CVX -86. Köpråd

För Topics som ej är motorrelaterade
Myrup
Inlägg: 3
Blev medlem: 18 juli 2019, 14:02
Namn: Adam Vestergaard

Hej, jag har chansen att köpa en CR-X 1.6l 125hk, Jag älskar denna bilen, men kan inte tillräckligt mycket om den för att veta vad man skall kolla på när man är spekulant. Det jag vet är att den har rullat ca 17000 mil, den är inte så fin i lacken men den verkar inte ha så mycket rost på bilderna i alla fall. Inredningen verkar fin. Säljaren säger att man skulle kunna göra en ventiljustering och att vänster stötdämpare där bak är lite trött. Och jag kan få den för 19 000:-

Är detta något att ha? ¨
Jag kan själv inte mycket om att skruva på bilar men vill gärna lära mig. Int för att jag behöver ett renoveringsprojekt, jag behöver ju en bruksbil som är rolig och att köra. Och har en svag punkt för 80'tals hatchbacks.
Användarvisningsbild
Lärfors
Administrator
Inlägg: 2144
Blev medlem: 14 juli 2015, 21:03
Bil: 89 Civic Shuttle (EE2)
Namn: Andreas Lärfors
Ort: Göteborg
Has thanked: 396 times
Been thanked: 258 times

Hej och välkommen till forumet!

Min erfarenhet med Honda börjar med -88 modellerna och frammåt, men vad jag vet så är även 84-87 modellerna väldigt bra byggda, inte mycket som går fel på dom så länge dom inte rostar.

Först 1988 fick Civic/CRX individuell hjulupphängning bak, samt DOHC motorerna, så 88-00 modellerna är mer populära bland entusiaster än 84-87, vilket du iaf skall veta om men kanske inte spelar någon roll om du inte ska banåka/swappa osv.

Gillar du bilen och den verkar vara i bra skick skulle jag rekommendera att du behåller den standard och kör som framtida klassiker. Är du ute efter att bygga om bilen, swappa motor osv. hade jag tittat efter CRX med årsmodell 88-91.

Ventiljustering och byta stötdämpare är nog inga problem för en nybörjare, så länge du följer en verkstadshandbok (vilket lär finnas här på forumet för betalande medlemmar i klubben :) )
Andreas Lärfors : IT ansvarig
Användarvisningsbild
nenilsson
Inlägg: 753
Blev medlem: 21 juli 2005, 14:55
Bil: Civic VT
Namn: Emil Nilsson
Ort: Södermalm

Skitcool bil! Jag har haft ett gäng såna och dom är fruktansvärt roliga att köra. Tyvärr är dom väldigt, väldigt rostbenägna. Dom kan ofta se ganska schyssta ut utvändigt. Men sen sopslut i chassiet, kollar du på bilen så ta dig en ordentlig under bilen. Framförallt tvärbalken bak, som har en tendens att rosta sönder. Vanligt problem är också att bältesinfästningarna i golvet/tröskeln rostat sönder. Ryck ordentligt i bältena. Känner du att det flexar eller i värsta fall får bältet i handen så bör du vara beredd med svetsen. Dom rostar ofta i tankarna också känner du att det luktar lite soppa så kan det mycket väl vara rostig tank.
Motorn är en dubbelkams 1,6 som är trevlig att köra, i stort sett samma motor som i crxen i generationen efter. Stora skillnaden är vacumstyrda tändningen som kan vara lite småbökig vid vacumläckage i slangarna. Lycka till om det blir köp!
Emil Nilsson
Sthlm
Civic VT
Skriv svar