Köpråd coilovers för banåka

Här diskuterar vi allt om banköring/racing: racingteknik, spårval, motorsport, däck, chassi etc.
mago
Inlägg: 56
Blev medlem: 8 november 2017, 19:11
Bil: Civic VTi EG6
Namn: Magnus J 0 m @ n d e r
Ort: Linköping
Has thanked: 10 times
Been thanked: 4 times

Hej!

Jag skulle vilja ha tips på vilka coilovers som kan funka bra på bana på min EG6.
Komfort behövs inte eftersom bilen går 95% på bana men det behöver inte vara hårdare än nödvändigt heller. Väghållning och funktion prioriteras.

Idag sitter det K-sport på som funkat bra på gata men är för mjuka på bana.

Skulle behöva veta vilka märken som är värt att satsa på, vilken hårdhet man ska sikta på i fjädringen samt var man kan köpa. Och då är jag inte ute efter billigaste stället (vilket ju är en bonus i så fall) utan där det finns potential till bra kundservice.

Jag läste lite i coilover-tråden men dels var det ganska gamla inlägg och dels blandade användningsområden, så jag hoppas att det är ok att jag startar denna tråd.

Tack på förhand!

Mvh Magnus
Malkolm
Inlägg: 5303
Blev medlem: 28 juli 2004, 15:49
Bil: TEN second car!
Namn: Malkolm Roth
Ort: Västerås
Has thanked: 31 times
Been thanked: 23 times

Ifall du funderar på mera Aero i framtiden så är Tein Mono Sport (EK9) fina. Lite väl hårda kanske utan Aero.
Fin service, går att köpa lösa reservdelar.
Användarvisningsbild
andreasivarsson
Inlägg: 98
Blev medlem: 22 november 2013, 03:01
Bil: Civic VT
Namn: Andreas Gottfridsson
Ort: Svanesund
Has thanked: 1 time
Been thanked: 2 times

Jag skulle rekomendera att du hör av dig till Hans (om jag kommer ihåg rätt) på Autoprofil som är återförsäljare för KW så kan han hjälpa dig med vilken modell du ska ha och ev om du ska ha andra fjädrar eller liknande. Grym service och riktigt bra dämpare.
Andreas Gottfridsson
Mob: 0703-369147
mago
Inlägg: 56
Blev medlem: 8 november 2017, 19:11
Bil: Civic VTi EG6
Namn: Magnus J 0 m @ n d e r
Ort: Linköping
Has thanked: 10 times
Been thanked: 4 times

Tack för tipsen! Ska kolla upp dessa.
Användarvisningsbild
Fixxe
Moderator Gold
Inlägg: 5581
Blev medlem: 27 juli 2004, 19:17
Bil: Subaru
Namn: Fredrik Heijel
Ort: Halmstad
Has thanked: 60 times
Been thanked: 89 times

Cilovers är ingen magi.
Det är fjädrar som ska bära bilen och dämpare som ska hålla mot svängningar. (justerbar bound och rebound är najs för att finjustera inställningarna sedan såklart)

För att få ett bra (neutralt till överstyrt) beteende har alla Honda 88-00 banåkare i alla tider kört hårda fjädrar bak och mycket krängare.
Problemet är oxå att det kostar, i lite nervöst beteende och "snap-oversteer" när man ligger på gränsen

Justera istället ditt rollcenter på bilen. Både fram och framför allt BAK! Sätt rideheight till 295-320 (mätt centrum nav till skärmkant)
18kg fram och 10 bak är bra för bana OM du flyttat rollcenter.
Få mer fäste bak, istället för att va "cool" och åka på tre hjul.... Mer fäste bak gör att du kan jobba med fästet i fronten, -> mer fäste överallt till slut.

Läs på Honed. (både bloggen på deras hemsidan, och deras instagram) Dom är de fösta som faktiskt analyserat Hondas fina geometri och inte bara tillverkat grejjer för att kränga och tjäna pengar...
Jag har fått massor support om setup och frågor av dom trots att jag bara köpt två småsaker av dom!

Jag svetsade om trailingarm bak för rollcenter fix, jag va för snål att köpa deras. Men jag kör deras främre (och bromsservodelete)
Ge tillbaka bilden den fina geometrin Honda designat!!

Sen om man kör Tein, KW, eller Ksport/D2, shit same, nästan.
Jag kör D2, som jag beställde med 18/16 för jag inte visste bättre då. Kör 18/10 nu.
Köp INTE coilovers som man justerar höjden på genom att höja eller sänka fjädersätet. KW1/2/3 gör man väl det på tror jag...

Viktiga är vid montering att göra alla stegen, så man utnyttjar så mycket som möjligt av dämparen. Annars kan man lika gärna kört sänkfjädrar...

1. Montera på bilen. Sänk ner på marken och glid runt kvarteret ett varv.
3. Mät hur mycket rideheight felar mot vad du tänkt (jag kör med 300mm). Upp med bilen och justera. Mät skärmkant-centrum nav och justera din diff där när du skruvar på coilovern. Så ska det bli rätt på första försöket när den står på plan mark sen...
3. Ner med bilen och kontrollmät.
4. Upp med bilen, ner med coiloversen, bort med fjädrarna, och genomslagsgummin (bumpstop). Dit med coiloversen igen
5. På med hjulen, hissa under en länkarm snurra hjulet (fram även sväng) och se hur mycket infjädring du kan ha innan något tar i. Mät hur på något ställe tex skärmkant-centrum nav eller annat ställe du kommer åt.
6. Av med hjulet, hissa igen till föregående mätvärde. Mät nu hur tjockt bumpstop du kan ha.
7. Montera bumpstop och gör proceduren igen för att se så det inte tar i någonstans.
8. Montera fjädrarna igen.
9. Åk och gör hjulinställning.
7.
Fredrik Heijel | 0702 - 986 355 | Fixxe Engineering AB

Subaru Outback Summit 2,0D -17
Speaking without thinking, is like shooting without aiming
Aerodynamic
HPC Medlem
Inlägg: 1532
Blev medlem: 27 juli 2004, 23:00
Bil: Speedster
Namn: Per Axblom
Ort: Alingsås
Been thanked: 1 time

Hej,
är inte jätte inne på dessa bilar längre men vad har du för fjäderkonstanter
fram och bak idag?
Även vad har du för hjuliinställning? Och hur upplever du balansen i bilen idag?
Med vänlig hälsning, Per
magero skrev: 30 maj 2020, 10:16 Hej!

Jag skulle vilja ha tips på vilka coilovers som kan funka bra på bana på min EG6.
Komfort behövs inte eftersom bilen går 95% på bana men det behöver inte vara hårdare än nödvändigt heller. Väghållning och funktion prioriteras.

Idag sitter det K-sport på som funkat bra på gata men är för mjuka på bana.

Skulle behöva veta vilka märken som är värt att satsa på, vilken hårdhet man ska sikta på i fjädringen samt var man kan köpa. Och då är jag inte ute efter billigaste stället (vilket ju är en bonus i så fall) utan där det finns potential till bra kundservice.

Jag läste lite i coilover-tråden men dels var det ganska gamla inlägg och dels blandade användningsområden, så jag hoppas att det är ok att jag startar denna tråd.

Tack på förhand!

Mvh Magnus
Per Axblom / Lotus Type 116 K24 powered.
mago
Inlägg: 56
Blev medlem: 8 november 2017, 19:11
Bil: Civic VTi EG6
Namn: Magnus J 0 m @ n d e r
Ort: Linköping
Has thanked: 10 times
Been thanked: 4 times

Aerodynamic skrev: 2 juni 2020, 21:18 Hej,
är inte jätte inne på dessa bilar längre men vad har du för fjäderkonstanter
fram och bak idag?
Även vad har du för hjuliinställning? Och hur upplever du balansen i bilen idag?
Med vänlig hälsning, Per
Det är lite det som är problemet, att jag inte vet vad det är som sitter på idag (förutom att det är K-sport).

Hjulinställning är just nu fram camber -2,7 grader, toe 0 och har för mig bak camber -1,5 toe in 0,5 grader.

Jag har inte så mycket att jämföra med än BMW e46 gatbil på bana men Hondan styr in bra och går att balansera fint i kurvorna, precis som e46:an. Kanske det kan vara en idé att försöka justera in de coilsen som sitter på men just nu slår det igenom fram vid hård inbromsning och lite guppigt i nedförsbacke efter långa rakan som det är på både Mantorp men framförallt på Sviestad. Den sätter sig även på bakhasorna ut ur kurvor så jag har fått kommentaren att den ser bakhjulsdriven ut. För mjukt? Kanske går att få till det genom att justera stötdämparna som Fixxe skriver om...
Jag känner att jag har för lite tid i garaget... :(
Användarvisningsbild
fonzeka
Inlägg: 3475
Blev medlem: 25 juli 2004, 04:17
Bil: S2000
Namn: Anders Westlund
Ort: Avesta
Has thanked: 7 times
Been thanked: 55 times

Finns det inga märkningar på fjädrarna eller dämparna du har på nu?
Användarvisningsbild
Fixxe
Moderator Gold
Inlägg: 5581
Blev medlem: 27 juli 2004, 19:17
Bil: Subaru
Namn: Fredrik Heijel
Ort: Halmstad
Has thanked: 60 times
Been thanked: 89 times

Om det är det billigaste gat kittet så tror jag det är 10 fram och 5 bak.
För mjukt om man åker Rdäck.
Fredrik Heijel | 0702 - 986 355 | Fixxe Engineering AB

Subaru Outback Summit 2,0D -17
Speaking without thinking, is like shooting without aiming
mago
Inlägg: 56
Blev medlem: 8 november 2017, 19:11
Bil: Civic VTi EG6
Namn: Magnus J 0 m @ n d e r
Ort: Linköping
Has thanked: 10 times
Been thanked: 4 times

fonzeka skrev: 3 juni 2020, 08:08 Finns det inga märkningar på fjädrarna eller dämparna du har på nu?
Jag har kollat lite men inte hittat något. Hur brukar märkningen se ut?
mago
Inlägg: 56
Blev medlem: 8 november 2017, 19:11
Bil: Civic VTi EG6
Namn: Magnus J 0 m @ n d e r
Ort: Linköping
Has thanked: 10 times
Been thanked: 4 times

Fixxe skrev: 3 juni 2020, 08:30 Om det är det billigaste gat kittet så tror jag det är 10 fram och 5 bak.
För mjukt om man åker Rdäck.
Ja jag åker på Nankang AR-1.
Användarvisningsbild
fonzeka
Inlägg: 3475
Blev medlem: 25 juli 2004, 04:17
Bil: S2000
Namn: Anders Westlund
Ort: Avesta
Has thanked: 7 times
Been thanked: 55 times

mago skrev: 3 juni 2020, 23:23 Jag har kollat lite men inte hittat något. Hur brukar märkningen se ut?
På själva dämparen brukar det väl sitta nåt klistermärke och på fjädrarna nånting tryckt direkt på nåt av varven.
Om de är riktigt gamla kan det kanske blivit bortnött.
larsa86
Styrelsen Gold
Inlägg: 242
Blev medlem: 7 september 2014, 21:28
Bil: Civic VTi EK4
Namn: Lars-Jörgen Wigertz
Ort: Frillesås
Has thanked: 56 times
Been thanked: 72 times
Kontakt:

Instämmer med Fixxie. Kommer gå efter Honed’s spec på chassi själv, då deras koncept redan spridit sig för dem som tävlar med dessa chassin. Bland annat Eric kutil som tävlar i USA och Ben rushworth i England. De finns att följa på IG och har ändrat sina chassin helt från stora krängninshämmare, samt hårdare fjädrar i bakvagnen för att få rotation på bilen
Lars-Jörgen Wigertz
Sekreterare

Bilen På Instagram: larsa_honda
Skriv svar