Ef/Ed9 Civic

ENBART för motorrelaterade topics
Perlandas
HPC Medlem
HPC Medlem
Inlägg: 8
Blev medlem: 1 april 2019, 00:35
Bil: Ingen ännu
Namn: Per Landås

12 februari 2020, 22:50

Hur sällsynta är dom nuförtiden? Har kikat på Blocket i ett drygt år efter en.
Har tänkt också om man skulle ha införskaffat en mindre kraftfull EF sen därefter göra ett motorswap och uppgradera men det kanske inte är värt? Hade varit kul att snacka med någon kunnig angående Civics, om man ska ge upp drömmen eller inte, haha.
Användarvisningsbild
Lärfors
Administrator Gold
Administrator Gold
Inlägg: 737
Blev medlem: 14 juli 2015, 21:03
Bil: 89 Civic Shuttle (EE2)
Namn: Andreas Lärfors
Ort: Göteborg
Has thanked: 59 times
Been thanked: 25 times

13 februari 2020, 08:17

Dom finns, men sällan på Blocket. Har sett ett antal bl.a. här på forumet och på Facebook.

Motorswap är ju inga större problem, beror lite på om man väljer att registreringsbesiktiga eller inte.

Håller själv på med ett B18 swap i en EE just nu, projekttråd finns här på forumet (dock enbart för betalande medlemmar)
Andreas Lärfors
IT ansvarig

1989 Civic Shuttle GL (EE2)
1992 Civic Sedan LSI (EG8)
Perlandas
HPC Medlem
HPC Medlem
Inlägg: 8
Blev medlem: 1 april 2019, 00:35
Bil: Ingen ännu
Namn: Per Landås

13 februari 2020, 14:53

Tack för svar! Ja det verkar vara populärt att swappa. Vart ska man kolla efter motor? Sett att de funnits enstaka på ebay men det kanske finns vettigare ställen? Som jag förstått så har Ef/Ed9 en starkare B16 motor men det verkar som dom flesta bara droppar i en D16 i sina Ed6 som passar utan problem. Blir ju inte lika mycket hästar men jag är ändå inte ute efter något monster direkt heller. Mer att det verkar som en rolig bil att köra, tänkte köpa en Mazda Mx5 just av den anledningen men det blev aldrig av. Mer sugen på en Civic haha.

Vet inte riktigt hur jag ska gå tillväga, haha. Är så sugen på en civic, även femte generationen också. Inte som dailydriver, men mer rolig bil för fritiden. Vad tycker du jag borde sikta på?

Man kanske nästan skulle blivit medlem så man kan kika lite.
Användarvisningsbild
Lärfors
Administrator Gold
Administrator Gold
Inlägg: 737
Blev medlem: 14 juli 2015, 21:03
Bil: 89 Civic Shuttle (EE2)
Namn: Andreas Lärfors
Ort: Göteborg
Has thanked: 59 times
Been thanked: 25 times

13 februari 2020, 22:42

Ger du dig in på ett (Honda) projekt rekommenderar jag verkligen att du blir medlem, du kan lägga upp en byggtråd och bolla idéer med våra medlemmar. Vi har även subforum på bl.a. teknik, motor-swap osv. där man kan söka i över 10 år med information. Sen kommer så klart våra bankörningar där du verkligen kan testa kärran du köpt/byggt, medlemserbjudanden från våra samarbetspartners osv...

Men tillräckligt med reklam för denna underbara klubb :D Står du mellan en 4:e generations Civic och en 5:e och inte bestämt sig skulle jag rekommendera 5:e generationen. Dom är mycket enklare att få tag på, det finns mycket fler delar att välja på, dom har redan OBD1 vilket förenklar mycket, dom har hydrauliska kopplingar vilket förenklar mycket, dom har mer rum i motorutrymmet om det nu blir ett swap vilket så klart förenklar mycket... Men är man lite knäpp som mig själv och måste ha en ED/EE/EF får man ju stå ut med att ha det lite svårare.

Oavsett om vi snackar 4:e eller 5:e generationen så kom dom antingen med D13/D14/D15/D16 motorer eller med B16 motorer. Turbo D16 är trevligt om man har ett D-serie chassi och inte vill byta till B-serie. NitraM här på forumet har en D16 med kompressor, vilket är ett annat alternativ. Sen satsar ju många på K20/K24 swaps, även i bilar som kom med dom finaste B16/B18 motorerna från fabrik. Allt beror på hur mycket jobb du vill göra och hur djupt du vill gräva i plånboken.

Jag satsar själv på en ovanlig retro bil med gokartkänsla. Jag ska ha en pålitligt och varvvillig motor som låter bra och har lite mera klös än den trötta 89hk D15 som satt i från början. Men det spårar säkert ut såsmåningom, ev. turbo eller kompressor... Vi får se vart det landar!
Andreas Lärfors
IT ansvarig

1989 Civic Shuttle GL (EE2)
1992 Civic Sedan LSI (EG8)
Perlandas
HPC Medlem
HPC Medlem
Inlägg: 8
Blev medlem: 1 april 2019, 00:35
Bil: Ingen ännu
Namn: Per Landås

14 februari 2020, 01:02

Okej! Ja om jag ger mig in i något går jag nog garanterat med. Jag tror det blir en 5:e generationen. Det var precis den där gokartkänslan jag var ute efter, men jag tänkte också att jag skulle haft en bil redo till sommaren oavsett om den är moddad eller inte, och tror det kommer dyka upp fler EG varianter än dom äldre + om jag väl får för mig att bygga om så blir nog EG en bättre plattform. Synd att EE9 är så jävla coola, haha.

Är det ett B-serie chassi man ska sikta på då eller är det som med EE9 att dom är mycket mer sällsynta? Eller går det att uppgradera D-serie chassits komponenter en hel del så det blir minst lika bra som ett B-serie. Alltså så att det bara handlar om varken man vill ha alla coola trim badges och att det står i regget att det just är en B-serie eller inte.

Känner att lyckas jag få tag på ett B-serie chassi hade det varit kul att ha den såpass mint och clean som möjligt. Men om det blir nån billig rackare så kanske jag bara rycker ut all inredning och swappar i nån större motor och moddar en hel del med lite mera "trackday" stuk då jag vill gärna börja åka bana/autocross. Möjligtvis kanske rullbur men jag vill ju kunna köra bilen utanför bana också så då kanske det blir farligt med en bur i om man kör utan hjälm.

Spännande och se hur din EE blir. Kanske köper medlemsskap bara för att kolla, haha.
Användarvisningsbild
Lärfors
Administrator Gold
Administrator Gold
Inlägg: 737
Blev medlem: 14 juli 2015, 21:03
Bil: 89 Civic Shuttle (EE2)
Namn: Andreas Lärfors
Ort: Göteborg
Has thanked: 59 times
Been thanked: 25 times

15 februari 2020, 16:19

Ska nämna att min EE2 är en Shuttle, så inte den vanliga ED karossen.

Jag rekommenderar att du köper en VTi, d.v.s. en med B-serie spis i från fabrik, men dom är så klart dom dyrare och sällsyntare varianterna. En ESi är ju det näst bästa valet, då får du en med D16Z6 motorn som är rätt trevlig den med. Delar till D-serie är generellt billigare och dom anses även driftsäkrare, även om båda har Honda legendariska byggkvalitet.

VTi och ESi kommer med skivbromsar bak, vilket är fördelaktigt om man ska bromsa mycket, d.v.s köra bana/busköra. De lägre trimnivåerna har trumbromsar bak. Annars skiljer det sig inte så mycket... Just ja, VTi har större bromsar fram också, vilket så klart är bra!
Andreas Lärfors
IT ansvarig

1989 Civic Shuttle GL (EE2)
1992 Civic Sedan LSI (EG8)
Perlandas
HPC Medlem
HPC Medlem
Inlägg: 8
Blev medlem: 1 april 2019, 00:35
Bil: Ingen ännu
Namn: Per Landås

15 februari 2020, 16:53

Bra då vet jag vad jag ska hålla utkik efter! Tack så mycket för hjälpen.
Viinikka
HPC Medlem
HPC Medlem
Inlägg: 418
Blev medlem: 6 maj 2013, 23:03
Bil: Honda Delsol K24 Turbo
Namn: Markus Viinikka
Ort: Trollhättan
Been thanked: 4 times

17 februari 2020, 10:29

ED/EE är fina bilar men finns inte lika mycket eftermarknads delar som till en EG!

Håller själv på med att swappa en K20 i en EE CRX, hade jag fått börja om hade jag valt ED chassit istället! EE och ED skiljer i chassit så vet du det :)

Men EG är helt klart en bättre grund enligt mig, finns massa info och delar till den modellen! :D
Perlandas
HPC Medlem
HPC Medlem
Inlägg: 8
Blev medlem: 1 april 2019, 00:35
Bil: Ingen ännu
Namn: Per Landås

17 februari 2020, 17:30

Spännande! Jaha, är det någon speciell anledning till att du hade gärna valt ED istället? Kanske finns mer reservdelar liggandes?
Jag sitter och håller utkik efter en EG nu varje dag haha. K swaps verkar coolt men väldigt dyrt och mycket pul. Sett på bildelsbasen att det finns några K20Z4 motorer, men det verkar inte som om det är många som swappar till dom. Eller är det kanske en sådan du jobbar på nu till ditt swap?
Viinikka
HPC Medlem
HPC Medlem
Inlägg: 418
Blev medlem: 6 maj 2013, 23:03
Bil: Honda Delsol K24 Turbo
Namn: Markus Viinikka
Ort: Trollhättan
Been thanked: 4 times

17 februari 2020, 18:07

ED är en vanligare kaross i USA och då är det mesta anpassat efter dom. Typ motorfästen osv :)

Jag håller på och stoppar i en K20Z4 från FN2 type r, men som du säger så är det rätt dyrt och swappa med k-serie då motorerna kostar en slant. Men enligt mig är K-serie den bästa motorn 😁
Perlandas
HPC Medlem
HPC Medlem
Inlägg: 8
Blev medlem: 1 april 2019, 00:35
Bil: Ingen ännu
Namn: Per Landås

17 februari 2020, 20:15

Ahaa, okej. Ja dom verkar vara ett riktigt bra swap.
Användarvisningsbild
Lärfors
Administrator Gold
Administrator Gold
Inlägg: 737
Blev medlem: 14 juli 2015, 21:03
Bil: 89 Civic Shuttle (EE2)
Namn: Andreas Lärfors
Ort: Göteborg
Has thanked: 59 times
Been thanked: 25 times

18 februari 2020, 21:01

K24 från Accord/CR-V finns ju i mängder och är inte lika hårt körda som Type-R motorerna, det är ju fattigmans K-swap. Sen kan man uppgradera med en Type-R topp på efterhand så får man både varv och vrid 😁
Andreas Lärfors
IT ansvarig

1989 Civic Shuttle GL (EE2)
1992 Civic Sedan LSI (EG8)
Viinikka
HPC Medlem
HPC Medlem
Inlägg: 418
Blev medlem: 6 maj 2013, 23:03
Bil: Honda Delsol K24 Turbo
Namn: Markus Viinikka
Ort: Trollhättan
Been thanked: 4 times

18 februari 2020, 23:17

Lärfors skrev:
18 februari 2020, 21:01
K24 från Accord/CR-V finns ju i mängder och är inte lika hårt körda som Type-R motorerna, det är ju fattigmans K-swap. Sen kan man uppgradera med en Type-R topp på efterhand så får man både varv och vrid 😁
190hk K24 från Accord växer inte på träd längre och dom har gått upp i pris med... Sen vet jag inte hur dom svagare motorerna är att trimma 🙂
moggesthlm
HPC Medlem
HPC Medlem
Inlägg: 870
Blev medlem: 25 juli 2004, 16:08
Ort: Sollentuna, Stockholm
Been thanked: 4 times

19 februari 2020, 09:11

Samt k24an är ännu större och du få mer problem med huven och markfrigången på en ed kaross
//Morgan Blom, Stockholm


Kör:
Honda Jazz 1.4 -02
Honda Civic 1.6i 16v JRSC -89
Honda Legend 3.5 -97
Honda Integra Type - R -99
Skriv svar