Honda CB650F / Hornet/ CB1000r - Förstahoj

Här diskuterar vi allt om Honda MC
EmilEmil
Inlägg: 1
Blev medlem: 5 april 2015, 14:41
Namn: Emil Ferlin
Ort: Göteborg

Hej,

Jag är ny här och upptäckte genast hur många entusiaster som uppehåller sig på forumet.

Nu när sommaren är på ingång har jag slutligen gjort slag i att ta körkort för MC. Jag har länge tänkt på det men denna sommar fick bli den rätta sommaren, så innan Juni har jag förhoppningsvis ett körkort för behörighet A.

Direkt när jag började titta lite i djungeln med MC så fastnade jag för Hondas CB modeller. CB650f (2014 / 2015) är förträfflig tycker jag, den verkar smidig, liten och ändå helt okej med tryck. Men efter att jag har läst så börjar det luta mer mot en Honda CB1000R(A) då 650 varianten verkar trötta ut sina förare. Den är lite slö när det kommer till landsväg och sticker inte som några av medlemmarna önskar när det kommer till acceleration.

Vad har ni för tips för mig som nytagen MC förare? Jag är närmare 30 år gammal, har ingen direkt kärlek till höga hastigheter utan snarare ett gott vrid och möjlighet till smidiga och säkra omkörningar. Det kommer bli mycket stadstrafik men även många vändor mellan kusterna (Gävle - Göteborg) vilket gör att jag vill kombinera en cykel som smidigt tar sig igenom staden men också klarar landsvägarna utan att gå på för höga varv.

I min ungdom tränade & tävlade jag med motocross regelbundet. Så jag tror jag har vana att hantera en cykel något sånär. Men hur är det att föra sig i stan med exempelvis Honda CB650F jämfört med en Honda CB1000R ?
Användarvisningsbild
turbobulten
Inlägg: 1348
Blev medlem: 19 juni 2011, 19:24
Bil: EP3
Namn: Sebastian "Basse" Forssman
Ort: Stockholm
Has thanked: 3 times

Jag har endast kört Hornet. Jag gillade den mycket! Lätt, mjuk och en bra hoj att börja köra med.
Den var inte speciellt rapp dock!
Det var första gången jag körde mc, ska tilläggas att jag inte har kört sedan dess eller att jag har mc kort heller. Men jag tycker stt som förstagångsförare av hornet kanske intrycket kunde tillföra något!
Civic Type R Rotrex - 04
CR-V Lifestyle - 15
Accord Tourer Type S - 08 Såld
Eg LSi 93 - Såld
----
http://www.garaget.org/?car=320962" onclick="window.open(this.href);return false; <- Garaget
viewtopic.php?f=29&t=69677" onclick="window.open(this.href);return false; <- Hondaklubben projekttråd
Skriv svar