Honda S2000 Euromeet 2014 Italien

Här pratar vi efter träffarna, bilder och videos från träffar lägger du här!
Kategoriregler
Här skapar du eftersnackstrådar med bilder och filmer.
  • Börja alltid topic med "Eftersnack:" Detta för att det ska bli enkelt vid en sökning att se vilken tråd som är inför och efter en träff.
  • Ha alltid med träffdatum i topic.
Användarvisningsbild
Karlhakan
HPC Guld Medlem
Inlägg: 742
Blev medlem: 30 november 2010, 19:58
Bil: S2000 AP1 2008
Namn: Håkan Nilsson
Ort: Göteborg, Hisingen
Has thanked: 3 times
Been thanked: 4 times

Hej alla Honda vänner

Nu är jag tillbaka från Honda S2000 Euromeet i Levico Terme i närheten av Trento, Italien. Resan dit gick via Hamburg där jag på torsdag kväll 15/5 mötte upp med min bror (min medförare)och den andra svenska bilen med Sten-Åke och Ulrika. Vi körde ombord på tåget som tog oss över natten till München.
em2014-1 Altona, Hamburg.jpg
Vädret var inte det bästa på fredag morgon så vi snabbade oss söderut via Innsbruck, Europabrücke upp över Brennerpasset. Väl inne i Italien möttes vi av sol och med tanke på att vi hade gott om tid tog vi en omväg in i Val Gardena och över Passo di Sella (2244 möh).
em2014-2 Passo di Sella.jpg
Mycket snö kvar och en märklig känsla att köra och titta ner på liftanläggningar och pister. På toppen går vägen över en läskigt liten bergskam där det är brant på bägge sidor.
em2014-3 Passo di Sella.jpg
Det är alltid svårt att få en rättvis skildring av hur höga och branta bergen är på bilder men jag har försökt plocka ut några som förhoppningsvis ger rättvisa. Vägen ner in i Val di Fassa och Canazei var nästan än mer spektakulär och brant. Det är första gången jag kör i dessa trakter i en Cabriolet och det gör upplevelsen ännu större. Det kan verkligen rekommenderas. Efter ett lunchstopp i Canazei for vi vidare ner i Val di Fiemme och där skilde vi på oss. Ulrika och Sten-Åke tog sig vidare ner till Levico Terme medan jag och brollan tog en kaffe hos några bekanta utanför Daiano/Cavalese. Senare samma kväll mötte i upp i Levico Terme med alla andra deltagare. Det var S2000 i alla de färger och väldigt många. Vi var inhysta på tre hotell som låg bredvid varandra så skaran var väl samlad. Det blev middag, mingel på respektive hotell. Man var minst sagt lite mör efter körningen så det blev inte så sent (för oss i alla fall).

Dagen efter ställdes alla bilarna upp på rad, så gott som det gick.
em2014-4 Levico Terme.jpg
Vi fick en påse med vägbeskrivning och lite annat inför dagens runda. Första stopp var Passo di Rolle (1970 möh) och vägen dit gick först norrut in i Val di Fiemme via Cavalese och Predazzo. Tanken var att man alltid skulle se en annan S2000 i backspegeln hela tiden för att hålla ihop karavanen. En bra ide som funkade i si så där 2 minuter. Jag kan säga att det gasades på ganska friskt i vissa fall och att hålla avstånd är viktigt tycks inte ingå i andra länders körkortsutbildning. Det bildades klungor om 5-7 bilar som tätt inpå varandra öste på som bara tusan. När man fick ett sådant gäng in på sig steg pulsen för det var inte gott om platser att släppa förbi. Så småningom fick jag ett litet gäng bakom mig som gillade min takt och väl upp på Passo di Rolle blev det en välbehövlig rast och lunchmacka.
em2014-5 Passo di Rolle.jpg
em2014-6 Passo di Rolle.jpg
em2014-7 Passo di rolle.jpg
Tvåa dit upp var några glada Nord Irländare som i en standard 2009 hade jagat en annan överladdad (turbo/kompressor?) bil men sen var det slutkört för dom. Jag gissar att VTECen lagt av för bilen blev kraftlös och de linkade sakta tillbaka till hotellet. En orsak till vad som hände kan vara att de enligt uppgift inte legat under 7000rpm hela vägen upp. Det är svårt att beskriva men de måste gasat fullt ut i intet och rundat blinda högerkurvor runt klippväggar utan en tanke på, att där bakom pruttar en Italiensk bonde omkring på sin traktor i 25 km/h. Jag fick se mycket galenskap och det är nog tur att inget mer allvarligt hände. På Youtube finns några filmer och där ser man tydligt hur en mötande motorcyklist vid ett tillfälle få kasta överkroppen mot höger i en vänsterkurva i mötet med den filmande bilen.

Efter Passo Di Rolle bar det nerför igen och sen snart upp till Passo Di Brocon (1616 möh).
em2014-8 Passo di Brocon.jpg
Vägen upp var som en smal byväg med i stort sett ingen plats för möte. Efter ett kort stopp bar det utför igen och nu var vägen uthuggen i en nästan lodrät klippa där hårnålarna var inhuggna i tunnlar. Här var det mer plats men omkörningarna var galna ändå. Väl nere i dalen så lämnade vi följet som bara skulle tillbaka till hotellet. Jag och min bror tog en omväg via Bassano Del Grappa för att handla vår favorit Grappa hos huset Nardini. Världen är liten upptäcker man ibland och man kan bara le åt att vår expedit, en grånad tålmodig gentleman visade sig vara född i Hallstahammar :D

Väl tillbaka Levico Teerme och en välbehövlig dusch bar det iväg till fots till en närbelägen restaurang för gemensam middag. God mat och god dryck var det ingen brist på och framåt kaffet så reste sig en Japan upp som jag just nu inte har namnet på men om jag kommer ihåg rätt arbetar han för Honda Research and Development, Europa. Han pratade en stund och sen drog han igång en film på storbilsskärm där Honda S2000 projektledare Shigeru Euhara skickade oss en videohälsning. Det han säger stämmer så väl. Det har varit en fröjd att köra bilen på dessa branta och kurviga vägar. Det finns alltid kraft att ta till och styrningen är helt underbar. Nu fattar man hur mycket arbete som ligger bakom och det är härligt att det är så mycket känslor bakom projektet fortfarande.

Kvällen avslutades med lotteri där vi tyvärr inte vann något men v var tvungna att lämnavid middan vid midnatt innan auktionen till förmån för Operation Smile http://www.operationsmile.org/ Vi hade en körning på 75 mil till Wien framför oss på söndagen. Men resan via Wien, Prag och hem till Göteborg är en annan historia. Kan dock nämna att vi besökte slottsruinen i Dürnstein där Richard Lejonhjärta hade suttit fängslad ett par år och att Svenskarna efter sin belägring 1645 beslutade sig för att spränga hela slottstornet innan de drog sig tillbaka. Vi förnekar oss aldrig :D
Prag – Göteborg i ett körning ca 130 mil var en pärs, men det gick.

Bilen har gått som en klocka och jag och min bror har aldrig känt oss trötta på grunda av stolar och körställning. Däremot är långa motorvägspass med suffletten uppe jobbiga ljudmässigt, det är en högljudd bil.

Tack Ulrika och Sten-Åke, det var kul att åka med er och rent generellt var detta enligt mig ett mycket välplanerat och proffsig träff. Man förstår att det ligger mycket arbete bakom och att det behövs för att få till det så bra som det blev.

Hej så länge
Håkan
Håkan Nilsson, Hisingen Göteborg 0709-749475
Honda S2000 AP1 -08 för skoj skull
Honda S800 Cabriolet 1967 under renovering
Honda S800 Kupé 1967 ska renoveras när den andra är klar
Honda Jazz Si brukis (en hjälte)
Användarvisningsbild
Daugaard
Moderator
Inlägg: 3744
Blev medlem: 8 september 2010, 11:57
Bil: Prelude BA4 4ws "Si"
Namn: Emil Daugaard
Ort: Tyresö (Sthlm)
Has thanked: 111 times
Been thanked: 280 times

Härlig läsning!
Emil Daugaard, Stockholm 070-53 41 431
Trackstar/7-sitsbrukis
BA4/RW2
Användarvisningsbild
DRFT_
Inlägg: 218
Blev medlem: 6 mars 2012, 19:10
Bil: Honda S2000
Namn: Henrik Bernhardsson
Ort: Helsingborg

Kul läsning! Synd att man får vänta 5år på nästa träff.. Uppskattningsvis, hur många S2k blev det? :)
Henrik Bernhardsson
Integra Type-R DC2 -98
Acura RSX -05
S2000 -05
Civic EK4 E85 -00
Founder of HH|Photo
Användarvisningsbild
Karlhakan
HPC Guld Medlem
Inlägg: 742
Blev medlem: 30 november 2010, 19:58
Bil: S2000 AP1 2008
Namn: Håkan Nilsson
Ort: Göteborg, Hisingen
Has thanked: 3 times
Been thanked: 4 times

DRFT_ skrev:Kul läsning! Synd att man får vänta 5år på nästa träff.. Uppskattningsvis, hur många S2k blev det? :)

jag hörde någon nämna 133st. Ganska coolt av Ryssarna (3 bilar tror jag) som kört ända från Moskva. Det är en bit :D
/H
Håkan Nilsson, Hisingen Göteborg 0709-749475
Honda S2000 AP1 -08 för skoj skull
Honda S800 Cabriolet 1967 under renovering
Honda S800 Kupé 1967 ska renoveras när den andra är klar
Honda Jazz Si brukis (en hjälte)
Användarvisningsbild
four
Inlägg: 1157
Blev medlem: 4 november 2004, 13:54
Bil: ek3
Namn: Ingemar Eriksson
Ort: Oxelösund
Has thanked: 1 time
Been thanked: 1 time

Härligt, verkar ha varit ett kul äventyr.
Var det kallt uppe i bergen?
Ingemar Eriksson 073-959 06 46

Kör:
Civic MB9 -98 Accord tourer 2,0 -03
Civic Ek3 -96
Användarvisningsbild
Karlhakan
HPC Guld Medlem
Inlägg: 742
Blev medlem: 30 november 2010, 19:58
Bil: S2000 AP1 2008
Namn: Håkan Nilsson
Ort: Göteborg, Hisingen
Has thanked: 3 times
Been thanked: 4 times

four skrev:Härligt, verkar ha varit ett kul äventyr.
Var det kallt uppe i bergen?
Kallt? I snön och i skuggan men inte kallare än att de som hade kortbyxor inte såg ut att lida. I bilen kan man ju sätta på golvvärme så blir det varmt och gott. Det brukar jag göra när det är minusgrader och jag kör med suffletten nere :D
Håkan Nilsson, Hisingen Göteborg 0709-749475
Honda S2000 AP1 -08 för skoj skull
Honda S800 Cabriolet 1967 under renovering
Honda S800 Kupé 1967 ska renoveras när den andra är klar
Honda Jazz Si brukis (en hjälte)
Användarvisningsbild
Mordiiax
Inlägg: 4014
Blev medlem: 5 augusti 2005, 11:28
Bil: Civic -15
Namn: Johan Mähler
Ort: Sundsvall
Has thanked: 4 times
Been thanked: 30 times
Kontakt:

Underbar resa :D
Honda Civic Tourer -15
Tidigare Honda: Civicar, CRX, CTR, CR-V, S2000 & Accorder.
HPC IRC CREW
fredrik
Styrelsen Gold
Inlägg: 2005
Blev medlem: 3 februari 2005, 18:22
Bil: S2000
Namn: Fredrik Hellström
Ort: Borås
Has thanked: 17 times
Been thanked: 19 times

Sjukt nice ju!

Nästan så man får köpa sig en s2k till nästat gång :D
Fredrik Hellström
0709 80 80 35

Honda S2000 AP1 '00
Användarvisningsbild
Fixxe
Moderator Gold
Inlägg: 5580
Blev medlem: 27 juli 2004, 19:17
Bil: Subaru
Namn: Fredrik Heijel
Ort: Halmstad
Has thanked: 60 times
Been thanked: 88 times

Kul resan!
Härlig beskrivning!
Nästan alla ställen du va på har jag oxå varit. Fast i skidåkarsyfte! :)
Fredrik Heijel | 0702 - 986 355 | Fixxe Engineering AB

Subaru Outback Summit 2,0D -17
Speaking without thinking, is like shooting without aiming
stenka
HPC Medlem
Inlägg: 140
Blev medlem: 21 september 2009, 11:21
Bil: Honda S2000
Namn: Sten-Åke Karlsson
Ort: Kungsbacka
Has thanked: 1 time

Hej Så nu är även vi hemma har inte hunnit sortera bilder än men kommer i veckan var helt sjukt roligt att vara med där.
Vi strosade runt efter träffen till Venedig och Gardasjön innan en tur till Innsbruck och tåget hem igen idag, fick chansen att släppa loss lite på Autobahn.. Ganska seg just nu ca 300 mil avverkade och inga problem alls bara fylla på lite olja då och då. Återkommer som sagt senare i veckan med längre reportage. Tack för sällskapet under ditresan och helgen i Trento.
Kör följande Hondor:
Honda Civic Type R FK8 2017
Honda S2000 AP1 2003
Användarvisningsbild
pasen
Styrelsen
Inlägg: 5384
Blev medlem: 12 mars 2008, 20:37
Bil: Accord -09
Namn: Richard Lindström
Ort: Märsta
Has thanked: 67 times
Been thanked: 151 times

Häftigt :D
Användarvisningsbild
K3Nguru
Inlägg: 7
Blev medlem: 21 juli 2008, 15:17
Kontakt:

Hej Håkan,

Det var härligt att träffa dig i Italien. Jag körde 3400 km från Östra Finland. Moskva är närmare 8).
Bild

Mvh Tommi
Användarvisningsbild
Karlhakan
HPC Guld Medlem
Inlägg: 742
Blev medlem: 30 november 2010, 19:58
Bil: S2000 AP1 2008
Namn: Håkan Nilsson
Ort: Göteborg, Hisingen
Has thanked: 3 times
Been thanked: 4 times

K3Nguru skrev:Hej Håkan,

Det var härligt att träffa dig i Italien. Jag körde 3400 km från Östra Finland. Moskva är närmare 8).


Mvh Tommi

Ja jävlar du Tommi :D 3400 km enkel väg

Det var inte illa.


Det är ju inte lika långt till Sverige, så när du hämtat andan så kanske du kan börja fundera på att vara med på en träff här :D

MVH
Håkan
Håkan Nilsson, Hisingen Göteborg 0709-749475
Honda S2000 AP1 -08 för skoj skull
Honda S800 Cabriolet 1967 under renovering
Honda S800 Kupé 1967 ska renoveras när den andra är klar
Honda Jazz Si brukis (en hjälte)
Användarvisningsbild
Karlhakan
HPC Guld Medlem
Inlägg: 742
Blev medlem: 30 november 2010, 19:58
Bil: S2000 AP1 2008
Namn: Håkan Nilsson
Ort: Göteborg, Hisingen
Has thanked: 3 times
Been thanked: 4 times

En film från mötet



:D

/Håkan
Håkan Nilsson, Hisingen Göteborg 0709-749475
Honda S2000 AP1 -08 för skoj skull
Honda S800 Cabriolet 1967 under renovering
Honda S800 Kupé 1967 ska renoveras när den andra är klar
Honda Jazz Si brukis (en hjälte)
stenka
HPC Medlem
Inlägg: 140
Blev medlem: 21 september 2009, 11:21
Bil: Honda S2000
Namn: Sten-Åke Karlsson
Ort: Kungsbacka
Has thanked: 1 time

Bild

Lastning i Hamburg.
Kör följande Hondor:
Honda Civic Type R FK8 2017
Honda S2000 AP1 2003
stenka
HPC Medlem
Inlägg: 140
Blev medlem: 21 september 2009, 11:21
Bil: Honda S2000
Namn: Sten-Åke Karlsson
Ort: Kungsbacka
Has thanked: 1 time

Bild

Håkan på väg på Lördag Morgon.
Kör följande Hondor:
Honda Civic Type R FK8 2017
Honda S2000 AP1 2003
stenka
HPC Medlem
Inlägg: 140
Blev medlem: 21 september 2009, 11:21
Bil: Honda S2000
Namn: Sten-Åke Karlsson
Ort: Kungsbacka
Has thanked: 1 time

Bild

Ibland gällde det att välja rätt väg....
Kör följande Hondor:
Honda Civic Type R FK8 2017
Honda S2000 AP1 2003
stenka
HPC Medlem
Inlägg: 140
Blev medlem: 21 september 2009, 11:21
Bil: Honda S2000
Namn: Sten-Åke Karlsson
Ort: Kungsbacka
Has thanked: 1 time

Bild

Runt Gardasjön..
Kör följande Hondor:
Honda Civic Type R FK8 2017
Honda S2000 AP1 2003
Användarvisningsbild
K3Nguru
Inlägg: 7
Blev medlem: 21 juli 2008, 15:17
Kontakt:

Håkan,
Jag har några bilder av din S2000.
Bild

Bild

You were driving almost in the middle of the road in some places and we were a bit worried about it in some corners.
Bild

PS. There are a plenty of Euromeet photos on my s2ki project thread.
Användarvisningsbild
Karlhakan
HPC Guld Medlem
Inlägg: 742
Blev medlem: 30 november 2010, 19:58
Bil: S2000 AP1 2008
Namn: Håkan Nilsson
Ort: Göteborg, Hisingen
Has thanked: 3 times
Been thanked: 4 times

Ok tack Tommi :D
Håkan Nilsson, Hisingen Göteborg 0709-749475
Honda S2000 AP1 -08 för skoj skull
Honda S800 Cabriolet 1967 under renovering
Honda S800 Kupé 1967 ska renoveras när den andra är klar
Honda Jazz Si brukis (en hjälte)
Skriv svar