Medlemserbjudande: 20% rabatt på service och reparationer!
Prisgaranti och gratis leverans till dörren på nybilar!
bygga b18c6 till smidd högkomps motor
tjena jag kör med en helt orginal b18c6 / s80 med nya hondata s300.
tanken är att jag vill bygga en så stark o driftsäker sug motor som möjligt jag är inte så duktig på det där med tolleranser och mått o bore o stroke o så jag har hittat ett par feting kolvar från wiseco med sjukt högt komp och ett par riktigt fina sleeves från darton jag vill ju gärna varva rätt så högt så jag vill behålla min b18 vev för den ska väl vara smidd har jag för mig. detta är kolvarna och leevsen jag har hittat men d kanske är för högt jag vet inte men går d så kör jag gärna me så högt komp för mer kom betyder ju mer hp hehe
tacksam för all hjälp och svar
Darton M.I.D. Honda Acura B18 Cylinder Sleeves 86mm-87mm 400-180 drag race
WISECO FORGED PISTON KIT HONDA B + 8CC 16:1 B18C HEADS HONDA B
+8CC DOME
B18C HEADS
DRAG RACE
16:1
BORE: 3.4252 / 87MM
XYLON SKIRT COATED
COMP HEIGHT: 1.1280
PIN: 8.268 X 2.002 ( INCLUDED)
RING GROOVES: 1.0MM / 1.2MM / 2.8MM
tanken är att jag vill bygga en så stark o driftsäker sug motor som möjligt jag är inte så duktig på det där med tolleranser och mått o bore o stroke o så jag har hittat ett par feting kolvar från wiseco med sjukt högt komp och ett par riktigt fina sleeves från darton jag vill ju gärna varva rätt så högt så jag vill behålla min b18 vev för den ska väl vara smidd har jag för mig. detta är kolvarna och leevsen jag har hittat men d kanske är för högt jag vet inte men går d så kör jag gärna me så högt komp för mer kom betyder ju mer hp hehe
tacksam för all hjälp och svar
Darton M.I.D. Honda Acura B18 Cylinder Sleeves 86mm-87mm 400-180 drag race
WISECO FORGED PISTON KIT HONDA B + 8CC 16:1 B18C HEADS HONDA B
+8CC DOME
B18C HEADS
DRAG RACE
16:1
BORE: 3.4252 / 87MM
XYLON SKIRT COATED
COMP HEIGHT: 1.1280
PIN: 8.268 X 2.002 ( INCLUDED)
RING GROOVES: 1.0MM / 1.2MM / 2.8MM
Trollhättan
Kayo Power
B18c6 Crx Ed9 217hp - dynojet 194whp
Kayo Power
B18c6 Crx Ed9 217hp - dynojet 194whp
- Brox
- Inlägg: 1085
- Blev medlem: 21 februari 2008, 19:34
- Bil: Civic VT-Turbo
- Namn: Krille Brozinic
- Ort: Halmstad
Numero uno : Vad är budgeten på?
Numero unouno : Vad är effektmålet?
Numero unounouno: Vad ska motorn användas till? (Racing,Timeattack,Långlopp,Ragga vid kiosken?)
Numero unouno : Vad är effektmålet?
Numero unounouno: Vad ska motorn användas till? (Racing,Timeattack,Långlopp,Ragga vid kiosken?)
Boudi skrev:tjena jag kör med en helt orginal b18c6 / s80 med nya hondata s300.
tanken är att jag vill bygga en så stark o driftsäker sug motor som möjligt jag är inte så duktig på det där med tolleranser och mått o bore o stroke o så jag har hittat ett par feting kolvar från wiseco med sjukt högt komp och ett par riktigt fina sleeves från darton jag vill ju gärna varva rätt så högt så jag vill behålla min b18 vev för den ska väl vara smidd har jag för mig. detta är kolvarna och leevsen jag har hittat men d kanske är för högt jag vet inte men går d så kör jag gärna me så högt komp för mer kom betyder ju mer hp hehe
tacksam för all hjälp och svar
Darton M.I.D. Honda Acura B18 Cylinder Sleeves 86mm-87mm 400-180 drag race
WISECO FORGED PISTON KIT HONDA B + 8CC 16:1 B18C HEADS HONDA B
+8CC DOME
B18C HEADS
DRAG RACE
"16:1" Ska du konvertera till diesel eller ??
BORE: 3.4252 / 87MM
XYLON SKIRT COATED
COMP HEIGHT: 1.1280
PIN: 8.268 X 2.002 ( INCLUDED)
RING GROOVES: 1.0MM / 1.2MM / 2.8MM
Honda Power :unkown
Bmw E30 192HP+
Civic VT
Civic FK2
Civic Hybrid
Bmw E30 192HP+
Civic VT
Civic FK2
Civic Hybrid
om du läste riktigt så skrev jag att jag vill få ut så mycket effekt som möjligt sen vill man ju inte att d ska kosta hur mycket som helst men ja ommer inte snåla, bilen vill jag bygga så jag kan använda den så mycket jag vill därför villjag ha den driftsäker kommer inte köra bana men strippen blir det defenetivt o sen massa andra smårace o så bana kan hända men inte va jag planerat jag hittade dom kolvarna o som jag skrev ju högre komp desto mer hk eller hur ? så om d går o anvnda dom 16:1 kolvarna så varför inte
Trollhättan
Kayo Power
B18c6 Crx Ed9 217hp - dynojet 194whp
Kayo Power
B18c6 Crx Ed9 217hp - dynojet 194whp
- Brox
- Inlägg: 1085
- Blev medlem: 21 februari 2008, 19:34
- Bil: Civic VT-Turbo
- Namn: Krille Brozinic
- Ort: Halmstad
Boudi skrev:om du läste riktigt så skrev jag att jag vill få ut så mycket effekt som möjligt sen vill man ju inte att d ska kosta hur mycket som helst men ja ommer inte snåla, bilen vill jag bygga så jag kan använda den så mycket jag vill därför villjag ha den driftsäker kommer inte köra bana men strippen blir det defenetivt o sen massa andra smårace o så bana kan hända men inte va jag planerat jag hittade dom kolvarna o som jag skrev ju högre komp desto mer hk eller hur ? så om d går o anvnda dom 16:1 kolvarna så varför inte
Nej högre komp betyder inte mer effekt... du kan bara välja två utav dessa egenskaperna : Effekt /Billig /Driftsäkert inte samtliga tre.
Ska du verkligen försöka dig på 16 i komp så får du nog köra på metanol och då finns inte ordet budget med i bilden...
Du får ju mer effekt genom att öka volymen istället om du nu måste köra sugis..
Det bästa rådet är att du räknar fram vad du har att leka med så kan folk sedan här i klubben hjälpa dig att "sätta ihop" ett paket som passar dig...
Men säg att du har ca 100 000 för motorn i budget så lär du kunna bygga något halv driftsäker metanol 16kompad sugis som bara funkar på strippen... glöm gata.... Om du dock vill köra gata med så bör du välja lägre komp och större volym för samma effekt. Glöm inte att det inte bara är motordelar du behöver utan du behöver hårdare motorfästen, större kylare, oljekyl, grenrör, insug, spridare, bränslerail, btr, soppapump, filter, koppling, tryckplatta, diff, drivaxlar, avgassystem, electronic (s300,haltech,vipec) för att få ut maximalt. spjällhus, vevhusandning, katalysator som klarar effekten, osv...
Och om någon påstår att det inte kostar pengar att bygga motor så får dem gärna göra det gratis för dig
Honda Power :unkown
Bmw E30 192HP+
Civic VT
Civic FK2
Civic Hybrid
Bmw E30 192HP+
Civic VT
Civic FK2
Civic Hybrid
Tack welen jag har ej bestämt för att köra me dom kolvarna frågade om vad forumet här tyckte om dom men jag skulle däremot behöva hjälp för o komma fram till en bra setup om vi säger runt 14 i komp b20 /b18 vev vad ska jag då köra med för stakar kolvar kammar ventiler ska man gå upp till en storlek större i ventiler? tanken är väl o landa mellan 250-300 HP men som sagt jag vill bygga nåt som håller för både strippen och gata
Trollhättan
Kayo Power
B18c6 Crx Ed9 217hp - dynojet 194whp
Kayo Power
B18c6 Crx Ed9 217hp - dynojet 194whp
- Hammerin
- Inlägg: 2431
- Blev medlem: 25 juli 2004, 23:09
- Bil: Integra Type-r -98
- Namn: Richard Hammerin
- Ort: Stockholm
- Has thanked: 5 times
- Been thanked: 12 times
Riktig besiktning med B-serie och de effekterna år bara att glömma tyvärr!
Lycka till!
Lycka till!
*Regionsansvarig Stockholm*
Richard Hammerin
0708-711 779
Integra Type R -98
Turbo 340hk TrackBeater
Rip
CRX Turbo 240hk
Richard Hammerin
0708-711 779
Integra Type R -98
Turbo 340hk TrackBeater
Rip
CRX Turbo 240hk
- Brox
- Inlägg: 1085
- Blev medlem: 21 februari 2008, 19:34
- Bil: Civic VT-Turbo
- Namn: Krille Brozinic
- Ort: Halmstad
Ett tips är att börja med BPU om du kör en helt original B18C motor.
Börja med ett schysst grenör, insug med insugsrör, ett bra avgassystem och lämna sedan in till någon väldigt erfaren motor optimerare som kan mappa om bränsle och tändmappen för uppgraderingarna och V-Power. Där bör du om du köper lite begagnade delar hamna på ca 10-12 tusen kronor i delar. (Från original 190hk till kanske ca 205-215hk på ren höftning)
Steg 2. lämna in toppen hos en professionell erkänd topp verkstad, efter ditt önskemål om Körbarhet/effekt och en del cash så kanske du lyckas dra upp flödet från de redan bra flödande original B18C topparna några cfms och med anpassade kammar och kamdrev kan du kanske få ut några 15-30hk till ur din motor och en omgjord mapp. Ungefärlig kostnad : 15-20k.
Steg 3. Nästa steg är bottendelen, lättare stakar och kolvar med högre komp. Balansering och lättning utav vevparti, lättare svänghjul och mindre remhjul. Kostnad ca : 15-20k i delar glöm inte arbetskostnaden på allt också om du nu inte har verktygen och kunskaperna. Och fundera inte ens på ebay.
Börja med ett schysst grenör, insug med insugsrör, ett bra avgassystem och lämna sedan in till någon väldigt erfaren motor optimerare som kan mappa om bränsle och tändmappen för uppgraderingarna och V-Power. Där bör du om du köper lite begagnade delar hamna på ca 10-12 tusen kronor i delar. (Från original 190hk till kanske ca 205-215hk på ren höftning)
Steg 2. lämna in toppen hos en professionell erkänd topp verkstad, efter ditt önskemål om Körbarhet/effekt och en del cash så kanske du lyckas dra upp flödet från de redan bra flödande original B18C topparna några cfms och med anpassade kammar och kamdrev kan du kanske få ut några 15-30hk till ur din motor och en omgjord mapp. Ungefärlig kostnad : 15-20k.
Steg 3. Nästa steg är bottendelen, lättare stakar och kolvar med högre komp. Balansering och lättning utav vevparti, lättare svänghjul och mindre remhjul. Kostnad ca : 15-20k i delar glöm inte arbetskostnaden på allt också om du nu inte har verktygen och kunskaperna. Och fundera inte ens på ebay.
Honda Power :unkown
Bmw E30 192HP+
Civic VT
Civic FK2
Civic Hybrid
Bmw E30 192HP+
Civic VT
Civic FK2
Civic Hybrid
- klotter
- Inlägg: 333
- Blev medlem: 17 augusti 2006, 10:36
- Bil: Accord
- Namn: Fredrik Johansson
- Ort: GBG
Kan vi inte sluta upprepa denna 1000kr/hk regel som aldrig någonsin stämt med verkligheten?Welen XLR8 Performance skrev: . MAn brukar säga att det kostar 1000kr per hk när man trimmar NA och det är inte så lite pengar om man ska upp i 500 hk.
(Inte riktat mot dig Welen )
- antonjr
- Inlägg: 336
- Blev medlem: 9 maj 2011, 21:06
- Bil: Honda civic eg6 -92
- Namn: Anton Jakobsson
- Ort: Tibro
- Been thanked: 3 times
Istället för att slänga 40tusen på din bserie för att få ut 250hk så sälj den!, då är det k,f,h serie som gäller, vill du vara lite mer udda och hålla lägre budget så kan du skaffa en h23 bluetop (strokad h22) och slänga på bolt ons allt som allt med adapter för din bserie låda så landar du på ca 25-30 tusen och runt 250hk med betydligt mer vrid än en b18 och det finns lite att växa i.
Vill du va riktigt cool så bygger du på en f22A.... har sett "enklare"byggen som gett närmare 250-300whp för en summa som det kostar att swapa en k serie med bolt ons. En sån bisimoto har Destrokad till 2,1L och blåser ur 430whp på e85 med 16,0 i komp och varvar över 13tusen.
http://honda-tech.com/all-motor-natural ... d-2736911/
Problemet är att är du inte kunnig nog själv att sätta ihop allt så kommer det bli en så dyr saga så då ångrat att du inte köpte en nissan r35gtr istället för att åka i en gammal crx.
Fördelen med honda är att precis allt är redan gjort, så du kan läsa in i minsta detalj exakt vad som behövs.
Vill du va riktigt cool så bygger du på en f22A.... har sett "enklare"byggen som gett närmare 250-300whp för en summa som det kostar att swapa en k serie med bolt ons. En sån bisimoto har Destrokad till 2,1L och blåser ur 430whp på e85 med 16,0 i komp och varvar över 13tusen.
http://honda-tech.com/all-motor-natural ... d-2736911/
Problemet är att är du inte kunnig nog själv att sätta ihop allt så kommer det bli en så dyr saga så då ångrat att du inte köpte en nissan r35gtr istället för att åka i en gammal crx.
Fördelen med honda är att precis allt är redan gjort, så du kan läsa in i minsta detalj exakt vad som behövs.
Honda crx vt -90/ b16 Jrsc 9psi, Såld
Honda civic vti -92/ b16 Turbo 450whp+ 1.85bar på oem foder
Honda civic vti -92/ b16 Turbo 450whp+ 1.85bar på oem foder
-
- Inlägg: 7998
- Blev medlem: 26 juli 2004, 12:30
- Namn: Martin Scotte
- Ort: Vellinge
- Has thanked: 4 times
- Been thanked: 36 times
- Kontakt:
Du menar att vi borde räkna upp den med inflationen, vi har trots allt inte rört summan på 10 år.klotter skrev:Kan vi inte sluta upprepa denna 1000kr/hk regel som aldrig någonsin stämt med verkligheten?Welen XLR8 Performance skrev: . MAn brukar säga att det kostar 1000kr per hk när man trimmar NA och det är inte så lite pengar om man ska upp i 500 hk.
(Inte riktat mot dig Welen )
Martin Scotte
Isuzu D-Max 2021
S2000 -01
Jazz -17
Civic -92
Light travels faster than sound. That is why some people appear bright before you hear them speak
1.22.44 SuperStage(MScotte)
1.26.03 SuperStage(Gullabo)
Isuzu D-Max 2021
S2000 -01
Jazz -17
Civic -92
Light travels faster than sound. That is why some people appear bright before you hear them speak
1.22.44 SuperStage(MScotte)
1.26.03 SuperStage(Gullabo)
-
- Inlägg: 1861
- Blev medlem: 12 april 2005, 00:52
- Bil: Honda Integra
- Namn: Marcus Eisenhut
- Ort: Malmö
- Been thanked: 3 times
I sak är det helt rätt att en H22 är en åsidosatt juvel men jag hade tagit allt Bisimoto säger med två spannar salt...antonjr skrev:Istället för att slänga 40tusen på din bserie för att få ut 250hk så sälj den!, då är det k,f,h serie som gäller, vill du vara lite mer udda och hålla lägre budget så kan du skaffa en h23 bluetop (strokad h22) och slänga på bolt ons allt som allt med adapter för din bserie låda så landar du på ca 25-30 tusen och runt 250hk med betydligt mer vrid än en b18 och det finns lite att växa i.
Vill du va riktigt cool så bygger du på en f22A.... har sett "enklare"byggen som gett närmare 250-300whp för en summa som det kostar att swapa en k serie med bolt ons. En sån bisimoto har Destrokad till 2,1L och blåser ur 430whp på e85 med 16,0 i komp och varvar över 13tusen.
http://honda-tech.com/all-motor-natural ... d-2736911/
Problemet är att är du inte kunnig nog själv att sätta ihop allt så kommer det bli en så dyr saga så då ångrat att du inte köpte en nissan r35gtr istället för att åka i en gammal crx.
Fördelen med honda är att precis allt är redan gjort, så du kan läsa in i minsta detalj exakt vad som behövs.
Mvh/Marcus Eisenhut
Kör:
Honda Jazz -03
Honda Integra Si JRSC -94
Honda CR-V -17
Kört:
Mercedes-Benz C220d -17
Mercedes-Benz C220d -16
Civic Tourer 1.8 Lifestyle -14
Civic 1.8 sport ADAS -15
Civic Tourer 1.6d -15
Civic 1.8 sport -06
Delsol VTi -93
Kör:
Honda Jazz -03
Honda Integra Si JRSC -94
Honda CR-V -17
Kört:
Mercedes-Benz C220d -17
Mercedes-Benz C220d -16
Civic Tourer 1.8 Lifestyle -14
Civic 1.8 sport ADAS -15
Civic Tourer 1.6d -15
Civic 1.8 sport -06
Delsol VTi -93
-
- Inlägg: 7998
- Blev medlem: 26 juli 2004, 12:30
- Namn: Martin Scotte
- Ort: Vellinge
- Has thanked: 4 times
- Been thanked: 36 times
- Kontakt:
Uppar det till en tunna.
Martin Scotte
Isuzu D-Max 2021
S2000 -01
Jazz -17
Civic -92
Light travels faster than sound. That is why some people appear bright before you hear them speak
1.22.44 SuperStage(MScotte)
1.26.03 SuperStage(Gullabo)
Isuzu D-Max 2021
S2000 -01
Jazz -17
Civic -92
Light travels faster than sound. That is why some people appear bright before you hear them speak
1.22.44 SuperStage(MScotte)
1.26.03 SuperStage(Gullabo)
- antonjr
- Inlägg: 336
- Blev medlem: 9 maj 2011, 21:06
- Bil: Honda civic eg6 -92
- Namn: Anton Jakobsson
- Ort: Tibro
- Been thanked: 3 times
Jo men man kan fortfarande hitta f22 byggen på över 250whp rätt lätt om man söker lite, du plockar inte 284whp ur en b18 som i tråden ovan, otroligt få som ens närmat sig 300 med b serie, sen bisis motor har nog den effekten han åker 9,2 och att de är en f22 ser man, Däremot så har man läst mycke om att hans grenrör har pissiga svetsar osv sen så ljuger han väl förmodligen om hur lätt det är för att sälja delar ..Eisenhut skrev:I sak är det helt rätt att en H22 är en åsidosatt juvel men jag hade tagit allt Bisimoto säger med två spannar salt...antonjr skrev:Istället för att slänga 40tusen på din bserie för att få ut 250hk så sälj den!, då är det k,f,h serie som gäller, vill du vara lite mer udda och hålla lägre budget så kan du skaffa en h23 bluetop (strokad h22) och slänga på bolt ons allt som allt med adapter för din bserie låda så landar du på ca 25-30 tusen och runt 250hk med betydligt mer vrid än en b18 och det finns lite att växa i.
Vill du va riktigt cool så bygger du på en f22A.... har sett "enklare"byggen som gett närmare 250-300whp för en summa som det kostar att swapa en k serie med bolt ons. En sån bisimoto har Destrokad till 2,1L och blåser ur 430whp på e85 med 16,0 i komp och varvar över 13tusen.
http://honda-tech.com/all-motor-natural ... d-2736911/
Problemet är att är du inte kunnig nog själv att sätta ihop allt så kommer det bli en så dyr saga så då ångrat att du inte köpte en nissan r35gtr istället för att åka i en gammal crx.
Fördelen med honda är att precis allt är redan gjort, så du kan läsa in i minsta detalj exakt vad som behövs.
Honda crx vt -90/ b16 Jrsc 9psi, Såld
Honda civic vti -92/ b16 Turbo 450whp+ 1.85bar på oem foder
Honda civic vti -92/ b16 Turbo 450whp+ 1.85bar på oem foder
- Brox
- Inlägg: 1085
- Blev medlem: 21 februari 2008, 19:34
- Bil: Civic VT-Turbo
- Namn: Krille Brozinic
- Ort: Halmstad
F22 med mindre cylindrar och 430 hjulhästar? Utan överladd? Vilken värld lever ni i?
2.1 liter kan aldrig andas själv upp till 450-480 motor hästar om du nu inte mäter med 200hästar lustgas på dynon..
Singel kam motor också..
2.1 liter kan aldrig andas själv upp till 450-480 motor hästar om du nu inte mäter med 200hästar lustgas på dynon..
Singel kam motor också..
Honda Power :unkown
Bmw E30 192HP+
Civic VT
Civic FK2
Civic Hybrid
Bmw E30 192HP+
Civic VT
Civic FK2
Civic Hybrid
- antonjr
- Inlägg: 336
- Blev medlem: 9 maj 2011, 21:06
- Bil: Honda civic eg6 -92
- Namn: Anton Jakobsson
- Ort: Tibro
- Been thanked: 3 times
Skrev fel 370whp men de blir runt 420motor häst. Man åker inte 9,25 med orginal vindruta annarsBrox skrev:F22 med mindre cylindrar och 430 hjulhästar? Utan överladd? Vilken värld lever ni i?
2.1 liter kan aldrig andas själv upp till 450-480 motor hästar om du nu inte mäter med 200hästar lustgas på dynon..
Singel kam motor också..
http://www.amsperformance.com/builds/ca ... -challenge
370bhp med 12,5 i komp "gatmotor" varför skulle han då inte klämma över 400bhp ur en race motor med 16,0:1 i comp och som varvar 14tusen därför hans motor är Destrokad till 2,1 sen är de klart att kanalerns i toppen förmodligen är helt omsvetsade och inget en vanlig person kan komma i närheten av...
Honda crx vt -90/ b16 Jrsc 9psi, Såld
Honda civic vti -92/ b16 Turbo 450whp+ 1.85bar på oem foder
Honda civic vti -92/ b16 Turbo 450whp+ 1.85bar på oem foder