Renovera en K20

Frågor om motor, drivlina, fälgar, däck etc. ställer du här
OttoLeffler
Inlägg: 16
Blev medlem: 8 maj 2018, 23:05
Bil: Lotus Elise
Namn: Otto Leffler
Ort: Solna

Hej hondagurus

Jag har köpt en k20a2 från England som ska ner i min Lotus Elise :mrgreen:

Motorn hade bra komp när jag köpte den och allting har sett fint ut när jag plockat isär den. Hade gått ca 16'
Vattenpump/Oljepump i nyskick och inga repor på veven. Lite småslitna vevlager

Så nu behöver jag lite råd på vad jag ska se över när jag väl har den isär.
Tänker åka utan överladdning och inte byta kolvar/stakar/kammar i ett första läge

Så vad gör man på en standardrenovering av en K20?

Plana topp/block
Se över gördeln?
Honing av loppen

Tips och tankar är välkomnat :)
Malkolm
Inlägg: 5303
Blev medlem: 28 juli 2004, 15:49
Bil: TEN second car!
Namn: Malkolm Roth
Ort: Västerås
Has thanked: 31 times
Been thanked: 23 times

16.000mil brukar innebära att loppen är för slitna. Om du testar att horna loppet så kommer du märka att det blir för stort spel mellan kolvar o cylinderväggarna.

Så det är överdimensionskolvar o ringar som gäller. (Jag borrar o hornar alltid med stressplatta då det är aluminiumblock).

O kamkedja o sträckare byts så klart. (Brukar vara slut vid 17.000-22.000mil).

Inget annat brukar behöva bytas.

Givetvis så planar man ju av ytorna så att den nya toppackningen håller tätt.
Användarvisningsbild
pasen
Styrelsen
Inlägg: 5384
Blev medlem: 12 mars 2008, 20:37
Bil: Accord -09
Namn: Richard Lindström
Ort: Märsta
Has thanked: 67 times
Been thanked: 151 times

För slitna för vad, Malkolm?

Sent from my SM-G950F using Tapatalk
Användarvisningsbild
bop
Inlägg: 269
Blev medlem: 24 juli 2016, 22:29
Bil: Prelude BB6 2.2 VTEC
Namn: Fredrik van Lienden
Ort: Katrineholm
Has thanked: 4 times

för att kolvar av orginaldimension skulle passa utan risk för kantring, skule jag tro (googla piston slap.)
Användarvisningsbild
pasen
Styrelsen
Inlägg: 5384
Blev medlem: 12 mars 2008, 20:37
Bil: Accord -09
Namn: Richard Lindström
Ort: Märsta
Has thanked: 67 times
Been thanked: 151 times

Så en motor som gått 16000 mil är slut...? Det har jag svårt att tro om den inte är rejält misskött.
Malkolm
Inlägg: 5303
Blev medlem: 28 juli 2004, 15:49
Bil: TEN second car!
Namn: Malkolm Roth
Ort: Västerås
Has thanked: 31 times
Been thanked: 23 times

Inte slut på det sättet, alltså 16.000mil fortsätt att kör 3-4000mil till, då är den slut.

Men om man öppnar upp o plockar isär allt och MÄTER enligt wsm så kommer man märka att cylinderloppen är utanför tolerans.

Precis som på alla andra Honda-motorer så är det loppen som blir för stora/ovala efter 15.000-20.000mil. Jag ser det dagligen i mitt arbete både inne i motorerna men oxå på bromsbänken att de har för lite effekt men oxå i backspegeln att de drar olja på höga varv vid full belastning.

Några riktlinjer på miltal när det är dags för borrning till överdimension(för att hålla dem tighta o fräsha)
•b16 ca 15-20.000mi
•b18c4 ca 17-20.000mil
•b18c6 ca 10-12.000mil
•H22 ca 15.000mil
•F20C ca 15.000mil
•K20a2/z4 ca 17-21.000mil
•k24a3 ca 20-22.000mil
Bilagor
K20a2 WSM utdrag
K20a2 WSM utdrag
Användarvisningsbild
pasen
Styrelsen
Inlägg: 5384
Blev medlem: 12 mars 2008, 20:37
Bil: Accord -09
Namn: Richard Lindström
Ort: Märsta
Has thanked: 67 times
Been thanked: 151 times

Dags att lämna in Accorden på stora servicen nu då.

Sent from my SM-G950F using Tapatalk
OttoLeffler
Inlägg: 16
Blev medlem: 8 maj 2018, 23:05
Bil: Lotus Elise
Namn: Otto Leffler
Ort: Solna

Tack för svar.

Låter som jag borde börja med att mäta upp loppen isåfall.

Någon som vet någon som kan Hondamotorn i sthlm-trakten?

Malkolm, vad tar du för att borra till öd med stressplatta?
lowpass
HPC Medlem
Inlägg: 2430
Blev medlem: 5 februari 2012, 18:06
Bil: EP3
Namn: Agge Alonzo
Has thanked: 32 times
Been thanked: 50 times

pasen skrev:Dags att lämna in Accorden på stora servicen nu då.

Sent from my SM-G950F using Tapatalk
Jag ser inte R-motorn listad så jag antar att du klarar dig utan problem :D
Malkolm
Inlägg: 5303
Blev medlem: 28 juli 2004, 15:49
Bil: TEN second car!
Namn: Malkolm Roth
Ort: Västerås
Has thanked: 31 times
Been thanked: 23 times

De miltalen jag har listat ÄR INTE NÄR MOTORN GÅR SÖNDER, Det är när cylinderloppen är utanför tolerans enligt WSM. Herregud jag har haft Hondor som gått över 40.000mil med samma motor.

Om vi tar det ur en mer racingaktig synvinkel, om man tävlar/kör hårt och vill trimma sin motor som låt oss säga har hått 20.000mil, då ger det mera effekt att renovera den jämfört med att montera Steg2-kamaxlar.

Så sitt nu inte o bli oroliga att era brukisbilar ska rasa vilken minut som helst.

Och förresten Rickard, den b16 som sitter i din civic var loppet slut på när jag bytte avgas o grenrör på runt 13.800mil.
Användarvisningsbild
pasen
Styrelsen
Inlägg: 5384
Blev medlem: 12 mars 2008, 20:37
Bil: Accord -09
Namn: Richard Lindström
Ort: Märsta
Has thanked: 67 times
Been thanked: 151 times

Jag är inte det minsta orolig, jag är bara skeptisk.

Sent from my SM-G950F using Tapatalk
Användarvisningsbild
bop
Inlägg: 269
Blev medlem: 24 juli 2016, 22:29
Bil: Prelude BB6 2.2 VTEC
Namn: Fredrik van Lienden
Ort: Katrineholm
Has thanked: 4 times

Varför det? Lopp och ringar slits, så enkelt är det.
Sen kommer slitaget självklart att variera beroende på saker som t.ex. körsätt, serviceintervall osv.

tl;dr

Behöver man renovera motorn vid ~16k mil? Nej, den funkar lääänge till.
Vill du trima och rejsa däremot. Då är det likaså bra att borra/hona loppen när motorn ändå är isär.
Användarvisningsbild
pasen
Styrelsen
Inlägg: 5384
Blev medlem: 12 mars 2008, 20:37
Bil: Accord -09
Namn: Richard Lindström
Ort: Märsta
Has thanked: 67 times
Been thanked: 151 times

Klart jag förstår att det slits, jag är bara skeptisk till att det är nödvändigt efter 16000mil.

Sent from my SM-G950F using Tapatalk
Användarvisningsbild
pasen
Styrelsen
Inlägg: 5384
Blev medlem: 12 mars 2008, 20:37
Bil: Accord -09
Namn: Richard Lindström
Ort: Märsta
Has thanked: 67 times
Been thanked: 151 times

https://www.s2ki.com/forums/uk-ireland- ... n-1189271/
Some guy skrev: After years of abuse by the previous owner then a few gentle years with myself the last 3 competing in sprints and this year in hillclimbs as well, it had all taken it's toll with a rattle developing half way through the year and the last round throwing more oil out of the back than an uncapped oil well. So she is going to get a new set of rods and shells, piston rings, timing chain, oil pump chain, uprated retainers and oil squirter bolts plus all the usual gaskets and a baffled sump.

First up, crank end float, the spec when new is 0.10 - 0.35 with a service limit of 0.45. I'm glad to say mine came in at 0.18
Next up was to measure the bores and the bore spec new for a B piston is 87.000 - 87.010, with a service limit of 87.070.

Mine came in at 87.020 so only just outside the new limit.
Just saying :)
Användarvisningsbild
bop
Inlägg: 269
Blev medlem: 24 juli 2016, 22:29
Bil: Prelude BB6 2.2 VTEC
Namn: Fredrik van Lienden
Ort: Katrineholm
Has thanked: 4 times

Det är ju helt klart en annan kvalité på hondamotorer gentemot jänk, volvo eller andra bojsänken...

Vidhåller dock fortfarande att ska det trimmas, kosta på en helrenovering..
Användarvisningsbild
pasen
Styrelsen
Inlägg: 5384
Blev medlem: 12 mars 2008, 20:37
Bil: Accord -09
Namn: Richard Lindström
Ort: Märsta
Has thanked: 67 times
Been thanked: 151 times

Jag vidhåller att orörda orginalgrejer är mer driftsäkert, så länge en renovering inte behövs.

"När man ändå håller på" - Men om det inte behövs då?

Sent from my SM-G950F using Tapatalk
Användarvisningsbild
bop
Inlägg: 269
Blev medlem: 24 juli 2016, 22:29
Bil: Prelude BB6 2.2 VTEC
Namn: Fredrik van Lienden
Ort: Katrineholm
Has thanked: 4 times

där håller jag med du. trimmas det så ökar servicekraven i kvadrat.
Skriv svar