Någon med Odyssey? behöver hjälp med registerbesiktningen.

ENBART för motorrelaterade topics
pontus.wahlin
Inlägg: 1
Blev medlem: 19 januari 2018, 22:48
Bil: Honda Odyssey
Namn: Pontus Wåhlin
Ort: Uppsala

Hej, har flyttat hem från USA i höstas och skickade hem våran Odyssey(2015) som flyttgods.( Perfekt familjebil och märkligt att den inte säljs här, 8 sitsar + massa baggage plats)

Till saken, trodde den skulle komma igenom registerbesiktningen men den fick underkänt pga av positionslyktan lyste orange.

Lamphöljet har samma kåpa till det orange glaset.
Besiktningsmannen sa att det kanske hjälpte att byta lampa(lampfärgen var även orange), hittade tillslut på en liten firma några som hade rätt socket(P27/7)och bytte till vitt ljus. Åkte tillbaka men även då nekades jag besiktningen för det lyste fortfarande lite oranget.

Är det någon här på forumet som sitter med en Odyssey? (Honda sverige tyckte det lät konstigt men hänvisade mig till återförsäljare i första hand, den återförsäljare jag pratade med verkade ovetandes om detta)

Behöver hjälp med vad jag ska göra.

Mvh
Pontus Wåhlin
Användarvisningsbild
pasen
Styrelsen
Inlägg: 5384
Blev medlem: 12 mars 2008, 20:37
Bil: Accord -09
Namn: Richard Lindström
Ort: Märsta
Has thanked: 67 times
Been thanked: 151 times

En lampa som lyser lite blått kanske ger en illusion av "lite mer vitt"?

Sent from my Nexus 6P using Tapatalk
Användarvisningsbild
Hammerin
Inlägg: 2431
Blev medlem: 25 juli 2004, 23:09
Bil: Integra Type-r -98
Namn: Richard Hammerin
Ort: Stockholm
Has thanked: 5 times
Been thanked: 12 times

Montera position ljuset separat med någon liten led lampa eller något annat passande!
*Regionsansvarig Stockholm*
Richard Hammerin
0708-711 779

Integra Type R -98
Turbo 340hk TrackBeater

Rip
CRX Turbo 240hk
M Scotte
Inlägg: 7998
Blev medlem: 26 juli 2004, 12:30
Namn: Martin Scotte
Ort: Vellinge
Has thanked: 4 times
Been thanked: 36 times
Kontakt:

Är det verkligen det enda svar du fick av Honda Sverige?? Ta kontakt med Hedemora Anpassning, där är störst erfarenhet av dessa bilar. Man blir mer och mer förundrad över hur lite Honda centralt kan utföra.
Martin Scotte
Isuzu D-Max 2021
S2000 -01
Jazz -17
Civic -92
Light travels faster than sound. That is why some people appear bright before you hear them speak
1.22.44 SuperStage(MScotte)
1.26.03 SuperStage(Gullabo)
Laddknarkare
Inlägg: 15
Blev medlem: 4 oktober 2018, 10:47
Namn: Lasse Persson
Ort: Chikanen

Man måste bygga om eller byta ut mot något som lyser vitt och de ska vara med rätt e märkning.

Ska man följa reglerna så får man inte bygga om eller frångå tillverkarens lysen. Det är dock inte så ofta någon som bryr sig om. Därför är det viktigt att det inte är uppenbart att man hempulat och att de hakar upp sig på det vid reggningen för att det inte ska skapa mer problem ifall man har oturen att få en nitisk besiktningsman.

Det man brukar göra är att ta av strålkastarna eller vad det nu var positionslyset satt. Sedan mjukar man upp limmet i en vanlig hushålls ugn med att lägga in lyktan där i 90-100 grader i ca 5-10 min Då går det att bända loss front glaset/plasten. Därefter brukar man kunna ta loss den orangea delen eller allternativt slipa loss det. In med lyset i ugnen igen och sedan bara trycka ihop det med gamla limmet.

Jag har nog gjort det ett 10 tal gånger med olika bilar som ska ha lysen ombyggda från hö till vä trafik samt göra om usa lysen för att passa europa. Det är inte tillåtet men det är så alla gör.
Skriv svar