Koppla vattenkylning till turbo d16z6

Frågor om motor, drivlina, fälgar, däck etc. ställer du här
Användarvisningsbild
david_2oosx
Användare
Användare
Inlägg: 65
Blev medlem: 1 september 2013, 19:43
Bil: esi Turbo
Namn: David Nilsson
Ort: mariestad

27 november 2014, 12:09

Undrar hur enklaste sättet att koppla vattenkylning till turbon på en d16z6 är?
Går d att koppla in och ut direkt på kylarslangarna?
Tänkte sätta ett litet kyl på en av ledningarna till turbon med, vart sitter det bäst?
Turbo everything..
green_civic
Gillar Honda!
Gillar Honda!
Inlägg: 469
Blev medlem: 31 december 2004, 02:12
Bil: Integra K24-R
Namn: Stefan Abelson
Ort: lidköping

27 november 2014, 16:07

Spjällhus uppvärmningen kan du koppla bort från spjället och använda till turbon istället.
Extra kylare för turbo känns lite overkill
Stefan Abelsson


DCK24-R
Användarvisningsbild
david_2oosx
Användare
Användare
Inlägg: 65
Blev medlem: 1 september 2013, 19:43
Bil: esi Turbo
Namn: David Nilsson
Ort: mariestad

27 november 2014, 21:53

green_civic skrev:Spjällhus uppvärmningen kan du koppla bort från spjället och använda till turbon istället.
Extra kylare för turbo känns lite overkill
Ok nice! Jasså tänkte kanske den lilla orginalkylaren blev lite för varm annars?
Turbo everything..
green_civic
Gillar Honda!
Gillar Honda!
Inlägg: 469
Blev medlem: 31 december 2004, 02:12
Bil: Integra K24-R
Namn: Stefan Abelson
Ort: lidköping

27 november 2014, 23:12

Är kylaren hel och fin så kommer det funka fint!
Mvh
Stefan Abelsson


DCK24-R
Användarvisningsbild
Bullet---
Proffs
Proffs
Inlägg: 2804
Blev medlem: 23 augusti 2010, 09:22
Bil: Honda Civic EG K20
Namn: Andre´ Seppä Fritz
Ort: Malmö

28 november 2014, 00:02

Är det inte bättre att ha en liten separat mc-kylare med ett eget kylsystem + 12v pump så man kan dra ner tempen ytterligare? Så slipper man kyla turbon med kylarvatten som redan håller rätt hög temp vid hård körning. Bara en tanke.
*Regionsombud Syd*
Andre´ Seppä Fritz
Användarvisningsbild
david_2oosx
Användare
Användare
Inlägg: 65
Blev medlem: 1 september 2013, 19:43
Bil: esi Turbo
Namn: David Nilsson
Ort: mariestad

28 november 2014, 07:57

Ok va bra :)

Ja har haft lite funderingar på separat system med, ta en gammal cirkulationspump från nån bil och nåt oljekyl typ, testar o koppla från förvärmningen först tror jag o ser hur d funkar!
Turbo everything..
Användarvisningsbild
Brox
Lärd
Lärd
Inlägg: 1089
Blev medlem: 21 februari 2008, 19:34
Bil: Civic VT-Turbo
Namn: Krille Brozinic
Ort: Halmstad

28 november 2014, 09:30

Meckigt att köra dubbla kylsystem och vikthöjande också!

Man kan ju alltid borra upp blockpluggen som sitter till vänster om grenröret och dra en nippel ifrån den, sedan retur till kylaren eller koppla in sig på någon av de andra slangarna, problemfritt och väldigt lite vikt i två extra slangar.
Honda Power :unkown
Bmw E30 192HP+
Civic VT
Civic FK2
Civic Hybrid
Användarvisningsbild
Hammerin
HPC Medlem
HPC Medlem
Inlägg: 2396
Blev medlem: 25 juli 2004, 23:09
Bil: Integra Type-r -98
Namn: Richard Hammerin
Ort: Stockholm
Been thanked: 2 times

28 november 2014, 09:34

Håll det enkelt, köp en ny och grövre kylare.
Om det mot förmodan inte räckertill, så utökar du vattenvolymen med en x-tra tank.
*Regionsansvarig Stockholm*
Richard Hammerin
0708-711 779

Integra Type R -98

Rip
CRX Turbo 240hk
Kinnekulle 1.02,4
G-Ring 1.36,3
Mantorp 1.34,1
Gelleråsen 1.18,0
Användarvisningsbild
david_2oosx
Användare
Användare
Inlägg: 65
Blev medlem: 1 september 2013, 19:43
Bil: esi Turbo
Namn: David Nilsson
Ort: mariestad

28 november 2014, 12:31

Ja borra en plugg kan ju va nåt kanske!

Nej kör topmount så nån större kylare får ej plats tyvärr :roll:

Såhär ser det ut http://www.garaget.org/?car=356085&image=3500553
Turbo everything..
green_civic
Gillar Honda!
Gillar Honda!
Inlägg: 469
Blev medlem: 31 december 2004, 02:12
Bil: Integra K24-R
Namn: Stefan Abelson
Ort: lidköping

28 november 2014, 12:55

Jag vet folk som kört/kör runt med bortkopplad vattenkylning några år utan bekymmer. Jag hade kört med en finare olja samt vara noga med att inte slå av motorn direkt efter lite lek.
Stefan Abelsson


DCK24-R
Användarvisningsbild
david_2oosx
Användare
Användare
Inlägg: 65
Blev medlem: 1 september 2013, 19:43
Bil: esi Turbo
Namn: David Nilsson
Ort: mariestad

28 november 2014, 13:21

green_civic skrev:Jag vet folk som kört/kör runt med bortkopplad vattenkylning några år utan bekymmer. Jag hade kört med en finare olja samt vara noga med att inte slå av motorn direkt efter lite lek.
Aa fast min e ju kullagrad då behövs väl vattenkylningen?
Turbo everything..
Användarvisningsbild
SoldR
HPC Medlem
HPC Medlem
Inlägg: 1209
Blev medlem: 20 oktober 2007, 01:05
Bil: S2000
Namn: Reazhwan Saleh
Ort: Borås
Been thanked: 1 time

28 november 2014, 14:19

Skön bygge. Kul att se att det blev något av han ändå.
Kör:
S2000 01 :D
CR-V 1.5T -19 Executive Areo pack
Kört:
Accord Tourer 2.4 09 Exe
Civic Fk2 06
Jazz 05
Civic 96
Insight 10
FR-V 05
Civic ESi 92
CR-V 07:a
Civic VTi MB6 97
Accord k24 03
Prelude 93
Civic 92
Civic VTi EG9 92 Första Hondan :D
green_civic
Gillar Honda!
Gillar Honda!
Inlägg: 469
Blev medlem: 31 december 2004, 02:12
Bil: Integra K24-R
Namn: Stefan Abelson
Ort: lidköping

28 november 2014, 14:43

Helt klart att en kullagrad turbo är känsligare för koxning och smuts än en glidlagrad .
Koppla på vatten å sov gott om natten;-)
Stefan Abelsson


DCK24-R
Användarvisningsbild
david_2oosx
Användare
Användare
Inlägg: 65
Blev medlem: 1 september 2013, 19:43
Bil: esi Turbo
Namn: David Nilsson
Ort: mariestad

28 november 2014, 16:00

SoldR skrev:Skön bygge. Kul att se att det blev något av han ändå.
Jaa bilen skötte sig så bra som brukis så tänkte den får befordras till racebil hehe :)

Jaaa jag kopplar nog in vattnet ;)
Turbo everything..
Skriv svar