hårt skramlande ljud

Frågor om motor, drivlina, fälgar, däck etc. ställer du här
Accord23isr
Inlägg: 211
Blev medlem: 17 oktober 2012, 10:49
Bil: EP3 Type R
Namn: Janne
Ort: Finland

Så min Accord 2.3i SR började ha ett grymt skramlande ljud för en tid sedan. Det låter som ett grymt värre ventil/kamaxel skrammel men det är grymt svårt att säga vart ljudet kommer ifrån. Tog upp ventilkåpan idag och kollade snabbt hur det såg ut med kamaxlar och sånt och allt såg bra ut. Satte tillbaka allt och startade upp bilen för att lyssna vart ljudet kommer. Då märkte jag att bilen slocknade direkt jag slog ner kopplingen. Startade upp bilen igen med kopplingen intryckt och höll upp varven så den hölls igång. Då slog jag i växeln och varvade lite mer och då började bilen gå framåt även när kopplingen var intryckt. Så nu funderar jag att det måste ju vara nåt med kopplingen som ställer till med detta hemska oljud, och inte ventiler/kamaxlar som jag trodde då bilen började ha detta ljud.

Vad tror ni det kan va? kan det komma ett sånt grymt skramlande ljud nånstans från koppling/växellåda om nått ligger löst? Skramlandet kommer alltså då jag varvar bilen. Motorn går som en klocka.

Bilen går framåt med kopplingen intryckt och växel i då man varvar riktigt ordentligt, typ 3k+ varv.
Malkolm
Inlägg: 5303
Blev medlem: 28 juli 2004, 15:49
Bil: TEN second car!
Namn: Malkolm Roth
Ort: Västerås
Has thanked: 31 times
Been thanked: 23 times

Kan va en fjäder i lsmellcentrum som lossnat
Accord23isr
Inlägg: 211
Blev medlem: 17 oktober 2012, 10:49
Bil: EP3 Type R
Namn: Janne
Ort: Finland

Malkolm skrev:Kan va en fjäder i lsmellcentrum som lossnat
Men kan det ställa till med ett sånt fruktansvärt ljud? En fjäder har nämligen lossnat för några år sedan på samma bil för mej, dock gav det inget ljud, bara en riktigt hoppig koppling.

Skall försöka få upp lådan inom snar framtid så man får se vad det kan vara, nånting inne i lådan tycker man ju ska vara felet iallafall.
Skriv svar