Köpa bil till en 18 åring? det blev en CR-Z ;-)

ENBART för motorrelaterade topics
SAUD
Inlägg: 305
Blev medlem: 13 augusti 2004, 19:45
Bil: CTR-2016
Namn: Saud Omerovic
Ort: Halmstad

Jag har enorm dilemma vad köpa för bil till min son som har tagit körkortet nyligen? Jag är jätte förebild till honom på alla sätt och vis ,han har sett upp till mig hela livet. Är väldigt svag för mina barn som alla vetiga föräldrar ;-) och
nu vill han gärna ha en FN2 men jag är jätte kluven eftersom jag vet när jag var 18 körde jag som en dåre tyvärr. Visst det innebär inte att han kommer till att göra det själv, men det finns stor risk?
Jag har bokat resa till Nurburgring för att han ska kunna lära sig hantera bil och kunna se att han har enormt mycket att lära sig innan han kommer att tycka att han är någorlunda bra på att köra bil.

Alla kommentarer är välkomna speciellt med tanke på att det finns både unga och äldre här forumet.

Jag funderar främst på en Honda CR-Z eller Accord från 09 som frugan kan nyttja med...
Senast redigerad av SAUD den 28 februari 2014, 18:59, redigerad totalt 1 gånger.
Saud Omerovic
___________________
Civic Type R - 2016
Civic 1.6 - 2014
lowpass
HPC Medlem
Inlägg: 2430
Blev medlem: 5 februari 2012, 18:06
Bil: EP3
Namn: Agge Alonzo
Has thanked: 32 times
Been thanked: 50 times

Jag skulle rekomendera en väldigt billig bruksbil till en början, det är absolut det bästa man kan göra.
Det var inte många år sedan jag tog körkortet, och självklart ville man ha det bästa direkt. Dock lånade jag morsans bil istället för att "finåka" men jag köpte mig en billig mazda 323 som jag hade råd att råka ta sönder och begå mina misstag med, lära mig köra ordentligt osv (köra på vintrar med en bil utan abs och antispinn var också nyttigt tycker jag nu)

Visst vill man skämma bort sin unge med något bra, det förstår jag. :)
Jag anser att man INTE är kapabel/erfaren nog att framföra en 200hk bil i början av sin körkarriär.
Och då är jag fortfarande ung och dum :lol:
Användarvisningsbild
{BÅGEN}
Styrelsen Gold
Inlägg: 4329
Blev medlem: 17 april 2006, 10:38
Bil: Civic Ed / Civic Hybrid
Namn: Mattias Bågenholm
Ort: Göteborg
Has thanked: 7 times
Been thanked: 29 times

CR-Z alla gånger om grabben skall köra den.. :)

Miljöbil som är svin snygg, hur kan de gå fel med brudarna.. :D

Nej men allvarligt så tycker jag man skall prioritera säkerheten så jag förstår inte föräldrar/unga personer som köper civic eg/peugot 205 eller liknade som första bil.
Dom säger att dom är ju så små, bra och billiga ja men om man nu inte kan hålla sig från att köra över sin/bilens förmåga vilket många gör så skall man nog försöka köpa den säkraste bilen man har råd med typ.. :)
*Medlems ansvarig*
*Kassör*
Mattias Bågenholm
0707-300215

Bilar
Civic ED Turbo "Kanjo" -91
VW Multivan
VW ID3


Har ni några frågor ang ert medlemsskap i HPC så skicka ett PM till mig. :)
Användarvisningsbild
Regge
Inlägg: 1030
Blev medlem: 13 juni 2004, 17:00
Bil: Honda S2000
Namn: Erik Regnell
Ort: Staffanstorp

CR-Z alla gånger (!)

Sjukt grym design, lagom snabb, bra säkerhet, mycket bil för pengarna, chassi som är riktigt trevligt, ungdomlig, en bil man succesivt kan lära sig att köra bil i, bra ekonomi i förbrukning etc.

Hittade denna på blocket:
http://www.blocket.se/goteborg/Honda_CR ... ?ca=20&w=2
KÖR:
Honda EP3 -05
Volvo V60 -20


KÖRT innan:
-Mazda Miata NB -98
-Golf GTi Clubsport-S -17
-Honda Jazz -09
-Honda S2000 -05
-Honda CRX VT -90
-Skoda Octavia RS -16
-BMW M3 E30 -87
-Civic VT-R -91
-Civic VT-R -91
-CRX VT-R -90
-Accord 2,2 -94
Användarvisningsbild
Mordiiax
Inlägg: 4014
Blev medlem: 5 augusti 2005, 11:28
Bil: Civic -15
Namn: Johan Mähler
Ort: Sundsvall
Has thanked: 4 times
Been thanked: 30 times
Kontakt:

Personligen så tyckte jag det var bra att ha en bil som 18 åring som jag kunde lära mig vart gränserna låg utan att det ruinerade mig :P
Å andra sidan så köpte jag den själv med ;)
Honda Civic Tourer -15
Tidigare Honda: Civicar, CRX, CTR, CR-V, S2000 & Accorder.
HPC IRC CREW
Användarvisningsbild
pasen
Styrelsen
Inlägg: 5384
Blev medlem: 12 mars 2008, 20:37
Bil: Accord -09
Namn: Richard Lindström
Ort: Märsta
Has thanked: 67 times
Been thanked: 151 times

Svårt det där. Jag är lite inne på mordiiax spår.

Men alla är olika så det är nog otroligt svårt för oss på forumet att avgöra vad som är bäst. Den som känner din son bäst här är nog du :)

Men crz är kanske ett vettigt val
Användarvisningsbild
SoldR
Inlägg: 1254
Blev medlem: 20 oktober 2007, 01:05
Bil: S2000
Namn: Reazhwan Saleh
Ort: Borås
Has thanked: 12 times
Been thanked: 3 times

Jag är också på Bågens spår där.
Cr-z verkar vara kanon för ändamålet. Snygg, säker och ekonomisk drift.
Kör:
S2000 01 :D
CR-V 1.5T -19 Executive Areo pack
Kört:
Accord Tourer 2.4 09 Exe
Civic Fk2 06
Jazz 05
Civic 96
Insight 10
FR-V 05
Civic ESi 92
CR-V 07:a
Civic VTi MB6 97
Accord k24 03
Prelude 93
Civic 92
Civic VTi EG9 92 Första Hondan :D
SAUD
Inlägg: 305
Blev medlem: 13 augusti 2004, 19:45
Bil: CTR-2016
Namn: Saud Omerovic
Ort: Halmstad

Att köpa en gammal bil till mina barn det är inte alternativ, skulle aldrig göra det, deras säkerhet kommer förre allt annat..
Själv fick jag av mina föräldrar några år gammal Golf GTI när man var 18...

Det får bli en CR-Z ska ringa imorgon på ett par stycken, så vi får se om man kommer överens med de. Tror att CR-Z är lagom snabb bil för honom, rolig, lättkörd och med en sänkning och fina fälgar tror jag att han blir rätt nöjd :-)...
I mellan åt jag får väl försöka skola in honom med bankörning, först det blir Nurburgring, Mantorp och Nurburgring igen så att han får lite erfarenhet ;-)...


Tack så jätte mycket att ni tog tid och hjälpte till ;-)...
Saud Omerovic
___________________
Civic Type R - 2016
Civic 1.6 - 2014
PatrikGBG
Inlägg: 702
Blev medlem: 12 juni 2004, 19:43
Bil: FN2/CW2
Namn: Patrik Andersson
Ort: Svankällan

I love you SAUD! :)
Patrik Andersson #928
Accord -09 executive Premium White, Civic Type R -09 Milano Red och Accord -80 Bläääck metallic

Urgammal
Användarvisningsbild
Diesel_018
Inlägg: 499
Blev medlem: 21 juni 2006, 19:07
Bil: alla hondor
Namn: Diesel

+1
Användarvisningsbild
{BÅGEN}
Styrelsen Gold
Inlägg: 4329
Blev medlem: 17 april 2006, 10:38
Bil: Civic Ed / Civic Hybrid
Namn: Mattias Bågenholm
Ort: Göteborg
Has thanked: 7 times
Been thanked: 29 times

Jag hoppas att jag har samma möjligheter med min som när de är dags för honom…
Men han är 3 nu så det är ett tag kvar.. :)
*Medlems ansvarig*
*Kassör*
Mattias Bågenholm
0707-300215

Bilar
Civic ED Turbo "Kanjo" -91
VW Multivan
VW ID3


Har ni några frågor ang ert medlemsskap i HPC så skicka ett PM till mig. :)
SAUD
Inlägg: 305
Blev medlem: 13 augusti 2004, 19:45
Bil: CTR-2016
Namn: Saud Omerovic
Ort: Halmstad

Hahaha jag älskar er med PatrikGBG och Diesel_018
Saud Omerovic
___________________
Civic Type R - 2016
Civic 1.6 - 2014
SAUD
Inlägg: 305
Blev medlem: 13 augusti 2004, 19:45
Bil: CTR-2016
Namn: Saud Omerovic
Ort: Halmstad

{BÅGEN} skrev:Jag hoppas att jag har samma möjligheter med min som när de är dags för honom…
Men han är 3 nu så det är ett tag kvar.. :)
Det är självklart att du kommer att ha samma och bättre möjligheter än jag har med mina killar. Man får bara tro på det och så småningom allt kommer på plats...
Saud Omerovic
___________________
Civic Type R - 2016
Civic 1.6 - 2014
Aristoteles
Inlägg: 36
Blev medlem: 20 december 2010, 19:23
Bil: Accord Type R
Namn: Linus Berglund

Köp en säker, snygg och LÅNGSAM bil!
Det sker sjukt många olyckor i trafiken med ungdomar så låt honom lära sig hantera vanlig trafik innan det är dags för något fartmonster.
SAUD
Inlägg: 305
Blev medlem: 13 augusti 2004, 19:45
Bil: CTR-2016
Namn: Saud Omerovic
Ort: Halmstad

Det blev en CR-Z till honom och han är överlycklig :D ...

Vi ska hämta den på onsdag, de ska bara besiktiga och göra en service på den. Nu får man bara leta en sänkningsats... http://www.blocket.se/goteborg/Honda_CR ... ?ca=20&w=3
Saud Omerovic
___________________
Civic Type R - 2016
Civic 1.6 - 2014
PatrikGBG
Inlägg: 702
Blev medlem: 12 juni 2004, 19:43
Bil: FN2/CW2
Namn: Patrik Andersson
Ort: Svankällan

Jag har H&R, Bilstein, K&W, Sachs samt Eibach ca 2 km från Magnusson bil ;)
Patrik Andersson #928
Accord -09 executive Premium White, Civic Type R -09 Milano Red och Accord -80 Bläääck metallic

Urgammal
SAUD
Inlägg: 305
Blev medlem: 13 augusti 2004, 19:45
Bil: CTR-2016
Namn: Saud Omerovic
Ort: Halmstad

PatrikGBG skrev:Jag har H&R, Bilstein, K&W, Sachs samt Eibach ca 2 km från Magnusson bil ;)
Min vän har en stor bilverkstad med däck å fälg och jag brukar beställa mina sänkningssatser och coilovers via honom för inköpspriset ;-)....
Om du har sänkningssatser från H&R eller Eibach hemma så du får gärna skicka pm vad det kostar,i fall det är inte stor skillnad då kan jag lika gärna köpa från dig när man är i Surte...
Saud Omerovic
___________________
Civic Type R - 2016
Civic 1.6 - 2014
PatrikGBG
Inlägg: 702
Blev medlem: 12 juni 2004, 19:43
Bil: FN2/CW2
Namn: Patrik Andersson
Ort: Svankällan

Nej köp via din vän istället! så billig blir jag inte hur snäll jag än vill vara!men ett besök på en kaffe e du alltid välkommen till!
Patrik Andersson #928
Accord -09 executive Premium White, Civic Type R -09 Milano Red och Accord -80 Bläääck metallic

Urgammal
SAUD
Inlägg: 305
Blev medlem: 13 augusti 2004, 19:45
Bil: CTR-2016
Namn: Saud Omerovic
Ort: Halmstad

PatrikGBG skrev:Nej köp via din vän istället! så billig blir jag inte hur snäll jag än vill vara!men ett besök på en kaffe e du alltid välkommen till!
Hahaha helt rätt... Om jag har lite tid över så kommer jag in och säger hej....
Saud Omerovic
___________________
Civic Type R - 2016
Civic 1.6 - 2014
PatrikGBG
Inlägg: 702
Blev medlem: 12 juni 2004, 19:43
Bil: FN2/CW2
Namn: Patrik Andersson
Ort: Svankällan

Alltid välkommen min vän!
Patrik Andersson #928
Accord -09 executive Premium White, Civic Type R -09 Milano Red och Accord -80 Bläääck metallic

Urgammal
SAUD
Inlägg: 305
Blev medlem: 13 augusti 2004, 19:45
Bil: CTR-2016
Namn: Saud Omerovic
Ort: Halmstad

PatrikGBG skrev:Alltid välkommen min vän!
Du kan bara skicka adressen i fall jag hinner och det beror mest på när grabben slutar skolan annars lär vi träffas på Mantorp förhoppningsvis?!
Saud Omerovic
___________________
Civic Type R - 2016
Civic 1.6 - 2014
PatrikGBG
Inlägg: 702
Blev medlem: 12 juni 2004, 19:43
Bil: FN2/CW2
Namn: Patrik Andersson
Ort: Svankällan

Rödjans väg 2. Mantorp e bokat ja! :)
Patrik Andersson #928
Accord -09 executive Premium White, Civic Type R -09 Milano Red och Accord -80 Bläääck metallic

Urgammal
Användarvisningsbild
iSixx87
Inlägg: 711
Blev medlem: 23 maj 2010, 00:17
Namn: Robin Giöbel
Ort: Göteborg

Växa upp och betala sin egna bil? Betalar du försäkring, skatt, bensin och pizza också? Då kommer han nog dessvärre stanna i 18 års ålder under väldigt många år framöver.
Inget hatiskt inlägg alls, folk får göra precis som dom vill med sina pengar. Tycker det är konstigt att inte fler verkar tänka på detta sättet dock..

Ska tilläggas att jag inte har några barn själv, men anser att det räcker att gått i skolan och träffat bortskämda ungdomar för att dela sin åsikt i denna frågan..
Robin Giöbel
CRX VT -91


0703111050
SAUD
Inlägg: 305
Blev medlem: 13 augusti 2004, 19:45
Bil: CTR-2016
Namn: Saud Omerovic
Ort: Halmstad

iSixx87 skrev:Växa upp och betala sin egna bil? Betalar du försäkring, skatt, bensin och pizza också? Då kommer han nog dessvärre stanna i 18 års ålder under väldigt många år framöver.
Inget hatiskt inlägg alls, folk får göra precis som dom vill med sina pengar. Tycker det är konstigt att inte fler verkar tänka på detta sättet dock..

Ska tilläggas att jag inte har några barn själv, men anser att det räcker att gått i skolan och träffat bortskämda ungdomar för att dela sin åsikt i denna frågan..
Grabben jag vet att du inte menar något illa men det var dumt skrivet!

Du känner varken mig eller min son eller hur?! Jag kan bara berätta att min son är så ansvarsfull som man kan bara blir eller vad alla andra föräldrar vill ha och eller kan bara drömmer om!
Grabben har topp betyg i skolan ska utbildas till utvecklingsingenjör eller maskiningenjör,är elit idrottare i Mui Thai tränar med Sveriges bästa Mui THai kampsportare och var Sveriges tvåa i juniorer.
Jobbade nästan hela sommaren förra året och tjänade en hel del pengar som han har själv köpt skidor,Go Pro,annat utrusning,kläder osv...


Jag vet själv vad det betyder att vara 18år gammal och vara kul och sen jag som pappa vill göra allt för mina barn och blir ihågkommen som bra pappa inte någon egoist...
Mina föräldrar var ju likadana mot mig och min grabb förhoppningsvis är likadan mot sina barn(mina barnabarn) i framtiden. Visar man kärlek och är förståndig mot sina barn och låter man ta dem ta ansvar för både viktiga och oviktiga saker, det kan helt enkelt inte gå så jätte mycket fel i livet för en?

Jag förstår din resonemang men dumt att utrycka sig så när du känner varken mig eller min son eller hur?
Saud Omerovic
___________________
Civic Type R - 2016
Civic 1.6 - 2014
Användarvisningsbild
iSixx87
Inlägg: 711
Blev medlem: 23 maj 2010, 00:17
Namn: Robin Giöbel
Ort: Göteborg

Gubben, inget personligt emot din son, jag känner inte honom.
Såklart jag inte menade någonting illa, tycker inte att jag utryckte mig dumt, stämmer det inte in på just dig så finns det ingenting för dig att ta illa upp av.

Alla delade sin åsikt i frågan "köpa bil till en 18åring", likaså jag och jag tycker det är fullständigt idiotiskt att köpa en nästintill ny bil till en 18åring. Vill du ge honom prylar för att han lyckas i skolan eller är bra i någon sport, fine. Men jag vill hoppas att jag istället väljer att sätta in pengar på ett sparande som mina barn kan få användning av i sitt senare liv, med insats till ett eget boende eller liknande.
Robin Giöbel
CRX VT -91


0703111050
Användarvisningsbild
xzbatt
Inlägg: 686
Blev medlem: 28 juli 2004, 21:54
Ort: Västerås

iSixx87 skrev:Växa upp och betala sin egna bil? Betalar du försäkring, skatt, bensin och pizza också? Då kommer han nog dessvärre stanna i 18 års ålder under väldigt många år framöver.
Inget hatiskt inlägg alls, folk får göra precis som dom vill med sina pengar. Tycker det är konstigt att inte fler verkar tänka på detta sättet dock..

Ska tilläggas att jag inte har några barn själv, men anser att det räcker att gått i skolan och träffat bortskämda ungdomar för att dela sin åsikt i denna frågan..

Tråden handlar inte om uppfostran, avundsjuka eller att döma. Så varför lägger du dig i tråden med ett förbannat onödigt inlägg?

Personligen som förälder så tycker jag resonemanget i denna tråd från många andra föräldrar är väldigt bra, nämligen att man sätter sina barns säkerhet i fokus istället för att resonera "låt han köpa vad han har råd med han kommer förmodligen ändå kvadda bilen"

Vilken förälder vill se sin son/dotter i diket uppochner i en eg från -92?

Enda jag kan säga till SAUD är en stor jävla tumme upp när du jagar priset som årets farsa!! :wink:
Kan en bil någonsin bli perfekt?
Användarvisningsbild
iSixx87
Inlägg: 711
Blev medlem: 23 maj 2010, 00:17
Namn: Robin Giöbel
Ort: Göteborg

xzbatt skrev:
iSixx87 skrev:Växa upp och betala sin egna bil? Betalar du försäkring, skatt, bensin och pizza också? Då kommer han nog dessvärre stanna i 18 års ålder under väldigt många år framöver.
Inget hatiskt inlägg alls, folk får göra precis som dom vill med sina pengar. Tycker det är konstigt att inte fler verkar tänka på detta sättet dock..

Ska tilläggas att jag inte har några barn själv, men anser att det räcker att gått i skolan och träffat bortskämda ungdomar för att dela sin åsikt i denna frågan..

Tråden handlar inte om uppfostran, avundsjuka eller att döma. Så varför lägger du dig i tråden med ett förbannat onödigt inlägg?

Personligen som förälder så tycker jag resonemanget i denna tråd från många andra föräldrar är väldigt bra, nämligen att man sätter sina barns säkerhet i fokus istället för att resonera "låt han köpa vad han har råd med han kommer förmodligen ändå kvadda bilen"

Vilken förälder vill se sin son/dotter i diket uppochner i en eg från -92?

Enda jag kan säga till SAUD är en stor jävla tumme upp när du jagar priset som årets farsa!! :wink:

I tidningen häromdagen kunde man läsa om ett gäng ungdomar i en ny bmw som körde rakt in i ett stillastående ekipage och dödade en äldre man pga av att dom inte hade uppsikt utan höll på med sina mobiltelefoner.
Hur många eg civicar har du sett upp och ner i dikena runt om på vägarna? Det handlar om att man ska lära sig köra bil, börjar man köra en bil som hjälper än köra bil så börjar man i fel ände.

Precis den mentaliteten ni verkar ha som alla familjer har i USA när dom väljer att köpa en SUV som väger 3 ton bara för att dom minsann ska sitta säkert.. Sen sitter dom och bryr sig inte det minsta om bilkörningen utan sminkar sig och pratar i telefon samtidigt som dom kör och sätter alla andra i fara istället.

Låt "grabben" köpa sig en eg civic som han bottsänker och smyger fram med istället, det är det säkraste alternativet. (sarkasm)
Robin Giöbel
CRX VT -91


0703111050
Användarvisningsbild
xzbatt
Inlägg: 686
Blev medlem: 28 juli 2004, 21:54
Ort: Västerås

Världen vi lever i idag producerar bilar med abs, ebs, esp och allt vad det nu heter. Varför är det då meningen att lära sig köra bil "på riktigt" utan abs, bromsservo, bilbälten, airbag osv?

Tar man körkort 2014 så kommer man förmodligen bruka fler bilar med modern utrustning än gammla skitbilar från 1900 talet.

Om nu enligt dig en 18-åring inte kan köra bil utan bara leker med telefonen och sminkar sig så borde alla 18-åringar ha bilar med brake assist osv för att skona sina liv och andras?

En Cr-z är väl ett bra val med tanke på att det inte är en SUV som väger 3-ton, den är motorklen men säker.

Jag har satt 2 eg ordentligt i diket under min uppväxt med körkort och jag skulle hellre kasta 150 000kr i sjön än att besöka något av mina barn på sjukhus med men för livet.

Om nu
Kan en bil någonsin bli perfekt?
SAUD
Inlägg: 305
Blev medlem: 13 augusti 2004, 19:45
Bil: CTR-2016
Namn: Saud Omerovic
Ort: Halmstad

iSixx87 skrev:Gubben, inget personligt emot din son, jag känner inte honom.
Såklart jag inte menade någonting illa, tycker inte att jag utryckte mig dumt, stämmer det inte in på just dig så finns det ingenting för dig att ta illa upp av.

Alla delade sin åsikt i frågan "köpa bil till en 18åring", likaså jag och jag tycker det är fullständigt idiotiskt att köpa en nästintill ny bil till en 18åring. Vill du ge honom prylar för att han lyckas i skolan eller är bra i någon sport, fine. Men jag vill hoppas att jag istället väljer att sätta in pengar på ett sparande som mina barn kan få användning av i sitt senare liv, med insats till ett eget boende eller liknande.
Jag har verkligen inte frågat någon om åsikt om det är otroligt dumt att köpa ny bil till en 18åring eller ej ,min fråga var vad man skulle köpa en CR-Z eller Accord?
Tänker inte diskutera med dig mer för att jag har kortstubin och skulle kunna lätt uppfatta att du bara provocerar då i sådana fall det är bättre att låta bli....
Saud Omerovic
___________________
Civic Type R - 2016
Civic 1.6 - 2014
SAUD
Inlägg: 305
Blev medlem: 13 augusti 2004, 19:45
Bil: CTR-2016
Namn: Saud Omerovic
Ort: Halmstad

xzbatt skrev:
iSixx87 skrev:Växa upp och betala sin egna bil? Betalar du försäkring, skatt, bensin och pizza också? Då kommer han nog dessvärre stanna i 18 års ålder under väldigt många år framöver.
Inget hatiskt inlägg alls, folk får göra precis som dom vill med sina pengar. Tycker det är konstigt att inte fler verkar tänka på detta sättet dock..

Ska tilläggas att jag inte har några barn själv, men anser att det räcker att gått i skolan och träffat bortskämda ungdomar för att dela sin åsikt i denna frågan..

Tråden handlar inte om uppfostran, avundsjuka eller att döma. Så varför lägger du dig i tråden med ett förbannat onödigt inlägg?

Personligen som förälder så tycker jag resonemanget i denna tråd från många andra föräldrar är väldigt bra, nämligen att man sätter sina barns säkerhet i fokus istället för att resonera "låt han köpa vad han har råd med han kommer förmodligen ändå kvadda bilen"

Vilken förälder vill se sin son/dotter i diket uppochner i en eg från -92?

Enda jag kan säga till SAUD är en stor jävla tumme upp när du jagar priset som årets farsa!! :wink:
Tackar tackar :D
Saud Omerovic
___________________
Civic Type R - 2016
Civic 1.6 - 2014
Låst