Strul med ac på cr-v
-
- Inlägg: 3
- Blev medlem: 14 juli 2018, 12:51
- Namn: Mikael Voss
- Ort: Kälarne
- Been thanked: 2 times
Har strul med acn på våran cr-v (09). Den går ibland. Har hittat några trådar där det skrivs om magnetkoppling som strular och att den ska gå att ta bort ett shims. Är det någon som skulle vilja ha vänligheten att förklara lite mer hur man gör så vore det väldigt snällt.
- pasen
- Inlägg: 5384
- Blev medlem: 12 mars 2008, 20:37
- Bil: Accord -09
- Namn: Richard Lindström
- Ort: Märsta
- Has thanked: 67 times
- Been thanked: 151 times
Det hjälper inte om det inte är det som är felet. Vad är det som inte fungerar? Slår magnetkopplingen till över huvud taget eller kommer det bara ingen kyla? Hur ser kondensorn ut i fronten?
Om magnetkopplingen slår till regelbundet skulle jag kolla så det finns tillräckligt med gas till att börja med, och att kondensorn inte är helt förstörd. Slår magnetkopplingen inte till alls så kontrollera gasen.
Om kondensorn är fin, kopplingen slår till och mängden gas är ok. Då kanske det är så att kopplingen slirar, alternativt är själva kompressorn dålig.
Om magnetkopplingen slår till regelbundet skulle jag kolla så det finns tillräckligt med gas till att börja med, och att kondensorn inte är helt förstörd. Slår magnetkopplingen inte till alls så kontrollera gasen.
Om kondensorn är fin, kopplingen slår till och mängden gas är ok. Då kanske det är så att kopplingen slirar, alternativt är själva kompressorn dålig.
-
- Inlägg: 3
- Blev medlem: 14 juli 2018, 12:51
- Namn: Mikael Voss
- Ort: Kälarne
- Been thanked: 2 times
Kyla finns det. Men den går bara igång nångång emellanåt och går en liten stund. Den gjorde likadant förra sommaren men då kom den igång när vi var på långtur och fungerade sedan resten av sommaren.
-
- Inlägg: 1249
- Blev medlem: 18 december 2007, 23:04
- Bil: EK4 K20
- Namn: Lars Palmgren
- Ort: Svärtinge
- Has thanked: 1 time
- Been thanked: 9 times
- Kontakt:
Som redan sagt, kolla trycket i systemet först. Det kan vilken verkstad som helst göra som har AC Cert, för är det dåligt med gas så kan du få det symptom du beskriver.
Det är ett vanligt fel på den CR-V modellen att magnetkopplingen blir dålig. Så det är inte omöjligt att den behöver bytas eller shimas om det är möjligt.
Det är ett vanligt fel på den CR-V modellen att magnetkopplingen blir dålig. Så det är inte omöjligt att den behöver bytas eller shimas om det är möjligt.
076-1174430
Lars@allbilskroten.se
Honda EJ1, K24 Swap
NSX NA1 CW
Accord -93 Ombyggd till biltransport
Accord -80
CR-V RD1 -98
Accord CL9 Type-S -08
osv....
Lars@allbilskroten.se
Honda EJ1, K24 Swap
NSX NA1 CW
Accord -93 Ombyggd till biltransport
Accord -80
CR-V RD1 -98
Accord CL9 Type-S -08
osv....
- Asse
- Inlägg: 2184
- Blev medlem: 25 juli 2004, 18:48
- Bil: Civic VTI EK4
- Namn: Erik Lindgren
- Ort: Karlstad
- Has thanked: 1 time
- Been thanked: 6 times
Hej!
Har ett liknande problem med vår CR-V 2013 och jag misstänker slirande magnetkoppling.
A/C funkar bra i låga hastigheter, men kör man över 90-100 så försvinner den, sen när man motorbromsar ned i hastighet igen så kommer den tillbaka.
Någon som haft liknande och kan bekräfta min teori om att magnetkopplingen slirar?
Har ett liknande problem med vår CR-V 2013 och jag misstänker slirande magnetkoppling.
A/C funkar bra i låga hastigheter, men kör man över 90-100 så försvinner den, sen när man motorbromsar ned i hastighet igen så kommer den tillbaka.
Någon som haft liknande och kan bekräfta min teori om att magnetkopplingen slirar?
"Isn't it nice when things just work?"
Honda Civic VTI -00
Honda CR-V -13
Honda Civic VTI -00
Honda CR-V -13