitt problem nu är med motorfästena och kabelhärvan till att börja med..(stöter säkert på fler på vägen)
Nån smart o bra lösning till fästena???
Elschema till a1 motorn el ngn som kan el och hjälper mig byta ut kontakterna (får bet för jobbet så klart)
Är tacksam för all hjälp jag kan få

byter du inte ut kabelhärvan.. bara rakt av...?

funderar på samma byte nämligen... fast jag har D16-Y7 i min Coupe nu.. 105Hk :-(....
<!--QuoteEnd--></div><!--QuoteEEnd-->
Kontakerna passar inte inne i cupen

Postat: 15 januari 2009, 12:55
av M Scotte
Du måste ha kabelhårva från en B16A2 om det ska fungera. Men börja först och främst med att skaffa verkstadshandboken för din bil och B16A1 och A2 så du inte behöver gissa.

Postat: 15 januari 2009, 14:31
av Huzzy
M Scotte skrev:Du måste ha kabelhårva från en B16A2 om det ska fungera. Men börja först och främst med att skaffa verkstadshandboken för din bil och B16A1 och A2 så du inte behöver gissa.
Tack

Postat: 16 januari 2009, 02:39
av NilsG
Du kan ju även bygga om din nuvarna kabelmatta, motorfästen behöver du från en VTi.

Postat: 16 januari 2009, 09:05
av Zilla
NilsG skrev:Du kan ju även bygga om din nuvarna kabelmatta, motorfästen behöver du från en VTi.
Det var ju min tanke från början men jag själv löser nog inte det. Därför jag skrev att jag kan bet ngn för att göra det

Postat: 16 januari 2009, 22:07
av oskar
Men du fick med en Y21 låda och axlar?

Postat: 17 januari 2009, 11:36
av Huzzy
oskar skrev:Men du fick med en Y21 låda och axlar?
fick med org låda men inga axlar...

Postat: 27 september 2009, 18:57
av dalibor
Zilla huzzy är det samma person med tanke på att de har samma tele nummer och har samma singnatur. läs inläggen och kolla under (säljes b16a1)