K20 swap i EG - Ekonomin

Frågor om Motorbyte till D16, B16, B18, H22, K20 & K24 ställer du här.
Malkolm
Inlägg: 5303
Blev medlem: 28 juli 2004, 15:49
Bil: TEN second car!
Namn: Malkolm Roth
Ort: Västerås
Has thanked: 31 times
Been thanked: 23 times

Jag saxar in vad jag skrev 2007 om vad det då kostade att swappa i en K20a2 i en Civic EG 92:a.

Jag tänkte här visa hur billigt det går att swappa i en K20 motor i en Civic EG då jag nu är färdig och allt funkar. Jag har hela tiden haft en tanke bakom det jag inhandlat och byggt själv och det är enkelhet och att detta bygge ska vara ett riktigt budgetbygge. Fråga gärna om det är något som verkar oklart eller felaktigt.


* 27000:-, K20a2 motor, Vlåda, ecu, kabelhärva, Drivaxlar
* 6000:-, Diffbroms (LSD) till vlådan inkl. Montering.
* 4500:-, Hasport Motorfästen
* 2000:-, DC sports swap grenrör, passar bolton på en K20 i en Civic EG.
* 350:-, Accord -91 Spakställ med växelvajrar
* 0:-, egentillverkad 6mm plåt för att justera in växlarna perfekt.
* 0:-, ombyggd orginal fuelrail
* 0:-, D16 bränsletrycksregulator med egentillverkad anslutningsplatta
* 0:-, Kylarfästen, flyttade på orginalfästena och svetsade fast dem.
(* 800:-, Walbro soppapump, behövs ej om man ska köra orginal K20)
* 2000:-, B16 yttre Drivknutar, 2st, (har du tur så har du kanske redan dem på din bil?!)
* 40:-, kopplingsrör, biltema bromsledning längd ca 390mm.
* 200:-, nedre kylarslang, 8mm & 6mm soppaslangar och 19/21mm värmeslangar.
* 280:-, Luftfilter öppet + ett 3" avgasrör med 60graders böj från Mekonomen. Filtret i sig kostade 200:- begagnat.
* 400:-, Egentillverkad Hybrid-kabelhärva, 200:- i bensin till värmland och 200:- för Relä, kablar, lödtenn, krympslang och diverse kablar.
* 40:-, Kylarfläktgivare och Temp-givare, från skroten MED kontakterna.
* 150:-, 2L Honda MTF3-olja till vlådan
* 270:-, 5L Biltema 5w-40 Motorolja
* 130:-, Honda orginal PCX Oljefilter
* 60:-, Kylarglykol

* Nu blev det så att jag till slut fick loss pengar så att jag kunde köpa mig en Hondata K-pro (10 000:-) men man kan faktiskt använda sig av orginal ecun om man då även kopplar in orginal Immobilisern vilket jag hade tänkt att göra från början. Det enda som tillkommer är en 02-sim som kostar 500:-. Så beroende på vad man väljer att göra så kostar det antingen 500:-, eller i mitt fall 10 000:- för en ny ecu med kpro, fast då när jag hade köpt den så kunde jag sälja min orginal ecu för 1400:-, dvs min kpro kostade mig 8600:- kan man säga.


(* 1400:-, FAL kylarfläkt, behövs ej för att orginal passar och funkar oxå, jag köpte det bara för att få mera plats till annat.)


SUMMA-BILLIGT: 37 920 Kr

SUMMA- BILLIGT men ROLIGT(dvs med Kpro, Walbro och LSD: 54220 Kr




Nu kan det vara så att jag glömt några delar/kostnader, men jag ska försöka fylla på listan så att den blir komplett de närmsta dagarna..

Sen är detta helt lagligt att utföra nuförtiden då de nya reglerna för ombyggt fordon via SFRO togs beslut i Torsdags den 117 April och träder i kraft nästa vecka den 1Maj 2007. http://www.sfro.com/VVFS2007.144.html 2007-04-17. Ändring av avgasrening bil 1976 - . Ikraftträdande 2007-05-01

Sen ska man givetvis uppgradera väghållningen och bromsarna efter motoreffekten, men det vet väl alla vid det här laget.
Användarvisningsbild
Asse Jr
Inlägg: 243
Blev medlem: 31 december 2007, 23:14
Bil: EK4
Namn: Arslan Golic
Kontakt:

Klistrar denna :)
Användarvisningsbild
Hammerin
Inlägg: 2431
Blev medlem: 25 juli 2004, 23:09
Bil: Integra Type-r -98
Namn: Richard Hammerin
Ort: Stockholm
Has thanked: 5 times
Been thanked: 12 times

Mycket bra och trevligt initiativ Malkolm. Mer av denna vara :D
*Regionsansvarig Stockholm*
Richard Hammerin
0708-711 779

Integra Type R -98
Turbo 340hk TrackBeater

Rip
CRX Turbo 240hk
Skriv svar