Köpråd Honda Cr-z

ENBART för motorrelaterade topics
Jocke82
Inlägg: 29
Blev medlem: 22 maj 2017, 10:12
Namn: Joakim Karlsson
Ort: Landskrona

Tjenare!

Funderar på att bli hondaägare igen efter flera års uppehåll, saknar känslan av att köra Honda, vilken jag inte hittat hos andra märken. Har haft två civic coupéer från 90-tal och en del sol tidigare.
Nu har jag tittat på Cr-z pga formgivningen, jag gillar verkligen hur bilen ser ut och skulle vilja bygga på en sån.
Den kommer isåfall att fungera som daglig pendlarbil också.
Är det något jag behöver känna till, något jag ska se upp med?
anno
HPC Guld Medlem
Inlägg: 4041
Blev medlem: 28 juni 2009, 13:41
Namn: Andreas Norberg
Ort: Malmö
Has thanked: 10 times
Been thanked: 10 times

Bra bil! Inte mycket som strular! Dricker lite mer än vad spe skriver.
Honda Insight ZE1 K20A2 2000
Honda Civic Tourer FK3 N16A1 2015
Honda Accord CB7 F22A3 1991
Mini Cooper SE F56 2024
Jocke82
Inlägg: 29
Blev medlem: 22 maj 2017, 10:12
Namn: Joakim Karlsson
Ort: Landskrona

Tack Anno!

Håller på och jagar en, men de kommer inte ut ofta på blocket/bytbil.
Får väl ha is i magen bara, just nu finns det bara en inom 50 mil från mig, vilket är min mentala spärr på hur långt jag kör.

Batterierna börjar inte bli ett problem nu när de kommer upp i åren?
Jag tänker mig att det kanske är bättre med en som rullat 10k än 3k, så att batteripaketet fått jobba regelbundet?
Eisenhut
Inlägg: 1861
Blev medlem: 12 april 2005, 00:52
Bil: Honda Integra
Namn: Marcus Eisenhut
Ort: Malmö
Been thanked: 3 times

Du tänker rätt angående batterierna. Låga mil behöver nödvändigtvis inte betyda att batteriet inte fått jobba ordentligt, men precis som med tex Civic Hybrid så var dessa bilar ganska kalla för några år sedan och vissa kunde fastna i över 6 månader hos bilfirmor som inte visste hur man skulle underhålla batteriet.

Gick då högvoltsbatteriet ner helt så är det precis som andra batterier att dom hämtar sig oftast inte efter det.

Som en jämförelse där så hade vi när jag jobbade på utbildningen på Honda en Inisight som tidigare agerat som pressbil. Den hade rullat ca 1000 mil på 7 år men eftersom vi alltid körde en uppladdning minst var 3e månad så var det batteriet i prima skick fortfarande.
Mvh/Marcus Eisenhut

Kör:
Honda Jazz -03
Honda Integra Si JRSC -94
Honda CR-V -17

Kört:
Mercedes-Benz C220d -17
Mercedes-Benz C220d -16
Civic Tourer 1.8 Lifestyle -14
Civic 1.8 sport ADAS -15
Civic Tourer 1.6d -15
Civic 1.8 sport -06
Delsol VTi -93
Jocke82
Inlägg: 29
Blev medlem: 22 maj 2017, 10:12
Namn: Joakim Karlsson
Ort: Landskrona

Blev visst ingen Cr-z som andrabil, köpte en Civic Eg 92:a istället.
Användarvisningsbild
pasen
Styrelsen
Inlägg: 5384
Blev medlem: 12 mars 2008, 20:37
Bil: Accord -09
Namn: Richard Lindström
Ort: Märsta
Has thanked: 67 times
Been thanked: 151 times

Vilken kontrast :P

Sent from my Nexus 6P using Tapatalk
Jocke82
Inlägg: 29
Blev medlem: 22 maj 2017, 10:12
Namn: Joakim Karlsson
Ort: Landskrona

Haha, ja kanske det.
Men jag var rädd att det skulle bli batteristrul m.m. om jag hade en cr-z som andrabil.
Nu kan jag go bananas med civic:en
Användarvisningsbild
Brox
Inlägg: 1085
Blev medlem: 21 februari 2008, 19:34
Bil: Civic VT-Turbo
Namn: Krille Brozinic
Ort: Halmstad

Jag tycker att det är sjukt uppblåst med "batteristrulsångest" överallt! Vem har haft problem här med batterierna i en seriös biltillverkares drivlina? Det är inte precis Biltemas AA batterier vi talar om... Kör själv en hybrid och är supernöjd trotts 10år på nacken så finns där inget strul eller krångel!

Jag ser mer ångest i att köpa en gammal bil (10år och äldre) än en nyare elbil eller hybrid.

Inget personligt mot dig trådskaparen men oljeindustrin sätter verkligen sina spår i oss konsumenter!
Honda Power :unkown
Bmw E30 192HP+
Civic VT
Civic FK2
Civic Hybrid
Jocke82
Inlägg: 29
Blev medlem: 22 maj 2017, 10:12
Namn: Joakim Karlsson
Ort: Landskrona

Jag var egentligen mest orolig för att batterierna skulle bli dåliga av att inte jobba på ett halvår i stöten.
Jag har en Suzuki swift sport som pendlarbil och letade andrabil att bygga på, leksak, projekt, kanske med lite bankörning,
det verkar också finnas mer att göra på andra hondor, då motorswap på en så ny bil inte är något jag skulle vågat mig på.

Skulle jag haft en pendlarbil nu skulle det blivit en cr-z, men då jag omvärderade läget och inte kunde försvara att göra mig
av med swiften som varit 100% tillförlitlig och drar mindre bensin än vad officiella siffror säger blev valet ett annat.
devildancer
Inlägg: 145
Blev medlem: 4 juni 2006, 12:21
Bil: typ en R
Namn: pelle sewerin
Ort: västerås

för att återge fenomenet med batterier... Mitt har börjat strula. Felsökandet har påbörjats på min Civic hybrid. IMA lampa lyser, batterilampan lyser, men får ingen felkod från databoxen.

Nytt batteri från Rosenholtz 20 000+ dock är detta en 2007 eller 2008. Så nej nästa bil jag kommer äga vare sig det är en Honda eller inte kommer inte vara en hybrid och om det gått så långt i utvecklingen så ska jag ha garanti på batteriet.

Jag kanske nu bara har otur, men hittills är känslan att det är väldigt få människor som har kunskap att felsöka vad som kan vara fel när det strular med hybrider. Så nej jag är inte positiv till hybrider för tillfället :D
pererik sewerin
Eisenhut
Inlägg: 1861
Blev medlem: 12 april 2005, 00:52
Bil: Honda Integra
Namn: Marcus Eisenhut
Ort: Malmö
Been thanked: 3 times

Fortfarande billigare än ett dieselpartikelfilter till en Accord eller CR-V från samma era...
Mvh/Marcus Eisenhut

Kör:
Honda Jazz -03
Honda Integra Si JRSC -94
Honda CR-V -17

Kört:
Mercedes-Benz C220d -17
Mercedes-Benz C220d -16
Civic Tourer 1.8 Lifestyle -14
Civic 1.8 sport ADAS -15
Civic Tourer 1.6d -15
Civic 1.8 sport -06
Delsol VTi -93
M Scotte
Inlägg: 7998
Blev medlem: 26 juli 2004, 12:30
Namn: Martin Scotte
Ort: Vellinge
Has thanked: 4 times
Been thanked: 36 times
Kontakt:

devildancer skrev:för att återge fenomenet med batterier... Mitt har börjat strula. Felsökandet har påbörjats på min Civic hybrid. IMA lampa lyser, batterilampan lyser, men får ingen felkod från databoxen.

Nytt batteri från Rosenholtz 20 000+ dock är detta en 2007 eller 2008. Så nej nästa bil jag kommer äga vare sig det är en Honda eller inte kommer inte vara en hybrid och om det gått så långt i utvecklingen så ska jag ha garanti på batteriet.

Jag kanske nu bara har otur, men hittills är känslan att det är väldigt få människor som har kunskap att felsöka vad som kan vara fel när det strular med hybrider. Så nej jag är inte positiv till hybrider för tillfället :D
Kan bero på att vi utbildade på hybridtekniken på honda sista gången 2012, efter det ingenting.
Martin Scotte
Isuzu D-Max 2021
S2000 -01
Jazz -17
Civic -92
Light travels faster than sound. That is why some people appear bright before you hear them speak
1.22.44 SuperStage(MScotte)
1.26.03 SuperStage(Gullabo)
Användarvisningsbild
Brox
Inlägg: 1085
Blev medlem: 21 februari 2008, 19:34
Bil: Civic VT-Turbo
Namn: Krille Brozinic
Ort: Halmstad

devildancer skrev:för att återge fenomenet med batterier... Mitt har börjat strula. Felsökandet har påbörjats på min Civic hybrid. IMA lampa lyser, batterilampan lyser, men får ingen felkod från databoxen.

Nytt batteri från Rosenholtz 20 000+ dock är detta en 2007 eller 2008. Så nej nästa bil jag kommer äga vare sig det är en Honda eller inte kommer inte vara en hybrid och om det gått så långt i utvecklingen så ska jag ha garanti på batteriet.

Jag kanske nu bara har otur, men hittills är känslan att det är väldigt få människor som har kunskap att felsöka vad som kan vara fel när det strular med hybrider. Så nej jag är inte positiv till hybrider för tillfället :D
Så du menar att man inte kan mäta spänningen cell för cell och komma fram till vilken det är som är dålig? Det är som att byta hela motorn när bensinen är slut i tanken... :mrgreen:

Vad släpper du bilen för? Kan vara intresserad utav en till!! Pma isåfall
Honda Power :unkown
Bmw E30 192HP+
Civic VT
Civic FK2
Civic Hybrid
Skriv svar