Få loss yttre styrstaget, Accord -92

Frågor om motor, drivlina, fälgar, däck etc. ställer du här
fraskash
Inlägg: 47
Blev medlem: 12 juni 2020, 23:59
Bil: Honda Accord -92
Namn: Niklas Gröndal
Has thanked: 15 times
Been thanked: 4 times

Halloj
Nu mekas det med min gamla Honda igen då mina yttre styrstag behövt bytas i flera år.

Har ju plockat bort hjulet (så klart) och dragit ur metallpinnen som håller staget fast mot hjulet, och den muttern lossnar utan problem. Men när jag ska skruva loss muttern som håller fast yttre staget mot inre så blir det problem.

Har kollat flera instruktionsvideor och guider (t.ex. )och som jag förstår ska muttern vridas medurs, samtidigt som man håller mot yttre staget moturs. Har tagit i för kung och fosterland men muttern rör sig inte ur fläcken, även provade att vrida moturs men ingen skillnad.

Kör med en skiftnyckel (provat flera olika) och ringnyckel för att försöka få loss den.

Kört på lite WD-40, om det kan hjälpa. Har ni några andra tips på hur man annars kan få loss den? Risken är ju att jag nöter sönder muttern.
Användarvisningsbild
Daugaard
Moderator
Inlägg: 3732
Blev medlem: 8 september 2010, 11:57
Bil: Prelude BA4 4ws "Si"
Namn: Emil Daugaard
Ort: Tyresö (Sthlm)
Has thanked: 110 times
Been thanked: 278 times

Värme massor av värme på muttern så den expanderar och lossnar från gängorna.

Induktionsvärmare är att föredra. Kört på tills den glöder.

Detta problem är oerhört vanligt på styrleder.
Emil Daugaard, Stockholm 070-53 41 431
Trackstar/7-sitsbrukis
BA4/RW2
fraskash
Inlägg: 47
Blev medlem: 12 juni 2020, 23:59
Bil: Honda Accord -92
Namn: Niklas Gröndal
Has thanked: 15 times
Been thanked: 4 times

Värme, nån sånna grejor tror jag inte jag har tillgängligt. Nu verkar gängan som sitter fast i hjuldelen vara i så dåligt skick att den snurrar med när man skruvar på den där "castle nut" muttern, så den lär ju bytas. Tror inte verkstan vill byta den åt mig när jag själv har delen.

Har ju provat slå med hammare på både ringnyckeln och skiftnyckeln medurs, ingen effekt.

Hårtork eller färgborttagare (sån som värmer) lär väl inte vara fullgott? Eller typ tändare?
Användarvisningsbild
Daugaard
Moderator
Inlägg: 3732
Blev medlem: 8 september 2010, 11:57
Bil: Prelude BA4 4ws "Si"
Namn: Emil Daugaard
Ort: Tyresö (Sthlm)
Has thanked: 110 times
Been thanked: 278 times

Nä tyvärr det är alldeles för lite värme.


Minst något sånt här
https://www.clasohlson.com/se/Br%C3%A4n ... l8QAvD_BwE
Emil Daugaard, Stockholm 070-53 41 431
Trackstar/7-sitsbrukis
BA4/RW2
Användarvisningsbild
fonzeka
Inlägg: 3475
Blev medlem: 25 juli 2004, 04:17
Bil: S2000
Namn: Anders Westlund
Ort: Avesta
Has thanked: 7 times
Been thanked: 55 times

Rostlösning som får verka i nån dag och sen värme, bara att prova med det du har tillgängligt.
Kan vara svårt att hålla muttern ordentligt med en vanlig öppen nyckel.
Finns halvöppna ringnycklar som funkar lite bättre till sådant https://www.amazon.se/BGS-1761-8x10-%C3 ... PTMVY?th=1
fraskash
Inlägg: 47
Blev medlem: 12 juni 2020, 23:59
Bil: Honda Accord -92
Namn: Niklas Gröndal
Has thanked: 15 times
Been thanked: 4 times

Hjälper verkligen en sån nyckel om man inte får den tillräckligt uppvärmd? Har ju stått och tagit i som sjutton när jag väl fått riktigt grepp men känns som man snarare kommer lyckas lyfta hela bilen än att få loss mutterj*veln...

Även provat smälla på nyckeln med en hammare och provat skiftnycklar av olika kaliber. Tveksamt om mer moment skulle hjälpa för får inte plats så mycket längd i hjulhuset.

Blir väl att hitta en gasolbrännare då. Men då lär man väl nästan ha bilen ute? Nu står den i garaget, uppfarten är ju dessvärre i uppförslut, tveksaamt om jag vill stå på gatan och meka... ha grannen stå och glutta...
Användarvisningsbild
GroundX
Inlägg: 789
Blev medlem: 28 januari 2008, 01:22
Bil: EG6
Namn: Anders Olsson
Ort: Bollnäs
Has thanked: 22 times
Been thanked: 14 times
Kontakt:

Het mutter + moment är nog tricket. Köp ordentliga skaft, förlängare och adaptrar så att du kan lägga ordentligt med vrid på grejorna.
Gasol brukar räcka rätt långt, endast en utav alla gånger på 15år har det inte räckt till. Fick då montera ner hela framvagnen och ta till en kompis som hade induktionsvärmare.
Jag har eldat många kg gasol i mitt garage, så bränn på du! Besök av grannen kan vara trevligt, har du bra sådana så kan det hända att de kommer och bjuder på en bärs :D
Civic EG6 B18 VTi - 92
Jazz GP1 - 13
fraskash
Inlägg: 47
Blev medlem: 12 juni 2020, 23:59
Bil: Honda Accord -92
Namn: Niklas Gröndal
Has thanked: 15 times
Been thanked: 4 times

Nu lyckades jag äntligen få loss muttrarna. Tog spjärn och vred och plötsligt gled de loss. Hade haft på en massa rostlösare och gnuggat bort så mycket skit jag kunnat dagen efter.

Behövde ingen gasol.

Nu lär jag vänta in nästa tid till verkstad för hjulinställning som det ser ut.
Senast redigerad av fraskash den 7 maj 2023, 16:19, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
fonzeka
Inlägg: 3475
Blev medlem: 25 juli 2004, 04:17
Bil: S2000
Namn: Anders Westlund
Ort: Avesta
Has thanked: 7 times
Been thanked: 55 times

Om du tittar noga på gängorna så ser du åt vilket håll det ska lossas.
Skriv svar