Koppla in flera pumpar?hur koppla rätt?

Frågor om motor, drivlina, fälgar, däck etc. ställer du här
green_civic
Inlägg: 482
Blev medlem: 31 december 2004, 02:12
Bil: Integra K24-R
Namn: Stefan Abelson
Ort: lidköping
Been thanked: 1 time

Hej!
Funderar lite runt en ny bränsle setup men är ingen el kung direkt:)
Är detta rätt eller fel?
1st tankmatad pump till fuelcatch till 2st inline pumpar

Tänkte ta matarströmmen till orginal bränsle pump för styrsignal för att driva 2st extra reläer för
Att kunna driva 2 extra pumpar.

Någon som kan hjälpa mig så man inte tabbar sig?
Stefan Abelsson


DCK24-R
green_civic
Inlägg: 482
Blev medlem: 31 december 2004, 02:12
Bil: Integra K24-R
Namn: Stefan Abelson
Ort: lidköping
Been thanked: 1 time

Tack så mycket welen! Men blir det 12v till dessa extra pumpar då? Seriekoppla från relät blir pankaka va?parallellkoppla blir vell bäst?
Stefan Abelsson


DCK24-R
Användarvisningsbild
hamedius
Inlägg: 541
Blev medlem: 27 juli 2004, 19:09

ska man köra på 1 relä så är 30a lite för lite tycker jag. är det 255or så går gränsen vid 7,5 bars bränsletryck och med 044or så kommer man bränna relät vid 6 bar.
för referens så skickar t1 ett 75a relä med sina dual 044 kit.
Hamed Piltan
CRX i-VTEC -88
green_civic
Inlägg: 482
Blev medlem: 31 december 2004, 02:12
Bil: Integra K24-R
Namn: Stefan Abelson
Ort: lidköping
Been thanked: 1 time

Hamed vad tror du om 2st Hella extraljusrelä(för mig de ligger på 30amp st) är det parallellkopplat för styrsignal som gäller även där?
De är 255 pump i tank och planerna är 2st 044 och kommer lägga mig på 100psi i bränsletryck(kommer inte ladda så mycket så de bör vell fungera bra)
Hoppas vi ses någon gång mannen!
Stefan Abelsson


DCK24-R
Användarvisningsbild
hamedius
Inlägg: 541
Blev medlem: 27 juli 2004, 19:09

jag gillar inte idéen med dubbla relän, gillar inte idéen med dubbla pumpar heller så sett bara för att om en failar så fortsätter den andra att gå utan att man märker det direkt och då har man hunnit skjuta motorn innan man märkt det.
å andra sidan så är 044orna rätt pålitliga, förutom med e85 där livslängden sjunker till 500h enligt bosch själva, men du bör iaf utesluta dubbla relän.
klart vi kommer o träffas igen, jag är inte för gammal för honda än :D

http://kinsler.com/handbook126.html
bosch 044 heter 10211 i det testet
19,5 ampere vid 140psi vill jag minnas att jag har sett nånstans
Hamed Piltan
CRX i-VTEC -88
green_civic
Inlägg: 482
Blev medlem: 31 december 2004, 02:12
Bil: Integra K24-R
Namn: Stefan Abelson
Ort: lidköping
Been thanked: 1 time

Nytt altenariv!?
Tillverka ett "sump-rör" i tanken och sedan låta 2st 044or sköta jobbet!
Jag ser lite fördelar med denna lösning och enda nakdelen är vell att det kan suga luft med lite bensin i tanken när man kör bana
http://www.theoldone.com/articles/fuelpump/

Vad tror ni? För och nackdelar?
Stefan Abelsson


DCK24-R
Användarvisningsbild
hamedius
Inlägg: 541
Blev medlem: 27 juli 2004, 19:09

inget bra alternativ, så fort du kommer under halvtank så kommer pumparna att suga luft, speciellt på bana, en riktig sump är ett måste i ditt fall.

hur många hästar siktar du på? på vilket bränsle? vilka spridare?

en äkta 044 klarar lätt 550hk på e85

org pumpen i tanken som matar en sån sump skulle jag vilja rekommendera.

vill du ha mer och paja växellådor till höger o vänster:) så kör på dubbel 044 sumpen med en 255a i originaltanken.
Hamed Piltan
CRX i-VTEC -88
green_civic
Inlägg: 482
Blev medlem: 31 december 2004, 02:12
Bil: Integra K24-R
Namn: Stefan Abelson
Ort: lidköping
Been thanked: 1 time

Verkar vara grymma grejer! Tror Nuke preformance är på G med liknande grej fast med dubbla DW pumpar.
Blir id1000 och e85 så det kräver vell inte mycket av pumarna för att bottna dessa spridare (men vill ha marginal för framtiden)
Stefan Abelsson


DCK24-R
anno
HPC Guld Medlem
Inlägg: 4041
Blev medlem: 28 juni 2009, 13:41
Namn: Andreas Norberg
Ort: Malmö
Has thanked: 10 times
Been thanked: 10 times

Kör med 1 styck DW 304 i orginal tank, DW 1300 cc spridare, orginal bränsle rör in och ut, E85, C38 - 81 kompressor, effekt mellan 400 - 500 hk. Exakta siffror kommer till våren. K20A2 med RSX - låda. Lite off topic... Mest som input.
Honda Insight ZE1 K20A2 2000
Honda Civic Tourer FK3 N16A1 2015
Honda Accord CB7 F22A3 1991
Mini Cooper SE F56 2024
Användarvisningsbild
hamedius
Inlägg: 541
Blev medlem: 27 juli 2004, 19:09

id1000s är som gjorda för en 044 upp till 100psi total bränsletryck.
dubbla 044or på 4x id1000(900) är rätt mycket slöseri med pump, bättre då med fic2150 istället. do it once, do it right.

best bang for the buck skulle vara en walbro400 i tanken + dw1300 spridare = 650whp med e85, enda nackdelen är att man skulle vara tvungen o ha minst halv tank vid race.
Hamed Piltan
CRX i-VTEC -88
Skriv svar