Vad kan man begära av bilhandlaren vid försenad leverans!?

ENBART för motorrelaterade topics
ilove2quit
Inlägg: 7
Blev medlem: 18 december 2015, 16:08
Bil: Civic R-GT 2016
Namn: Joacim Karlén
Ort: Bohus

Hejsan!

Ämnet förklarar stort sett min fråga, har köpt den nya Honda Civic Type-R 2016 och som på alla andra bilhandlare fick jag leverans besked den 23 september. Sen har det flyttats fram hela tiden, när jag hade pengarna på mitt konto så ringde jag bilhandlare och frågade när jag kunde hämta bilen, då vart det fram flyttat till 1 oktober osv. Nu har jag fått besked om att den kommer till landet den 20/1-2016 så jag borde få den mitten på februari.
Jag vet att bilhandlaren inte kan hjälpa detta men det är brist på kommunikationen, det är inte jag som ska ringa varannan vecka och höra mer information utan han ska höra av sig regelbundet enligt mig.
Nu kommer jag få betala ränta & amortering i 5 till 6 månader innan jag (kanske) får den det är en summa på nästan 10.000kr .....
Sen har jag min bil i inbyte, en Honda Civic type-r 2010 som gått 6300. I början av november så rasade min koppling som jag fick stå för själv enligt bilhandlare då det är mitt ansvar att se till att inbytesbilen är hel vid leverans, detta förstår jag! Dock om jag hade fått bilen 23 september så hade jag aldrig behövt lägga ut 14.500kr på inbytesbilen.
Jag kommer få den i februari hoppas jag, men då är det vinter hjul som gäller, ska jag behöva köpa vinterdäck till bilen? Då det är bilhandlarens ansvar att vinterdäck sitter på vid leverans just då!?

Min fråga är vilka åtgärder kan jag kräva som konsument, vilka ersättningar kan jag kräva? Vad hade ni krävt?


Tacksam för svar snarast!

Med vänlig hälsning,
accordtourer
Inlägg: 71
Blev medlem: 30 april 2013, 11:40
Bil: Honda Accord Tourer 2.0
Namn: J Nilsson
Ort: Hässleholm

ilove2quit skrev:Hejsan!

Ämnet förklarar stort sett min fråga, har köpt den nya Honda Civic Type-R 2016 och som på alla andra bilhandlare fick jag leverans besked den 23 september. Sen har det flyttats fram hela tiden, när jag hade pengarna på mitt konto så ringde jag bilhandlare och frågade när jag kunde hämta bilen, då vart det fram flyttat till 1 oktober osv. Nu har jag fått besked om att den kommer till landet den 20/1-2016 så jag borde få den mitten på februari.
Jag vet att bilhandlaren inte kan hjälpa detta men det är brist på kommunikationen, det är inte jag som ska ringa varannan vecka och höra mer information utan han ska höra av sig regelbundet enligt mig.
Nu kommer jag få betala ränta & amortering i 5 till 6 månader innan jag (kanske) får den det är en summa på nästan 10.000kr .....
Sen har jag min bil i inbyte, en Honda Civic type-r 2010 som gått 6300. I början av november så rasade min koppling som jag fick stå för själv enligt bilhandlare då det är mitt ansvar att se till att inbytesbilen är hel vid leverans, detta förstår jag! Dock om jag hade fått bilen 23 september så hade jag aldrig behövt lägga ut 14.500kr på inbytesbilen.
Jag kommer få den i februari hoppas jag, men då är det vinter hjul som gäller, ska jag behöva köpa vinterdäck till bilen? Då det är bilhandlarens ansvar att vinterdäck sitter på vid leverans just då!?

Min fråga är vilka åtgärder kan jag kräva som konsument, vilka ersättningar kan jag kräva? Vad hade ni krävt?


Tacksam för svar snarast!

Med vänlig hälsning,
Svårt när det blir så

Säljaren kan ju inte veta att du behöver ta lån osv på bilen du köper så det struntar han nog i, sen att din bil går i sönder det struntar han nog i också.

men att leveransen blivit så mkt framflyttad och kommunikationen inte vart bra borde han däremot kännas vid.
Jag hade nog själv försökt att antingen få en uppsättning hjul till alt. att man kan få ngn gratis service.
Mer tror jag inte man kan försöka med tyvärr men jag förstår det är surt som fan för dig!!
Användarvisningsbild
Mordiiax
Inlägg: 4014
Blev medlem: 5 augusti 2005, 11:28
Bil: Civic -15
Namn: Johan Mähler
Ort: Sundsvall
Has thanked: 4 times
Been thanked: 30 times
Kontakt:

Jag har aldrig köpt en splitter ny bil så jag har dålig koll på hur det funkar. Men jag har förstått att ni fått lägga en handpenning iaf, men har du verkligen redan tagit fullt lån på bilen? Borde du inte betala bilen vid leverans och därför även ha lånet från det datumet?
Honda Civic Tourer -15
Tidigare Honda: Civicar, CRX, CTR, CR-V, S2000 & Accorder.
HPC IRC CREW
ilove2quit
Inlägg: 7
Blev medlem: 18 december 2015, 16:08
Bil: Civic R-GT 2016
Namn: Joacim Karlén
Ort: Bohus

Mordiiax skrev:Jag har aldrig köpt en splitter ny bil så jag har dålig koll på hur det funkar. Men jag har förstått att ni fått lägga en handpenning iaf, men har du verkligen redan tagit fullt lån på bilen? Borde du inte betala bilen vid leverans och därför även ha lånet från det datumet?

Jag höjde upp mitt nuvarande bolån med det som behövdes, sa till banken att den 23 september ville jag ha pengarna på kontot. Då jag inte hörde nått från bilhandlaren angående försenad leverans så är det för sent, kan inte begära att dom ska ta tillbaka pengarna och leverera dom på mitt konto när bilen kommer!
Ingen handpenning är gjord då jag var tidig med att beställa den nya type r-GT, då behövdes ingen handpenning.
Användarvisningsbild
pasen
Styrelsen
Inlägg: 5384
Blev medlem: 12 mars 2008, 20:37
Bil: Accord -09
Namn: Richard Lindström
Ort: Märsta
Has thanked: 67 times
Been thanked: 151 times

Är det verkligen 10000kr i ränta? Amorteringen är ju inget dåligt att du gör tidigare... Visst lite trist med räntan, men den är ju rekordlågt.
ilove2quit
Inlägg: 7
Blev medlem: 18 december 2015, 16:08
Bil: Civic R-GT 2016
Namn: Joacim Karlén
Ort: Bohus

pasen skrev:Är det verkligen 10000kr i ränta? Amorteringen är ju inget dåligt att du gör tidigare... Visst lite trist med räntan, men den är ju rekordlågt.
Jag räknade ihop vad jag kommer betala totalt från och med att jag fick pengarna till jag får bilen (6 månader) det blir en total kostnad med ränta och amortering
Användarvisningsbild
Regge
Inlägg: 1030
Blev medlem: 13 juni 2004, 17:00
Bil: Honda S2000
Namn: Erik Regnell
Ort: Staffanstorp

1. Där ska stå i ditt köpekontrakt, minns inte vilken del i den. Men gällande försening av leverans, så finns där regler som brukar säga om det är Honda återförsäljaren som själva bidragit med förseningen, eller om det utanför deras "makt". Dvs i detta fallet kan du nog inte kräva nånting (möjligtvis hoppa av köpet)

2. Sjuk otur gällande kopplingen :( men som din kontaktperson sagt, så är du skyldig att återlämna bilen i samma skick som vid värderings tillfället. Där hade säkert funnits en risk gällande din koppling, även om leverans var enl ordinarie tid.

3. Oavsett årstid, så levereras bilen i orginalskick (enl din beställnings specifikation)
sen att det är vinterväglag just då hjälper dig inte tyvärr. Dock kanske du kan fråga din kontaktperson om han kan ersätta original sommardäcken med vinterdäck, och han behåller sommardäcken. Men det är upp till dom.

4. Att kräva ersättning är nog tyvärr bara slöseri med tid, samt skapar nog mer irritation mellan dig och en garanterat stressad bil återförsäljare. Tänk på att värdet på din inbytesbil minskar föf varje månad som går, så dom vill nog garanterat leverera ut din nya bil minst lika snabbt som du vill få den ;)





ilove2quit skrev:Hejsan!

Ämnet förklarar stort sett min fråga, har köpt den nya Honda Civic Type-R 2016 och som på alla andra bilhandlare fick jag leverans besked den 23 september. Sen har det flyttats fram hela tiden, när jag hade pengarna på mitt konto så ringde jag bilhandlare och frågade när jag kunde hämta bilen, då vart det fram flyttat till 1 oktober osv. Nu har jag fått besked om att den kommer till landet den 20/1-2016 så jag borde få den mitten på februari.
Jag vet att bilhandlaren inte kan hjälpa detta men det är brist på kommunikationen, det är inte jag som ska ringa varannan vecka och höra mer information utan han ska höra av sig regelbundet enligt mig.
Nu kommer jag få betala ränta & amortering i 5 till 6 månader innan jag (kanske) får den det är en summa på nästan 10.000kr .....
Sen har jag min bil i inbyte, en Honda Civic type-r 2010 som gått 6300. I början av november så rasade min koppling som jag fick stå för själv enligt bilhandlare då det är mitt ansvar att se till att inbytesbilen är hel vid leverans, detta förstår jag! Dock om jag hade fått bilen 23 september så hade jag aldrig behövt lägga ut 14.500kr på inbytesbilen.
Jag kommer få den i februari hoppas jag, men då är det vinter hjul som gäller, ska jag behöva köpa vinterdäck till bilen? Då det är bilhandlarens ansvar att vinterdäck sitter på vid leverans just då!?

Min fråga är vilka åtgärder kan jag kräva som konsument, vilka ersättningar kan jag kräva? Vad hade ni krävt?


Tacksam för svar snarast!

Med vänlig hälsning,
KÖR:
Honda EP3 -05
Volvo V60 -20


KÖRT innan:
-Mazda Miata NB -98
-Golf GTi Clubsport-S -17
-Honda Jazz -09
-Honda S2000 -05
-Honda CRX VT -90
-Skoda Octavia RS -16
-BMW M3 E30 -87
-Civic VT-R -91
-Civic VT-R -91
-CRX VT-R -90
-Accord 2,2 -94
Användarvisningsbild
klotter
Inlägg: 333
Blev medlem: 17 augusti 2006, 10:36
Bil: Accord
Namn: Fredrik Johansson
Ort: GBG

Bästa är nog att be om någon fri/rabbatt på service som plåster på såren. Det är nog något handlaren kan hjälpa till med, till skillnad från $$ kontanter eller någon annan sorts ersättning.

Tänk vad som är enklast för handlaren att bistå med och motivera internt.
Användarvisningsbild
pasen
Styrelsen
Inlägg: 5384
Blev medlem: 12 mars 2008, 20:37
Bil: Accord -09
Namn: Richard Lindström
Ort: Märsta
Has thanked: 67 times
Been thanked: 151 times

Ja fast amortera ska du göra förr eller senare ändå. Så det är väl ingen jättegrej (men det kanske bara är jag). Men jag håller helt med om att de kanske kan stötta lite med första servicen eller nåt liknande, speciellt med tanke på din koppling, som jag antar att samma firma fick fixa som du köpte bilen av?
Skriv svar