D15Z8 i Civic EG -92

Frågor om Motorbyte till D16, B16, B18, H22, K20 & K24 ställer du här.
dreamer
Inlägg: 11
Blev medlem: 14 april 2015, 18:14
Bil: Honda Civic CX
Namn: Artur Berlikowski
Ort: Vollsjö
Been thanked: 2 times

Hej!

Vill stoppa ner en D15Z8 i en EG. Tar gärna emot alla sorters visdomar kring ämnet. Har googlat runt en massa men det verkar inte som att allt för många har varit sugna på den här idén. Vad kan jag tänkas behöva för att få det att passa? Det enda jag hittat är följande video som är väldigt obeskrivande:

Som jag har förstått behöver jag kabelhärva och ecu från D15Z8?
Användarvisningsbild
Lärfors
Administrator
Inlägg: 2147
Blev medlem: 14 juli 2015, 21:03
Bil: 89 Civic Shuttle (EE2)
Namn: Andreas Lärfors
Ort: Göteborg
Has thanked: 396 times
Been thanked: 259 times

D-serie till D-serie swap är en av de enklare. Du kan använda samma motorfästen, drivaxlar osv. (någon får rätta mig om jag har fel).

Det klurigare är det elektriska.
Din EG är OBD-1, och en D15Z8 är OBD-2 (vad jag kommit fram till iaf).
Du kommer behöva dra om viss el eller köpa en swap-härva.
Sen är din EG troligtvis DPFI (två injectors), och en D15Z8 MPFI (fyra injectors), så även här kommer du behöva dra om el.
Sen är din EG troligtvis inte VTEC, medans D15Z8 är en VTEC-E, så du kommer behöva dra el för VTEC.

Varför vill du byta till just en D15Z8?
Andreas Lärfors : IT ansvarig
Malkolm
Inlägg: 5303
Blev medlem: 28 juli 2004, 15:49
Bil: TEN second car!
Namn: Malkolm Roth
Ort: Västerås
Has thanked: 31 times
Been thanked: 23 times

Är d15z8 i princip samma som d15z6? (Fast att den satt i europeiskatillverkade bilar o z6 kommer från japanbilarna?)
dreamer
Inlägg: 11
Blev medlem: 14 april 2015, 18:14
Bil: Honda Civic CX
Namn: Artur Berlikowski
Ort: Vollsjö
Been thanked: 2 times

Jag skulle vilja sätta turbo på den. Budgetbygge ... men jag får inte grepp om just elen och vilken databox jag ska använda
Skriv svar