Hög bränsleförbrukning

Frågor om motor, drivlina, fälgar, däck etc. ställer du här
BananSkal
Användare
Användare
Inlägg: 119
Blev medlem: 6 juni 2006, 22:58
Bil: Honda Civic Hatchback 1.6 i-Dtech 2015
Namn: Alex
Ort: Sölvesborg
Been thanked: 2 times
Kontakt:

12 december 2016, 08:38

Hej alla experter!
Jag har fått en högra bränsleförbrukning på bilen.
I normala fall brukar jag ligga på 0,63, nu ligger jag på 0,73
Är det någon som har någon aning om var man skulle kunna börja och felsöka?
Bilen går liiite hackigt också när man i de lägre hastigheterna... men när man väl fått upp fart, typ 90 osv så är det inga problem. Då går bilen bra, och för övrigt rätt pigg ändå...
Någon som vet något??

Bilen är en Honda Civic -07
Honda Civic Hatchback 1.6 i-Dtec 120 hk -15
anno
Styrelsen Gold
Styrelsen Gold
Inlägg: 4048
Blev medlem: 28 juni 2009, 13:41
Namn: Andreas Norberg
Ort: Malmö
Been thanked: 3 times

12 december 2016, 09:06

Miltal, service, däck?

Har bilen motorvärmare nu på vintern?
Vice Ordförande
Honda Insight ZE1 K20A2 2000
Honda Civic Tourer FK3 N16A1 2015
Mercedes E300 TDT W124 OM603 1991
BMW E91 M - Sport 325d N57D30 2011
VW Lupo 3L 6E1 ANY 2001
Mercedes 500 SE W140 M119 1992
BananSkal
Användare
Användare
Inlägg: 119
Blev medlem: 6 juni 2006, 22:58
Bil: Honda Civic Hatchback 1.6 i-Dtech 2015
Namn: Alex
Ort: Sölvesborg
Been thanked: 2 times
Kontakt:

12 december 2016, 09:31

Ja just det... kanske rätt bra att veta! :)
Mil 20 000, servicen brukar jag göra själv..., däck, vinter däck såklart, men hade samma höga förbrukning med sommardäcken typ 1 månad innan jag bytte till vinterdäck...
Har gått och funderat på ifall stiften börjar bli gamla?!
Har hällt i bensinen en så kallad injection cleaner, men det har inte hjälpt något alls.
Provat även att ha 30% E85 i bensinen, det har inte heller hjälpt.
Kollade upp även ifall det fanns någon bränslefilter, men finns tydligen inte att köpa... så att det kanske inte finns någon bränslefilter på Civic:en?!
Så att jag vet inte vad mera jag ska prova.
Honda Civic Hatchback 1.6 i-Dtec 120 hk -15
lowpass
HPC Guld Medlem
HPC Guld Medlem
Inlägg: 2281
Blev medlem: 5 februari 2012, 18:06
Bil: EP3
Namn: Agge Alonzo
Has thanked: 13 times
Been thanked: 27 times

12 december 2016, 10:13

Bränslefilter sitter nog i tanken med bränslepumpen.
Ser ungefär ut så här. Kolla alltid Honda originaldelar, mekonomen och skruvat tex har ingen aning om dessa modellspecifika saker.
Ser ungefär ut såhär:Bild
BananSkal
Användare
Användare
Inlägg: 119
Blev medlem: 6 juni 2006, 22:58
Bil: Honda Civic Hatchback 1.6 i-Dtech 2015
Namn: Alex
Ort: Sölvesborg
Been thanked: 2 times
Kontakt:

12 december 2016, 10:19

tack för det, får kolla med Honda då... men sen samtidigt, om bränslefiltret sätter igen, borde inte bilen dra mindre bränsle och då borde bilen också gå mycket sämre?
Nu tycker jag att bilen drar mer bränsle och går bara en aning sämre?

lowpass skrev:Bränslefilter sitter nog i tanken med bränslepumpen.
Ser ungefär ut så här. Kolla alltid Honda originaldelar, mekonomen och skruvat tex har ingen aning om dessa modellspecifika saker.
Ser ungefär ut såhär:Bild
Honda Civic Hatchback 1.6 i-Dtec 120 hk -15
lowpass
HPC Guld Medlem
HPC Guld Medlem
Inlägg: 2281
Blev medlem: 5 februari 2012, 18:06
Bil: EP3
Namn: Agge Alonzo
Has thanked: 13 times
Been thanked: 27 times

12 december 2016, 10:42

Vågar inte uttala mig angående ditt problem.
Den lilla ökningen i bränsleförbrukningen är enligt mig inget problem. Det kan variera lite hursom.
Men att det hackar lite är ju en anledning att misstänka något. Är det dags att byta stift? Byt. Är det dags för bränslefilter? Byt. Sedan kan man fortsätta felsöka om problemet kvarstår.
BananSkal
Användare
Användare
Inlägg: 119
Blev medlem: 6 juni 2006, 22:58
Bil: Honda Civic Hatchback 1.6 i-Dtech 2015
Namn: Alex
Ort: Sölvesborg
Been thanked: 2 times
Kontakt:

12 december 2016, 10:47

jag tycker dock att det är en rejäl ökning. Från 0,63 till 0,73. brukar även ibland ligga på 0,60 så att allt över 0,7 är mycket tycker jag... :)
Men ja, tändstift är något jag också tänkt på. ;)
lowpass skrev:Vågar inte uttala mig angående ditt problem.
Den lilla ökningen i bränsleförbrukningen är enligt mig inget problem. Det kan variera lite hursom.
Men att det hackar lite är ju en anledning att misstänka något. Är det dags att byta stift? Byt. Är det dags för bränslefilter? Byt. Sedan kan man fortsätta felsöka om problemet kvarstår.
Honda Civic Hatchback 1.6 i-Dtec 120 hk -15
lowpass
HPC Guld Medlem
HPC Guld Medlem
Inlägg: 2281
Blev medlem: 5 februari 2012, 18:06
Bil: EP3
Namn: Agge Alonzo
Has thanked: 13 times
Been thanked: 27 times

12 december 2016, 11:10

Bränslefilter ska bytas varje 12.000 mil (på min civic 2004 iaf) antar att det är samma.
Många skiter i det, men det blir absolut inte värre av ett fint nytt originalfilter :)
PelleJ
Wannabe
Wannabe
Inlägg: 33
Blev medlem: 27 juni 2016, 07:19
Bil: civic aerodeck 1.5 -98
Namn: Pär Jakobsson
Ort: HOLMSUND

12 december 2016, 12:43

Jag skulle prova med tändstiften och luftfiltret.
Det viktiga är att styrdonet får alla parametrar rätt så du hamnar i "i-vtec" läget där ena insugsventilen bara öppnar lite och lamdan kan regleras hypersnålt.
BananSkal
Användare
Användare
Inlägg: 119
Blev medlem: 6 juni 2006, 22:58
Bil: Honda Civic Hatchback 1.6 i-Dtech 2015
Namn: Alex
Ort: Sölvesborg
Been thanked: 2 times
Kontakt:

12 december 2016, 13:24

Har plockat bort luftfiltret för typ 2 år sedan! :P
PelleJ skrev:Jag skulle prova med tändstiften och luftfiltret.
Det viktiga är att styrdonet får alla parametrar rätt så du hamnar i "i-vtec" läget där ena insugsventilen bara öppnar lite och lamdan kan regleras hypersnålt.
Honda Civic Hatchback 1.6 i-Dtec 120 hk -15
Eisenhut
Styrelsen Gold
Styrelsen Gold
Inlägg: 1859
Blev medlem: 12 april 2005, 00:52
Bil: Honda Integra
Namn: Marcus Eisenhut
Ort: Malmö

12 december 2016, 13:48

BananSkal skrev:Har plockat bort luftfiltret för typ 2 år sedan! :P
PelleJ skrev:Jag skulle prova med tändstiften och luftfiltret.
Det viktiga är att styrdonet får alla parametrar rätt så du hamnar i "i-vtec" läget där ena insugsventilen bara öppnar lite och lamdan kan regleras hypersnålt.
Vad sa du? Har du plockat bort luftfiltret??
Mvh/Marcus Eisenhut

Kör:
Honda Jazz -03
Honda Integra Si JRSC -94
Honda CR-V -17

Kört:
Mercedes-Benz C220d -17
Mercedes-Benz C220d -16
Civic Tourer 1.8 Lifestyle -14
Civic 1.8 sport ADAS -15
Civic Tourer 1.6d -15
Civic 1.8 sport -06
Delsol VTi -93
BananSkal
Användare
Användare
Inlägg: 119
Blev medlem: 6 juni 2006, 22:58
Bil: Honda Civic Hatchback 1.6 i-Dtech 2015
Namn: Alex
Ort: Sölvesborg
Been thanked: 2 times
Kontakt:

12 december 2016, 14:56

Visst... men bara själva filtret... inget annat.... men det var typ 2 år sen... och det här med bränsleförbrukningen kom för 2 månader sen...

Eisenhut skrev:
BananSkal skrev:Har plockat bort luftfiltret för typ 2 år sedan! :P
PelleJ skrev:Jag skulle prova med tändstiften och luftfiltret.
Det viktiga är att styrdonet får alla parametrar rätt så du hamnar i "i-vtec" läget där ena insugsventilen bara öppnar lite och lamdan kan regleras hypersnålt.
Vad sa du? Har du plockat bort luftfiltret??
Honda Civic Hatchback 1.6 i-Dtec 120 hk -15
Användarvisningsbild
Blitzwing
HPC Guld Medlem
HPC Guld Medlem
Inlägg: 1551
Blev medlem: 1 juli 2009, 23:10
Bil: DC2K & GD1
Namn: Robin Persson
Ort: Finspång
Has thanked: 15 times
Been thanked: 2 times

12 december 2016, 15:06

Varför?
Robin Persson | K som i Kent-Ove
BananSkal
Användare
Användare
Inlägg: 119
Blev medlem: 6 juni 2006, 22:58
Bil: Honda Civic Hatchback 1.6 i-Dtech 2015
Namn: Alex
Ort: Sölvesborg
Been thanked: 2 times
Kontakt:

12 december 2016, 15:15

Blitzwing skrev:Varför?
Ingen aning, blev bara så en gång, sen kom den aldrig på plats igen :)
Honda Civic Hatchback 1.6 i-Dtec 120 hk -15
M Scotte
Jag är en Honda :D
Jag är en Honda :D
Inlägg: 7966
Blev medlem: 26 juli 2004, 12:30
Namn: Martin Scotte
Ort: Vellinge
Has thanked: 1 time
Been thanked: 9 times
Kontakt:

12 december 2016, 16:17

Kul med skämt, men allvarligt talat så är det nog ingen som tror på dig
Martin Scotte
Subaru Forester -20
S2000 -01
Jazz -07
Civic -92
Light travels faster than sound. That is why some people appear bright before you hear them speak
1.22.44 SuperStage(MScotte)
1.26.03 SuperStage(Gullabo)
PelleJ
Wannabe
Wannabe
Inlägg: 33
Blev medlem: 27 juni 2016, 07:19
Bil: civic aerodeck 1.5 -98
Namn: Pär Jakobsson
Ort: HOLMSUND

12 december 2016, 19:21

skitig LMM?
Användarvisningsbild
pasen
Styrelsen Gold
Styrelsen Gold
Inlägg: 5078
Blev medlem: 12 mars 2008, 20:37
Bil: S2000 -05
Namn: Richard Lindström
Ort: Märsta
Has thanked: 19 times
Been thanked: 44 times

12 december 2016, 19:34

Bild
Richard Lindström, Stockholm
Accord, EK4, S2000
lowpass
HPC Guld Medlem
HPC Guld Medlem
Inlägg: 2281
Blev medlem: 5 februari 2012, 18:06
Bil: EP3
Namn: Agge Alonzo
Has thanked: 13 times
Been thanked: 27 times

12 december 2016, 20:28

Om detta är det enda som hänt din motor under dessa två år ska du vara väldigt nöjd över din situation :lol:
Användarvisningsbild
Nibbe
HPC Medlem
HPC Medlem
Inlägg: 436
Blev medlem: 26 april 2004, 08:38
Bil: EG5, EJ9
Namn: Niklas Walkin
Ort: Stockholm
Has thanked: 3 times

12 december 2016, 21:06

Bild
Flickr <----Länk
Eisenhut
Styrelsen Gold
Styrelsen Gold
Inlägg: 1859
Blev medlem: 12 april 2005, 00:52
Bil: Honda Integra
Namn: Marcus Eisenhut
Ort: Malmö

13 december 2016, 09:36

BananSkal skrev:Visst... men bara själva filtret... inget annat.... men det var typ 2 år sen... och det här med bränsleförbrukningen kom för 2 månader sen...

Eisenhut skrev:
BananSkal skrev:Har plockat bort luftfiltret för typ 2 år sedan! :P
PelleJ skrev:Jag skulle prova med tändstiften och luftfiltret.
Det viktiga är att styrdonet får alla parametrar rätt så du hamnar i "i-vtec" läget där ena insugsventilen bara öppnar lite och lamdan kan regleras hypersnålt.
Vad sa du? Har du plockat bort luftfiltret??
Ja men dåså... För effekterna av att ta bort ett luftfilter kommer ju alltid direkt...

Skriv gärna regnr så vet alla här vilken bil ingen ska köpa i framtiden.
Mvh/Marcus Eisenhut

Kör:
Honda Jazz -03
Honda Integra Si JRSC -94
Honda CR-V -17

Kört:
Mercedes-Benz C220d -17
Mercedes-Benz C220d -16
Civic Tourer 1.8 Lifestyle -14
Civic 1.8 sport ADAS -15
Civic Tourer 1.6d -15
Civic 1.8 sport -06
Delsol VTi -93
BananSkal
Användare
Användare
Inlägg: 119
Blev medlem: 6 juni 2006, 22:58
Bil: Honda Civic Hatchback 1.6 i-Dtech 2015
Namn: Alex
Ort: Sölvesborg
Been thanked: 2 times
Kontakt:

9 mars 2017, 14:29

Jaja, nu gjorde jag så.... och det var länge sedan...
Nu åkte luftfiltret på igen! ;)
Men iallafall... tänkte kolla med er ifall ni har andra smarta ideer jag kan kolla efter vad gäller bränsleförbrukningen.
Nu är det så att sen sist jag skrev detta så har jag även bytt tändstift, NGK, men det hjälpte inte ett dugg. Men det var ändå dags att byta...
Jag fick för ett tag sedan ett felmeddelande på solenoid:en, som jag sedan tog bort, men sen kom felmeddelandet aldrig upp igen. Kan det vara något med den som gör att jag får högre bränsleförbrukning.

Jag märker ibland, några få gånger av att jag kan hålla en jämn hastighet, och helt plötsligt behöver jag släppa på gasen för något händer med bilen, och då åker bränsleförbrukingen ner, för stunden... sedan går den tillbaka till att bli "slöare" igen...
Jag har tillgång till en ODB läsare som går genom datorn... och en ODB läsare som är genom blåtand. Dvs hålla koll på värden osv... så jag tänkte kanske felsöka med hjälp av de... men frågan är då vilka värden jag ska leta efter, vad är börvärde osv...
någon som har en lista på såna saker? Eller andra idér på vad det skulle kunna vara...?
Honda Civic Hatchback 1.6 i-Dtec 120 hk -15
Användarvisningsbild
pasen
Styrelsen Gold
Styrelsen Gold
Inlägg: 5078
Blev medlem: 12 mars 2008, 20:37
Bil: S2000 -05
Namn: Richard Lindström
Ort: Märsta
Has thanked: 19 times
Been thanked: 44 times

9 mars 2017, 20:08

Placebo? Tung högerfot? Däcktryck? Fel tändstift? Ändrade vanor, flyttat? Bytt jobb?
Richard Lindström, Stockholm
Accord, EK4, S2000
PelleJ
Wannabe
Wannabe
Inlägg: 33
Blev medlem: 27 juni 2016, 07:19
Bil: civic aerodeck 1.5 -98
Namn: Pär Jakobsson
Ort: HOLMSUND

9 mars 2017, 21:25

vtec solenoiden är viktig, du kanske kan testa den löst på bänk med 12v?
I annat fall behöver du något som loggar livedata från bilen men jag är osäker på vad man använder på Honda, bara använt autocom på andra bilar.
Du kan också kolla efter avgasläcka före lambdasensor men det borde någon "hondageek" kunna svara på om det är vanligt eller inte på din modell.
Skriv svar