Kopplingscylinder bytt, men sedan...? (Civic VEi)

Frågor om motor, drivlina, fälgar, däck etc. ställer du här
Gravforsarn
Wannabe
Wannabe
Inlägg: 17
Blev medlem: 18 augusti 2004, 16:12
Bil: Del Sol, Civic, CBR, CRX, Shuttle, XR600
Namn: Jonas Olovsson

9 oktober 2014, 20:15

Många år sedan jag skrev något här sist, men jag hoppas det finns hjälpsamma hjältar fortfarande!

Nu gäller det sparbössan (Civic VEi -92)

I måndags svängde jag ut ur en rondell, och när trean skulle i åkte kopplingen i golvet:
Det rann ur kopplingscylindern (slav).
Inte så farligt tänkte jag och beställde en ny på skruvat.se.
Den kom efter två dagar, såg fin ut och byttes snabbt.
Sedan har jag luftat i två dagar, men eländet vill fortfarande inte frikoppla!
Cylindern rör sig 15mm, samma som på min Del Sol VTi -92, så det verkar OK.

Vad kan det bero på?
Tar jag kofoten och bryter lite extra så går växlarna lätt i.
Kan det fortfarande vara luft som gör att den inte når den sista millimetern?
Jag har luftat genom att "trampa och blöda", samt bakvägen genom att pumpa in vätska med en oljekanna och slang.
Har justerat pedalen lite, men det finns väl inget annat att justera?

Tacksam för alla uppslag!
-Jonas Olovsson-
______________
Honda rakt igenom.....just nu:
Del Sol VTi..92:a Röd
CRX............88:a Röd
Civic...........92:a Röd
HR-v...........03:a Silver
Shuttle 4WD 89:a Vit
CBR600.......97:a Röd/Svart/Vit
XR600r......98:a
Användarvisningsbild
Bullet---
Proffs
Proffs
Inlägg: 2804
Blev medlem: 23 augusti 2010, 09:22
Bil: Honda Civic EG K20
Namn: Andre´ Seppä Fritz
Ort: Malmö

9 oktober 2014, 20:23

Hur är det med huvudcylindern inne i kupén? Dem brukar läcka en del har jag sett på vissa. Kan ju vara att den drar in luft det hållet eller helt enkelt gått i samma veva om man ska gå till ytterligheter.
*Regionsombud Syd*
Andre´ Seppä Fritz
Gravforsarn
Wannabe
Wannabe
Inlägg: 17
Blev medlem: 18 augusti 2004, 16:12
Bil: Del Sol, Civic, CBR, CRX, Shuttle, XR600
Namn: Jonas Olovsson

9 oktober 2014, 20:32

Tack för tipset!
Jo, det var lite fuktigt krig pistongen, men jag torkade bort det och det blev inte mer.
Lika långsökt som att den havererat samtidigt är att den nya är defekt, och i så fall har fel slaglängd,
men jag har svårt att tro det. Som sagt var den så långt jag kunde mäta samma som på Del Sol'en.
-Jonas Olovsson-
______________
Honda rakt igenom.....just nu:
Del Sol VTi..92:a Röd
CRX............88:a Röd
Civic...........92:a Röd
HR-v...........03:a Silver
Shuttle 4WD 89:a Vit
CBR600.......97:a Röd/Svart/Vit
XR600r......98:a
Användarvisningsbild
Bullet---
Proffs
Proffs
Inlägg: 2804
Blev medlem: 23 augusti 2010, 09:22
Bil: Honda Civic EG K20
Namn: Andre´ Seppä Fritz
Ort: Malmö

9 oktober 2014, 20:40

Hade en mazda 323 en gång där slav och huvudcylinder havererade samtidigt :P Därför jag tänkte på det, men som sagt är det väldigt ovanligt att det skulle hända. Hur mår själva kopplingen? Inte märkt att den börjat slira eller om du ser spår av lamellfiber om du tittar in i hållet där armen går in.
*Regionsombud Syd*
Andre´ Seppä Fritz
Gravforsarn
Wannabe
Wannabe
Inlägg: 17
Blev medlem: 18 augusti 2004, 16:12
Bil: Del Sol, Civic, CBR, CRX, Shuttle, XR600
Namn: Jonas Olovsson

14 oktober 2014, 20:51

Nu är även huvudcylindern bytt, men med samma resultat:
Frikopplar inte.
Ser inget konstigt i "armhålet".
Har inte haft några problem med kopplingen innan.
Om jag tar kofoten och bänder lite i armen kopplar det bara fint, men det är som om
slavcylindern inte når ända fram.
Jag har luftat igenom ½liter, men kan det fortfarande vara luft som hindrar att "det lilla extra" som krävs?
-Jonas Olovsson-
______________
Honda rakt igenom.....just nu:
Del Sol VTi..92:a Röd
CRX............88:a Röd
Civic...........92:a Röd
HR-v...........03:a Silver
Shuttle 4WD 89:a Vit
CBR600.......97:a Röd/Svart/Vit
XR600r......98:a
Användarvisningsbild
Bullet---
Proffs
Proffs
Inlägg: 2804
Blev medlem: 23 augusti 2010, 09:22
Bil: Honda Civic EG K20
Namn: Andre´ Seppä Fritz
Ort: Malmö

14 oktober 2014, 21:39

Har du luftat så mycket så borde luften varit ute tycker man. Hur kändes kopplingen för övrigt innan du bytte slavcylinder.
Hade problem för ett par månader sen med min koppling. Pedalen gick också i golvet under körning. och vid felsökning så verkade slavcylinder röra sig som den skulle men den kopplade inte. Om jag la i en växel innan jag startade den så funkade det men kände att bilen låg i dragläge och ville börja rulla. Hade även oljud ifrån kopplingen. Rev ner det och en av kopplingsfjädrarna hade lossnat och blockerade tryckplattan så den inte kopplade ur.
*Regionsombud Syd*
Andre´ Seppä Fritz
Eisenhut
Styrelsen Gold
Styrelsen Gold
Inlägg: 1859
Blev medlem: 12 april 2005, 00:52
Bil: Honda Integra
Namn: Marcus Eisenhut
Ort: Malmö

15 oktober 2014, 08:11

Tänkte precis säga samma... Det är ju inte säkert att det var din slavcylinder som rasade. Kan vara kopplingen som gett upp också.
Mvh/Marcus Eisenhut

Kör:
Honda Jazz -03
Honda Integra Si JRSC -94
Honda CR-V -17

Kört:
Mercedes-Benz C220d -17
Mercedes-Benz C220d -16
Civic Tourer 1.8 Lifestyle -14
Civic 1.8 sport ADAS -15
Civic Tourer 1.6d -15
Civic 1.8 sport -06
Delsol VTi -93
Gravforsarn
Wannabe
Wannabe
Inlägg: 17
Blev medlem: 18 augusti 2004, 16:12
Bil: Del Sol, Civic, CBR, CRX, Shuttle, XR600
Namn: Jonas Olovsson

15 oktober 2014, 19:07

Med tanke på att det rann ur slavcylindern när jag stannade och öppnade huven är det nog ställt utom alla tvivel att det var den som lade av först iaf. Det blev en liten pöl där jag stod. :o
-Jonas Olovsson-
______________
Honda rakt igenom.....just nu:
Del Sol VTi..92:a Röd
CRX............88:a Röd
Civic...........92:a Röd
HR-v...........03:a Silver
Shuttle 4WD 89:a Vit
CBR600.......97:a Röd/Svart/Vit
XR600r......98:a
M Scotte
Jag är en Honda :D
Jag är en Honda :D
Inlägg: 7950
Blev medlem: 26 juli 2004, 12:30
Namn: Martin Scotte
Ort: Vellinge
Been thanked: 7 times
Kontakt:

15 oktober 2014, 19:31

Provat att lufta med vakuumsug på luftnippeln?
Martin Scotte
Subaru Outback -19
Jazz -07
Civic -92
Light travels faster than sound. That is why some people appear bright before you hear them speak
1.22.44 SuperStage(MScotte)
1.26.03 SuperStage(Gullabo)
Gravforsarn
Wannabe
Wannabe
Inlägg: 17
Blev medlem: 18 augusti 2004, 16:12
Bil: Del Sol, Civic, CBR, CRX, Shuttle, XR600
Namn: Jonas Olovsson

15 oktober 2014, 19:45

Nej, det har jag inte.
Ska försöka låna lite grejer i helgen, blir troligen sådan man sätter på locket till behållaren och trycksätter.
-Jonas Olovsson-
______________
Honda rakt igenom.....just nu:
Del Sol VTi..92:a Röd
CRX............88:a Röd
Civic...........92:a Röd
HR-v...........03:a Silver
Shuttle 4WD 89:a Vit
CBR600.......97:a Röd/Svart/Vit
XR600r......98:a
Gravforsarn
Wannabe
Wannabe
Inlägg: 17
Blev medlem: 18 augusti 2004, 16:12
Bil: Del Sol, Civic, CBR, CRX, Shuttle, XR600
Namn: Jonas Olovsson

26 oktober 2014, 12:55

Nu är det luftat med riktiga grejer, men ingen förbättring.
Jag lyfte även över slavcylindern från min Del Sol för att säkerställa att den nya var OK, och det var likadant så all hydraulik kan nog uteslutas.

Testade igen att koppla med kofoten, och drar jag armen 5-10mm mer än vad cylindern klarar av så växlas det som aldrig förr....

Återstår alltså kopplingen, något jag aldrig haft problem med och inte är så insatt i:
Vad kan vara problemet med den?
Symptomet är alltså att kopplingen så att säga "tar för långt ner" och inte frikopplar, med ett karaktäristiskt skorrande när man försöker få i en växel.
Som sagt måste det ha inträffat samtidigt som slavcylindern havererade, eller på väg hem då det gjordes 5-6 försiktiga växlingar i farten (något som gick oväntat smärtfritt, om man var noga med att hitta rätt varvtal).
Det har inte varit några som helt problem tidigare, och den har nu gått knappt 15000mil, varav jag har pendlat 10mil/dag de sista 7000milen, så jag tror inte den haft en så slitsam körning.

Vad kan det vara? Urtrampningslager, lameller...? Något helt annat? Var skall jag börja? Hjälp en oinsatt!
-Jonas Olovsson-
______________
Honda rakt igenom.....just nu:
Del Sol VTi..92:a Röd
CRX............88:a Röd
Civic...........92:a Röd
HR-v...........03:a Silver
Shuttle 4WD 89:a Vit
CBR600.......97:a Röd/Svart/Vit
XR600r......98:a
green_civic
Gillar Honda!
Gillar Honda!
Inlägg: 469
Blev medlem: 31 december 2004, 02:12
Bil: Integra K24-R
Namn: Stefan Abelson
Ort: lidköping

26 oktober 2014, 15:11

Har du kollat skicket på hydralslangen...kan ha spruckit inombords
Stefan Abelsson


DCK24-R
Gravforsarn
Wannabe
Wannabe
Inlägg: 17
Blev medlem: 18 augusti 2004, 16:12
Bil: Del Sol, Civic, CBR, CRX, Shuttle, XR600
Namn: Jonas Olovsson

26 oktober 2014, 19:17

Den lilla stumpen ser OK ut i alla fall.
Du menar alltså att den skulle flexa, utan att läka?
Vad som talat emot det är att slaglängden är den samma som på Del Sol'en.
-Jonas Olovsson-
______________
Honda rakt igenom.....just nu:
Del Sol VTi..92:a Röd
CRX............88:a Röd
Civic...........92:a Röd
HR-v...........03:a Silver
Shuttle 4WD 89:a Vit
CBR600.......97:a Röd/Svart/Vit
XR600r......98:a
green_civic
Gillar Honda!
Gillar Honda!
Inlägg: 469
Blev medlem: 31 december 2004, 02:12
Bil: Integra K24-R
Namn: Stefan Abelson
Ort: lidköping

26 oktober 2014, 20:52

Gravforsarn skrev:Den lilla stumpen ser OK ut i alla fall.
Du menar alltså att den skulle flexa, utan att läka?
Vad som talat emot det är att slaglängden är den samma som på Del Sol'en.
Japp be någon trycka på kopplingspedalen medan du kollar på slangen...kommer svälla upp på något ställe om slangen är paj
Stefan Abelsson


DCK24-R
Skriv svar