F1 2017

ENBART för motorrelaterade topics
liamo
Inlägg: 608
Blev medlem: 9 juli 2012, 20:56
Bil: Golf TSI 2016
Namn: A Regestam
Ort: Alingsås

Tjo,

Alltid kul o höra lite spekulationer inför F1 med lite intresserat folk. Jag har ju så klart spekulerat fel varje år...någon annan rätt.

Detta året lär bli det mest intressanta på länge. The new Regulations har ju gjort att bilarna ser tokgrymma ut, nästan lite tidigt 90-tal med dom feta däcken.

Testing har ju pågått 4 dagar o Merca och Ferrari ser väldigt starka ut, kul om det blir en seriös utmaning till Merca i år. Vad anbelangar Mclaren/Honda så är det väl blandade resultat, inte jätte-pålitliga hittills, men med några snabba resultat, Alonso kan ju köra en skolbuss lika snabbt som en F1-bil så blir nog bra mycket bättre än förra året i alla fall. Dom nya färgerna på Hondan ser kanon ut, om jag i o för sig gillade den svarta looken från förra året bättre...

Forza Kimi!
A. Regestam
0703636373
Användarvisningsbild
Lärfors
Administrator
Inlägg: 2150
Blev medlem: 14 juli 2015, 21:03
Bil: 89 Civic Shuttle (EE2)
Namn: Andreas Lärfors
Ort: Göteborg
Has thanked: 397 times
Been thanked: 261 times

Kul att man inte är ensam F1 nörd här :)

Ser inte alls positivt ut för McLaren-Honda.. Fattar inte att Honda inte lyckats bygga en bra motor ännu. Förhoppningsvis är det lite barnsjukdomar med den nya motorn som dom måste reda ut och sedan blir det bra, men det är nog ganska optimistiskt med tanke på hur det gått i dom senaste säsongerna.

Toro Rosso tycker jag ser snyggast ut i år.

Ska bli kul att se hur Bottas presterar hos Mercedes, samt om Ferrari kan utmana M, precis som du sa.
Andreas Lärfors : IT ansvarig
Användarvisningsbild
NitraM
Inlägg: 2937
Blev medlem: 6 november 2005, 19:59
Bil: Cr-v Gen 1 / CRX gen 1 / EE9
Namn: Martin Augustsson
Ort: Norrköping
Has thanked: 130 times
Been thanked: 81 times

Frågan är ju hur mycket som är hondas fel jämfört med Mclarens fel.
För på sista tiden har ju inte honda fått någon respons från mclaren alls.
Börjar ju bli en inbördesfight där.

Känns dum att honda kan bygga världens mest pålitliga motorer i alla världens produkter, förutom i F1. när de gör riktigt bra ifrån sig i liknande bilar.


Men ska bli intressant och se.

Jag hade gärna sett att honda bilarna såg ut så här i år.

Bild
Martin Augustsson
Privat: 0735-325213
Inköpsansvarig på Nya Allbilskroten
____________________________________________
Användarvisningsbild
Lärfors
Administrator
Inlägg: 2150
Blev medlem: 14 juli 2015, 21:03
Bil: 89 Civic Shuttle (EE2)
Namn: Andreas Lärfors
Ort: Göteborg
Has thanked: 397 times
Been thanked: 261 times

^^ Yes den var ju betydligt snyggare, som 90-talets Honda!

Mer info från Honda om motorn: http://www.autosport.com/news/report.ph ... er-failure

Ser ut som att dom är väldigt skeptiska till om dom kommer få någon prestanda från den, iallafall till de första GP:na
Andreas Lärfors : IT ansvarig
liamo
Inlägg: 608
Blev medlem: 9 juli 2012, 20:56
Bil: Golf TSI 2016
Namn: A Regestam
Ort: Alingsås

NitraM skrev:Känns dum att honda kan bygga världens mest pålitliga motorer i alla världens produkter, förutom i F1. när de gör riktigt bra ifrån sig i liknande bilar.
Tycker jag också. En liten, högpresterande motor tycker jag är signifikativt med Honda. Kolla på b16a1 som kom ut då Honda samtidigt byggde världens bästa F1-motor. B16 motorerna håller än idag och har varvats friskt i snart 30 år...

Toleranserna måste vara otroligt små då effektuttaget närmar sig 1000hk ur 1.6l, samtidigt som dom skall vara pålitliga. Förr då motorerna var uppskruvade i F1 så kunde väl dom värsta lämna närmre 1400hk men bara hålla för ETT kvalificeringsvarv.

Dom kluriga japanerna kommer nog på något. Om det sker innan Australien vet i tusan dock. Man får hoppas på det helt enkelt så att det inte blir en GP2-bil i år igen...
A. Regestam
0703636373
Användarvisningsbild
Lärfors
Administrator
Inlägg: 2150
Blev medlem: 14 juli 2015, 21:03
Bil: 89 Civic Shuttle (EE2)
Namn: Andreas Lärfors
Ort: Göteborg
Has thanked: 397 times
Been thanked: 261 times

Problemet är väl att de nuvarande F1 motorerna är så himla komplicerade med turbo- och hybridsystem. Många delar som ska ta så lite plats som möjligt, sitta så lågt som möjligt och ändå trycka ut en himla massa hästar... Men andra har ju klarat det så varför inte Honda..?

Håller tummarna för att dom får ordning på sakerna. Snart kan man ju inte skryta om Honda som motortillverkare längre..
Andreas Lärfors : IT ansvarig
Skriv svar