Att trimma H22 motorn!

Frågor om motor, drivlina, fälgar, däck etc. ställer du här
Malkolm
Inlägg: 5303
Blev medlem: 28 juli 2004, 15:49
Bil: TEN second car!
Namn: Malkolm Roth
Ort: Västerås
Has thanked: 31 times
Been thanked: 23 times

Hej, H22-motorn har alltid varit en lite udda fågel, allra helst här i sverige då det knappt har trimmats några sånna motorer, Så vår kunskap har ju varit låg angående dem. Nu i år (2017) har jag byggt, skruvat, justerat, modifierat ja på alla möjliga vis mappat, bänkat och trimmat 5st olika motorer. Sammanlagt nästan 200repor på bromsbänken.

Skriver mina 2 slutsatser direkt för de som inte orkar läsa igenom allt:
* Det GER MER EFFEKT att renovera sin h22 efter 15.000mil än att lägga pengar på att trimma den.
*H22 är fruktansvärt svårflörtad, även den värsta från Accord Type R ger knappt nån effekt alls även efter man lagt ner 30.000kr på att trimma den. Mitt förslag är att lägg inga pengar på dessa motorer, utan om ni vill ha mer effekt så byt till någon annan motor.(Man kan ju plocka mer effekt med en b18 för mindre pengar!)

En 8000mils preludemotor gav mer effekt på bänken än 23.000mils ATR.
Orginal från fabrik 185hk vs 212hk.
Veklighet 193hk vs 189hk. (*båda med bpu)

Den lågmila Preludemotorn gav till slut 201-202hk, då med ATR-insug, nytt grenrör, ingen cat, bytt mellanljudämpare (den gamla hade gått sönder inuti och ströp sig själv), AEM Cai och 2,5" avgas. Mappades med P28 och S300. Givetvis bättre tändstift oxå. Man kan säga en fräsh preludemotor med full BPU samt ATR-insug med spjäll.
Denna motor ska i vinter gå sista steget och få ATR-kammar monterade. Det ska bli intressant!
Denna har lägre toppeffekt än de flesta andra riktiga ATR-motorer jag kört på bänken, men den har de finnaste registret och är starkare än alla de andra upp till 4500-5000rpm, och sen exakt lika stark upp till ca 6500rpm där Type R motorerna börjar sticka ifrån en aning.
Så de nya kammarna kommer bi intressanta att se va de ger i hela registret.

ATR-motorena:
En var helt orginal men mappad av Kraft, den gav 209hk (*ca 16.000mil). Med fin kurva. De två andra ATR-motorerna hade JUN steg3 kammarna i sig, de kammarna ska vara det bästa man kan ha i en ATR-motor sägs det. njae säger jag. Den bästa motorn gav till slut 217hk efter mycket mappande och trixande med Hondata s300. Den var sämre än preludemotorn upp till 6800rpm, varvstopp sattes på 8000rpm för där uppe var effekten slut. Motorn tror jag hade gått ca 17.000mil. Den är i behov av renovering med tanke på effekten, jag gissar att de finns 10hk som försvunnit i cylinderloppen.Men tänk då på att H22a7 har FRM-foder, så borrning o horning kostar 6500-7500kr. Billigaste kolvarna som funkar med FRM är Mahle som kostar typ 7000-8500kr. Så bara en billighetsrenovering kostar minst 15k om man gör det själv. Och till Mahle-kolvarna ska man helst köra med eftermarknadsstakar, men det går med modifierade orm-stakar oxå.

Dyrt! svårflörtat! sämre toppeffekt än b20 med oem-stakar som lägger varvstopp på 7500rpm. tråkigt! Tunga motorer o vxlådor! Svårt att få några pengar tillbaka vid försäljning! FRM-loppen!!

En annan intressant grej som jag märkte är att de gillar inte att gå fett vid fullgas, ALLA motorer gav högre effekt när man snålade av dem. helst ville de ha 13.5-14 i AF. Så fort man bara la dem på 12.8 så sparkade dem backut.
Jag har ju oxå erfarenhet från boomi´s gamla trimmade h22 som hade allt möjligt, satt ju skunk2 steg2 eller steg3 kammar i den, högre komp, andra stakar osv osv. Den swappade han i en EG 1.3L och mappades nere i skåne. Dock fick vi aldrig någon mätning på bromsbänk av den, men jag tyckte aldrig att den var nå snabb, min EG med k20 kändes betydligt rappare och trevligare.
Användarvisningsbild
nenilsson
Inlägg: 753
Blev medlem: 21 juli 2005, 14:55
Bil: Civic VT
Namn: Emil Nilsson
Ort: Södermalm

Intressant, har du nån erfarenhet av turbo och H22?
Emil Nilsson
Sthlm
Civic VT
Malkolm
Inlägg: 5303
Blev medlem: 28 juli 2004, 15:49
Bil: TEN second car!
Namn: Malkolm Roth
Ort: Västerås
Has thanked: 31 times
Been thanked: 23 times

Nej det har jag inte, men då det flesta motorerna verkar vara i mera behov av renoveringen än trimning så känns det inge bra att börja överladda dem.

Jag är säker på att de trivs med överladdning, men de har ju rätt taniga stakar så det känns som om man ska upp o börja ha roligt så är det som vanligt med dessa jäkla motorer, det blir dyrt som attans. Vet inte om jag skulle våga att gå över 300hk innan man byter stakar. Och då blir det ju nya kolvar o borra o horna. Ett sånt budgetbygge kostar ju minst 20k. Så återigen använd pengarna till att Swappa istället så blir det ännu mer effekt, bättre register om man väljer k-serien, lägre vikt och betydligt billigare och driftsäkrare.
Användarvisningsbild
Jalle
Inlägg: 631
Blev medlem: 21 september 2005, 09:33
Bil: Acura TL 2004
Namn: Jari Saren
Ort: Paradis, Eksjö

Hej Malkolm.

Blev lite förvånad över dina resultat då jänkarna inte har några problem med att få bra effekt med dessa motorer. Många med endast enkla bpu som får över 200 hk på hjulen. Ofta tas balansaxlarna bort samt att de kör med b-serie låda i eg, vilket båda ger extra effekt. Preludlådan stjäl mer effekt och är tyngre.
Har inte mkt erfarenhet själv mer än min egna, tidigare Saréns (min son) motor som jag anser är ganska vass o perfekt register. Inget billigt bygge men tror inte det är billigare med byggd K-serie som jag anser är enda alternativet om man vill ha en bit över 250 sughästar som ska tåla bankörning. Dessutom kör jag hellre y21 än k-serie låda pga hållbarheten.
FRM har både för o nackdelar, verkar vara starka foder, S2000 har detsamma.

Ska förhoppningvis bänka i vår så får vi se vad den ger :D
______
Banbil: Del sol -92 H22
Vardagsbil: Acura TL 2004
MC: Yamaha XT660X
Användarvisningsbild
{BÅGEN}
Styrelsen Gold
Inlägg: 4329
Blev medlem: 17 april 2006, 10:38
Bil: Civic Ed / Civic Hybrid
Namn: Mattias Bågenholm
Ort: Göteborg
Has thanked: 7 times
Been thanked: 30 times

5-600hk verkar inte så svårt att klämma ur en H22 med andra kolvar och stakar för blocket i sig skall vara ganska starkt vad jag fattar.
Men å andra sidan så är ju min info taget från US och de skall man alltid ta med en nypa salt..
*Medlems ansvarig*
*Kassör*
Mattias Bågenholm
0707-300215

Bilar
Civic ED Turbo "Kanjo" -91
VW Multivan
VW ID3


Har ni några frågor ang ert medlemsskap i HPC så skicka ett PM till mig. :)
Malkolm
Inlägg: 5303
Blev medlem: 28 juli 2004, 15:49
Bil: TEN second car!
Namn: Malkolm Roth
Ort: Västerås
Has thanked: 31 times
Been thanked: 23 times

Jalle skrev:Hej Malkolm.

Blev lite förvånad över dina resultat då jänkarna inte har några problem med att få bra effekt med dessa motorer. Många med endast enkla bpu som får över 200 hk på hjulen. Ofta tas balansaxlarna bort samt att de kör med b-serie låda i eg, vilket båda ger extra effekt. Preludlådan stjäl mer effekt och är tyngre.
Har inte mkt erfarenhet själv mer än min egna, tidigare Saréns (min son) motor som jag anser är ganska vass o perfekt register. Inget billigt bygge men tror inte det är billigare med byggd K-serie som jag anser är enda alternativet om man vill ha en bit över 250 sughästar som ska tåla bankörning. Dessutom kör jag hellre y21 än k-serie låda pga hållbarheten.
FRM har både för o nackdelar, verkar vara starka foder, S2000 har detsamma.

Ska förhoppningvis bänka i vår så får vi se vad den ger :D

1, jänkarnas siffror är helt annurlunda. Går inte att jämföra. (Eller jo med tex autotechs bänk, den brukar ge 40hk mer än min).
2, jag gissar att balansaxlarna tar lika som k24 balansaxlar, dvs ca 6hk vid 7600rpm.
3, en k20 som är helt orörd förutom steg1-kamaxlar (oem ventilfjädrar) ger 262hk på min bänk, men vi skulle behöva prata vridmoment oxå, orörd k24 ger runt 240hk och 260-275nm på min bänk.
4, dvs man behöver inte alls bygga en k-motor, däremot OM man bygger en k24 med stakar, kolvar, kammar och tar bort balansaxlarna så plockar jag själv 303hk@285nm. Jag gissar att din sons motor inte är nånstans i närheten av den effekten men troligen hyfsat nära pengamässigt. Och bara för att knyta ihop säcken med mina h22 teorier o erfarenheter så är ni välkommna med preluden så kan vi köra en testrepa med den på min bänk gratis.
6, y21-lådorna håller ju mycket sämre och är ju framförallt så mycket vekare än k-serie, så vad du fått det ifrån att y21 skulle hålla bättre än en k-låda har jag inte en aning om. Mer info tack för du verkar vara felinfomerad. Sen så är ju en K-låda himmelriket med så många olika honda oem utväxlingar att välja på, tex 4st olika 4:e växlar och 3olika LÄTTÅTKOMLIGA slutväxlar. Man kan ju blanda hejvilt utan att det kostar!
7, fodrena är säkert starka, men precis som med s2000 så är ju inte fodrena något problem i sig, problemet är ju kostnaden när man ska göra nått. Foder är la bara problem i B & D-motorer. Sen ser jag inga fördelar med FRM, de ska ju teoretiskt vara mindre friktion, dvs mindre värme och mindre slitage, men s2000 och k20 cylinderlopp är precis lika slitna efter 15-20.000mil. Och en k20 ger mer effekt än f20c så ingen vinst i friktion heller. Bara dyrt och omständigt när man ska göra nått.
Användarvisningsbild
Jalle
Inlägg: 631
Blev medlem: 21 september 2005, 09:33
Bil: Acura TL 2004
Namn: Jari Saren
Ort: Paradis, Eksjö

Malkolm,
Stämmer inte deras strippentider heller då dom kör 11:or med deras H2B bilar med endast boltons, nerförsbacke? Nej dom har olika bänkar där med precis som vi har och det vet dom också om.
Sen kostar en K20/K24 betydligt mer i inköp än H22 + att det är mer jobb att få i en K-serie i en EG.

Jag har tillgång till bromsning här i Jönköping så tänker inte traila långväga för mappning/bromsning tyvärr. Dock kommer jag troligtvis att köra några strippenrepor som kan bekräfta eventuell effekt.

Visst om jag började om från början utan drivlina hade jag kanske gott på k-serie men absolut inte B18 eller B20 då dom inte täcker mina behov.

Det finns ett flertal byggda H-serie som lämnar mer effekt än din K24 men det vet du väl om..
Min motor kommer inte göra det för jag vill inte gå upp i volym och få sämre driftsäkerhet och så kostar det mer.
______
Banbil: Del sol -92 H22
Vardagsbil: Acura TL 2004
MC: Yamaha XT660X
darthv
Inlägg: 362
Blev medlem: 26 juli 2004, 12:29
Namn: Christian T
Ort: Västerås
Been thanked: 7 times

Intressant tråd!

För tydlighetens skull, är alla angivna effekter på hjulen?
EDIT: läste inlägget igen, du måste mena hästkrafter i motorn, i så fall undrar jag vad du har för omräkningsfaktor?

Varför skiljer sig jänkarnas siffror? Ser ingen logik alls i det.

EDIT2: Jag antar att vi pratar H22A5. Du drar slutsatsen att det är bättre att kosta på renovering än att trimma. Hur är nämnda motor renoverad, jag hittar bara tändstift?
CG2 "Svart"
BB6 "Röd"
BB6 "Blå"
CE1 "Svart" (R.I.P)
CB7 "Svart"
CB7 "Grön" (R.I.P)
CA3 Aerodeck "Silver"
Malkolm
Inlägg: 5303
Blev medlem: 28 juli 2004, 15:49
Bil: TEN second car!
Namn: Malkolm Roth
Ort: Västerås
Has thanked: 31 times
Been thanked: 23 times

Med en "omappad" helt orginal k20 i en EG med fel/fulbyggt grenrör så körde TODA 12.22s på strippen här i sverige. Han hade mindre än 200hk.
Så att köra 11.xx repa i usa med betydligt bättre fäste ser jag inte som något problem alls med maximalt 220hk.

Om man ska bygga en k24 så kan man ju köpa en långmila motor från skroten. En sånn k24 brukar kosta 5000kr. En med normal mil (12-15.000mil) kostar 9000-10.000kr på flera svenska skrotar. Vart hittar man en så billig H22?!?!?

Att plocka mer effekt än min k24 är inga problem alls om man har pengarna. Men försöka att göra det för samma pengar eller billigare med en h22 är helt chanslöst. (Med samma förutsättningar förstås).
Min k24 är väldigt enkelt byggd, den ger runt 50hk mindre än bad alla motsvande byggda k24 gör i usa. Och i usa plockar de ju nu 500hk NA ur en Kmotor. (Och då pratar jag ingen påhittad bullshit bisimoto hitte på grej).

Förövrigt vad är strippenrekordet med H-motor?
Med K-motor vet jag att de var nere på 9,7s för 3år sen. NA pratar vi.
Malkolm
Inlägg: 5303
Blev medlem: 28 juli 2004, 15:49
Bil: TEN second car!
Namn: Malkolm Roth
Ort: Västerås
Has thanked: 31 times
Been thanked: 23 times

darthv skrev:Intressant tråd!

För tydlighetens skull, är alla angivna effekter på hjulen?
EDIT: läste inlägget igen, du måste mena hästkrafter i motorn, i så fall undrar jag vad du har för omräkningsfaktor?

Varför skiljer sig jänkarnas siffror? Ser ingen logik alls i det.

EDIT2: Jag antar att vi pratar H22A5. Du drar slutsatsen att det är bättre att kosta på renovering än att trimma. Hur är nämnda motor renoverad, jag hittar bara tändstift?

Min bänk mäter motoreffekten. Den är helt suverän på att mäta motoreffekten. Den mäter drivlineförlusten på tillbakarullningen. Hjuleffekten varierar mycket mer än vad motoreffekten gör. Tex vilken olja man kör i vxlådan, rakskuret eller sneskurna drev. Oljetemp. Hjullagerslitage, fett i hjullager, temp i hjullager. Däcken; friktion, temp, camber , hjulinställning osv osv.
Min bänk mäter först hjuleffekten, sen direkt efter man tryckt ner kopplingen så börjar den mäta drivlinemotståndet och därefter räknar ut motoreffekten. Detta scenario görs VARENDA repa.
Jag har försökt att lura den så många gånger men det går inte. Den är helt korrekt varenda gång. Det låter för bra för att vara sant. Men det är sant. Det är oxå (vad jag vet) den dyraste rullande landsvägen som finns på marknaden. Den kostar 3x mer än vanliga bromsbänkar. Därav exaktheten.

Jänkarna har andra bänkar och mäter enligt annan norm. I England mäter de oxå i annan norm fast med samma bänkar som resten av europa. Tex nya type R:en har väl 316bhp i england med 320hk i sverige. Ingen skillnad på bilen, bara mätstandarden som skiljer. Jag mäter alltid enligt den tyska DIN normen som är standard här i europa.

Sen skiljer ju bänk från bänk, även i usa, de riktiga glädjebänkarna är väl Mustangdynos?

Den h22a5 jag pratar om i testet är inte renoverad, den är den enda av alla h22or som inte visar några tecken på att vara i behov av renovering. Den har ju bara gått 8000mil. Alla de andra har ju i princip gått minst 10.000mil MERA och det är ju dem som jag menar att de behöver renoveras (inte trimmas mera med tex ännu vassare kammar eller porta topp).
Sarén
Inlägg: 185
Blev medlem: 22 juni 2008, 20:19
Namn: Robin Sarén
Ort: Jönköping

Blir spännande när Jalle bänkar min gamla H22. Vad har du i komp Malkolm?
Robin Sarén

Honda S2000
Användarvisningsbild
Jalle
Inlägg: 631
Blev medlem: 21 september 2005, 09:33
Bil: Acura TL 2004
Namn: Jari Saren
Ort: Paradis, Eksjö

Gjorde en snabb sökning, 2014 kördes 10,2 med en NA h-motor ganska ok det med :)
______
Banbil: Del sol -92 H22
Vardagsbil: Acura TL 2004
MC: Yamaha XT660X
darthv
Inlägg: 362
Blev medlem: 26 juli 2004, 12:29
Namn: Christian T
Ort: Västerås
Been thanked: 7 times

Vilken norm man använder sig av på respektive kontinent har mindre betydelse, ett par hk hit eller dit. Det kan lika gärna handla om en annan map anpassad för marknaden, avgas skatter osv.
Ska man jämföra åtgärder utförda på en motor måste man använda samma mätverktyg under samma förhållanden, helst flera ggr, precis så som du har gjort.

Smart att mäta förlusterna vid retardation!

Du behöver knappast argumentera för att k är en bättre och trimvänligare motor än h. Däremot är det ett djärvt påstående att byte till en annan motorserie är en bättre investering. Ett sånt byte drar med sig en svans av andra investeringar och ställer högre krav på kunskapsnivån. Allt beror på målet och ambitionerna. Kör man tex gamla f serien kan h vara ett bra alternativ.

Mycket intressant också med effektsiffror på gammal resp ny motor. Har du nån uppfattning om var i motorn man tappar effekten?
CG2 "Svart"
BB6 "Röd"
BB6 "Blå"
CE1 "Svart" (R.I.P)
CB7 "Svart"
CB7 "Grön" (R.I.P)
CA3 Aerodeck "Silver"
Malkolm
Inlägg: 5303
Blev medlem: 28 juli 2004, 15:49
Bil: TEN second car!
Namn: Malkolm Roth
Ort: Västerås
Has thanked: 31 times
Been thanked: 23 times

darthv skrev:
Du behöver knappast argumentera för att k är en bättre och trimvänligare motor än h. Däremot är det ett djärvt påstående att byte till en annan motorserie är en bättre investering. Ett sånt byte drar med sig en svans av andra investeringar och ställer högre krav på kunskapsnivån. Allt beror på målet och ambitionerna. Kör man tex gamla f serien kan h vara ett bra alternativ.
Bilen hade dålig motor, därav inskaffades denna 8000mila h22a5.
•15.000kr, motor
•7000kr hondata S300, p28 samt harness
•4500kr nytt grenrör (satt DC sport grenrör innan som bara gav 182hk)
•4000kr ATR insug, komplett med spjäll, spridare, fuelrail mm
•1500kr catersättare
•2000kr allmän service, termostat, några sensorer, tändstift osv

Summa nästan 30.000kr. Ett K24-swap går att få till för 50.000kr och ger då 40hk och 70nm MER! Och då med rappare utväxling i lådan (om man vill) vilket gör bilen ÄNNU snabbare.
Om man istället väljer att trimma vidare på denna h22 så kommer man inte så långt med 20k, ett par kammar med kamdrev och ventilfjädrar, men de ger inga 70nm..
medans när man väl sitter där med en k24 så finns hur många olika steg och lösningar som helst på mer effekt. Och med tanke på att k24 svarar så fint på trim så får man alltid mycket bra valuta för sina nerlagda trimpengar.

Och om man redan har en fungerande h22 så får man ju vettigt betalt för den nuförtiden, för sånna motorer växer inte på träd längre. Redan där har man ju minskat kostnaden för ett kswap.
Djärvt uttalande?! Jag tycker snarare tvärtom, jag tycker att de som lägger pengar på att öka effekten i en h/f motor är djärva..


darthv skrev:
Mycket intressant också med effektsiffror på gammal resp ny motor. Har du nån uppfattning om var i motorn man tappar effekten?
Cylinderloppen är slitna.
Användarvisningsbild
Jalle
Inlägg: 631
Blev medlem: 21 september 2005, 09:33
Bil: Acura TL 2004
Namn: Jari Saren
Ort: Paradis, Eksjö

Gäller det båda varianterna, open och closed deck, att cylinderloppen är slitna, kan vara en viss skillnad där.
______
Banbil: Del sol -92 H22
Vardagsbil: Acura TL 2004
MC: Yamaha XT660X
M Scotte
Inlägg: 7998
Blev medlem: 26 juli 2004, 12:30
Namn: Martin Scotte
Ort: Vellinge
Has thanked: 4 times
Been thanked: 36 times
Kontakt:

Det var jag och Anders som mappde boomis H22 för många tiotals år sedan, löjligt stark motor i en EG, men en k20 klämmer lätt ur sig bättre register och vrid över varvtalet.
Martin Scotte
Isuzu D-Max 2021
S2000 -01
Jazz -17
Civic -92
Light travels faster than sound. That is why some people appear bright before you hear them speak
1.22.44 SuperStage(MScotte)
1.26.03 SuperStage(Gullabo)
darthv
Inlägg: 362
Blev medlem: 26 juli 2004, 12:29
Namn: Christian T
Ort: Västerås
Been thanked: 7 times

Kan du speca k24-swappen för 50tkr?
CG2 "Svart"
BB6 "Röd"
BB6 "Blå"
CE1 "Svart" (R.I.P)
CB7 "Svart"
CB7 "Grön" (R.I.P)
CA3 Aerodeck "Silver"
Malkolm
Inlägg: 5303
Blev medlem: 28 juli 2004, 15:49
Bil: TEN second car!
Namn: Malkolm Roth
Ort: Västerås
Has thanked: 31 times
Been thanked: 23 times

darthv skrev:Kan du speca k24-swappen för 50tkr?
•9000kr k24 motor
•3000kr Accord vxlåda
•750kr generator
•750kr startmotor
•1500kr k20 motorkabelhärva(2st) från ep3/crv manuell)
•2000kr 1 drivaxel och mellanaxel (ena axeln från prelude ska passa)
•11.000kr beg ecu med NY Hondata Kpro v4
•6000kr motorfästen
•4500kr swap-grenrör
•3500kr RBC-insug
•1000kr 50-graders VTC drev
•4000kr k20a2-oljepump
•3500kr NY koppling tex Exedy steg1 (eller steg4)

Summa: ca 50'

Då har jag inte räknat med spakställ eftersom man KAN köra med preludens. Men då är det räcknat på många NYA delar, såsom KPRO, k20-oljepump som inte ens behövs, NY koppling, NYTT rbc-insug, ett lite dyrare swapgrenrör osv osv. Så om man vill så går det att göra betydligt billigare, fast då ska man inte räkna med lika hög effekt, med ett billigare swapgrenrör, ett beggat RSP-insug istället(ca 500kr) och k24-oljepumpen så plockar man samma vrid men 20hk mindre.

Dock saknas soppasystemet med fuelrail och regulator, kylarslangar, luftfilter och en massa småfix som man kan antingen lösa själv för några hundralappar eller köpa Bling-Bling delar från usa för flera tusentalskronor.
Som vanligt med Kserien så finns så många val överallt. Blir omöjligt att lista alla olika varianter.

Jag har medveten inte lagt in någon diff i kalkylen även att jag vet att det behövs med 265-280nm, men diff ska inte jämföras vid ett motorbyte eftersom man lika gärna kan lägga på kostnaden för diff även på den befintliga h22:an. Sen för att få bilen rapp med Accordvxlåda behövs byte av slutväxel(precis som med H22-vxlådan, den behöver oxå slutväxelbyte) och rappaste alternativet är CRV slutväxeln. Den brukar kosta runt 4000kr och är lätt att få tag på. (Till en h22 blir det eftermarknad typ somMfactorys och de kostar väl 7-9.000kr).
Användarvisningsbild
GroundX
Inlägg: 789
Blev medlem: 28 januari 2008, 01:22
Bil: EG6
Namn: Anders Olsson
Ort: Bollnäs
Has thanked: 22 times
Been thanked: 14 times
Kontakt:

En H22 trimmar man väl bäst genom att bygga ihop den med F23? :)
Civic EG6 B18 VTi - 92
Jazz GP1 - 13
Användarvisningsbild
Jalle
Inlägg: 631
Blev medlem: 21 september 2005, 09:33
Bil: Acura TL 2004
Namn: Jari Saren
Ort: Paradis, Eksjö

[quote="M Scotte"]Det var jag och Anders som mappde boomis H22 för många tiotals år sedan, löjligt stark motor i en EG, men en k20 klämmer lätt ur sig bättre register och vrid över varvtalet.[/quote]

Jag tvivlar starkt på det faktiskt. K20 är mer trimmadd från början men fixar man så h22 kan varva mer och högre komp så tror jag inte K20 har mer effekt eller bättre register, inte så länge man inte strokar, då pratar jag om register man använder vid typ bankörning och inte mellan 2000-4000 rpm.

Min B20 hade 246 hk och bra rergister på likadan bänk (tror jag) så att en trimmad K20 har 262 hk är inte så jätteimponerande. Om inte min H22 lämnar mer effekt så blir jag besviken faktiskt.
______
Banbil: Del sol -92 H22
Vardagsbil: Acura TL 2004
MC: Yamaha XT660X
Användarvisningsbild
Jalle
Inlägg: 631
Blev medlem: 21 september 2005, 09:33
Bil: Acura TL 2004
Namn: Jari Saren
Ort: Paradis, Eksjö

[quote="GroundX"]En H22 trimmar man väl bäst genom att bygga ihop den med F23? :)[/quote]

Jo det är väl lättaste sättet att få mer effekt o register men håller det för banåka? Jag vågar inte stroka utan hålller mej på 2,2 liter.
______
Banbil: Del sol -92 H22
Vardagsbil: Acura TL 2004
MC: Yamaha XT660X
Viinikka
Inlägg: 697
Blev medlem: 6 maj 2013, 23:03
Bil: Honda Civic EG
Namn: Markus Viinikka
Ort: Trollhättan
Has thanked: 11 times
Been thanked: 11 times

Malkolm skrev:
darthv skrev:Kan du speca k24-swappen för 50tkr?
•9000kr k24 motor
•3000kr Accord vxlåda
•750kr generator
•750kr startmotor
•1500kr k20 motorkabelhärva(2st) från ep3/crv manuell)
•2000kr 1 drivaxel och mellanaxel (ena axeln från prelude ska passa)
•11.000kr beg ecu med NY Hondata Kpro v4
•6000kr motorfästen
•4500kr swap-grenrör
•3500kr RBC-insug
•1000kr 50-graders VTC drev
•4000kr k20a2-oljepump
•3500kr NY koppling tex Exedy steg1 (eller steg4)

Summa: ca 50'

Då har jag inte räknat med spakställ eftersom man KAN köra med preludens. Men då är det räcknat på många NYA delar, såsom KPRO, k20-oljepump som inte ens behövs, NY koppling, NYTT rbc-insug, ett lite dyrare swapgrenrör osv osv. Så om man vill så går det att göra betydligt billigare, fast då ska man inte räkna med lika hög effekt, med ett billigare swapgrenrör, ett beggat RSP-insug istället(ca 500kr) och k24-oljepumpen så plockar man samma vrid men 20hk mindre.

Dock saknas soppasystemet med fuelrail och regulator, kylarslangar, luftfilter och en massa småfix som man kan antingen lösa själv för några hundralappar eller köpa Bling-Bling delar från usa för flera tusentalskronor.
Som vanligt med Kserien så finns så många val överallt. Blir omöjligt att lista alla olika varianter.

Jag har medveten inte lagt in någon diff i kalkylen även att jag vet att det behövs med 265-280nm, men diff ska inte jämföras vid ett motorbyte eftersom man lika gärna kan lägga på kostnaden för diff även på den befintliga h22:an. Sen för att få bilen rapp med Accordvxlåda behövs byte av slutväxel(precis som med H22-vxlådan, den behöver oxå slutväxelbyte) och rappaste alternativet är CRV slutväxeln. Den brukar kosta runt 4000kr och är lätt att få tag på. (Till en h22 blir det eftermarknad typ somMfactorys och de kostar väl 7-9.000kr).

Tror jag fick ihop mitt motorpaket för dessa pengar, då med original K24 och kompressor.. Dock hade jag väl mest tur med delarna.. Haha! :lol:
M Scotte
Inlägg: 7998
Blev medlem: 26 juli 2004, 12:30
Namn: Martin Scotte
Ort: Vellinge
Has thanked: 4 times
Been thanked: 36 times
Kontakt:

Jalle skrev:
M Scotte skrev:Det var jag och Anders som mappde boomis H22 för många tiotals år sedan, löjligt stark motor i en EG, men en k20 klämmer lätt ur sig bättre register och vrid över varvtalet.
Jag tvivlar starkt på det faktiskt. K20 är mer trimmadd från början men fixar man så h22 kan varva mer och högre komp så tror jag inte K20 har mer effekt eller bättre register, inte så länge man inte strokar, då pratar jag om register man använder vid typ bankörning och inte mellan 2000-4000 rpm.

Min B20 hade 246 hk och bra rergister på likadan bänk (tror jag) så att en trimmad K20 har 262 hk är inte så jätteimponerande. Om inte min H22 lämnar mer effekt så blir jag besviken faktiskt.
Hållbarheten i h22 är tyvärr inte ens på samma bana som resten av motorerna. Väldigt små lager till vevstakarna. En känsligare motor än både b och k-serie baserat på vad jag såg i systemet på honda.
Martin Scotte
Isuzu D-Max 2021
S2000 -01
Jazz -17
Civic -92
Light travels faster than sound. That is why some people appear bright before you hear them speak
1.22.44 SuperStage(MScotte)
1.26.03 SuperStage(Gullabo)
Användarvisningsbild
klotter
Inlägg: 333
Blev medlem: 17 augusti 2006, 10:36
Bil: Accord
Namn: Fredrik Johansson
Ort: GBG

Vad är anledningen till att dom är svårttrimmade då?
Kassa toppar? Det vore min gissning Har du flödat eller portat?
Malkolm
Inlägg: 5303
Blev medlem: 28 juli 2004, 15:49
Bil: TEN second car!
Namn: Malkolm Roth
Ort: Västerås
Has thanked: 31 times
Been thanked: 23 times

klotter skrev:Vad är anledningen till att dom är svårttrimmade då?
Kassa toppar? Det vore min gissning Har du flödat eller portat?
Jag vrider på det lite istället, h22 precis som k24 är gjorda för att sitta i "gubbilar", dvs att ge mycket vrid på låga varv, sitta i tunga bilar och dra släp efter. Tysta, silkeslena, vibrationsfria och är nästan alltid ihopparade med vxlådor som har lång utväxling.

Dock är k24 jättelätt att plocka effekt ur, byt insug till ett billigt RBC och byt (eller modifiera) ett kamdrev, så nu är det klart!

H22 däremot är skittrög, den svarar knappt på ändringar, full bpu inkl större insug o spjäll och utan cat ger ju knappa 15hk. Därefter behövs kammar, ta bort balansaxel och troligen högre komp. Det är dyrt och ger inte heller så mycket. Om det är toppen, eller slaget och vikten på roterande massan eller om det helt enkelt bara är en motor som inte är så effektiv o trimvänlig det kan jag inte svara på.
Dock vet jag att den är "trög" och att det är dyrt att hålla på med den.

Sen när jag skriver att den ger mycket vrid så menar jag jämfört med många andra motorer, men tro inte för en sekund att den ens är i närheten av en k24. För både i hela registret och på toppen är den inte i närheten nånstans.
Användarvisningsbild
klotter
Inlägg: 333
Blev medlem: 17 augusti 2006, 10:36
Bil: Accord
Namn: Fredrik Johansson
Ort: GBG

Det lär vara toppen.
Det var väldigt intressanta tester du har gjort, och det är värdefulltt för communityn.

Skulle dock vilja se effekten av att gräva i en topp, blev förvånad över att du inte gjort det eftersom det är en gratismod.

Om du skall göra vidare tester så kan du få hjälp med portning om du vill.
scrappy
Inlägg: 17
Blev medlem: 2 augusti 2017, 18:31
Bil: CTR FK2
Namn: Kristoffer Wikén
Ort: Fritsla

Malkolm skrev:Dock är k24 jättelätt att plocka effekt ur, byt insug till ett billigt RBC och byt (eller modifiera) ett kamdrev, så nu är det klart!

Måste man mappa om motorn efter ett sånt byte och är det vtc drevet man byter då?
Malkolm
Inlägg: 5303
Blev medlem: 28 juli 2004, 15:49
Bil: TEN second car!
Namn: Malkolm Roth
Ort: Västerås
Has thanked: 31 times
Been thanked: 23 times

klotter skrev:Det lär vara toppen.
Det var väldigt intressanta tester du har gjort, och det är värdefulltt för communityn.

Skulle dock vilja se effekten av att gräva i en topp, blev förvånad över att du inte gjort det eftersom det är en gratismod.

Om du skall göra vidare tester så kan du få hjälp med portning om du vill.

Du har säkert rätt, personligen har jag inge intresse att spendera onödig tid på denna motor. Däremot om någon kund vill att jag gör det så kontaktar jag dig, eller köper en färdigportad från 4piston.


scrappy skrev:
Malkolm skrev:Dock är k24 jättelätt att plocka effekt ur, byt insug till ett billigt RBC och byt (eller modifiera) ett kamdrev, så nu är det klart!

Måste man mappa om motorn efter ett sånt byte och är det vtc drevet man byter då?

Jag pratade om motorn i allmänhet, de flesta som är intresserade av mer effekt i en k24 har den oftast i en swappad bil och få redan mappningsbar ecu. Jag ser att du har en Accord Type S, antar att det är en CL9/CM2? Ja, det måste mappas, är extremt sällan i en modern bil som man får mer effekt av att byta ut en mekanisk del utan att mappa.
Jag har grejer för att mappa din Accord. Förresten läste du att jag plockade 59hk ur min accord utan att egentligen hå in i motorn(bytte oljepumpen bara till en 2.0L pump, det var onödigt). Resten var bara mappning, luft in & ut samt e85.
mick2
Inlägg: 2
Blev medlem: 6 augusti 2006, 11:38
Bil: Accord Type-R
Namn: Mikael Engström
Ort: Köping

Vad tar du för en effektmätning Malkolm? Vore kul att se vad min ATR -00a med 7800mil på mätaren ger i effekt :-)

/Micke
Mikael Engström
Malkolm
Inlägg: 5303
Blev medlem: 28 juli 2004, 15:49
Bil: TEN second car!
Namn: Malkolm Roth
Ort: Västerås
Has thanked: 31 times
Been thanked: 23 times

Effektmätning kostar 1500kr, men en gång per år brukar jag köra ”HPC bänkningsdag” och då är priset 800kr.
Skriv svar