Dags för köp av FN2

ENBART för motorrelaterade topics
OLW
Inlägg: 8
Blev medlem: 12 mars 2010, 13:38
Bil: BMW 318d -08
Namn: Olle Wikblom
Ort: Storvik

Hej

Detta är då mitt första inlägg på denna sida. Jag kör idag en Peugeot 206 RC och är på jakt efter en nyare bil. Mina ögona har landat på Civic type R GT och hoppas på att jag fattat det rätt när jag skrev att det var FN2 som modellen förkortas. Eftersom jag är en nörd som gärna läser på allt och vill försöka kunna allt innan ett bilköp som har man ju lite funderingar. Det blir nog inget köp förrän till sommaren men man vill ju vara ute i tid.

Har plöjt igenom tråden för FN2 men har fortfarande lite frågor angående modellen. Det är praktiska frågor angående hur mycket drar den (inte för att det spelar xtremt stor roll men ändå). vad är det för serviceintervall och vad kostar dom olika servcierna ungefär. Var det så att det var 18" som var standard fälgarna till modellen. Sist har jag också en liten subjektiv fråga då jag undrar hur den fungerar som vinterbil om det nu är någon som använder den på vintern.

Just nu kommer jag inte på fler frågor men jag återkommer säkert med fler frågor och terrorisrera er mer :D .
Jante
Inlägg: 115
Blev medlem: 12 april 2006, 17:53
Bil: Mazda 3 MPS
Namn: Thomas Hempel
Ort: Nässjö.

OLW skrev:Hej

Detta är då mitt första inlägg på denna sida. Jag kör idag en Peugeot 206 RC och är på jakt efter en nyare bil. Mina ögona har landat på Civic type R GT och hoppas på att jag fattat det rätt när jag skrev att det var FN2 som modellen förkortas. Eftersom jag är en nörd som gärna läser på allt och vill försöka kunna allt innan ett bilköp som har man ju lite funderingar. Det blir nog inget köp förrän till sommaren men man vill ju vara ute i tid.

Har plöjt igenom tråden för FN2 men har fortfarande lite frågor angående modellen. Det är praktiska frågor angående hur mycket drar den (inte för att det spelar xtremt stor roll men ändå). vad är det för serviceintervall och vad kostar dom olika servcierna ungefär. Var det så att det var 18" som var standard fälgarna till modellen. Sist har jag också en liten subjektiv fråga då jag undrar hur den fungerar som vinterbil om det nu är någon som använder den på vintern.

Just nu kommer jag inte på fler frågor men jag återkommer säkert med fler frågor och terrorisrera er mer :D .

Min drar 0,7 på ren landsväg i laglig hastighet..
Blandat ca 1,0..
18" är standard ja..
Har kört i vinter med min å det funkar bra.. har motorvärmare med..
servcierna har jag för mej är en gång om året eller 1500 mil..
Thomas Hempel
Civic Type-R GT 08 SÅLD
Mazda 3 MPS 2010

http://www.garaget.org/CTR-Jante
M Scotte
Inlägg: 7998
Blev medlem: 26 juli 2004, 12:30
Namn: Martin Scotte
Ort: Vellinge
Has thanked: 4 times
Been thanked: 36 times
Kontakt:

Utmärkt val av bil!

Service: 2000mil/ 1 gång om året, det som inträffar först.

Vinter: Inga problem, bilen har väldigt trevliga vinteregenskaper, antisladd, antispinn, abs etc. Så det är bara att köra på. 16" är minsta storleken på hjul.

Om du ska köpa en, så försök hitta en vit, den är betydligt roligare.
Martin Scotte
Isuzu D-Max 2021
S2000 -01
Jazz -17
Civic -92
Light travels faster than sound. That is why some people appear bright before you hear them speak
1.22.44 SuperStage(MScotte)
1.26.03 SuperStage(Gullabo)
Användarvisningsbild
Blitzwing
Styrelsen
Inlägg: 1730
Blev medlem: 1 juli 2009, 23:10
Bil: Ingen Honda
Namn: Robin Persson
Ort: Finspång
Has thanked: 59 times
Been thanked: 51 times

Den går som på räls även på vintern! Kör med 16" och pirelli winter någonting med dubb.

Min drar runt 0.7-0.8 när jag använder den, har inte märkt att den drar mer på vintern. På sommaren drar den däremot mer pga tung högerfot på slingriga landsvägar.
Robin Persson |
Användarvisningsbild
Steffo
HPC Medlem
Inlägg: 2207
Blev medlem: 16 februari 2005, 10:03
Bil: Pilot EX-L 2016
Namn: Stefan Blixt
Ort: Stockholm
Has thanked: 26 times
Been thanked: 10 times

Servicekostnaden bör vara någonstans i krokarna kring 2500:- för enklaste servicen och typ 4500:- om det är ventiljustering och växellådsoljebyte.
Någonstans i de trakterna iallafall.
Stockholm
Honda Pilot EX-L AWD 2016
OLW
Inlägg: 8
Blev medlem: 12 mars 2010, 13:38
Bil: BMW 318d -08
Namn: Olle Wikblom
Ort: Storvik

Det låter ju kanon bra. Service priserna verkade ligga under priserna för Peggan jag har nu, och förbrukningen verkar inte vara så mkt högre den heller. Hamnar lätt på litern när man gasar lite med den.

Det skrivs i en del annonser om att det finns ngn ipod adapter. Är det ngt special eller är det bara en kabel att koppla in i USB ingången (har förstått det som att det finns en sådan).

Har också en fråga om det är någon här som bor i Gävle/Sandviken/Storvik trakten som har en FN2 som man skulle kunna få komma och klämma lite på?
Koco
Inlägg: 33
Blev medlem: 24 oktober 2006, 18:21
Bil: Honda Civic VT
Namn: Serif Koco
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Är det inte lite kostigt att En FN2 CW kostar 253.900Sek och dom nya FN2 Type r Kostar 244.900Sek? Det handlar om Årets nya modeller, alltså 2010.
VW Pickup 97
Honda Civic 96- ek4 VTi
Fastway Honda CRF 250R
Yamaha R1 06-


Honda Civic VT-RR B18c/s80 Såld :( :( :( :( :( :( :'(
KTM 525 aka Supermotard (Såld)
Saab 93ss Aero(Brukis) (Såld)
Honda CBR600 F4i (Såld)
Honda CRF 450R (Såld)
Användarvisningsbild
Blitzwing
Styrelsen
Inlägg: 1730
Blev medlem: 1 juli 2009, 23:10
Bil: Ingen Honda
Namn: Robin Persson
Ort: Finspång
Has thanked: 59 times
Been thanked: 51 times

OLW skrev:Det skrivs i en del annonser om att det finns ngn ipod adapter. Är det ngt special eller är det bara en kabel att koppla in i USB ingången (har förstått det som att det finns en sådan).
Nu ska vi se här, i 2009 års modeller och framåt så finns det usb ingång i bilen, för att till exempel använda en vanlig usb-sticka med mp3'or på och den kan även då kontrollera från ratten.

Dessa finns inte på tidigare årsmodeller, däremot så finns då istället (ibland eftersom det är ett tillval.) Ipod adapterkabel. Och vad den gör säger ju sig självt :)

Och om du nu kanske måste ha en ipod adapter och köper en bil utan så kostar det 4000:- på Honda för att köpa loss den och få den installerad.
Robin Persson |
Användarvisningsbild
freddej
Inlägg: 83
Blev medlem: 25 juli 2004, 14:47
Bil: Ford Focus RS mkII
Namn: Fredrik Jonsson
Ort: Uppsala

Mina åsikter:
Tycker att fn2 är en vettig kompromiss, en kul bil med vettig komfort som dessutom är billig att äga. Låga sevicekostnader och inte speciellt dyr försäkring är ju jäkligt positivt.
Bensinförbrukningen ligger för mig som kör mycket stadstrafik runt 1-1,1L milen tycker jag ändå är ganska ok. Landsväg ca 0,8.
Vinteregenskaper är helt ok, när vägarna blir ojämna märks det dock att det är lite hårdare fjädrat än en v70, men så är det ju med alla bilar med lite sportigare chassisättning

Ipod adapter är ett bra tillbehör om man nu inte kör -09 elr nyare, har det i min bil som förövrigt är till salu ;)
Så varför vänta till sommaren slå till på min kärra redan nu, lite extragrejer på den, lite mil och billigast på blocket..kan det bli bättre 8)
Fredrik Jonsson - Uppsala
Focus RS mkII -10

Tidigare:
Ctr Fn2 -07, Ats -06, Ctr Ep3 -04
OLW
Inlägg: 8
Blev medlem: 12 mars 2010, 13:38
Bil: BMW 318d -08
Namn: Olle Wikblom
Ort: Storvik

Nej det ser inte ut att kunna bli så mkt bättre. Dock är mitt köp lite senare med tanke på att jag måste tjäna lite mer pengar innan jag kan köpa bil. Skulle gärna ha köpt din bil faktiskt. Har setat och kollat på den en hel del så om du bara kan vänta med betalningen typ 3 månader så kan det nog bli affär. :)
Användarvisningsbild
freddej
Inlägg: 83
Blev medlem: 25 juli 2004, 14:47
Bil: Ford Focus RS mkII
Namn: Fredrik Jonsson
Ort: Uppsala

Du får väl köra en väskknyckarturne elr nåt :)
Fredrik Jonsson - Uppsala
Focus RS mkII -10

Tidigare:
Ctr Fn2 -07, Ats -06, Ctr Ep3 -04
John Doe
Inlägg: 2
Blev medlem: 2 januari 2010, 17:51
Ort: Lund

Jag är en ganska ny ägare av FN2:an själv.
Positiv till egenskaperna av bilen än så länge!
Bra vinterbil som värmer upp sig snabbt och känns stabil.
Min har tidigare aldrig varit vinterkörd så jag har lite lyx i att den är i fin fint skick.
Tradigt att kränga av sommardäcken och sätta på vinterdäcken dock:=)
1.1 blandat och 0.8 landsväg drar min efter 2000 mil.
Sikta på silverlack då den håller sig bättre. Vet inte hur den vita är, men den är bra snygg med xenon!

"Just go for it" säger jag!
Roligare bil för pengarna hittar du knappt, framförallt inte en så pass ny.
Skriv svar