Originaldelar, köpa som privatperson

Frågor om motor, drivlina, fälgar, däck etc. ställer du här
fraskash
Inlägg: 47
Blev medlem: 12 juni 2020, 23:59
Bil: Honda Accord -92
Namn: Niklas Gröndal
Has thanked: 15 times
Been thanked: 4 times

Halloj,
Länge sen jag tittade in här. Fått lite påbackning på styrlederna som ser ut att behöva bytas då damaskerna på dessa har börjat spricka.

Vill göra så mycket själv med service på bilen (som jag har kunskap om). Men det jag saknar är hur man hittar originaldelar.

Har ju fått tag på OEM-nummer på de delar som behövs, men verkar efter mycket sökande bara dyka upp andrahands-delar från typ Trodo, t.ex. MEYLE, m.fl.

Ska ju finnas en s.k. "red label" för äkta delar. Kollar jag på t.ex. Mekonomen/MECA får jag också upp MEYLE. Kan det vara så att delarna inte tillverkas längre? Att det bara är andrahand som gäller?
Användarvisningsbild
Lärfors
Administrator
Inlägg: 2157
Blev medlem: 14 juli 2015, 21:03
Bil: 89 Civic Shuttle (EE2)
Namn: Andreas Lärfors
Ort: Göteborg
Has thanked: 399 times
Been thanked: 262 times

Hej, det bästa sättet är via en Honda återförsäljare. Tyvärr får man ringa och beställa, finns ingen onlineportal för det.

Men då får du garanterar Honda originaldelar och rätt pris (för det mesta).

Vart i landet bor du? I Stockholm är Rosenholz dit man skall ringa, och de fixar även med leverans om man inte kan komma och hämta.
Andreas Lärfors : IT ansvarig
fraskash
Inlägg: 47
Blev medlem: 12 juni 2020, 23:59
Bil: Honda Accord -92
Namn: Niklas Gröndal
Has thanked: 15 times
Been thanked: 4 times

Bor utanför Borlänge. Jag minns att jag var till någon verkstad utanför Avesta, Lundhs bil och Trim för 7-8 år sen, men jag har för mig att jag mailade dit för att undvika missförstånd. Eller om jag åkte dit, men är ju några mil dit ändå :)
Användarvisningsbild
fonzeka
Inlägg: 3475
Blev medlem: 25 juli 2004, 04:17
Bil: S2000
Namn: Anders Westlund
Ort: Avesta
Has thanked: 7 times
Been thanked: 55 times

fraskash skrev: 7 mars 2022, 10:52 Bor utanför Borlänge. Jag minns att jag var till någon verkstad utanför Avesta, Lundhs bil och Trim för 7-8 år sen, men jag har för mig att jag mailade dit för att undvika missförstånd. Eller om jag åkte dit, men är ju några mil dit ändå :)
Lundhs har öppet fortfarande men det var några år sedan de slutade vara auktoriserade verkstad.
De kan nog eventuellt kunna ta hem org delar fortfarande men kanske bäst att kolla först.
Min mor brukar serva sin Civic där i alla fall så lite Honda kör de fortfarande :)
fraskash
Inlägg: 47
Blev medlem: 12 juni 2020, 23:59
Bil: Honda Accord -92
Namn: Niklas Gröndal
Has thanked: 15 times
Been thanked: 4 times

fonzeka skrev: 7 mars 2022, 11:11
fraskash skrev: 7 mars 2022, 10:52 Bor utanför Borlänge. Jag minns att jag var till någon verkstad utanför Avesta, Lundhs bil och Trim för 7-8 år sen, men jag har för mig att jag mailade dit för att undvika missförstånd. Eller om jag åkte dit, men är ju några mil dit ändå :)
Lundhs har öppet fortfarande men det var några år sedan de slutade vara auktoriserade verkstad.
De kan nog eventuellt kunna ta hem org delar fortfarande men kanske bäst att kolla först.
Min mor brukar serva sin Civic där i alla fall så lite Honda kör de fortfarande :)
Får ringa ner och kolla. Vore ju bättre än Stockholm i så fall. Annars fanns det nån ÅF i Gävle. Men det är ju några mil dit också.
Användarvisningsbild
Lärfors
Administrator
Inlägg: 2157
Blev medlem: 14 juli 2015, 21:03
Bil: 89 Civic Shuttle (EE2)
Namn: Andreas Lärfors
Ort: Göteborg
Has thanked: 399 times
Been thanked: 262 times

Som sagt, Rosenholz i Stockholm fixar frakt till hela Sverige. Rekommenderas varmt :) Hondaentusiast rakt igenom

http://www.rosenholtz.se/
Andreas Lärfors : IT ansvarig
Användarvisningsbild
Daugaard
Moderator
Inlägg: 3748
Blev medlem: 8 september 2010, 11:57
Bil: Prelude BA4 4ws "Si"
Namn: Emil Daugaard
Ort: Tyresö (Sthlm)
Has thanked: 111 times
Been thanked: 280 times

Rosenholtz ger rabatt till betalande medlemmar också.
Emil Daugaard, Stockholm 070-53 41 431
Trackstar/7-sitsbrukis
BA4/RW2
fraskash
Inlägg: 47
Blev medlem: 12 juni 2020, 23:59
Bil: Honda Accord -92
Namn: Niklas Gröndal
Has thanked: 15 times
Been thanked: 4 times

Fick precis svar från Rosenholtz, tydligen fanns inte delarna på lager hos Honda. Vette kattan om man ska anta att de slutat tillverkas. Vet att packningen till bakljusarmaturen inte gick att få tag på, så är väl en risk med en 30-årig bil.
Användarvisningsbild
Lärfors
Administrator
Inlägg: 2157
Blev medlem: 14 juli 2015, 21:03
Bil: 89 Civic Shuttle (EE2)
Namn: Andreas Lärfors
Ort: Göteborg
Has thanked: 399 times
Been thanked: 262 times

Du kan göra ett test här: https://www.parts-honda.uk/

Sen kan man ju ta reda på om liknande del från någon annan modell kan passa och använda den istället.

Finns det inga OEM delar får man väl nöja sig med "pirat" delar från Meyle osv.
Andreas Lärfors : IT ansvarig
Användarvisningsbild
Daugaard
Moderator
Inlägg: 3748
Blev medlem: 8 september 2010, 11:57
Bil: Prelude BA4 4ws "Si"
Namn: Emil Daugaard
Ort: Tyresö (Sthlm)
Has thanked: 111 times
Been thanked: 280 times

Vad är det för bil?
Emil Daugaard, Stockholm 070-53 41 431
Trackstar/7-sitsbrukis
BA4/RW2
Användarvisningsbild
fonzeka
Inlägg: 3475
Blev medlem: 25 juli 2004, 04:17
Bil: S2000
Namn: Anders Westlund
Ort: Avesta
Has thanked: 7 times
Been thanked: 55 times

Accord -92 ser det ut som :)
Skriv vilka art nr du letar efter också så kan vi se om någon annan hittar något vettigt alternativ.
fraskash
Inlägg: 47
Blev medlem: 12 juni 2020, 23:59
Bil: Honda Accord -92
Namn: Niklas Gröndal
Has thanked: 15 times
Been thanked: 4 times

Lärfors skrev: 7 mars 2022, 17:17 Du kan göra ett test här: https://www.parts-honda.uk/

Sen kan man ju ta reda på om liknande del från någon annan modell kan passa och använda den istället.

Finns det inga OEM delar får man väl nöja sig med "pirat" delar från Meyle osv.
Man är ju lite skeptisk till pirat-delar, jag köpte en del till krängningshämmarstaget, som började rosta redan efter några veckor. Nu vet jag inte hur stor inverkan vägsaltet har som så men borde ju klara åtminstone ett år.

Tänker du nån del från en annan Honda-modell som kunde passa?


Enligt Rosenholz ska det vara OEM

53540SM4003
53560SM4003

De mått jag kunnat hitta på styrleden anges till 9.9 x 2.9 x 1.8 inch, borde vara motsvarande 25,2 x 7.4 x 4.6 cm

MEYLE anger gängmått
Gängmått 1 M10x1,25
Gängmått 2 M14x1,5
Användarvisningsbild
fonzeka
Inlägg: 3475
Blev medlem: 25 juli 2004, 04:17
Bil: S2000
Namn: Anders Westlund
Ort: Avesta
Has thanked: 7 times
Been thanked: 55 times

Ja det verkar inte gå att få tag på nya längre. https://www.hondapartsnow.com/genuine/h ... 4-003.html
Gängorna Meyle anger ser ut att stämma i alla fall, om man kikar på motsvarande muttrar.
fraskash
Inlägg: 47
Blev medlem: 12 juni 2020, 23:59
Bil: Honda Accord -92
Namn: Niklas Gröndal
Has thanked: 15 times
Been thanked: 4 times

Då lär det bli en MEYLE i så fall. Det enda jag är osäker på är längden på styrleden. Beror ju på hur de har mätt vid tillverkningen men får mina nuvarande till 235 mm, då diffar det ca 20 mm från MEYLEs motsvarande.
fraskash
Inlägg: 47
Blev medlem: 12 juni 2020, 23:59
Bil: Honda Accord -92
Namn: Niklas Gröndal
Has thanked: 15 times
Been thanked: 4 times

Glömde ju naturigtvis bort att tacka för er tid att kolla upp detta. Nu är styrleder på gång. Återstår bara arbetet när de kommer på plats. :D
Skriv svar