Stora tråden om MC

Här diskuterar vi allt om Honda MC
Användarvisningsbild
Joakim Olsson
Inlägg: 152
Blev medlem: 25 juli 2004, 03:13
Bil: S2000
Namn: Joakim Olsson
Ort: Staffanstorp

1000kr/mån går fetbort tills man provat en RR ;)
Annars är Hornet en jäkligt rolig hoj för pengarna!
Senast redigerad av Joakim Olsson den 5 oktober 2009, 21:24, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
Dani
Inlägg: 4264
Blev medlem: 26 april 2004, 11:03
Bil: Civic Type-R FK2, CRV 2.2D
Namn: Daniel Gabriel
Ort: Borås
Has thanked: 7 times
Been thanked: 10 times
Kontakt:

Haha det är väl så, när man är mera van vid att åka hoj och inte är nybörjare :P
Daniel Gabriel / HPC Väst - Medlem #538
*Speedy Gonzales On The Run*
Honda Civic Type-R GT FK2 2015
Honda CRV 2.2D 2014
Krister
Inlägg: 200
Blev medlem: 15 april 2004, 14:07
Ort: Sollentuna

Ok, det har säkerligen redan skrivits i tråden men det är nog värt att repetera...
En sporthoj betyder inte att du kör ihjäl dig, det betyder bara att du har en hoj som är bra mycket mer lätthanterlig än låt säga en Hornet från 90-talet, en customhoj osv osv... visst, den har pulver i maskinen så du kan köra vansinnigt fort men det är fortfarande högerhanden som bestämmer hur fort.

Tar och följer upp det med en skön stämningsbild. :)

[attachment=35341:Krister_2.jpg]
"Happiness is not getting what you want but wanting what you got"

Kör:
Honda Civic 1.8 Sport Midnight Blue -10
Honda CBR1000RA Svart -10
Användarvisningsbild
Steffo
HPC Medlem
Inlägg: 2207
Blev medlem: 16 februari 2005, 10:03
Bil: Pilot EX-L 2016
Namn: Stefan Blixt
Ort: Stockholm
Has thanked: 26 times
Been thanked: 10 times

Har du blivit Bultenfotograferad Krister ;)
Stockholm
Honda Pilot EX-L AWD 2016
Krister
Inlägg: 200
Blev medlem: 15 april 2004, 14:07
Ort: Sollentuna

YES! :)

Blev lite paff när det stod 10+ folk i en kurva... innan visste jag faktiskt inte ens var fotokurvan var. :)
Men så kör jag inte där särskilt ofta heller... finns så mycket trevligare vägar att köra på norrsidan... trevligare på det sättet att man sällan möter någon i sitt eget körfält i 200+.
"Happiness is not getting what you want but wanting what you got"

Kör:
Honda Civic 1.8 Sport Midnight Blue -10
Honda CBR1000RA Svart -10
Användarvisningsbild
Dani
Inlägg: 4264
Blev medlem: 26 april 2004, 11:03
Bil: Civic Type-R FK2, CRV 2.2D
Namn: Daniel Gabriel
Ort: Borås
Has thanked: 7 times
Been thanked: 10 times
Kontakt:

Självklart kör man inte ihjäl sig på en sporthoj men om man ändå inte tänker åka och tokköra så varför köpa en överhuvudtaget? Som att ha en Ferrarri när man bara åker och handlar på Söndagar. Det finns liksom ingen mening med det, just därför är jag inte sugen på en sporthoj för att jag vet att jag ändå inte kommer kunna utnyttja dess kapacitet. Jag kommer inte ens kunna utnyttja en Hornets (eller liknande) kapacitet så då köper jag hellre en bekvämare och billigare MC.
Daniel Gabriel / HPC Väst - Medlem #538
*Speedy Gonzales On The Run*
Honda Civic Type-R GT FK2 2015
Honda CRV 2.2D 2014
Krister
Inlägg: 200
Blev medlem: 15 april 2004, 14:07
Ort: Sollentuna

Varför man köper en? För att den är bekvämare att köra på motorväg (där man trots allt hamnar ibland), den är bekvämare när det blåser lite då den klyver vinden bättre, den svänger lättare vilket gör att de där kurviga landsvägarna blir lite lättare att attackera.

men men, nog om det, jag vet att du kommer provköra lite olika... jag var trots allt identisk i mina tankar för ett år sedan. :)
"Happiness is not getting what you want but wanting what you got"

Kör:
Honda Civic 1.8 Sport Midnight Blue -10
Honda CBR1000RA Svart -10
Fredrick
Inlägg: 11
Blev medlem: 25 juli 2004, 14:03

r hoj har även bättre väghållning, mkt tajtare och mer välutvecklat chassi, bättre bromsar, oftast mer vrid, mkt mer top, bättre omkörningsegenskaper osv osv osv, jag kan räkna i tusen år vad r hojar har bättre än andra bågar.

men dani, er6 och er6n är nog en go hoj, hornet är nog oxå en nice hoj.

pma mig vad du tänkte lägga för pengar så kan jag hjälpa till med seriösa förslag älskling.
Fredrick G.


[b]Bmw m3 -03.
Smart fortwo -08.
Piaggio Vespa Primavera -67.[/b]
Användarvisningsbild
Joakim Olsson
Inlägg: 152
Blev medlem: 25 juli 2004, 03:13
Bil: S2000
Namn: Joakim Olsson
Ort: Staffanstorp

Enda anledningarna, som jag ser det, att välja en naken hoj framför sporthoj är ekonomi och eventuellt attityd.

Tycker min CBR1000RR är bekvämare att köra än min tidigare Hornet. Kanske körställningen är något lite jobbigare på CBR, men all vind man slipper (speciellt på större vägar) gör det mycket bekvämare.

Sen är jag inte tokig i 1000cc då jag tycker 600cc räcker till, samt att det är kul att varva.
1000cc kan man inte "varva ur" lika ofta pga den högre hastigheten (annan utväxling).
Dock är det lite brutalare kraft i 1000cc :)
jeremia
Inlägg: 175
Blev medlem: 28 november 2004, 15:07
Ort: Kalmar

Har provat mattias på klubbens Honda Cbr 929:a idag! Är ny kär igen :D Fan va de e nice med hoj. Sjukt svårt att bestämma sig för vilken hoj bara! Dani efter att du har provat hoj med kåpa så kommer du inte att vilja köra utan! Prova en VTR vet jag! riktigt mysig motor.
Jeremia Gadd
Användarvisningsbild
Thomas
Inlägg: 322
Blev medlem: 26 juli 2004, 10:05
Bil: Civic VT
Namn: Thomas Pettersson
Ort: Sollentuna
Been thanked: 1 time

Jag tycker du (Dani) ska köpa en CBR 600F av valfri årsmodell, typ samma hoj som hornet men med kåpor och snyggare. Kan inte kosta allt för mycket att försäkra en sån för en gammal man som dig ;)
Civic VT championship white (såld)
Nu: HR-V
Fredrick
Inlägg: 11
Blev medlem: 25 juli 2004, 14:03

kanske inte just denna, men vad tror du om något sådant?

<a href="http://www.blocket.se/gavleborg/Kawasak ... ?ca=15&w=3" target="_blank">http://www.blocket.se/gavleborg/Kawasak ... =15&w=3</a>
Fredrick G.


[b]Bmw m3 -03.
Smart fortwo -08.
Piaggio Vespa Primavera -67.[/b]
Användarvisningsbild
Steffo
HPC Medlem
Inlägg: 2207
Blev medlem: 16 februari 2005, 10:03
Bil: Pilot EX-L 2016
Namn: Stefan Blixt
Ort: Stockholm
Has thanked: 26 times
Been thanked: 10 times

Nice stuk på den Fredrick!

Yamaha har en motsvarighet också.
<a href="http://www.blocket.se/vasternorrland/Ya ... ?ca=11&w=3" target="_blank">http://www.blocket.se/vasternorrland/Ya ... =11&w=3</a>
Stockholm
Honda Pilot EX-L AWD 2016
Användarvisningsbild
Dani
Inlägg: 4264
Blev medlem: 26 april 2004, 11:03
Bil: Civic Type-R FK2, CRV 2.2D
Namn: Daniel Gabriel
Ort: Borås
Has thanked: 7 times
Been thanked: 10 times
Kontakt:

Jag tycker nakenhoj är jävligt coola, därför jag har fastnat mkt för dom så det har inte bara med ekonomi och självmordsåkande att göra :P Helt ärligt, utan att trampa någon på tårna så tycker jag de är snyggare än t.ex VTR, äldre Blades osv. Jag ser inte heller mig själv som en skinnställskille som ligger och tokkör en "bult" osv utan jag är nog mer inne på ett mer ledigt och avslappnat åkande och då tror jag att en nakenhoj passar mig mer. Jag förstår vad ni menar med motorvägskörning osv då det blåste en del när jag övningskörde oxå men det skiter jag i om jag ska va ärlig, jag lär få anpassa mig och även om man nån gång kör motorväg så hur ofta gör man det i jämförelse med landsväg? Kanske ni som bor i GBG o.d gör det oftare men inte jag.

Thomas: En äldre CBR600F är svindyr även om man jämför med en Hornet från '07, ligger på det dubbla minst på mig.

Fredrick: Den där var skitcool, jag gillar oxå att den har "cuts" eller vafan det kallas, att sittdynorna är uppdelade osv. Det är väl ändå en variant på Hornet eller?
Daniel Gabriel / HPC Väst - Medlem #538
*Speedy Gonzales On The Run*
Honda Civic Type-R GT FK2 2015
Honda CRV 2.2D 2014
jeremia
Inlägg: 175
Blev medlem: 28 november 2004, 15:07
Ort: Kalmar

Dani en Ducati monster då de låter ju nice!
Jeremia Gadd
Användarvisningsbild
Steffo
HPC Medlem
Inlägg: 2207
Blev medlem: 16 februari 2005, 10:03
Bil: Pilot EX-L 2016
Namn: Stefan Blixt
Ort: Stockholm
Has thanked: 26 times
Been thanked: 10 times

Billig, rå och en superklassiker i samma paket!
Detta var min våta dröm i början av 80-talet när man drog runt med puttersmällan och dreglade över hojar vid Shellmacken hemma i byn.
<a href="http://www.blocket.se/alvsborg/Suzuki_K ... ?ca=11&w=3" target="_blank">http://www.blocket.se/alvsborg/Suzuki_K ... =11&w=3</a>
Senast redigerad av Steffo den 6 oktober 2009, 21:38, redigerad totalt 1 gånger.
Stockholm
Honda Pilot EX-L AWD 2016
Användarvisningsbild
Steffo
HPC Medlem
Inlägg: 2207
Blev medlem: 16 februari 2005, 10:03
Bil: Pilot EX-L 2016
Namn: Stefan Blixt
Ort: Stockholm
Has thanked: 26 times
Been thanked: 10 times

Eller varför inte köpa den enda (som jag vet iallafall) serietillverkade hojen med Turbo.
Engen risk att köra för hårt på denna trötta hoj, men desto coolare att ställa i ett garage som samlarobjekt kanske?
<a href="http://www.blocket.se/goteborg/Honda_CX ... w=3&last=1" target="_blank">http://www.blocket.se/goteborg/Honda_CX ... &last=1</a>
Stockholm
Honda Pilot EX-L AWD 2016
Fredrick
Inlägg: 11
Blev medlem: 25 juli 2004, 14:03

dani, den jag visade var en kawwa z750, finns även i z1000 modell.
Fredrick G.


[b]Bmw m3 -03.
Smart fortwo -08.
Piaggio Vespa Primavera -67.[/b]
Användarvisningsbild
Dani
Inlägg: 4264
Blev medlem: 26 april 2004, 11:03
Bil: Civic Type-R FK2, CRV 2.2D
Namn: Daniel Gabriel
Ort: Borås
Has thanked: 7 times
Been thanked: 10 times
Kontakt:

Jerre: Vad jag läst så är Ducati inte lika driftsäkra, sägen eller sant?

Steffo: HAHAHAHA...jag vill inte att folk ska dö av skratt när jag rullar fram, fyfan va hemska :D

Fredrick: Hur står sig en sån jämför med t.ex Hornet? Bra och dåliga sidor? Har du några tips så lista gärna.
Daniel Gabriel / HPC Väst - Medlem #538
*Speedy Gonzales On The Run*
Honda Civic Type-R GT FK2 2015
Honda CRV 2.2D 2014
Användarvisningsbild
Steffo
HPC Medlem
Inlägg: 2207
Blev medlem: 16 februari 2005, 10:03
Bil: Pilot EX-L 2016
Namn: Stefan Blixt
Ort: Stockholm
Has thanked: 26 times
Been thanked: 10 times

En fin Suzuki Katana är fortfarande urläcker tycker jag, men lite ålderdomlig förstås...
Stockholm
Honda Pilot EX-L AWD 2016
Fredrick
Inlägg: 11
Blev medlem: 25 juli 2004, 14:03

eftersom jag inte ägt hojarna i fråga så tycker jag du skall googla fram lite tester, tror nämligen det är hugget som stucket vilken av "låtsasstreetfighter" hojarna man väljer.

det är nog mer vilket märke och utseende man vill ha.

kolla på blocket, leta upp en svart z750 så kommer du nog bli såld.. mer såld än hornet. tror jag
Fredrick G.


[b]Bmw m3 -03.
Smart fortwo -08.
Piaggio Vespa Primavera -67.[/b]
Användarvisningsbild
Dani
Inlägg: 4264
Blev medlem: 26 april 2004, 11:03
Bil: Civic Type-R FK2, CRV 2.2D
Namn: Daniel Gabriel
Ort: Borås
Has thanked: 7 times
Been thanked: 10 times
Kontakt:

Jag får nog göra det.

Denna på länken är snorläcker och faktiskt snyggare än Hornet i och med att sitsen är lite delad. Fronten är ungefär samma som Hornet, dock är det för mkt pengar i en sån om jag ska behålla bilen med. Färgvalen med fälgstripes var ju snorsnyggt iaf. Säljer jag bilen så skulle jag nästan kunna tänka mig köpa en sån just för utseendet :P Nädå, det får övervägas gentemot ekonomi o.d.
<a href="http://www.blocket.se/alvsborg/Kawasaki ... ?ca=16&w=3" target="_blank">http://www.blocket.se/alvsborg/Kawasaki ... =16&w=3</a>
Daniel Gabriel / HPC Väst - Medlem #538
*Speedy Gonzales On The Run*
Honda Civic Type-R GT FK2 2015
Honda CRV 2.2D 2014
Krister
Inlägg: 200
Blev medlem: 15 april 2004, 14:07
Ort: Sollentuna

Fälgstripes köper du valfri färg för nån hundring till den hoj du köper.
"Happiness is not getting what you want but wanting what you got"

Kör:
Honda Civic 1.8 Sport Midnight Blue -10
Honda CBR1000RA Svart -10
Användarvisningsbild
Dani
Inlägg: 4264
Blev medlem: 26 april 2004, 11:03
Bil: Civic Type-R FK2, CRV 2.2D
Namn: Daniel Gabriel
Ort: Borås
Has thanked: 7 times
Been thanked: 10 times
Kontakt:

Jojo det har jag koll på, tänkte mest på att det passade snyggt ihop med kåpor osv.
Daniel Gabriel / HPC Väst - Medlem #538
*Speedy Gonzales On The Run*
Honda Civic Type-R GT FK2 2015
Honda CRV 2.2D 2014
Användarvisningsbild
Steffo
HPC Medlem
Inlägg: 2207
Blev medlem: 16 februari 2005, 10:03
Bil: Pilot EX-L 2016
Namn: Stefan Blixt
Ort: Stockholm
Has thanked: 26 times
Been thanked: 10 times

Fälgstripes som sitter där från fabrik måste ju vara att föredra. Jag tycker att det verkar bökigt som fan att få till det perfekt på egen hand och om det sitter det minsta snett så ser det ju ut som om fälgen är vind när man kör.

Kawa har verkligen lyckats skapa en skön look på den hojen! Den ser elak ut. Gött med ett Acrapovic-system också.
Stockholm
Honda Pilot EX-L AWD 2016
Användarvisningsbild
Dani
Inlägg: 4264
Blev medlem: 26 april 2004, 11:03
Bil: Civic Type-R FK2, CRV 2.2D
Namn: Daniel Gabriel
Ort: Borås
Has thanked: 7 times
Been thanked: 10 times
Kontakt:

Acrapovis får mig att garva varje gång, a crap-ovic :D

Men ah stripes från fabrik föredrar man, jag hade fått spel om jag skulle pillat dit det själv och sedan hatat skiten för att det inte satt på perfekt.
Daniel Gabriel / HPC Väst - Medlem #538
*Speedy Gonzales On The Run*
Honda Civic Type-R GT FK2 2015
Honda CRV 2.2D 2014
Användarvisningsbild
Joakim Olsson
Inlägg: 152
Blev medlem: 25 juli 2004, 03:13
Bil: S2000
Namn: Joakim Olsson
Ort: Staffanstorp

Dani skrev:Jerre: Vad jag läst så är Ducati inte lika driftsäkra, sägen eller sant?
Sant.
Dani skrev:Fredrick: Hur står sig en sån jämför med t.ex Hornet? Bra och dåliga sidor? Har du några tips så lista gärna.
Honda kvalité > Kawasaki kvalité
Användarvisningsbild
Dani
Inlägg: 4264
Blev medlem: 26 april 2004, 11:03
Bil: Civic Type-R FK2, CRV 2.2D
Namn: Daniel Gabriel
Ort: Borås
Has thanked: 7 times
Been thanked: 10 times
Kontakt:

Hmmm man kanske kan hitta några snygga cuts till sätet på en Hornet med så att det blir snyggt? Tål att funderas på för Kawan var apsnygg och sätet hade del i det hela med.
Daniel Gabriel / HPC Väst - Medlem #538
*Speedy Gonzales On The Run*
Honda Civic Type-R GT FK2 2015
Honda CRV 2.2D 2014
Användarvisningsbild
Steffo
HPC Medlem
Inlägg: 2207
Blev medlem: 16 februari 2005, 10:03
Bil: Pilot EX-L 2016
Namn: Stefan Blixt
Ort: Stockholm
Has thanked: 26 times
Been thanked: 10 times

Hondakvalité är generellt sett (men inte nödvändigtvis hos alla modeller) aningen högre än de andra hojtillverkarna från Japan, men övriga tre håller grishög kvalité också, så man behöver inte vara rädd på något vis om man köper en Sukka, Yamaha eller Kawa.

Jag röstar helt för att köpa hoj med hjärtat i första hand. Det viktigaste är ju att man själv känner att man åker runt på något som man är toknöjd med. Det gör själva hojkörningen ännu roligare.

Jag är supernöjd över att jag inte köpte en Aprilia RSV Mille Factory som jag var sugen på. Jag tycker att den fronten är skutful och min R1.a är i mina ögon en av de snyggaste hojar som tillverkats hittills. Jag blir glad varje gång jag ska köra en sväng bara för att den (i mina ögon) är så brutalt snygg. RSV:n hade jag säkert också varit nöjd med, men jag hade med stor sannolikhet stört mig på fronten även i fortsättningen.
Stockholm
Honda Pilot EX-L AWD 2016
Krister
Inlägg: 200
Blev medlem: 15 april 2004, 14:07
Ort: Sollentuna

Dani: Att ha delat säte är visserligen snyggare men inget du ser när du kör hojen... jag skulle inte välja bort nån hoj pga av helsäte eller halvsäte. Det med kuts så finns det singelkuts till alla modeller i massa olika modeller på eftermarknaden... sen om det är smidigt eller inte låter jag vara osagt.

Steffo: Men så är inte bara R1:an snygg, i din kostym är den verkligen brutalsnygg! (fast jag föredrar en CBR HRC vilken dag som helst) :)
"Happiness is not getting what you want but wanting what you got"

Kör:
Honda Civic 1.8 Sport Midnight Blue -10
Honda CBR1000RA Svart -10
Skriv svar