Civic 1.8 2007 motorn dör vid rödljus/frikoppling

Frågor om motor, drivlina, fälgar, däck etc. ställer du här
Användarvisningsbild
DeaXu
Wannabe
Wannabe
Inlägg: 40
Blev medlem: 2 juni 2016, 07:45
Bil: FK2-07
Namn: Olof Bergqvist
Ort: Karlshamn
Kontakt:

15 mars 2017, 08:28

Tjenare allihop!

Har haft problem med min Civic 1.8 vid två tillfällen senaste månaden.

När jag startar bilen på morgonen så startar den fint/direkt och håller en stabil tomgång.
När jag sedan kör iväg så känns motorn väldigt känslig på gasen och kan pendla lite även när gaspedalen är I samma läge.

Kör längs med en 50 väg med några rödljus stop, Inga problem. Tempmätaren har börjat vandra uppåt efter 3-4 minuter.

Vid sista rödljuset innan en 70 väg så dör bilen när jag frikopplar och bromsar. Batteri lampan lyser och visar "Check System" tempmätaren visar en bit under mitten(6-7 minuter).

Jag provar starta bilen och den känns lite sur och får mala lite på starten men den går igång.
Kör resten av vägen till jobbet(3 mil) utan några problem.

Bilen I fråga har 11 000 mil på mätaren och har K&N 57i filter-kit monterat sedan några månader tillbaka, I övrigt är resten original.

Någon som känner igen sig I denna felbeskrivningen och har lyckats få en lösning på det? :)
Ibland innebär "majoritet" bara att alla idioter står på samma sida.
Användarvisningsbild
NitraM
Styrelsen Gold
Styrelsen Gold
Inlägg: 2297
Blev medlem: 6 november 2005, 19:59
Bil: Civic vti ek4 phoenix
Namn: Martin Augustsson
Ort: Norrköping
Has thanked: 11 times
Been thanked: 11 times

15 mars 2017, 08:46

Kolla oljenivån.
kolla batteriet
Martin Augustsson *Sekreterare HPC*
Privat: 0735-325213
Jobb: 011-4954005
Säljare på Karstorps Bildemontering
Norrköping
Användarvisningsbild
Asse
Master
Master
Inlägg: 2165
Blev medlem: 25 juli 2004, 18:48
Bil: Civic VTI EK4
Namn: Erik Lindgren
Ort: Karlstad
Been thanked: 1 time

15 mars 2017, 09:26

Du kanske kom åt kablaget till tomgångsventilen när K&N-kitet monterades?
"Isn't it nice when things just work?"

Honda Civic VTI -00
Honda CR-V -13
Användarvisningsbild
DeaXu
Wannabe
Wannabe
Inlägg: 40
Blev medlem: 2 juni 2016, 07:45
Bil: FK2-07
Namn: Olof Bergqvist
Ort: Karlshamn
Kontakt:

15 mars 2017, 12:23

NitraM skrev:Kolla oljenivån.
kolla batteriet
Oljenivån är på översta streck.
Batteriet(Biltema) bytes i vintras pga dålig startström.
Ibland innebär "majoritet" bara att alla idioter står på samma sida.
Användarvisningsbild
DeaXu
Wannabe
Wannabe
Inlägg: 40
Blev medlem: 2 juni 2016, 07:45
Bil: FK2-07
Namn: Olof Bergqvist
Ort: Karlshamn
Kontakt:

15 mars 2017, 12:24

Asse skrev:Du kanske kom åt kablaget till tomgångsventilen när K&N-kitet monterades?
Skulle kanske kunna vara så. Ska gå igenom bakom MAF sensorn i eftermiddag. Går kablage bakom spjällhuset?
Ibland innebär "majoritet" bara att alla idioter står på samma sida.
Användarvisningsbild
Brox
Lärd
Lärd
Inlägg: 1089
Blev medlem: 21 februari 2008, 19:34
Bil: Civic VT-Turbo
Namn: Krille Brozinic
Ort: Halmstad

16 mars 2017, 10:45

Du har inte Start&Stopp system på Hondan? :mrgreen: :wink:
Honda Power :unkown
Bmw E30 192HP+
Civic VT
Civic FK2
Civic Hybrid
Användarvisningsbild
DeaXu
Wannabe
Wannabe
Inlägg: 40
Blev medlem: 2 juni 2016, 07:45
Bil: FK2-07
Namn: Olof Bergqvist
Ort: Karlshamn
Kontakt:

17 mars 2017, 06:08

Brox skrev:Du har inte Start&Stopp system på Hondan? :mrgreen: :wink:
Naah, tror inte det. :P i så fall har det systemet precis börjat fungera. :D
Ibland innebär "majoritet" bara att alla idioter står på samma sida.
Användarvisningsbild
DeaXu
Wannabe
Wannabe
Inlägg: 40
Blev medlem: 2 juni 2016, 07:45
Bil: FK2-07
Namn: Olof Bergqvist
Ort: Karlshamn
Kontakt:

15 juni 2017, 13:53

Uppdatering:

Fick samma fenomen igen igår eftermiddag påväg hem från jobbet.

Temp ca 18 grader ute och jag hade kört bilen I ca 6 min.

*Kör I 90kmh, frikopplar, motorvarvet går ner mot 500, stannar lite sedan dör motorn.

*Fortfarande frikopplad, trycker startknappen, motorn startar direkt och jag kör vidare hemåt,

Inga missljud hörs, "Check system" lampan tänds när motorn dör.

Detta händer inte igen under resten av färden och händer inte heller varje dag utan kan komma med flera veckor/månaders mellanrum.

Jag har dock en känsla av att varje gång detta har hänt har ACC varit inställd på AUTO och AC/fläkt har jobbat för fullt men är inte helt säker.

När jag har ACC inställd på AUTO känns bilen lite orklös och slirar ibland på kopplingen vid växling(ungefär som om man gasade till lite när man växlade)

Har tidigare bytt tempgivare till ECUn.

Bilen går bra för övrigt vid acceleration/jämn körning.

Någon som känner igen sig?
Ibland innebär "majoritet" bara att alla idioter står på samma sida.
Användarvisningsbild
DeaXu
Wannabe
Wannabe
Inlägg: 40
Blev medlem: 2 juni 2016, 07:45
Bil: FK2-07
Namn: Olof Bergqvist
Ort: Karlshamn
Kontakt:

11 juli 2017, 08:07

Uppdatering: Provade fenomenet igår igen.

Körde ca 15 min med AC av.

Startade AC och bilen känndes lite orklös och svarar konstigt vid växling.
När jag frikopplar så varvar den ner och dör. Startar dock upp direkt igen,

Bilen dör inte fler gånger vid frikoppling under färden men koppling/gas slirar på ett sätt som om bilen gav lite extra varv innan växling.

AC kyler rätt så bra I övrigt.

Funderar på Elfel(IACV,magnetkoppling), kärvande pump eller dåligt med kylmedia?

Ingen som känner igen sig?
Ibland innebär "majoritet" bara att alla idioter står på samma sida.
Skriv svar