vad har du för coilovers?

Här diskuterar vi allt om banköring/racing: racingteknik, spårval, motorsport, däck, chassi etc.
Användarvisningsbild
eko
Inlägg: 461
Blev medlem: 25 juli 2004, 14:05
Bil: ITR DC2
Namn: Ekrem Coskun
Ort: helsingborg

Det är en av ständiga frågor och vi på hpc verkar vara bra konsumenter på bl.a coilovers, men inte alltid vi gör rätt val, jag vet inte om vi haft en sånhär samlad tråd om detta ämne innan men det kan vara bra för de som ska köpa eller få lite feedback om alla märke och modeller samt fjäderhårdhet. Vi kan även hålla oss till ämnet.



vad har du för coils och på vilken bil?

Vad tycker dom om dom? jämför bana/gata.

fjäderhårdhet ?

köpta var samt pris?
Senast redigerad av eko den 7 maj 2010, 18:02, redigerad totalt 1 gånger.
TRÖTT PÅ FRAMHJULSDRIFT!!!!!!
Användarvisningsbild
eko
Inlägg: 461
Blev medlem: 25 juli 2004, 14:05
Bil: ITR DC2
Namn: Ekrem Coskun
Ort: helsingborg

jag kan börja lite snabbt,

omni power på min vti -92 jag var väldigt nöjd med dom, minns det coiloversen man kunde ställa hårdhet på m.m kostade betydligt mer, men dessa va jäkligt goa när jag tänker efter, hade inga problem med dom heller, funka utmärkt på både gata och bana! rebounden var bra! och vägra svika mig, enda nackdelen var att man ändå inte kunde ställa hårdheten, enbart höjd gick att ställa. köpt via yash minns inte priset men runt 8000? då tiden..

tannabe sustec pro, på min evo, dessa kan jag säga att jag var noknöjd med, enbart höjdjustering, något hårda men perfekta för bana/hård svängig körning! underbar rebound, jag tänkte aldrig på att jag saknade hårdhets justering för jag körde inte bilen för att glida. en negativ sak, höger fram började glappa i sidleds, i själva dämparen. satt på bilen

Impreza sti, denna slängde jag bc coilovers på, minns att de kosta under 10k men jag blev överraskad över kvaliten på dom när dom anlände, jag valde en modell mjukare fjädersats vilket jag ångra, först kändes dämparna helt stenhårda vid hårdaste läget, jag tänkte de kommer aldrig gå o köra såhär inte äns på bana, men när det vär var dags för konbana så kändes dom något för mjuka, lite lite hårdare hade varit bättre för responsen. rebounden var bra! aldrig några överraskningar, Mjukaste läget var underbar för att köra långt med, de var mjuka men ändå sportiga. bottna aldrig fast vi var 5 st med full bagage fast jag körde mjukare fjädrar. jag andvände justeringen mycke just hård/mjuk dämpning. Mycke coilovers för pengarna. men topmount kullan i framdämparna började knäppa/ klonka vid farthinder efter 600 mil som tur finns reservdelar men det ska bytas oxå eller lämnas på garantin och vara utan bil?! för att sen kanske göra samma sak förmodligen. Köpta hos j-spec
TRÖTT PÅ FRAMHJULSDRIFT!!!!!!
Kimzz
Inlägg: 499
Blev medlem: 26 juli 2004, 23:28
Bil: Integra Type-R DC5
Namn: Kim Huseby
Ort: Gislaved
Been thanked: 1 time

Omnipower har jag också erfarenhet eftersom jag köpte ekos gamla civic av en annan här på HPC :) Men jag hade klonkande ljud i vänster framdämpare. Det kom säkert efter eko hade den och ingen aning hur långt dom hade gått när det började. Det hade ju inte varit några problem att fixa säkert.
Bilar i min ägo:
Honda CR-V 2,2 CTDi Executive -07
Honda Integra Type-R CW DC5 -02
Honda Accord 2,0 -94

www.tsdtuning.se
Användarvisningsbild
eko
Inlägg: 461
Blev medlem: 25 juli 2004, 14:05
Bil: ITR DC2
Namn: Ekrem Coskun
Ort: helsingborg

DET har du rätt i det hade jag glömt helt! de stämmer! minns att jag leta som en idiot o prova allt innan jag förstod att det var dom. så sant så!
TRÖTT PÅ FRAMHJULSDRIFT!!!!!!
Kimzz
Inlägg: 499
Blev medlem: 26 juli 2004, 23:28
Bil: Integra Type-R DC5
Namn: Kim Huseby
Ort: Gislaved
Been thanked: 1 time

Har läst runt lite och sett att till och med Tein kan ha dessa problem med klonkade ljud. Nu hade dessa jag läst om suttit på över ett år men det verkar som att klonkande ljud kan man få på coilisar i alla prisklasser.
Bilar i min ägo:
Honda CR-V 2,2 CTDi Executive -07
Honda Integra Type-R CW DC5 -02
Honda Accord 2,0 -94

www.tsdtuning.se
Användarvisningsbild
eko
Inlägg: 461
Blev medlem: 25 juli 2004, 14:05
Bil: ITR DC2
Namn: Ekrem Coskun
Ort: helsingborg

precis, speciellt med topmounts.
TRÖTT PÅ FRAMHJULSDRIFT!!!!!!
Användarvisningsbild
David Lundin
Inlägg: 1676
Blev medlem: 21 juli 2008, 21:24
Namn: David Lundin
Ort: Värnamo

Buddy Club Racing Spec Damper på EP3an.

Fjäderhårdhet 10k fram och 16k bak. Ställbara i 15 lägen.

Komfort på gata? Nja, om det är fin väg så, men stötigare är det allt. På banan känns de klockrena.

Dock... nog har jag ett litet klonkande ljud som jag misstänker är en av mina coilovers, dessutom har ena ställskruven fram försvunnit spårlöst upptäckte de på verkstaden där den var för bussningsbyte och hjulinställning bl a. Störigt, men verkar inte påverka funktionen, dock hade jag förstås velat kunna justera. Får köra säsongen ut så förutsatt att de håller och kolla om man kan få dem genomgångna av någon expert sen kanske.
M Scotte
Inlägg: 7998
Blev medlem: 26 juli 2004, 12:30
Namn: Martin Scotte
Ort: Vellinge
Has thanked: 4 times
Been thanked: 36 times
Kontakt:

K-sport RS för bana.

Fjäderhårdhet:
14k fram och 12 k bak.

Har bara haft dem ett år, men hitintills mycket nöjd. Fin avstämning av dämpkraft mot fjädarnas hårdhet.
Martin Scotte
Isuzu D-Max 2021
S2000 -01
Jazz -17
Civic -92
Light travels faster than sound. That is why some people appear bright before you hear them speak
1.22.44 SuperStage(MScotte)
1.26.03 SuperStage(Gullabo)
Användarvisningsbild
eko
Inlägg: 461
Blev medlem: 25 juli 2004, 14:05
Bil: ITR DC2
Namn: Ekrem Coskun
Ort: helsingborg

grabbar priset är intressant :wink:
TRÖTT PÅ FRAMHJULSDRIFT!!!!!!
Användarvisningsbild
David Lundin
Inlägg: 1676
Blev medlem: 21 juli 2008, 21:24
Namn: David Lundin
Ort: Värnamo

Mina satt ju på bilen när jag köpte, men runt 17-18000kr tror jag de ligger på, åtminstone om man inte importerar själv.
VMT
Inlägg: 1219
Blev medlem: 12 december 2005, 20:04
Bil: Jazz, FR-V, EG9
Namn: Trung Vu
Ort: Ängelholm
Has thanked: 6 times
Kontakt:

Ksport Racing PRO Street Coilover har jag på min EG.

Perfekt på gatan men kanske lite mjuk på bana.

Fjäderhårdhet: 12k fram och 10k bak om jag inte minns fel.

Köpte på Raidopower förra sommaren och prig låg på 7690:- med HPC rabat och frakt.
Civic EG9 K24@inside
FRV 06
Jazz 06


EP3 05, EG6 92, EJ9 97, EK3 96, MB3 97, MB2 97, EG2 92, EG5 94, EG4 92, Audi A4 1.8 96, Toyota Corolla 90.
krollan
Inlägg: 276
Blev medlem: 20 maj 2004, 13:28
Bil: del sol vti-t
Namn: Kristofer Andersson
Ort: helsingborg

Jag kör på buddy club racing spec på delslowen
lite hårda på gatan och har tyvärr inte hunnit testa dem ordentligt på bana än..
har för mig att de är 12k fram och 10k bak.
köptes genom welen och har vagt för mig att de gick på knappt 14k:-
Kristofer Andersson
medlemnr. 557

Man ska ha testat allt utom folkdans och sin syster.
Användarvisningsbild
Asse
Inlägg: 2184
Blev medlem: 25 juli 2004, 18:48
Bil: Civic VTI EK4
Namn: Erik Lindgren
Ort: Karlstad
Has thanked: 1 time
Been thanked: 6 times

Jag kör PIC Select 12k fram 14k bak på min Integra.
Ställbara i hårdhet, 8 klick. Brukar köra 6 klick bak och 7-8 klick fram.
Dom kunde har varit något hårdare på bana faktiskt 14k/14k kanske?
Men jag är väldigt nöjd till det priset, 1200$

Jag körde Omnipower 12k/10k innan, och var riktigt nöjd även med dom, men jag ville prova något nytt.

Har inte haft några problem med varken Omnipower eller PIC vare sig läckage eller klonk-ljud.
"Isn't it nice when things just work?"

Honda Civic VTI -00
Honda CR-V -13
M Scotte
Inlägg: 7998
Blev medlem: 26 juli 2004, 12:30
Namn: Martin Scotte
Ort: Vellinge
Has thanked: 4 times
Been thanked: 36 times
Kontakt:

Pris på K-sport RS tror jag var 11995 eller ngt.
Martin Scotte
Isuzu D-Max 2021
S2000 -01
Jazz -17
Civic -92
Light travels faster than sound. That is why some people appear bright before you hear them speak
1.22.44 SuperStage(MScotte)
1.26.03 SuperStage(Gullabo)
Användarvisningsbild
xzbatt
Inlägg: 686
Blev medlem: 28 juli 2004, 21:54
Ort: Västerås

Jag har kört Buddyclub N+ på Eg hb, jag kommer inte ihåg fjäder konstanten på dom men tror det var 7kg fram och 5,5kg bak eller liknande. Dom var sköna på gatan men för mjuka på banan. Hade ett klonkade från höger bak dämpare hela tiden och bytte därefter till Omnipower. N+ kostade nog 850$

Omnipower 10kg fram 8kg bak ej ställbara i dämpning. Lite hårda för bruksbil på gatan och lite mjuka för bana, Dom fungerade jätte bra och utan några problem. I min mening en väldigt bra kompromiss för busbilen. kostade väl 650$

På min evo hade jag Cusco Zero 2r, Satt på bilen när jag köpte den och det ända jag kommer ihåg var att dom var för mjuka

På min Ep3 kör jag nu Buddyclub RSD 10kg fram 16kg bak, har inte hunnit köra dom så mycket än. Dock är jag väldigt besviken över uppbyggnaden på det bakre fjäderbenet eftersom man måste plocka bort hela fjäderbenet för att ställa höjden plus att det inte går att köra dom på Original höjd utan att max höjd är lägre än en standard Ep3. Jag tycker också att det låter som lite småklonk från framdämparna och det är väl bara för det är topmount med ledlager och sånt antar jag. Dom är ställbara i 15 lägen och jag kör dom på 7 klick runtom och tycker dom känns ganska bekväma på gatan så jag hoppas dom inte är för mjuka på bana sen. Dom kostade 1500$
Kan en bil någonsin bli perfekt?
Användarvisningsbild
Fixxe
Moderator Gold
Inlägg: 5577
Blev medlem: 27 juli 2004, 19:17
Bil: Civic/Subaru
Namn: Fredrik Heijel
Ort: Halmstad
Has thanked: 60 times
Been thanked: 84 times

kör med KW1or.
Sjukt nöjd.
Bilen uppför sig väldigt odramatiskt. Krafts kommentar på kinnekulle va typ: Du behöver ju knappt tänka, bara styra o va glad o inte oroa sig för att något oförutsett händer.
räknat och provtryckt fjädrarna och fick de till 7fram och 5bak. Låter mjukt jämfört med många andra, men jag är mer än nöjd.

pris: tror det va 6900 eller 7200 inkl frakt jag gav (från D&W i tyskland)
Fredrik Heijel | 0702 - 986 355 | Fixxe Engineering AB

Civic FK8 -19 #tjänstebilen
Subaru Outback Summit 2,0D -17
Speaking without thinking, is like shooting without aiming
Användarvisningsbild
killroy
Inlägg: 192
Blev medlem: 23 februari 2007, 17:58
Namn: Johan Kronvall
Ort: Karlskrona

Jag kör på ett par HKS Hiper-D som jag köpte begagnade ifrån Holland.
Har inte hittar någon info om hårdhet,dessa såldes aldrig av HKS Europe utan har säkert suttit på en importerad bil.
Så vet någon hårdheten på dessa så dela gärna med er :roll:
Dom är justerbara i höjd,hårdhet i 12 klick och rebound.

Men det jag kan säga spontant att de är för hårda även på det mjukaste inställningen för att köra på gata, nästan så man får ha njurbälte om man kör på kullersten. Men kanon för bana på 6-8 klick och 12 klick på konbana.

Pris? tror jag gav 800 euro eller något.
Nuvarande Hondor:
Honda lös

Tidigare ägda Hondor:
Honda Integra Type-R -98
Honda Civic Coupé LSi -95
Honda Civic HB -87
Honda Crx 1.6 -86
Honda Civic EK 1,5 HB -96
Användarvisningsbild
eko
Inlägg: 461
Blev medlem: 25 juli 2004, 14:05
Bil: ITR DC2
Namn: Ekrem Coskun
Ort: helsingborg

killroy, dom e för hårda för dig, tycker du kan sälja dom till mig istället så får du mina sänkfjädrar :mrgreen: där du inte behöver hålla på med klicka o ställa in, mina fjädrar har bara en inställning och den heter "vad är väghållning.. kör av vägen"
TRÖTT PÅ FRAMHJULSDRIFT!!!!!!
Användarvisningsbild
killroy
Inlägg: 192
Blev medlem: 23 februari 2007, 17:58
Namn: Johan Kronvall
Ort: Karlskrona

Eko:Riktigt så lång tillbaka som sänkfjädrar är jag inte beredd på att gå.
Skulle ville vilja hamna någonstans mellan min KV1:or jag hade innan och dessa.

KV1:orna var precis lagom för gatan men lite för mjuka för bana.
Nuvarande Hondor:
Honda lös

Tidigare ägda Hondor:
Honda Integra Type-R -98
Honda Civic Coupé LSi -95
Honda Civic HB -87
Honda Crx 1.6 -86
Honda Civic EK 1,5 HB -96
jeremia
Inlägg: 175
Blev medlem: 28 november 2004, 15:07
Ort: Kalmar

Har haft D2 med orginal fjädrar först på typ 8-6kg/mm fram sen ca 5kg bak! Alldeles för understyrd med det! Sen byte jag fjädrar till 10kg/mm fram och 12/mm/bak då blev den mycket bättre D2.

Sen blev det Race Kw3 or med 14kg/mm fram och 14kg/mm bak bilen blev mycket mer förutsägbar med dem när bakdelen bröt ut gorde den det mycket snällare jämfört med D2orna! Med kw gick de att korrigera spåret på gränsen medans med d2 så fick man sikta å vara nöjd! Hum inte lätt att förklara sånt här! Bilen var mer "bekväm" med kw med.

Hjulinställning ca 3-3,5 grader camber fram, bak ca 2-4 grader toe 0 fram å ca 1 mm in bak!
Jeremia Gadd
jonasr1
Inlägg: 1
Blev medlem: 31 oktober 2009, 09:58

Vid bygge av banracingbil på en honda Civic type r 2002-2005 (EP3?) vilka coilovers skulle ni satsa på då?

Varvtider prioriteras, så komfort och liknande behöver ni inte ta med i bedömningen.
Användarvisningsbild
xzbatt
Inlägg: 686
Blev medlem: 28 juli 2004, 21:54
Ort: Västerås

Sellholm ben skulle jag rekomendera.
Kan en bil någonsin bli perfekt?
Användarvisningsbild
David Lundin
Inlägg: 1676
Blev medlem: 21 juli 2008, 21:24
Namn: David Lundin
Ort: Värnamo

Vad har dem som passar EP3? Nån som kör med såna?

Kollat på deras sida men det enda jag hittar till Honda är "coilover ben" till EG/EK.
Användarvisningsbild
xzbatt
Inlägg: 686
Blev medlem: 28 juli 2004, 21:54
Ort: Västerås

Dom fixar Ep3 ben på beställning ska du se. Det finns ep3or som kört Sellholm ben i rally, Jag tror bara inte dom listar allt dom har.
Kan en bil någonsin bli perfekt?
Användarvisningsbild
David Lundin
Inlägg: 1676
Blev medlem: 21 juli 2008, 21:24
Namn: David Lundin
Ort: Värnamo

Så är det nog, såg nu också att de har Bilsteingrejor till de flesta Honda...
Användarvisningsbild
Hammerin
Inlägg: 2431
Blev medlem: 25 juli 2004, 23:09
Bil: Integra Type-r -98
Namn: Richard Hammerin
Ort: Stockholm
Has thanked: 5 times
Been thanked: 12 times

Dom har till alla bilar!
dvs allt är custom när första setupen görs, sedan är det bara att ringa och ge spec, på vad du vill ha.

Det blir asbra, men räkna med en svettig slant.
*Regionsansvarig Stockholm*
Richard Hammerin
0708-711 779

Integra Type R -98
Turbo 340hk TrackBeater

Rip
CRX Turbo 240hk
Användarvisningsbild
MrPK
Inlägg: 125
Blev medlem: 14 april 2005, 11:22
Bil: S2000
Namn: Paul MrPK Kwiatkowski
Kontakt:

Halå, är det nån som har provat Mugen SS dämparna ? Visserligen är det inte Coilovers... Måste ändå byta dämparna på min nya EP3, den ska gå 90% av tiden i inspirerad standskörnig, och dåliga vägar med håll i... några ggr per år på bana. Vill därför ine sänka den för mycket och ha bra dämpare för ojämna vägar, men inet mjuka.

Tein har jag på S2000, minns inte vilken modell men de är fantastikt bra både på bana och dåliga vägar :)
Mvh Paul

http://www.garaget.org/MrPK/
VerktygsGrossen.nu - sveriges största butik med bilverktyg m.m.
HQLights.se - japanska MTec billampor
SHOP01media.com - mods till spelkonsoller
Användarvisningsbild
Mordiiax
Inlägg: 4014
Blev medlem: 5 augusti 2005, 11:28
Bil: Civic -15
Namn: Johan Mähler
Ort: Sundsvall
Has thanked: 4 times
Been thanked: 30 times
Kontakt:

Jag hade Mugen SS kittet till min 03as EP3. Extremt nöjd! Med reservation för vad som kan ha hänt dom senaste nio åren så skulle jag lätt köpa dom igen om jag skulle stå inför samma val. Vill minnas något om dubbelt så hårt fram och tre gånger så hårt bak och det känns bara helt rätt. Tillsammans med en JDM krängare bak (jag hade ej JDM lådan) så kunde man placera bilen där man ville ha den och det med riktigt bra precision.
Underbar passform då det är Showa som tillverkar fjäderbenen.
Din beskrivning låter exakt som hur jag använde min, så känns kostnaden okej, kör på! :)
Honda Civic Tourer -15
Tidigare Honda: Civicar, CRX, CTR, CR-V, S2000 & Accorder.
HPC IRC CREW
Användarvisningsbild
fonzeka
Inlägg: 3475
Blev medlem: 25 juli 2004, 04:17
Bil: S2000
Namn: Anders Westlund
Ort: Avesta
Has thanked: 7 times
Been thanked: 55 times

Originalfjädrarna är progressiva och har 2.4-4.6kg fram 3.8-7.5kg bak.
Fjädrarna till Mugen SS är 5 och 8,2kg.
Användarvisningsbild
MrPK
Inlägg: 125
Blev medlem: 14 april 2005, 11:22
Bil: S2000
Namn: Paul MrPK Kwiatkowski
Kontakt:

OK, coolt men hmm.. är de så hårda får jag väl hjärnskakning om jag kör på små dåliga vägar och i låg fart :) Många "potholes", sprucken asfallt etc. Tyvär så kommer bilen användas mer på såna vägar än bana.

Jag ör ute efter att få mjuk och fin väghållning i skitvägar i låg fart men hård och sportig på bättre vägunderlag och högre fart. Kanske önsketänkande ;)

JDM krängare bak är nog också på önskelistan, tillsammans med lite nya bussningar, bilen har rätt slitet under i dagsläge.

PS. Fick också tips att KW v2 skulle vara mycket lämpliga för mig.
Mvh Paul

http://www.garaget.org/MrPK/
VerktygsGrossen.nu - sveriges största butik med bilverktyg m.m.
HQLights.se - japanska MTec billampor
SHOP01media.com - mods till spelkonsoller
Skriv svar