Nya dämpare till Civic 2008

ENBART för motorrelaterade topics
Focusrite
Inlägg: 55
Blev medlem: 27 januari 2015, 17:43
Bil: Honda cr-v
Namn: Jonathan Jarl
Ort: Örebro

Har precis besiktat bilen och som vanligt gick Hondan igenom utan anm. Dock varnade de för att framdämparna (gastrycket) läcker. Så efter att ha sökt så hittar jag dämpare från 400 och uppåt. Jag vill ha hållbara som gärna är lite mjukare än original. Inte betala mer än 1000/ dämpare, helst billigare. Märken som fanns var tex: Stark, Japan Parts, Magnum, Sachs, Kyb.

Någon som har några bra tips?

Tacksam för svar!

/Jonathan
Användarvisningsbild
DeaXu
Inlägg: 40
Blev medlem: 2 juni 2016, 07:45
Bil: FK2-07
Namn: Olof Bergqvist
Ort: Karlshamn
Kontakt:

Tjena

Var i samma situation som dig för några månader sedan.
Jag valde att köpa två Sachs dämpare(utan fjäder) (bestnr: 321313592 ) dessa kostade runt 700 kr/st.

Väghållning blev betydligt bättre men jag tycker bilen känns relativt stötig med dessa, trots att jag tidigare kört runt en toksänkt "Daily" med stenhårda coilovers från TA.

Kyb har väl fått relativt bra betyg dock så kan väl kvalitén variera tillsammans med ett dåligt rostskydd(enligt rykte).

Ska bilen användas för A till B eller finns det en tanke med att köra lite hårdare i framtiden med den?
Ibland innebär "majoritet" bara att alla idioter står på samma sida.
Focusrite
Inlägg: 55
Blev medlem: 27 januari 2015, 17:43
Bil: Honda cr-v
Namn: Jonathan Jarl
Ort: Örebro

DeaXu skrev:Tjena

Var i samma situation som dig för några månader sedan.
Jag valde att köpa två Sachs dämpare(utan fjäder) (bestnr: 321313592 ) dessa kostade runt 700 kr/st.

Väghållning blev betydligt bättre men jag tycker bilen känns relativt stötig med dessa, trots att jag tidigare kört runt en toksänkt "Daily" med stenhårda coilovers från TA.

Kyb har väl fått relativt bra betyg dock så kan väl kvalitén variera tillsammans med ett dåligt rostskydd(enligt rykte).

Ska bilen användas för A till B eller finns det en tanke med att köra lite hårdare i framtiden med den?
Tack för input. Bilen används som andrabil men både till jobb och ibland långresor under sommaren då den är så skön att köra och drar så lite. Men vi bor på landet och speciellt vintertid kan det bli lite snöigt underlag så jag vill ha någon dämpare som inte är hård...
Användarvisningsbild
DeaXu
Inlägg: 40
Blev medlem: 2 juni 2016, 07:45
Bil: FK2-07
Namn: Olof Bergqvist
Ort: Karlshamn
Kontakt:

Tack för input. Bilen används som andrabil men både till jobb och ibland långresor under sommaren då den är så skön att köra och drar så lite. Men vi bor på landet och speciellt vintertid kan det bli lite snöigt underlag så jag vill ha någon dämpare som inte är hård...
Varsågod!

Det kan vara svårt att välja. Sportkit/Dämpare med ställbar hårdhet och återfjädring ger vissa möjligheter och kan vara en lösning men det kostar dock även därefter. Har sett Coilover-kit från ca 12k(finns säkert billigare).

Kanske är lite för mycket pengar att lägga på en andrabil?
Våra Civic's har ryktet om att vara rätt så "Stötiga" original.
Ibland innebär "majoritet" bara att alla idioter står på samma sida.
Användarvisningsbild
StockholmsJOCKE
Inlägg: 711
Blev medlem: 12 december 2007, 15:12
Bil: ITR DC2
Namn: Jocke
Ort: Södermalm
Been thanked: 3 times

DeaXu skrev:
Våra Civic's har ryktet om att vara rätt så "Stötiga" original.
Är det ett rykte, eller kan du verifiera att det verkligen är "stötigt" :D

Många löser detta genom att montera progressiva fjädrar.

/J
Användarvisningsbild
DeaXu
Inlägg: 40
Blev medlem: 2 juni 2016, 07:45
Bil: FK2-07
Namn: Olof Bergqvist
Ort: Karlshamn
Kontakt:

StockholmsJOCKE skrev:
DeaXu skrev:
Våra Civic's har ryktet om att vara rätt så "Stötiga" original.
Är det ett rykte, eller kan du verifiera att det verkligen är "stötigt" :D

Många löser detta genom att montera progressiva fjädrar.

/J
Jag anser att man ibland skulle behöva ha ett njurbälte för att hålla komforten på en rimlig nivå, men det är ju relativt från person till person. :lol:

När jag köpte min civic upplevde jag komforten i chassit som ett par stenhårda coilovers utan möjlighet till inställning av hårdhet.
Ibland innebär "majoritet" bara att alla idioter står på samma sida.
Skriv svar