Tryckventil i kopplingshydrauliken

Frågor om motor, drivlina, fälgar, däck etc. ställer du här
VipMartie
Inlägg: 30
Blev medlem: 24 maj 2007, 18:20
Namn: Martin Cheung

Honda experter!

Jag har skrivit tidigare om mitt problem med tjejens Civic och har fortfarande inte lyckats lösa det. Jag har dock nyligen fått reda på en ny pryl som kan vara orsak till mitt problem med att pedalen blir hårdare och hårdare vid stads/kökörning där kopplingen används mer flitig, till slut så slirar kopplingen. Har bytt både koppling (lamell, tryckplatta och urstrampningslager, även kontrollerat svänghjul som är bra) samt kopplingsvätskan och fått pedalläget justerat. Allt gjort hos Honda verkstad.

Den prylen sitter mellan huvud och slavcylindern och kallas för tryckventil. Min fråga är då: Vad gör den? Andra bilar som jag har pysslat med förr har ju bara huvud och slavcylinder. En tryckventil håller visserligen reda på tryck, men varför i så fall och vad gör den vid över eller undertryck?

MVH / Martie
VipMartie
Inlägg: 30
Blev medlem: 24 maj 2007, 18:20
Namn: Martin Cheung

Nåja... 24 visningar och inget svar...

Tur för er att jag inte är såååå tjurig... bara lite. :P

Tänkte dela med mig utav mina fynd, som jag fick på andra forum...

http://www.8thcivic.com/forums/diy-hond ... amper.html

http://honda-tech.com/showthread.php?t=1210919

Som jag upplever det så fungerar den mer som en dämpare för att skona kopplingen vid hårdare uppsläpp. Den fanns i början till mer exklusivare bilar för att körningen skulle bli mindre ryckig.

Ska försöka få en sådan beställd nästa vecka, annars får det bli under början av januari när allt har öppet igen. Antagligen byggs det upp något tryck i våran civic som gör att den gärna slirar efter mycket kopplingsanvändning.

MVH / Martie
VipMartie
Inlägg: 30
Blev medlem: 24 maj 2007, 18:20
Namn: Martin Cheung

Vill också tillägga att det är nummer 33 (längst ner vid högra hörnet av bilden) som är tryckventil/dämpare till kopplingen.

Bild

Här finns mer att läsa:
http://tl.acurazine.com/forums/showthread.php?t=734300

För er som vill ha en mer direkt känsla, så har de flesta valt att ta bort den då sportkänslan försvinner. Jag måste hålla med (även om det var ett tag sedan jag körde tjejens civic) att det nästan känns som kopplingsslir vid varje uppsläpp av kopplingen när bilen brukas hårdare.

MVH / Martie
VipMartie
Inlägg: 30
Blev medlem: 24 maj 2007, 18:20
Namn: Martin Cheung

Då fortsätter jag prata med mig själv igen då...

Fick svar från Honda angående Clutch damper:
Hej Martie.

Ursäkta dröjsmålet med ett svar från Honda.

Din fråga angående clutch damper funktion har jag bara grundläggande funktionsförklaring på denna del. Någon exakt funktionsförklaring finns inte i vår verkstadslitteratur.

Följande information har jag tagit reda på utöver ordinarie verkstadslitteratur och är på Engelska:

Basically this item reduce the shock load to the trans and drive line when the clutch pedal is released to achieve an smoother transition (For example during reductions)

Hoppas informationen är till nytta för dig.

Mvh
Honda Sweden
Customer Relations
Då verkar det stämma med det jag har hittat på nätet...

MVH / Martie
Skriv svar