40års kris och hojsug närmar sig, behov av att ventilera!

Här diskuterar vi allt om Honda MC
Användarvisningsbild
Mordiiax
Inlägg: 4014
Blev medlem: 5 augusti 2005, 11:28
Bil: Civic -15
Namn: Johan Mähler
Ort: Sundsvall
Has thanked: 4 times
Been thanked: 30 times
Kontakt:

Den beryktade krisen närmar sig och om några år är jag där. Har hamnat i ett youtubeflöde utav asroliga roadtrips (itchy boots och c90adventures) med Hondamotorcyklar.
Så givetvis vill jag nu ha MC-kort. Men vad är bästa strategin?
*Köpa billigare MC och börja övningsköra i den mån min kompis med småbarn har tid att köra med mig nästa säsong? Blir samtidigt att testa på vattnen lite om man verkligen vill ha MC eller inte. Vid tappat intresse, bara att sälja vidare hojen och vara en erfarenhet rikare.
*Eller ska man bara ta allt på körskola med hyrd hoj, fixa kortet och sedan skaffa cykeln?
*Eller ska man skaffa sig en asnajs hoj, typ CB650R direkt, övningsköra på den så den biten sitter och gå all in på att skaffa kortet och samtidigt så har man hoj direkt?
*En 500 Rebel vore inte så tokigt heller, men har för liten motor för att ta behörighet för tung MC, så då måste man ju skaffa sig en billigare tung först, övningsköra och sen lägga tid på körskola. Men en cruiser passar nog mer för vad jag tror jag skulle vilja göra med en MC.

Hur gjorde ni? Är det kul med MC? Hur står sig Honda mot resten inom MC världen idag? För nån som bara kört Yamaha PW80 som liten och trimmad Zündapp KS50 i tonåren, vad kan man förvänta sig för utmaningar med tvåhjuligt som drivs av något starkare än sina egna ben? :D
(Mitt garage är litet och MC passar bättre än busbil - löser många problem :D )
Honda Civic Tourer -15
Tidigare Honda: Civicar, CRX, CTR, CR-V, S2000 & Accorder.
HPC IRC CREW
Användarvisningsbild
Daugaard
Moderator
Inlägg: 3733
Blev medlem: 8 september 2010, 11:57
Bil: Prelude BA4 4ws "Si"
Namn: Emil Daugaard
Ort: Tyresö (Sthlm)
Has thanked: 110 times
Been thanked: 278 times

Nu ska jag vara tråkig och säga att jag tänker då aldrig skaffa hoj för det blir min sista sommar i livet... ☠️

Så var försiktig!
Emil Daugaard, Stockholm 070-53 41 431
Trackstar/7-sitsbrukis
BA4/RW2
Användarvisningsbild
Lärfors
Administrator
Inlägg: 2147
Blev medlem: 14 juli 2015, 21:03
Bil: 89 Civic Shuttle (EE2)
Namn: Andreas Lärfors
Ort: Göteborg
Has thanked: 396 times
Been thanked: 259 times

Att åka hoj är galet kul, men livsfarligt med alla andra idioter på vägarna.

Jag har lagt hjälmen på hyllan tillsvidare nu när jag förstår hur 90+% av befolkningen faktiskt kör.

Men att åka hoj på bana kan vara riktigt kul och relativt säkert! Har du bil med dragkrok så kan du ju ha ett litet MC släp...

Men hursomhelst, du avgör nog bäst själv hur du skall gå tillväga. Grannen köpte en ER-6 nyligen och lärde sig själv att köra den i tomma industriområden på kvällar. Det var det övertygande han behövde för att ta kort också.

Honda gör grymma MC. Ut och provsitt en del!
Andreas Lärfors : IT ansvarig
Användarvisningsbild
Steffo
HPC Medlem
Inlägg: 2207
Blev medlem: 16 februari 2005, 10:03
Bil: Pilot EX-L 2016
Namn: Stefan Blixt
Ort: Stockholm
Has thanked: 26 times
Been thanked: 10 times

Jag har kört hoj sedan jag var 16 och lagt omkull en gång på oljefläck i en vänsterkurva. Det är inte farligare än vad man gör det. Kör man med skallen och är uppmärksam på omgivningen och andra trafikanter så går det bra. Hur ofta krockar ni i bilar egentligen?

Mitt tips är att ta det genom körskola. Jag hjälpte en spoling att ta kort förra sommaren, men som småbarnsfar så har man egentligen inte tid för sådant, och det blev väldigt få tillfällen vi kunde köra. Nu var killen duktig och klarade sig ändå, men efter endast fem övningskörningar så var det nog knappast en referens.

Angående hoj. Köp en som är lätt att köra med och sikta på att byta när du skaffat kortet. De flesta verkar ledsna på sina första hojar om de köper en uppkörningsoptimerad variant och många vet inte riktigt vad de är sugna på förrän de kört en del.
Alternativet är väl att köpa precis det man vill ha från början (om man vet det) och köra upp på den. Det är mer hardcore och något jag själv gjorde när det begav sig 1992. Fördelen är ju dessutom att du redan från början lär dig hantera den cykel du köra. Att köpa en CB600 Hornet och köra upp på för att med rykande färsk lapp i fickan sedan gränsla en fullblodshoj är ofta en ganska dålig idé.

Så om jag får bestämma (som vet att köra hoj är bland det bästa man kan göra med kläderna på): Kolla av marknaden och köp en drömhoj för ett bra pris. Om du skulle ångra dig så kan du sälja utan förlust förhoppningsvis. Ta kortet genom körskola, och försök att ändå utnyttja din pappapolare för extra övning.

Kör bana! Inget är så utvecklande som det när det gäller motorcykelkörning och säkerhet.

En teaser på mig och min kompis på Gotland Ring.
StefanElishoj.jpeg
StefanElishoj.jpeg (126.14 KiB) Visad 2075 gånger
Stockholm
Honda Pilot EX-L AWD 2016
Användarvisningsbild
Daugaard
Moderator
Inlägg: 3733
Blev medlem: 8 september 2010, 11:57
Bil: Prelude BA4 4ws "Si"
Namn: Emil Daugaard
Ort: Tyresö (Sthlm)
Has thanked: 110 times
Been thanked: 278 times

Välskrivet av Steffo!
Riktigt bra input.
Emil Daugaard, Stockholm 070-53 41 431
Trackstar/7-sitsbrukis
BA4/RW2
Användarvisningsbild
Steffo
HPC Medlem
Inlägg: 2207
Blev medlem: 16 februari 2005, 10:03
Bil: Pilot EX-L 2016
Namn: Stefan Blixt
Ort: Stockholm
Has thanked: 26 times
Been thanked: 10 times

Här kommer en lite kul tråd på Sporthoj om att folk ofta ska köra ihjäl sig direkt på MC ;)
https://www.sporthoj.com/forum/showthre ... alla-detta
Stockholm
Honda Pilot EX-L AWD 2016
Användarvisningsbild
Lärfors
Administrator
Inlägg: 2147
Blev medlem: 14 juli 2015, 21:03
Bil: 89 Civic Shuttle (EE2)
Namn: Andreas Lärfors
Ort: Göteborg
Has thanked: 396 times
Been thanked: 259 times

Steffo skrev: 16 oktober 2020, 13:42 Kör man med skallen och är uppmärksam på omgivningen och andra trafikanter så går det bra. Hur ofta krockar ni i bilar egentligen?
Inte alls, för åker man bil så är man tillräckligt synlig för dom bilister som kör med ca. 20-30% uppmärksamhet, vilket är nog majoriteten av bilister.
Problemet är att man som motorcyklist blir mycket mindre synlig, samt är mycket mer utsatt för skada.

Blev vittne till en olycka några år tillbaka på en MCist som blev klämd mellan en skåpbil och ett räcke uppe på en bro. Hon var medvetslös några minuter innan hon vaknade till och började vråla av smärta. Ren tur att hon inte åkte ner i vattnet och drunknade. Hon gjorde inget fel, satt och körde i sin fil när skåpbilen skulle göra ett filbyte och inte tittade tillräckligt noga.
Vet ej vad hon fick för skador, men av hur hon blev klämd så kan det väl ha varit rygg, höft, ben, arm... Hon kanske sitter i rullstol resten av livet...
Så nej, det räcker inte med att vara uppmärksam och köra vettigt. Är man på fel plats vid fel tidpunkt så är risken hög att man blir allvarligt skadad eller värre.

Men nu bor jag i utkanterna av en storstad och måste åka huvudled med flera filer vart jag än ska.
Bodde jag på landet men enbart skogsvägar runtomkring vore risken mycket lägre, så klart.

Sen kan man ju bli påkörd av en buss imorgon, men som fotgängare är man ju iaf skyddad till en viss grad av trottoarer osv.
I trafiken kan man köra hur bra som helst och ändå bli påkörd av någon idiot som tittar på telefonen istället för vägen, eller glömmer kolla, oavsett om man åker bil eller MC. Titta bara på hur många som gör filbyte utan blinkers...

Men alla ser ju olika på detta, och risk är ju alltid relativ, beroende på vart man bor, hur ofta man kör, om man pendlar eller enbart åker ut på soliga söndagar... Ville bara dela med mig varför jag gick från att köra MC nästan varje dag till att inte vilja köra alls.
På bana vill jag däremot jättegärna köra MC!

____

Men väldigt bra input från dig Steffo, ville bara ge min syn på saken då jag tycker "Kör försiktigt så går det bra" kan vara missvisande.
Andreas Lärfors : IT ansvarig
Användarvisningsbild
Mordiiax
Inlägg: 4014
Blev medlem: 5 augusti 2005, 11:28
Bil: Civic -15
Namn: Johan Mähler
Ort: Sundsvall
Has thanked: 4 times
Been thanked: 30 times
Kontakt:

Som cyklist med några hundra mil om året på våra landsvägar och inne i städerna så känns det nästan som att MC är säkrare då man håller mer samma rytm som övriga trafikanter. Ni har säkert stött på en cykelklunga någon gång och varit fruktansvärt störd på hur långsamt det går att hamna bakom. Många mindre duktiga bilister har man fått erfara som kör riktigt jävla illa och ibland har några cyklar fått tagit den säkra vägen ner i diket.
Bana med MC har jag faktiskt inte ens tänkt på. Känns som om man skulle behöva börja om på nytt väldigt mycket med spårval o dyl men det kanske bara är bra för det lär det väl vara även i kurvor på vanliga vägar.
Aja, mycket att fundera på såklart.
Honda Civic Tourer -15
Tidigare Honda: Civicar, CRX, CTR, CR-V, S2000 & Accorder.
HPC IRC CREW
Användarvisningsbild
Hammerin
Inlägg: 2431
Blev medlem: 25 juli 2004, 23:09
Bil: Integra Type-r -98
Namn: Richard Hammerin
Ort: Stockholm
Has thanked: 5 times
Been thanked: 12 times

Köp hojen du vill ha.... Då står den och siktar dig tills kortet är ditt. Bra motivator ;)
*Regionsansvarig Stockholm*
Richard Hammerin
0708-711 779

Integra Type R -98
Turbo 340hk TrackBeater

Rip
CRX Turbo 240hk
Användarvisningsbild
Steffo
HPC Medlem
Inlägg: 2207
Blev medlem: 16 februari 2005, 10:03
Bil: Pilot EX-L 2016
Namn: Stefan Blixt
Ort: Stockholm
Has thanked: 26 times
Been thanked: 10 times

Lärfors skrev: 16 oktober 2020, 17:56
Steffo skrev: 16 oktober 2020, 13:42 Kör man med skallen och är uppmärksam på omgivningen och andra trafikanter så går det bra. Hur ofta krockar ni i bilar egentligen?
Inte alls, för åker man bil så är man tillräckligt synlig för dom bilister som kör med ca. 20-30% uppmärksamhet, vilket är nog majoriteten av bilister.
Problemet är att man som motorcyklist blir mycket mindre synlig, samt är mycket mer utsatt för skada.

Blev vittne till en olycka några år tillbaka på en MCist som blev klämd mellan en skåpbil och ett räcke uppe på en bro. Hon var medvetslös några minuter innan hon vaknade till och började vråla av smärta. Ren tur att hon inte åkte ner i vattnet och drunknade. Hon gjorde inget fel, satt och körde i sin fil när skåpbilen skulle göra ett filbyte och inte tittade tillräckligt noga.
Vet ej vad hon fick för skador, men av hur hon blev klämd så kan det väl ha varit rygg, höft, ben, arm... Hon kanske sitter i rullstol resten av livet...
Så nej, det räcker inte med att vara uppmärksam och köra vettigt. Är man på fel plats vid fel tidpunkt så är risken hög att man blir allvarligt skadad eller värre.

Men nu bor jag i utkanterna av en storstad och måste åka huvudled med flera filer vart jag än ska.
Bodde jag på landet men enbart skogsvägar runtomkring vore risken mycket lägre, så klart.

Sen kan man ju bli påkörd av en buss imorgon, men som fotgängare är man ju iaf skyddad till en viss grad av trottoarer osv.
I trafiken kan man köra hur bra som helst och ändå bli påkörd av någon idiot som tittar på telefonen istället för vägen, eller glömmer kolla, oavsett om man åker bil eller MC. Titta bara på hur många som gör filbyte utan blinkers...

Men alla ser ju olika på detta, och risk är ju alltid relativ, beroende på vart man bor, hur ofta man kör, om man pendlar eller enbart åker ut på soliga söndagar... Ville bara dela med mig varför jag gick från att köra MC nästan varje dag till att inte vilja köra alls.
På bana vill jag däremot jättegärna köra MC!

____

Men väldigt bra input från dig Steffo, ville bara ge min syn på saken då jag tycker "Kör försiktigt så går det bra" kan vara missvisande.
Ja, riskerna är högre med MC än med bil, men det jag menade är att om man är medveten om att man inte syns lika bra, och räknar med att alla andra trafikanter är ouppmärksamma, klantiga, egoistiska och späppet till elaka, så har man bra förutsättningar att undvika olyckor. Jag kör ju i fjollträsk (helst inte, men det är ju där jag bor), och har lärt mig att närma mig trafiken försiktigt, alltid hålla koll på luckor man kan behöva använda för att kunna smita undan en ouppmärksam filbytare, två fingrar vilar alltid på bromshandtaget och gashandtaget är man också beredd med för att gasa sig ur situationer om det behövs (typ klämrisk tex). Sedan kör man med skallen i ett tempo som funkar bra med övrig trafik. Kommer man ifatt en kö i 200 km/h så får man liksom räkna med att ingen har sett, och kan köra ut precis framför.

Det låter ju som att det är rena ryska rouletten att köra hoj, och så är det naturligtvis inte! Men man lär sig att hålla en helt annan nivå opå uppmärksamhet helt enkelt. Jag tror att man blir en mycket bättre bilförare av att köra hoj, för man läser trafiken hela tiden och analyserar potentiella risker konstant.

Nu är ju MC något som helst ska njutas av på kurviga småvägar och då är riskerna lägre och annorlunda jämfört med rusningstrafik på flerfiliga vägar. Bana is the shit Johan! Om man tycker att det är kul att köra bil på bana så är det ändå inte jämförbart med att köra motorcykel och börja hitta balansen, spåren, bromspunkterna och nedläggningsvinkeln. Man kör styr helt enkelt med kroppen och det är som att flyga några dm ovanför vägbanan.
Stockholm
Honda Pilot EX-L AWD 2016
Användarvisningsbild
Lärfors
Administrator
Inlägg: 2147
Blev medlem: 14 juli 2015, 21:03
Bil: 89 Civic Shuttle (EE2)
Namn: Andreas Lärfors
Ort: Göteborg
Has thanked: 396 times
Been thanked: 259 times

Instämmer med allt du säger Steffo, man tar själv ansvar för den större delen av risken när man kör hoj, och precis som du skriver så finns det sätt att köra på som minskar risken avsevärt.

Och ja, köra bana med hoj måste vara rena rama drömmen. En slingrig väg på MC är ju nästan som att flyga fram.
Andreas Lärfors : IT ansvarig
Skriv svar