Köpa demo-bil eller fd. tjänstebil?

ENBART för motorrelaterade topics
Sammen
Användare
Användare
Bil: Accord Tourer 2.4 Exe -12
Namn: Sam Ekemark

1 april 2014, 21:56

Står i valet och kvalet och tänker byta upp mig från den Accord 2.4 2005 Sedan jag har nu till en Tourer 2.4 från 2012 och blev lite nyfiken på vad nypriset på dom var. Som det verkar säljs nu Accorden med 2.4-bensinaren bara i Type-S-utförande men efter lite efterforskningar har jag nu fått fram ett nypris på 340'

Var på Hondacity och tittade på en "fd tjänstebil från Honda Sverige". En silver 2012 med 2400 mil på mätaren för 235'. Var riktigt intresserad av ett köp men med två hakar. Service-indikatorn signalerade -78 dagar och det följde inte med några vintersulor. Vad jag vet har de haft bilen ute till försäljning sedan ca 10 månader tillbaka så jag tänkte att de var intresserade av att bli av med den och sa att jag köper den för 235' men då vill jag ha den nyservad samt med vinterdäck. Fick ett väldigt bra bemötande av den relativt nya kvinnliga säljaren med där tog det tyvärr stopp.. Vinterdäcken ville de ha 10' för och servicen skulle jag få betala "självkostnadspris" för. Vet inte vad det innebär men säg att slutpriset skulle landa på 250'. Men bara att en firma som Hondacity vill sälja en så pass ny bil med servicebehov fick mig att dra åt mig öronen. Förstår inte varför de inte servar den och istället drar upp priset några tusenlappar, agerandet nu framstår för mig som lite oseriöst.

Började därför kolla på andra objekt och hittade en mörkgrå 2012 med knappt 800 mil på mätaren för 250' i södra Sverige. Blev snabbt uppringd av en trevlig säljare, han sa att den bilen också behövde servas men där var det inte något snack om saken, självklart levererade de den nyservad. Vinterdäck ingick det med. Enda haken är att det är en demo-bil... Med tanke på hur de brukar köras känns det ju inte helt bra men samtidigt, det är väl en Honda byggd för att tåla? Och en Accord automat slipper väl undan de värsta busförarna även om den säkert blivit urvriden en eller två gånger per provkörning.

Prismässigt hamnar de ju nästan exakt lika så frågan är nu. En demo-bil med 800 mil på mätaren eller en fd tjänstebil med 2400 mil? Mot tjänstebilen talar även det lite trista agerandet av Hondacity samt att jag tycker mörkgrå är snyggare än silver.
Eisenhut
Styrelsen Gold
Styrelsen Gold
Bil: Honda Integra
Namn: Marcus Eisenhut

3 april 2014, 12:46

Jag personligen hade nog valt demobilen men som med allt annat gäller det ju att göra sig en egen uppfattning om vardera bil. :) Jag förstår också att demobil kanske skrämmer men man får ha i åtanke att det är ju inte den bilen alla huliganer står i kö för att testa. Risken för att den är sönderkörd är nog minimal. :)
Mvh/Marcus Eisenhut

Kör:
Honda Jazz -03
Honda Integra Si JRSC -94
Honda CR-V -17

Kört:
Mercedes-Benz C220d -17
Mercedes-Benz C220d -16
Civic Tourer 1.8 Lifestyle -14
Civic 1.8 sport ADAS -15
Civic Tourer 1.6d -15
Civic 1.8 sport -06
Delsol VTi -93
Användarvisningsbild
RunRookieRun
Användare
Användare
Namn: Fredrik Davidsen

3 april 2014, 13:18

Man må jo selvfølgelig vurdere begge opp mot hverandre, men slik du forklarer hadde nok jeg tatt demobilen. Som nevnt er det nok ikke mange gale speedfreaks som har stått i kø for å prøvekjøre den.

Vi kjøpte vår accord i Norge som demo, og kunne ikke merke at den var kjørt noen gang. Tesla Roadsteren vi fikk låne en helg derimot var vrak innvendig og med mye dårlige lyder i forstillingen etter å ha gått 500 mil.
SAUD
Gillar Honda!
Gillar Honda!
Bil: CTR-2016
Namn: Saud Omerovic

3 april 2014, 22:16

Båda mina bilar fn2 och cr-z är demo bilar, förstår inte överhuvudtaget varför ska man vara rädd för att köpa en demo bil?
Först du har alla garantier i tre år eller hur många år det är kvar, för det andra när garantier har gått ut då har man Honda försäkring som gäller 10 år eller 15k mil på allt som är viktigt och för det tredje det är Honda de går inte sönder så länge du sköter om de efter alla konsten regler...
Kör jag på Nurburgring 40 varv kan inte tänka mig att någon demo bil i Sverige skulle köras i närheten lika hårt som jag kör där nere, så bara köp och va glad och grattis i förskott oavsett vilken bil du köper?!
Saud Omerovic
Användare
Användare
Bil: Accord Tourer 2.4 Exe -12
Namn: Sam Ekemark

5 april 2014, 23:51

Det blev "demo-bilen".

De ville ha 1-2 veckor för att göra bilen leveransklar men snart så!
VMT
Lärd
Lärd
Bil: Jazz, CR-V
Namn: Trung Vu
Kontakt:

6 april 2014, 09:51

Grattis till ny bil :)
Civic EG6 B18/s80@inside + JRSC
CR-V Elegance Automat 07
Civic EJ9 97
Civic EK3 96

MB3 Civic 97, MB2 Civic 97, Del Sol VTi 92, Civic ESi Hb 94, Civic Lsi Sedan 92, Audi A4 1.8 96, Toyota Corolla 90.
Skriv svar