Motorstyrningssystem till S2000 ap1

Frågor om motor, drivlina, fälgar, däck etc. ställer du här
Användarvisningsbild
SoldR
Inlägg: 1254
Blev medlem: 20 oktober 2007, 01:05
Bil: S2000
Namn: Reazhwan Saleh
Ort: Borås
Has thanked: 12 times
Been thanked: 3 times

Tjena,

Jag funderar på att byta ut min AEM EMS V2. Bilen i fråga är en S2000 med krafwerks kompressor och går på E85.
Egentligen så går bilen fint med AEM systemet, jag vill bara ha något mer modernt, något som går att koppla till skärmar med BT eller liknande.

Jag har sneglat på MaxxECU Race som verkar ha dem egenskaper jag söker. Jag har även kollat AEM infinity som verkar vara bra men dem har inga bt uppkollingsmöjligheter som jag förstått det.
- Finns det någon annan system som man bör kolla på?
- Vad finns det för för och nackdelar dessa tre system emellan? Vilken mår bilen/motorn bäst av må en tro?

Skulle vara tacksam om någon som kan ämnet eller har erfarenhet av dessa system hjälper mig att få lite klarhet i frågan.

MVH
SoldR
Kör:
S2000 01 :D
CR-V 1.5T -19 Executive Areo pack
Kört:
Accord Tourer 2.4 09 Exe
Civic Fk2 06
Jazz 05
Civic 96
Insight 10
FR-V 05
Civic ESi 92
CR-V 07:a
Civic VTi MB6 97
Accord k24 03
Prelude 93
Civic 92
Civic VTi EG9 92 Första Hondan :D
Användarvisningsbild
fonzeka
Inlägg: 3475
Blev medlem: 25 juli 2004, 04:17
Bil: S2000
Namn: Anders Westlund
Ort: Avesta
Has thanked: 7 times
Been thanked: 55 times

De flesta nyare systemen bör ju klara allt och lite till.
Det är nog mer frågan om hur bra basmapp som finns tillgänglig, samt hur duktig personen som mappar är.
Ett färdigt pnp kablage är ju helt klart att föredra också, till AEM finns det men skulle inte tro att MaxxECU har det?
Men är det bara "koppla till skärm" du saknar med din V2?
Den har väl en seriell utgång med det mesta tillgänglig för visning eller liknande.

Ecumaster verkar hur som helst vara ett rätt så vettigt och prisvärt alternativ till de du nämnt.
https://www.s2ki.com/forums/s2000-engin ... 00-1193002
Användarvisningsbild
fonzeka
Inlägg: 3475
Blev medlem: 25 juli 2004, 04:17
Bil: S2000
Namn: Anders Westlund
Ort: Avesta
Has thanked: 7 times
Been thanked: 55 times

Här har du ett exempel på tillgängliga kanaler från ditt V2.
https://gaugeart.com/instructions/gauge ... s-series-2
Användarvisningsbild
SoldR
Inlägg: 1254
Blev medlem: 20 oktober 2007, 01:05
Bil: S2000
Namn: Reazhwan Saleh
Ort: Borås
Has thanked: 12 times
Been thanked: 3 times

Tack Anders för info och tips. Ska kolla mer på ecumaster, verkar vara bra skit.
njaa det är väl inte bara skärm som är grejen med att jag vill byta, jag söker nåt som är smartare/lättare att använda än min.
Kör:
S2000 01 :D
CR-V 1.5T -19 Executive Areo pack
Kört:
Accord Tourer 2.4 09 Exe
Civic Fk2 06
Jazz 05
Civic 96
Insight 10
FR-V 05
Civic ESi 92
CR-V 07:a
Civic VTi MB6 97
Accord k24 03
Prelude 93
Civic 92
Civic VTi EG9 92 Första Hondan :D
Malkolm
Inlägg: 5303
Blev medlem: 28 juli 2004, 15:49
Bil: TEN second car!
Namn: Malkolm Roth
Ort: Västerås
Has thanked: 31 times
Been thanked: 23 times

Hondata k-pro v4 med bluetooth.

(Jag har de flesta sensorer o triggerhjul liggandes ifall du vill köra Hondata).
Användarvisningsbild
SoldR
Inlägg: 1254
Blev medlem: 20 oktober 2007, 01:05
Bil: S2000
Namn: Reazhwan Saleh
Ort: Borås
Has thanked: 12 times
Been thanked: 3 times

Malkolm skrev: 4 april 2020, 21:33 Hondata k-pro v4 med bluetooth.

(Jag har de flesta sensorer o triggerhjul liggandes ifall du vill köra Hondata).
Man måste väl ändra till senare modell triggerhjul och byta ventilkåpan också?
Känns som att dem andra alternativen är enklare att få att fungera.

men jag ska kolla vidare på detta alternativ också. får se om det ens är vart att byta.
Kör:
S2000 01 :D
CR-V 1.5T -19 Executive Areo pack
Kört:
Accord Tourer 2.4 09 Exe
Civic Fk2 06
Jazz 05
Civic 96
Insight 10
FR-V 05
Civic ESi 92
CR-V 07:a
Civic VTi MB6 97
Accord k24 03
Prelude 93
Civic 92
Civic VTi EG9 92 Första Hondan :D
Användarvisningsbild
fonzeka
Inlägg: 3475
Blev medlem: 25 juli 2004, 04:17
Bil: S2000
Namn: Anders Westlund
Ort: Avesta
Has thanked: 7 times
Been thanked: 55 times

Om du inte behöver fungerande OBD2 för besiktning eller liknande så är nog kanske inte kpro värt det.
Jag kör dock med kpro i min och är jävligt nöjd, men ovanstående var en stor anledning för mig.
Användarvisningsbild
SoldR
Inlägg: 1254
Blev medlem: 20 oktober 2007, 01:05
Bil: S2000
Namn: Reazhwan Saleh
Ort: Borås
Has thanked: 12 times
Been thanked: 3 times

fonzeka skrev: 5 april 2020, 22:38 Om du inte behöver fungerande OBD2 för besiktning eller liknande så är nog kanske inte kpro värt det.
Jag kör dock med kpro i min och är jävligt nöjd, men ovanstående var en stor anledning för mig.
Besiktningen brukar inte vara för jobbiga, så jag är inte jätte mån om att obd2 ska fungera.
Kör:
S2000 01 :D
CR-V 1.5T -19 Executive Areo pack
Kört:
Accord Tourer 2.4 09 Exe
Civic Fk2 06
Jazz 05
Civic 96
Insight 10
FR-V 05
Civic ESi 92
CR-V 07:a
Civic VTi MB6 97
Accord k24 03
Prelude 93
Civic 92
Civic VTi EG9 92 Första Hondan :D
Användarvisningsbild
SoldR
Inlägg: 1254
Blev medlem: 20 oktober 2007, 01:05
Bil: S2000
Namn: Reazhwan Saleh
Ort: Borås
Has thanked: 12 times
Been thanked: 3 times

En liten uppdate för dem som engagerade sig i frågan. Det blev en AEM infinity, kan ju iaf köpa till en skärm om jag får sålt en njure :D
Kör:
S2000 01 :D
CR-V 1.5T -19 Executive Areo pack
Kört:
Accord Tourer 2.4 09 Exe
Civic Fk2 06
Jazz 05
Civic 96
Insight 10
FR-V 05
Civic ESi 92
CR-V 07:a
Civic VTi MB6 97
Accord k24 03
Prelude 93
Civic 92
Civic VTi EG9 92 Första Hondan :D
Användarvisningsbild
fonzeka
Inlägg: 3475
Blev medlem: 25 juli 2004, 04:17
Bil: S2000
Namn: Anders Westlund
Ort: Avesta
Has thanked: 7 times
Been thanked: 55 times

Härligt :)
Kika på den här sen innan du funderar på extra skärm https://www.s2ki.com/forums/s2000-modif ... t-1201784/
robin_civic
Inlägg: 469
Blev medlem: 20 oktober 2009, 20:47
Bil: Civic "EK24" (EK4)
Namn: Robin Johansson
Ort: Växjö
Has thanked: 5 times
Been thanked: 3 times

jag personligen har ju drömmar om s2000 efter mitt bygge jag har idag och blir det av så blir det oavkortat ett maxxecu för min del men såg nu att du hade valt ett AEM uppdatera gärna sen hur det känns och lirar för dig :)
We want REV!!
Användarvisningsbild
SoldR
Inlägg: 1254
Blev medlem: 20 oktober 2007, 01:05
Bil: S2000
Namn: Reazhwan Saleh
Ort: Borås
Has thanked: 12 times
Been thanked: 3 times

Anders:
En sådan skulle sitta fint! tack för tipset.

Robin:
När jag fått på den så kommer jag att uppdatera, kommer nog att dröja dock.
Kör:
S2000 01 :D
CR-V 1.5T -19 Executive Areo pack
Kört:
Accord Tourer 2.4 09 Exe
Civic Fk2 06
Jazz 05
Civic 96
Insight 10
FR-V 05
Civic ESi 92
CR-V 07:a
Civic VTi MB6 97
Accord k24 03
Prelude 93
Civic 92
Civic VTi EG9 92 Första Hondan :D
Användarvisningsbild
antonjr
Inlägg: 336
Blev medlem: 9 maj 2011, 21:06
Bil: Honda civic eg6 -92
Namn: Anton Jakobsson
Ort: Tibro
Been thanked: 3 times

Lite sent svar, ser att du uppgraderat till ett infinty vilket är betydligt bättre och modernare än series 2 som du hade.
Detta är min syn på dom olika valmöjligheterna efter att ha arbetat runt i programmen och vad som är möjligt.

Vad man bör välja för styrsystem beror såklart mycket på vad man vill ha för funktioner i prisklassen upp till 20 tusen är tyvärr inget perfekt utan det är lite give or take. Jag ranordnar dom nedan i den ordningen jag personligen hade valt och motivering varför.

Maxxecu Race:
Väldigt mycket in och utgångar, dessutom om man använder sig av en padda så öppnar det upp ändå mer.
Det sprutet som klarar absolut bäst Flexfuel styrning för att mappa ner på minsta detalj.
Även det sprutet som har absolut bäst loggning och speciellt intern dataloggning om man tex gillar att plåga sin bil på bana, med väldigt smarta sökfunktioner i loggar om man tex försöker felsöka.
Maxxecu har haft problem med knackstyrningen innan att det läste av men inte korrigerade men senast jag mappade så verka det funka som det ska.
VE baserat och bra säkerhetsfunktioner så går fort att mappa.
Nackdelar att man måste dra lite kablar.
Det finns färdigt trigger mönster i maxxecu så det behövs inget krånglande mer än att dra en motorhärva.

Aem Infinity sätter jag egentligen på delad första plats.
Största fördelen är såklart att det är PNP,
En layout jag gillar mycket och bra flexfuel styrning, bra säkerhetsfunktioner och går göra det mesta, där dom ligger i framkant är att på s2000 så går det att använda oem ABS ringar för att faktiskt ha traction control. Så i princip ett sprut man får precis allt i. Det enda som jag hört är att boxarna kan krascha och då behöva skickas på lagning.
I nästa Firmware update så får AEM en väldigt fin uppdatering med en andra map för tändningen i VTEC, hittilst har det bara funnits för soppan.
Det gör att mappningen går smidigare men även att bilen är 100% säker om Vtec inte skulle kliva i av nån anledning.
AEM har också bra dataloggning vilket är något man bör värdera.
Soppatrycks givare och lite smått så är man helt säker och behöver aldrig ha någon padda eller liknande.
Knackstyrning som funkar väldigt bra då den är fullt anpassningsbar precis som maxxecu.

Haltech platiumun pro/elite
Finns som PNP.
Väldigt dålig loggning och bökigare att mappa pga det och väldigt oldschool mappning av soppa mappen, det funkar men dom borde ha kommit längre.
En stor brist haltech har är att man inte kan ändra Gainen ( styrkan) på knacksensorn vilket gör har man en motor som låter mycket tex med turbo eller kompressor så får man oftast stänga av knackstyrningen då det maxas och man kan inte ta sig runt det tyvärr.
Fördelen är att platinium är billigt och borser man från det med loggningen och knackstyrningen så är det, det bästa och smidigaste Budget alternativet.


Hondata k-pro
Det absolut sämsta alternativet och är en nedgradering åt alla håll eller det finns några saker det gör bättre än ett aem s2, men inte jämförbart med något av ovan nyare sprut. lite som att jämföra dagens dator emot en från 2000.
Största bristen är säkerhetsfunktioner. PRA ecu som är det vanligaste man får tag på kan inte bruka magerhetskydd, så täpper sig ditt filter och man inte glor på en mätare så skjuter man motorn. Knackstyrningen är så långsam i k-pro och helt obruklig i att skydda motorn även om den funkar för att hjälpa till i mappningen om ställs in rätt.

i övrigt mot sprut ovanför kan vi ta tex oljetryck som jämförelse.
I alla styrsystem ovan kan man konfigura olika tabeller precis hur man vill i 2 eller 3d.

Vilket gör att man tex med oljetryck så loggar man en repa det kan se ut såhär.
Varvlat: 2000rpm 3000rpm 5000rpm 6000rpm 7000rpm
Oljetryck: 2kg 4kg 5kg 6kg 8kg

I alla sprut ovanför så kan man lägga en failsafe på tex 1kg under så ligger du på 7000rpm och tappar tryck till 6.8kg så bryter motorn.

I hondata så kan man bara välja en fast punkt utifrån varvtal och tryck.
Så säg att man då vill ha ett skydd från 5000rpm, då får du sätta oljetrycket på att från 5000rpm om trycket går under 4kg så bryter den.
Då förstår man ganska snabbt vad problemet blir om du ligger på 7000rpm och svänger och det suger torrt ibland. det kan ligga och pendla mellan 4-8kg utan att något händer. Och precis såhär funkar det med allt inom hondata, det är omodernt och det går inte att arbeta sig runt saker om det behövs eller med lösningar.
I övrigt så är det snabbast det kan logga 100hz som det inte ens klarar se när den egna TPS oscillerar. maxxecu kan logga i 1000hz.
Hondata har sin plats och funktion, men för en s2000 är det den sämsta invensteringen man kan göra.

Ska vi dra saker ett snäpp längre så med dom andra kan man ha en bränsletrycksgivare och med rätt spridardata så kan du mappa hela bilen, skulle bränslet ta slut så kan du bara öka trycket och allt justeras automatiskt då det är VE baserat.
I hondata blir du tvungen att mappa om precis allt.

Hoppas att någon annan kan få lite nytta av denna läsningen, jag är helt opartisk då jag inte säljer något av dessa.
Men jag skulle kunna fortsätta i dagar mellan för och nackdelar mellan dom olika.
Ju dyrare sprut man väljer så generellt ju mer kan man göra i slutändan.
i ovannämda standalone kan man tex sätta justerbar launch, traction control, mappar, laddtryck på Switchar eller stegvisa potentiometers. allt detta kan man drömma om i hondata då det inte klarar live updates fullt ut och då finns inte såna funktioner.

Ecumaster tog jag inte med på listan för det har jag bara arbetat lite i och dom flesta funktioner finns även om det är väldigt dåligt upplagt för mapparen, sen vet jag att dom haft en hel del strul. tillverkaren i Polen har inte ens koll på att dom i USA gör egna adapterhärvor...
Honda crx vt -90/ b16 Jrsc 9psi, Såld
Honda civic vti -92/ b16 Turbo 450whp+ 1.85bar på oem foder :evil:
Användarvisningsbild
SoldR
Inlägg: 1254
Blev medlem: 20 oktober 2007, 01:05
Bil: S2000
Namn: Reazhwan Saleh
Ort: Borås
Has thanked: 12 times
Been thanked: 3 times

Hej, tack för input. känns bra att man gjorde ett bra val då.

Jag har även köpt in flexifeul givare och bränsletrycksgivare för att koppla till infinity.

MVH
Reazhwan
Kör:
S2000 01 :D
CR-V 1.5T -19 Executive Areo pack
Kört:
Accord Tourer 2.4 09 Exe
Civic Fk2 06
Jazz 05
Civic 96
Insight 10
FR-V 05
Civic ESi 92
CR-V 07:a
Civic VTi MB6 97
Accord k24 03
Prelude 93
Civic 92
Civic VTi EG9 92 Första Hondan :D
Användarvisningsbild
fonzeka
Inlägg: 3475
Blev medlem: 25 juli 2004, 04:17
Bil: S2000
Namn: Anders Westlund
Ort: Avesta
Has thanked: 7 times
Been thanked: 55 times

Ville bara komplettera Antons inlägg lite.
För S2000 är det bara PRB ecu som gäller så där går det att få "lean protection" eller magerhetsskydd om vi ska försvenska oss :)
Sen går det ju att sätta 4st separata failsafe, så vill man få en kurva för tex oljetryck så funkar det ju liknande de mer avancerade spruten.
Men visst det kan ganska snabbt bli begränsat.

Den allra största och kanske enda anledning man väljer Kpro är om man har en nyare bil där de behöver läsa OBD-koderna.
Med kpro går det fint att besikta bilen utan att behöva byta ecu.
Vad jag vet så finns det ingen annan eftermarknadsecu där detta går?
Användarvisningsbild
antonjr
Inlägg: 336
Blev medlem: 9 maj 2011, 21:06
Bil: Honda civic eg6 -92
Namn: Anton Jakobsson
Ort: Tibro
Been thanked: 3 times

fonzeka skrev: 4 februari 2021, 12:36 Ville bara komplettera Antons inlägg lite.
För S2000 är det bara PRB ecu som gäller så där går det att få "lean protection" eller magerhetsskydd om vi ska försvenska oss :)
Sen går det ju att sätta 4st separata failsafe, så vill man få en kurva för tex oljetryck så funkar det ju liknande de mer avancerade spruten.
Men visst det kan ganska snabbt bli begränsat.

Den allra största och kanske enda anledning man väljer Kpro är om man har en nyare bil där de behöver läsa OBD-koderna.
Med kpro går det fint att besikta bilen utan att behöva byta ecu.
Vad jag vet så finns det ingen annan eftermarknadsecu där detta går?

Min poäng va lite att när man börjar räkna på en PRB/PRC ecu + trigger, att man måste ha en separat mapsensor och om det är överladdat som ingår i dom flesta andra ecu. så har man betalt mer för sitt k-pro än vad ett haltech kostar.
Och enligt mig är det en väldigt dåligt köp jämfört mot vad man kan få för pengarna eller någon tusing till.
Sen k-pro har absolut sin plats och när det är lämpligt men inte till en s2000.

Angående obd2 så kan man i haltech elite få ett fungerande protokoll :D, men samtidigt dom flesta med s2000 åker ju med en kraftwerkskompressor som ändå måste skruvas av inför besiktning och att då skifta box och 4st spridare tar ca 15min extra, det väger inte upp till en stor fördel för k-pro.

Säkerhetsfunktionerna går inte ens att jämföra med ett standalone, det går inte ens använda advanced protection till en leanprotection eftersom det inte går få fördröjning till den triggas.
Man är väldigt låst i mycket annat och det finns inget att växa i.
Jag har hittat mycket buggar i k-pro redan och tyvärr har hondata supporten inte kunnat svara på en enda än av dom 6st jag rapporterat.
Vissa är ganska massiva! och alldeles för mycket saker som arbetar i bakrunden som gör att man inte kan lösa problem eller ta sig runt det.
flexfuelkontrollen duger inte till mycket om man vill mappa nära MBT och är alldeles för basic.

Så krona för krona i en s2000 är det inte mycket man får jämfört med dom andra och därav min rangordning jämfört om det är till en k-serie.
Enda fördelen med att trycka på det på varenda kund som det alltid gjorts här är väl att ingen annan mappare vill ta i det... :D
Honda crx vt -90/ b16 Jrsc 9psi, Såld
Honda civic vti -92/ b16 Turbo 450whp+ 1.85bar på oem foder :evil:
Skriv svar