Civic D15B2

Frågor om Motorbyte till D16, B16, B18, H22, K20 & K24 ställer du här.
mikeH22
HPC Medlem
HPC Medlem
Inlägg: 32
Blev medlem: 7 augusti 2018, 07:24
Bil: championship white FN2
Namn: Mikael Memvik
Ort: Halmstad
Has thanked: 6 times
Been thanked: 1 time

24 augusti 2019, 23:16

Vet ej om jag är i rätt tråd men undrar om de finns nån som vet om de finns nån Vtec topp som passar på en d15b2 spis 🤔
Kollat upp Mpif swap men vill nog ha en Vtec topp med iaf om de finns en som passar direkt.
Visst annan ecu o tändfördelare osv och kablage de vet jag men topp har jag inte nån vidare koll på 🙈
Är det en d16a6 d16y8 topp ja ska kika på i så fall??
Tackar på förhand mvh Micke
Användarvisningsbild
Lärfors
Administrator Gold
Administrator Gold
Inlägg: 666
Blev medlem: 14 juli 2015, 21:03
Bil: 89 Civic Shuttle (EE2)
Namn: Andreas Lärfors
Ort: Göteborg
Has thanked: 46 times
Been thanked: 22 times

25 augusti 2019, 21:07

Det du snackar om (sätta VTEC topp på en icke-VTEC motor) kallas Mini-Me. Massor med info här:
http://www.angelfire.com/dc2/cyber13/minimeinfo.html

Jag hade rekommenderat att du byter till en d16z6 motor istället. Du kan använda samma fästen, växellänkage osv, men du behöver byta ECU (till en d16z6 ECU... P28?) samt dra sladdar för MPFI och VTEC (vilket du också behöver göra för Mini-Me konverteringen). D16Z6 motorer är billiga och enkla att jobba med, du borde kunna köpa motor och låda för några tusenlappar.
Andreas Lärfors
IT ansvarig

1989 Civic Shuttle GL (EE2)
1992 Civic Sedan LSI (EG8)
mikeH22
HPC Medlem
HPC Medlem
Inlägg: 32
Blev medlem: 7 augusti 2018, 07:24
Bil: championship white FN2
Namn: Mikael Memvik
Ort: Halmstad
Has thanked: 6 times
Been thanked: 1 time

26 augusti 2019, 11:55

Lärfors skrev:
25 augusti 2019, 21:07
Det du snackar om (sätta VTEC topp på en icke-VTEC motor) kallas Mini-Me. Massor med info här:
http://www.angelfire.com/dc2/cyber13/minimeinfo.html

Jag hade rekommenderat att du byter till en d16z6 motor istället. Du kan använda samma fästen, växellänkage osv, men du behöver byta ECU (till en d16z6 ECU... P28?) samt dra sladdar för MPFI och VTEC (vilket du också behöver göra för Mini-Me konverteringen). D16Z6 motorer är billiga och enkla att jobba med, du borde kunna köpa motor och låda för några tusenlappar.
Kikat runt lite. Finns ju tyvärr inte så mycket på skrotarna här hemma. De man hitta var ju rätt dyrt 🤔
Hitta i Tyskland men tycket det var för dyrt de med. Kablage o ecu är ju billigt.
Hade varit nice med en b16b ek typer spis 😄👍
Användarvisningsbild
Lärfors
Administrator Gold
Administrator Gold
Inlägg: 666
Blev medlem: 14 juli 2015, 21:03
Bil: 89 Civic Shuttle (EE2)
Namn: Andreas Lärfors
Ort: Göteborg
Has thanked: 46 times
Been thanked: 22 times

26 augusti 2019, 14:10

Lägg upp en "Köpes" tråd här på forumet, säkert en D16Z6:a som ligger och skräpar hemma hos en medlem någonstans.

B16 ger så klart mer kraft men är en större jobb att byta. Allt beror lite på hur mycket som finns i plånboken :)
K20 swap i EG är ju riktigt trevligt om du ändå ska lägga pengar på bilen.
Andreas Lärfors
IT ansvarig

1989 Civic Shuttle GL (EE2)
1992 Civic Sedan LSI (EG8)
Skriv svar