CR-V frågor

Frågor om motor, drivlina, fälgar, däck etc. ställer du här
Igge
Inlägg: 19
Blev medlem: 22 januari 2017, 01:05
Bil: CR-V 11a
Namn: Igge
Ort: Stockholm

Är ny på forumet och kommer från Autopower då jag kört tyskt innan. Men av lite olika anledningar blev det en CR-V uttagen 11 istället för bemer. Såklart det finns lite skillnader i vägljud etc men efter två veckor måste jag säga att jag trivs riktigt bra med Hondan. Ändå kul att köra och tycker utseendet växer med tiden. Är övertygad om att den kommer passa otroligt bra för familjeliv och en del jakt på hösten.

Jag har en diesel automat som bara saknar värmare och GPS. Fick ett bra pris på Möllers bil, dock kom jag på under hemresan att de förliga P-sensorena inte fungerar, men efter ett telefonsamtal till säljaren och en dag på verkstaden så ska detta ordnas imorgon, tacksam att säljaren tar det då det kostar nästan 10´ att fixa (lackade direkt från fabriken).

Men en sak som slår mig när jag kollar blocket. De flesta säljs strax efter 10000 mil... även min. Är detta något jag behöver vara orolig för, tänker att maskinförsäkringen oftast slutar gälla runt 10?

Hur är det med partikelfiltret? Är det något jag måste budgetera för? När brukar det komma och vad kostar det att byta eller rengöra?

Den är fullservad på Honda från början.

Känner mig nöjd med köpet som sagt och ser fram emot att röra mig här inne på forumet, vad jag kan se utan att läst så mycket är att tonen verkar hjärtlig - precis som på autopower - uppskattas enormt!
Användarvisningsbild
pasen
Styrelsen
Inlägg: 5384
Blev medlem: 12 mars 2008, 20:37
Bil: Accord -09
Namn: Richard Lindström
Ort: Märsta
Has thanked: 67 times
Been thanked: 151 times

Grattis till bilen och välkommen! Jag har ingen egen erfarenhet av CR-V men har svårt att tro att det skulle vara något livsavgörande som gör att bilar säljs vid just 10000 mil. Partikelfilter brukar gå att rengöra många gånger.

Dum fråga kanske, men du har inte bara råkat slå av parkeringsvarnaren? Det finns en knapp för det :P
Igge
Inlägg: 19
Blev medlem: 22 januari 2017, 01:05
Bil: CR-V 11a
Namn: Igge
Ort: Stockholm

Tack!

:) Jag provade några gånger så jag var säker men de förliga sensorena är alltid aktiverade, så troligen stenskott som förstört dom enligt Honda.
Användarvisningsbild
Fixxe
Moderator Gold
Inlägg: 5581
Blev medlem: 27 juli 2004, 19:17
Bil: Subaru
Namn: Fredrik Heijel
Ort: Halmstad
Has thanked: 60 times
Been thanked: 89 times

Vår accord 2010 diesel, 23000mil, en gång har vi fått tvångsrengöra DPF (under 1000lappen), antagligen pga frun gick hem med bebisen och bara körde till stan (5km)
Kör man lite sträcka så rengör den ju filtret själv när den tycker det behövs.
Fredrik Heijel | 0702 - 986 355 | Fixxe Engineering AB

Subaru Outback Summit 2,0D -17
Speaking without thinking, is like shooting without aiming
sohe
Inlägg: 205
Blev medlem: 23 oktober 2013, 11:14
Bil: Jazz 2009
Namn: sören hedin
Ort: solna

Titta på Honda märkesförsäkring hos Folksam de har 15000 mil på maskinskada och ingen stegring av självrisk.
https://www.folksam.se/forsakringar/bil ... lsrc=aw.ds

Sen var det åtminstone förr väldigt vanligt att Hondaägare hade sina bil 5-6 år och då blir det 10 000 mil. Men det kanske inte stämmer på din men det fanns i alla fall många enägarbilar med samma mil och ålder som din har.
Sören Hedin
Jazz 2009 blå
Type-R 2015 röd såld
Accord 2.4 EXE såld
S2000 -03 såld
Skriv svar