Prelude IV motorswap?

Frågor om Motorbyte till D16, B16, B18, H22, K20 & K24 ställer du här.
MADZerQ
Inlägg: 8
Blev medlem: 23 april 2011, 14:45
Bil: Prelude IV
Namn: Johnny Lindberg

Tjopps

Som nybliven Prelude ägare med en F20a4 motor i så funderar man på vad jag ska montera i i framtiden. Jag tänkte köra med denna motor ett tag och känna av bilen lite först.

Har tittat lite på JDM F20B Vtec från USA, den ligger på 200HK. Känns som en lämplig maskin, frågan är bara hur mycket jag måste bygga om i elsystemet och bilen för att få det och passa. Är det någon som har gjort ett sådant motorswap?

Alternativet är ju en H23a2, där borde det räcka med att byta Boxen! För vad jag kan se på elscheman så är det i princip samma.

Mata mig med idéer :)
Malkolm
Inlägg: 5303
Blev medlem: 28 juli 2004, 15:49
Bil: TEN second car!
Namn: Malkolm Roth
Ort: Västerås
Has thanked: 31 times
Been thanked: 23 times

F20b är precis som en h22 att swappa.
Vettigast är nog att köpa en h22 från en Accord Type R då den är starkast och roligast med sina 212hk. , om det inte finns nån på skroten i sverige så då tar man från England(brukar vara billiga där). Gärna den vxlådan oxå då den både har diffbroms och mera rätt utväxlingar för att köra snabbt.

Bästa och enklaste med databoxen är att byta till en p28(eller p30) och montera i Hondata S300. Enkelt smidigt och då kan man i princip göra vad som helst med motorn sen.


Fast personligen hade jag aldrig gjort det, så mycket jobb, slit, timmar och troligen en bra bit över 30-35k när du är helt klar med den. För "bara" 185-200-212hk) (beroende på vilken motor du väljer att stoppa i).

Jag hade lagt på ännu mer deg och swappat i en lättare,större och BETYDLIGT kraftfullare motor. K24. I sverige heter den k24a3(usa k24a2). Med den så känns den tunga preluden inte så tung längre :D Med lite luftfilter, avgas o grenrör plockar man 240hk och hela 260nm i vrid med en sånn! Helt orörd! Sa jag att den älskar vassare kammar, annnat insug, högre komp eller tom överladdning oxå?!? :mrgreen:
darthv
Inlägg: 362
Blev medlem: 26 juli 2004, 12:29
Namn: Christian T
Ort: Västerås
Been thanked: 7 times

Malkolm har helt rätt. Jag gjorde dock h22a7 swap med u2q7 låda för ca 22tkr inkl hondata.
CG2 "Svart"
BB6 "Röd"
BB6 "Blå"
CE1 "Svart" (R.I.P)
CB7 "Svart"
CB7 "Grön" (R.I.P)
CA3 Aerodeck "Silver"
Skriv svar