Tråden om Integra Type R DC2

Frågor om motor, drivlina, fälgar, däck etc. ställer du här
Användarvisningsbild
StockholmsJOCKE
HPC Medlem
HPC Medlem
Inlägg: 711
Blev medlem: 12 december 2007, 15:12
Bil: ITR DC2
Namn: Jocke
Ort: Södermalm
Been thanked: 2 times

17 november 2014, 16:17

Hello!

Har precis skaffat en ITR så jag har en del frågor och funderingar, tänkte samla allt i en tråd isf att starta en massa trådar.

Börjar lite lätt med det som gnager i huvudet just nu!

- Hur stor betydelse har vingen på DC2:an?
Blir det stor skillnad om man tar bort den, tänkte kanske köra med gurnyflap eller vad det nu heter ist.
Men är den till stor hjälp får den sitta kvar.

- Kan jag använda mina coils från min CRX VT?
Om jag byter mina bakre länkarmar så fungerar det bak. Men hur fungerar det fram!?

- Går det att använda mitt främre camber kit från min CRX VT?
Vet att typ EG/DC har en mer rund båge om man jämför mot CRX. När jag körde med EG camber kit fram på rexen så tog det i, men hur fungerar det med rex främre på en DC2:a !? Bakre camber kit ska vad jag vet inte vara något problem med, så dom flyttar jag över.

/Jocke
Eisenhut
Styrelsen Gold
Styrelsen Gold
Inlägg: 1859
Blev medlem: 12 april 2005, 00:52
Bil: Honda Integra
Namn: Marcus Eisenhut
Ort: Malmö

17 november 2014, 16:28

- Vingen gör sitt kan jag säga. Inte supermycket men den är där ändå av en anledning. :)

- Jajamen det kan du göra. Samma infästningar fram, dock måste du använda CRXens gafflar.

- Jajamen där också. Det är samma på EG, DC, EF, EE. Bara EK som skiljer praktiskt taget.
Mvh/Marcus Eisenhut

Kör:
Honda Jazz -03
Honda Integra Si JRSC -94
Honda CR-V -17

Kört:
Mercedes-Benz C220d -17
Mercedes-Benz C220d -16
Civic Tourer 1.8 Lifestyle -14
Civic 1.8 sport ADAS -15
Civic Tourer 1.6d -15
Civic 1.8 sport -06
Delsol VTi -93
M Scotte
Jag är en Honda :D
Jag är en Honda :D
Inlägg: 7950
Blev medlem: 26 juli 2004, 12:30
Namn: Martin Scotte
Ort: Vellinge
Been thanked: 7 times
Kontakt:

17 november 2014, 17:54

Du har väl redan coils på bilen?
Geometrin är inte ens när på en EE och en eg/dc.
Saker som passar eg passar dc2 och viceversa men inget från ek eller ee.

Det går att fysiskt montera coils från ee på en dc2 men bilen kommer bli låg även på högsta inställningen
Martin Scotte
Subaru Outback -19
Jazz -07
Civic -92
Light travels faster than sound. That is why some people appear bright before you hear them speak
1.22.44 SuperStage(MScotte)
1.26.03 SuperStage(Gullabo)
Användarvisningsbild
StockholmsJOCKE
HPC Medlem
HPC Medlem
Inlägg: 711
Blev medlem: 12 december 2007, 15:12
Bil: ITR DC2
Namn: Jocke
Ort: Södermalm
Been thanked: 2 times

17 november 2014, 23:46

Ja det sitter coils på bilen. Jag köper helt ditt resonemang så dom får sitta kvar. Kört 70 mil med bilen och är faktiskt väldigt nöjd med väghållningen. Men det får bli ställbara fram och bak för det sitter original på bilen nu, eller får man "hyfsad" camber med org saker? Har för mig att jag sett en video med Mr Spoon där han rekommenderade camberstag från en Dc2 av 2000 års modell som en bra uppgradering. Försökt få fram vad som ändrades på den fronten på 00 specen, men har inte hittat något.

Ny fundering, hittar ingen bra bild på hur en integra ska se ut i bagageutrymmet. Min är lite rensad, saknas plast, hatthylla osv men det jag undrar över är botten, är det bara mattan med en tunn pappbit under, sitter inte mattan fast i något?

Bild

/J
Användarvisningsbild
Blitzwing
HPC Guld Medlem
HPC Guld Medlem
Inlägg: 1520
Blev medlem: 1 juli 2009, 23:10
Bil: DC2K & GD1
Namn: Robin Persson
Ort: Finspång
Has thanked: 11 times
Been thanked: 2 times

18 november 2014, 06:54

Det ska ligga som ett trälock under mattan och täcka reservhjulet.

Mr Spoon tipsar om den uppgraderingen till 96-spec integra. 1998 och 2000 är samma.
Robin Persson | K som i Kent-Ove
Användarvisningsbild
Malkolm
HPC Guld Medlem
HPC Guld Medlem
Inlägg: 5144
Blev medlem: 28 juli 2004, 15:49
Bil: TEN second car!
Namn: Malkolm Roth
Ort: Västerås
Has thanked: 19 times
Been thanked: 2 times

18 november 2014, 11:24

Jocke: en Integra är som en copycat på en EG!!! är bara utseendet dem gjort annorlunda! :mrgreen:
Malkolm Roth, Västerås #600, 070-770 49 66 www.JDMracing.se
Användarvisningsbild
StockholmsJOCKE
HPC Medlem
HPC Medlem
Inlägg: 711
Blev medlem: 12 december 2007, 15:12
Bil: ITR DC2
Namn: Jocke
Ort: Södermalm
Been thanked: 2 times

19 november 2014, 18:50

Blitzwing skrev:Det ska ligga som ett trälock under mattan och täcka reservhjulet.
Mr Spoon tipsar om den uppgraderingen till 96-spec integra. 1998 och 2000 är samma.
Tack för infon Robin, du har helt rätt så var det!
Malkolm skrev:Jocke: en Integra är som en copycat på en EG!!! är bara utseendet dem gjort annorlunda! :mrgreen:
Ha ha ha ha, då blir integra det närmaste EG som jag kommer köra :lol:

Nu till dagens snö!

Jag har ordnat mig en CH till min P30 box som jag planerar att köra på i Integran. Tycker att jag gjort en grundlig research på hur detta skulle gå till. Men igår så dök det upp lite tvivel, jag har en 98:a och överallt på nätet så stod det att det att det är 2a härva som gäller för min årsmodell.

Men nu har jag fastnat på en sak. I manualen till Crome står det att skillnaden mellan 2a och 2b är immobilizer.......
Tyvärr kan jag inte bara gå ut i garaget och kolla, men ju mer jag tänker så tror jag fan att det blinkar en grön nyckellampa
men om det är hjärnspöken eller inte går inte att sortera ut............
Min är som sagt en 98:a och min uppfattning är att det är 99-00 som har 2b.

Något som man kan kolla upp utan att ha tillgång till bilen!? Det sitter en P73 box i bilen om det är till någon hjälp!?

Bild

/J
Användarvisningsbild
Blitzwing
HPC Guld Medlem
HPC Guld Medlem
Inlägg: 1520
Blev medlem: 1 juli 2009, 23:10
Bil: DC2K & GD1
Namn: Robin Persson
Ort: Finspång
Has thanked: 11 times
Been thanked: 2 times

19 november 2014, 19:45

Du borde ha en immobilizer, det har jag i min 98.
Robin Persson | K som i Kent-Ove
Användarvisningsbild
StockholmsJOCKE
HPC Medlem
HPC Medlem
Inlägg: 711
Blev medlem: 12 december 2007, 15:12
Bil: ITR DC2
Namn: Jocke
Ort: Södermalm
Been thanked: 2 times

19 november 2014, 20:00

Intressant min käre Blixtvinge! Men vad vet jag,det kan inte mer än säga pppjjjofff iaf 8)

/J
Användarvisningsbild
Blitzwing
HPC Guld Medlem
HPC Guld Medlem
Inlägg: 1520
Blev medlem: 1 juli 2009, 23:10
Bil: DC2K & GD1
Namn: Robin Persson
Ort: Finspång
Has thanked: 11 times
Been thanked: 2 times

19 november 2014, 20:02

Jag undrar jag om det inte är någon form av standard i Hondor från ett visst årtal därikring. Det finns säkert någon mer kunnig som kan bekräfta.
Robin Persson | K som i Kent-Ove
Användarvisningsbild
StockholmsJOCKE
HPC Medlem
HPC Medlem
Inlägg: 711
Blev medlem: 12 december 2007, 15:12
Bil: ITR DC2
Namn: Jocke
Ort: Södermalm
Been thanked: 2 times

19 november 2014, 20:21

Note: If you have a 96-01 (OBD II) Honda or Acura, you will need a purchase an OBD II to OBD I conversion harness in order to run the aforementioned ECUs. If you have a 96-98 Civic or 94-99 Integra, you will need an OBD IIa to OBD I hardness, if you have a

99-00 Civic or 00-01 Integra, you will need an OBD IIb to OBD I conversion harness.
The rule of thumb, if your Honda has the Immobilizer, (Chip in the Key, and Green Key Light on gauge cluster when starting vehicle) it is OBD IIb. This of course does not apply to vehicles newer than 2001, as these use a completely different engine/ECU setup.


Utdrag ur någon manual till Crome. Men denna text kanske kan tolkas olika beroende på olika marknader?

Edit: CH kommer från en bil med Immobilizer och körd med P28, så det kommer fungera. :D

/J
Användarvisningsbild
Blitzwing
HPC Guld Medlem
HPC Guld Medlem
Inlägg: 1520
Blev medlem: 1 juli 2009, 23:10
Bil: DC2K & GD1
Namn: Robin Persson
Ort: Finspång
Has thanked: 11 times
Been thanked: 2 times

19 november 2014, 20:32

Gött att höra! Du fick inte med en röd nyckel när du köpte bilen?
Robin Persson | K som i Kent-Ove
Användarvisningsbild
StockholmsJOCKE
HPC Medlem
HPC Medlem
Inlägg: 711
Blev medlem: 12 december 2007, 15:12
Bil: ITR DC2
Namn: Jocke
Ort: Södermalm
Been thanked: 2 times

19 november 2014, 20:53

Totalt tre fick jag med min. Tyvärr ingen röd... Men den ena svarta har en bricka med fyra siffror måste vara imob nyckel.
Bild

/J
green_civic
Gillar Honda!
Gillar Honda!
Inlägg: 469
Blev medlem: 31 december 2004, 02:12
Bil: Integra K24-R
Namn: Stefan Abelson
Ort: lidköping

20 november 2014, 17:02

Har ett svagt minne av att jag läst att vingen genererar ett tryck på 15kg i 110km/h
Stefan Abelsson


DCK24-R
Användarvisningsbild
Brox
Lärd
Lärd
Inlägg: 1089
Blev medlem: 21 februari 2008, 19:34
Bil: Civic VT-Turbo
Namn: Krille Brozinic
Ort: Halmstad

20 november 2014, 21:27

green_civic skrev:Har ett svagt minne av att jag läst att vingen genererar ett tryck på 15kg i 110km/h
Hela 15kg?? Släng den! Största lättningen som går att göra i en Dc2a isådanafall :wink: :mrgreen:
Honda Power :unkown
Bmw E30 192HP+
Civic VT
Civic FK2
Civic Hybrid
Användarvisningsbild
Rogge/AUTOMONTAGE
HPC Guld Medlem
HPC Guld Medlem
Inlägg: 655
Blev medlem: 12 november 2007, 23:31
Bil: Husbil !
Namn: Roger "Rogge" Ohlsson
Ort: Västerhaninge
Been thanked: 1 time

20 november 2014, 23:01

Alla bilar som såldes efter oktober -97 (i Sverige) måste ha immobilizer,
original eller eftermonterad.
Om jag nu minns rätt .... det var ju några år sedan ;-)
Roger Ohlsson
0733200002




Kullen -14 1:03,0 EG
Sviesta -14 1:05,5 EG
M-torp -13 1:33,0 EG
Sturup -12 1:17,3 S40
G-åsen -10 1:16,8 EG
K-torp -09 1:15,4 S40
Lunda -09 1:25,6 EG
A-torp -06 2:05,4 Citroen
Användarvisningsbild
Malkolm
HPC Guld Medlem
HPC Guld Medlem
Inlägg: 5144
Blev medlem: 28 juli 2004, 15:49
Bil: TEN second car!
Namn: Malkolm Roth
Ort: Västerås
Has thanked: 19 times
Been thanked: 2 times

21 november 2014, 08:55

Nyckeln på bilden som är lite mer gummiaktig/mjukare och har 3ränder i gummit. Det är en EG nyckel!
Coolaste honda nyckeln är ju den grå med texten "Integra Type R" som fanns i japan.

http://www.google.se/imgres?imgurl=http ... B4QMygCMAI
Malkolm Roth, Västerås #600, 070-770 49 66 www.JDMracing.se
Användarvisningsbild
PointMan
Gillar Honda!
Gillar Honda!
Inlägg: 406
Blev medlem: 20 februari 2008, 00:47
Namn: P-H Gu
Has thanked: 1 time

24 november 2014, 00:44

StockholmsJOCKE skrev:Totalt tre fick jag med min. Tyvärr ingen röd... Men den ena svarta har en bricka med fyra siffror måste vara imob nyckel.
Bild

/J
Jodå, den röda ligger i förpackning tillsammans med instruktionsboken.
Carbon Bronze Pearl Accord Tourer 2.0 Sport -07
Användarvisningsbild
StockholmsJOCKE
HPC Medlem
HPC Medlem
Inlägg: 711
Blev medlem: 12 december 2007, 15:12
Bil: ITR DC2
Namn: Jocke
Ort: Södermalm
Been thanked: 2 times

24 november 2014, 18:51

PointMan skrev:Jodå, den röda ligger i förpackning tillsammans med instruktionsboken.
Där har jag inte titta men det stämmer, har nu fyra nycklar tack för infon PH :D


Bild

Hade stora planer för helgen men tyvärr blev det en massa jobb istället, men smet upp för lite service och söndagsmys i garaget!
Hoppas att man kan ta någon sväng till helgen för jag han inte trycka i min P30 box som jag varit fett laddad för :(

Lite kuriosa från Christer är att det endast såldes åtta stycken Integror i Sverige, samtliga var vita.

/J
iderth
Användare
Användare
Inlägg: 104
Blev medlem: 26 mars 2006, 11:14
Bil: Honda FR-V 07
Namn: Magnus Jönsson
Ort: Sjöbo

27 november 2014, 19:23

Nästan rätt. Det va bara fem st. Har själv träffat gubben som distribuerade alla fem. Jag har kraschat en av dom i våras och en skrotades för många år sedan så det finns bara tre kvar.
Användarvisningsbild
StockholmsJOCKE
HPC Medlem
HPC Medlem
Inlägg: 711
Blev medlem: 12 december 2007, 15:12
Bil: ITR DC2
Namn: Jocke
Ort: Södermalm
Been thanked: 2 times

1 december 2014, 13:41

Bild

Tog ledigt och hängde i garaget tor & fre. Blev allt lite gjort fick ITR:en besiktigad och det var riktigt skönt att ha det avklarat :-)
Kopplade in CH härva och min P30 box. Boxen var lite seg men kom igång, finns en brytare på sidan av boxen som reglerar om det är original chipp eller det brända som är master.
Inte så smart på en box som skall sitta i en ITR, då brytaren är monterad på felsida och den switchade fram och tillbaka ett par gånger utav sig själv. Blev lite huvudbry innan jag kom på det, men nu går den bra igen.

La många många timmar på att tvätta bilen ordentligt på utsidan och det börjar närma sig men inte nöjd ännu...
Insidan fick sig en snabb genomkörare men finns massa kvar en massa där också.

Dagens fundering handlar om hur läget att skaffa en ny matta ser ut!? Finns det att beställa, i värsta fall får jag plocka ut den som sitter i bilen och göra mitt bästa.

Sen undrar jag om vissa plastdelar från inredningen, något som går att få tag i!? Finns en hel del andra saker som hatthylla osv som man skulle vilja få ta i, någon som har ITR inredning till salu!?

Han även med att byta ratt, provade med en S2000 men det gick inte alls... Hur ser alternativen ut, är eftermarknads ratt den enda vägen att gå?
Är det en lätt operation att byta till en passande rattstång för att få tillgång till fler användbara Honda Oem rattar. Skulle nämligen vilja ha en CTR ratt i min Integra.

/J
Användarvisningsbild
NitraM
Styrelsen Gold
Styrelsen Gold
Inlägg: 2283
Blev medlem: 6 november 2005, 19:59
Bil: Civic vti ek4 phoenix
Namn: Martin Augustsson
Ort: Norrköping
Has thanked: 10 times
Been thanked: 8 times

1 december 2014, 13:56

Kanske dags att starta en projekttråd gubben? =)

Vad jag har för mig så ska oem rattar passa utan problem så länge det är airbag på de.
Martin Augustsson *Sekreterare HPC*
Privat: 0735-325213
Jobb: 011-4954005
Säljare på Karstorps Bildemontering
Norrköping
moggesthlm
HPC Medlem
HPC Medlem
Inlägg: 866
Blev medlem: 25 juli 2004, 16:08
Ort: Sollentuna, Stockholm
Been thanked: 1 time

1 december 2014, 14:04

Malkolm skrev:Nyckeln på bilden som är lite mer gummiaktig/mjukare och har 3ränder i gummit. Det är en EG nyckel!


Så ser mina nycklar ut till civic 89an oxå :)
//Morgan Blom, Stockholm


Kör:
Honda Jazz 1.4 -02
Honda Civic 1.6i 16v JRSC -89
Honda Legend 3.5 -97
Honda Integra Type - R -99
Användarvisningsbild
StockholmsJOCKE
HPC Medlem
HPC Medlem
Inlägg: 711
Blev medlem: 12 december 2007, 15:12
Bil: ITR DC2
Namn: Jocke
Ort: Södermalm
Been thanked: 2 times

1 december 2014, 14:14

NitraM skrev:Vad jag har för mig så ska oem rattar passa utan problem så länge det är airbag på de.
Det trodde jag också, tyvärr så fungerar det inte, "skåran" sitter inte på samma plats. Ser ut att passa i övrigt bla airbag och dess kontakter......

/J
Användarvisningsbild
hamedius
Påläst
Påläst
Inlägg: 541
Blev medlem: 27 juli 2004, 19:09

1 december 2014, 14:24

det är ek-rattstång som gäller om du vill montera en ctr/s2k ratt. splinsen skiljer.
Hamed Piltan
CRX i-VTEC -88
Användarvisningsbild
StockholmsJOCKE
HPC Medlem
HPC Medlem
Inlägg: 711
Blev medlem: 12 december 2007, 15:12
Bil: ITR DC2
Namn: Jocke
Ort: Södermalm
Been thanked: 2 times

4 december 2014, 11:02

hamedius skrev:det är ek-rattstång som gäller om du vill montera en ctr/s2k ratt. splinsen skiljer.
Tack för infon Hamed, dyker det upp en rattstång till EK så kan det kanske bli av. Dåligt utbud av OEM rattar annars till denna modell.

/J
Användarvisningsbild
StockholmsJOCKE
HPC Medlem
HPC Medlem
Inlägg: 711
Blev medlem: 12 december 2007, 15:12
Bil: ITR DC2
Namn: Jocke
Ort: Södermalm
Been thanked: 2 times

4 december 2014, 11:05

Nu till helgen tänkte jag titta lite på motorn dvs B18C6. Motorn har gått många mil och den dricker en hel del olja. Men min uppfattning är att motorn går riktigt bra.

Planen är att göra ett komptest, men vad mer för saker kan jag göra och titta på för att få någon slags uppfattning om motorns kondition!?

Sen undrar jag om någon kan raljera om vad lite och mycket oljekonsumtion innebär på en C6:a.

/J
Användarvisningsbild
Fixxe
Tackade nej till jobb på Spoon
Tackade nej till jobb på Spoon
Inlägg: 5186
Blev medlem: 27 juli 2004, 19:17
Bil: Civic/Jazz/Subaru
Namn: Fredrik Heijel
Ort: Halmstad
Has thanked: 13 times
Been thanked: 11 times

4 december 2014, 11:13

komptest ger inte jäääätte mycket info. Bara om något är riktigt dåligt, tex en ventil är halvt av, eller väldigt otät...
Leakdown är bättre att göra isåfall, då får du bättre svar på om kolvringarna är slitna.
Fredrik Heijel | 0702 - 986 355 | Fixxe Engineering AB

Civic -00 #racekor
Jazz -13 #röktafittan
Subaru Outback Summit 2,0D -17
Speaking without thinking, is like shooting without aiming

www.streetperformance.se
Eisenhut
Styrelsen Gold
Styrelsen Gold
Inlägg: 1859
Blev medlem: 12 april 2005, 00:52
Bil: Honda Integra
Namn: Marcus Eisenhut
Ort: Malmö

4 december 2014, 11:27

I mina ögon så kan en B18C dra väldigt mycket olja och ändå prestera riktigt jäkla fint. Är man bara med på noterna om att man får fylla på då och då och att man kanske bör köra med kattersättare så man inte kloggar igen katten så är det inga problem att köra som den är.
Mvh/Marcus Eisenhut

Kör:
Honda Jazz -03
Honda Integra Si JRSC -94
Honda CR-V -17

Kört:
Mercedes-Benz C220d -17
Mercedes-Benz C220d -16
Civic Tourer 1.8 Lifestyle -14
Civic 1.8 sport ADAS -15
Civic Tourer 1.6d -15
Civic 1.8 sport -06
Delsol VTi -93
Användarvisningsbild
Malkolm
HPC Guld Medlem
HPC Guld Medlem
Inlägg: 5144
Blev medlem: 28 juli 2004, 15:49
Bil: TEN second car!
Namn: Malkolm Roth
Ort: Västerås
Has thanked: 19 times
Been thanked: 2 times

4 december 2014, 12:48

På hondas motorer som drar olja ger komptest nästan aldrig ett svar på konditionen på motorn.
Alla de motorer jag plockat isär som drar olja så är det utslitna/ovala cylinderlopp och oljeringar som sitter fast i kolven. Man brukar se detta fenomen i underdelen/insidan av blocket. Tex plocka bort oljetråget och titta upp, är det blank o fin alu du ser, eller är blocket brunfärgat på insidan? Där har man oftast svaret.

Honda glömde skriva i serviceboken att kolvringar ska bytas varje 10.000mil i en c6:a :mrgreen:
Malkolm Roth, Västerås #600, 070-770 49 66 www.JDMracing.se
Skriv svar