Nya Civic Type-R 2015

Här lägger vi upp bilder & filmer, dock EJ eftersnack!
Kategoriregler
Bilder och filmer från träffar lägger du under eftersnackskategorin, ej här.
Användarvisningsbild
fonzeka
Inlägg: 3475
Blev medlem: 25 juli 2004, 04:17
Bil: S2000
Namn: Anders Westlund
Ort: Avesta
Has thanked: 7 times
Been thanked: 55 times

För dyr och lite för mycket fjortisstyling för min smak.
Behåller essenissen ett tag till :)
SAUD
Inlägg: 305
Blev medlem: 13 augusti 2004, 19:45
Bil: CTR-2016
Namn: Saud Omerovic
Ort: Halmstad

Istvan skrev:Intressant tråd, eftersom jag själv vart nyfiken på nya CTR, fick även mig köpsugen. Som en kul bil över sommaren.
Men blev ganske besviken på utseendet som många andra, tycker det ser ut som en vanlig Civic med lite osmaklig stylingpaket. Även fast det säkerligen har bra med funktion.

Men som nu 30-åring så vill man väl kanske inte glida runt i en plastraket, oavsett hur snabbt den är. Men, smaken är ju personlig.
Jag åker dagligen ut till kunder och jobbar, och den känns helt enkelt väldigt mycket 20-åring över det hela.

Sen tycker jag det går lite roliga svar här i tråden. Malkolm jämför med sina hemma-trimmade K20-K24 motorer med en fabriksproducerad maskin. Vilket enligt mig är lite löjligt, det är knappast så de har tagit en varvvillig NA motor med kammar och topp, sen bara slängt på en turbo. Och det är inte heller något nytt de har skapat med ca 300hk i en 2liter turbo maskin.. Märker man ju delvis på registret på nya CTR som då har maxvarv på 7000varv, vilket även min M135i har med endast 10hk mer men en 3-liters 6:a istället. Skillnaden istället är väl att jag med lite BPU plockar 450 hk ;)

Sen jämför Saud mot en M4 som kostar 1miljon, mjooo.. Grundpriset ligger iofs på 704.000kr. Då har denna mycket utrustning som standard. Men en bil som denna går ju utrusta för en massa extra, men inte riktigt jämförbart mot en Civic. BMW har aldrig skrytit om att nya M4 skulle vara supersnabb på bana, och inte det de riktar in sig på. Därför har inte ens BMW en officiell tid på Ringen. De har sina klienter, som vill ha en riktigt fin allroundbil, bekväm, lyxig, snabb, osv. Däremot sattes den tiden jag vet om på 7:52 av Sport Auto på några varv runt ringen, från en produktionsbil, med AC, med gat-däck. Med baksäte, osv.

Inte BMW själva som kört dag in dag ut med något F1 proffs som lärt känna bilen ut och innantill, med däck som vi inte ens vet om, eller inte ens en produktionsbil. Ska bli intressant att se när Sport Auto även får köra CTR, och sätta en tid, med samma förare, och en produktionsbil där man vet om vilka däck som används med. Däremot som jämförelse så gjorde ju BMW en lite mer ban-inriktad M3:a 2003, M3 CSL, inget de skröt med om heller, inte ens en officiell ringen-tid finns från BMW. Men denna maskin gick 2003 med återigen Sport Auto på 7.50. Hade säkert gått kapa mer med ett inhyrt proffs som nöter banan flera dagar i sträck med samma bil..

Sen har vi folk som hävdar "kvalité", att det är köp-argument. Med turbo kommer ofta andra problem som NA-motorer slipper, detta är Hondas första serie-producerade turbo-prestandabil, kvalité i den aspekten kan vi endast tala om efter några år. Då vi faktiskt inte vet något om den ännu.

Ett rimligt pris enligt mig på denna bil bör vara på ca 309.000 - 329.000kr.
Att jämföra mot nya Golf R & Audi S3 tycker jag personligen inte är rätt. Det är ändå inte samma typ av bil.

Hoppas ingen tar illa vid sig, men som sagt, vissa argument som har skrivits känns inte så relevanta riktigt.
Ha en go dag :)

edit: Ska dock inte ta ifrån att tiden som är satt är ju sjukt bra. Imponerande. Men hade faktiskt inte förvänta mig något annat, då jag sen 2010 hört att Civic 2015 ska släppa en CTR som kommer bli snabbast. :) Och den verkar väldigt kvick rakt fram med! Dock kunde ju Honda kostat på sig iaf en GoPro för 3000kr, för filmens kvalité var ju riktigt dålig :P
hahaha du är rolig du Istvan! Du påstår attBmw har aldrig brytt sig om tiderna runt ringen, det är galet fel. Bmw är första tillverkare som har börjat att testa sina runt Ringen tillsammans med Porsche, allt handlar ju om tiderna. Jag är på ringen varje år och kör många varv runt och stannar aldrig mindre än en vecka. Har absolut ingenting mot Bmw och höjer verkligen inte heller Honda till stjörnorna är bara ärlig. Troligtvis har Tarquini kört Honda som har knappt kört runt ringen likaså som Tommy Mäkinen när han satte 7.55.00 tiden för förra STI. Tyska förare är i klass för sig, hade Honda hyrt in någon av Tyska förare tiden hade varit helt annorlunda. Honda körde med störtbur och det är samma vikt jämfört med bortplockad framstol, ac och kanske högtalare och tiden sattes för ett år sedan när det var fortfarande under utvecklingen. Bme M4 7.52.00 kostar 800k med lite utrusningen, så länge Bmw fansen är nöjd jag är nöjd med. Det är inte bara att Honda sötter Bmw på plats dem sätter tex Porche Cayman R som kostar oxå kanske 3ggr mer och appropå BMW, BMW GTS som kostade 1,2 mil nästan lika mycket som GT3 hade bara 2s snabbare tid än nya CTR och det är ingen amatör som har kört den runt ringen det kan jag lova ;-)! Så vad har vi kommit fram? Folk få tycka, köra vad de vill och samtidigt njuta av sina liv, det är helt fantastiskt att vi tycker olika och att vi älskar olika saker!
Ha det gott Istvan hälsa så gott gänget från Borås det var 100 år sedan man såg dem sist Yashar, Junior, Semir o co...
Saud Omerovic
___________________
Civic Type R - 2016
Civic 1.6 - 2014
Istvan
Inlägg: 414
Blev medlem: 14 juni 2005, 01:28
Namn: István Csiszár
Ort: Borås
Kontakt:

SAUD skrev: hahaha du är rolig du Istvan! Du påstår attBmw har aldrig brytt sig om tiderna runt ringen, det är galet fel. Bmw är första tillverkare som har börjat att testa sina runt Ringen tillsammans med Porsche, allt handlar ju om tiderna. Jag är på ringen varje år och kör många varv runt och stannar aldrig mindre än en vecka. Har absolut ingenting mot Bmw och höjer verkligen inte heller Honda till stjörnorna är bara ärlig. Troligtvis har Tarquini kört Honda som har knappt kört runt ringen likaså som Tommy Mäkinen när han satte 7.55.00 tiden för förra STI. Tyska förare är i klass för sig, hade Honda hyrt in någon av Tyska förare tiden hade varit helt annorlunda. Honda körde med störtbur och det är samma vikt jämfört med bortplockad framstol, ac och kanske högtalare och tiden sattes för ett år sedan när det var fortfarande under utvecklingen. Bme M4 7.52.00 kostar 800k med lite utrusningen, så länge Bmw fansen är nöjd jag är nöjd med. Det är inte bara att Honda sötter Bmw på plats dem sätter tex Porche Cayman R som kostar oxå kanske 3ggr mer och appropå BMW, BMW GTS som kostade 1,2 mil nästan lika mycket som GT3 hade bara 2s snabbare tid än nya CTR och det är ingen amatör som har kört den runt ringen det kan jag lova ;-)! Så vad har vi kommit fram? Folk få tycka, köra vad de vill och samtidigt njuta av sina liv, det är helt fantastiskt att vi tycker olika och att vi älskar olika saker!
Ha det gott Istvan hälsa så gott gänget från Borås det var 100 år sedan man såg dem sist Yashar, Junior, Semir o co...
Haha, ja jag tycker nog du är mer rolig Saud. Som tror att det "bara" handlar om tider runt ringen. Folk köper faktiskt bilar av andra anledningar med.. Tror du inte BMW inte kan göra en bil som är snabbare än en FWD CTR på 300hk? Gjorde de ju redan 13 år sen, då körde en CTR ca 1 min långsammare. Och varför har alla då inte en F1 mästare / WRC Mästare som med störtbur och ledig bana pressar varv efter varv, dag efter dag, stort team som kollar och ställer in allt, för att få ut bästa möjliga tid? En riktig officiell tid. För vad du än tror så är en gammal F1 förare, eller WRC mästare något vassare bakom ratten än en tysk som inte ens har någon professionell karriär inom racing, och som bara får några få varv på sig i en produktionsbil för att få en tid för en tidning. Även fast han kan banan bra. LITE skillnad!

Och det är lite märkligt att klassa förares kapacitet efter nationalitet, och att säga att tiden hade vart mkt bättre med en Tysk förare.. haha, nästan lite rasistiskt ;)

Nej, allt handlar verkligen inte om tiden runt ringen, ska jag vara ärlig bryr jag mig inte det minsta om CTR är 2s snabbare än t.ex. en BMW M4. Även fast jämförelsen är felaktig för att avgöras korrekt. Hade jag haft pengarna hade jag fan hellre kört runt i en ny M4 än en CTR Även fast den var 10s långsammare runt ringen. 99% av köparna av en BMW M4 kommer aldrig sätta sin fot på ringen. Och bryr sig absolut inte om tiden runt ringen, det vet BMW med. Därför lanserar de aldrig ens en officiell tid som sagt. Och ingen köper en M4 för att pressa skiten ur på bana.

Och bara för att de testar bilarna runt ringen för de tillverkar bilarna i Tyskland betyder inte ett skit. En sån bana får fram väldigt mycket mer info om bilen än en "tid". De kör runt med nya BMW 116 med, inte för att de ska sätta en bra tid direkt.. Som att säga att Mercedes bryr sig BARA om snö-egenskaper, iom de alltid testar & utvecklar sina bilar på stora isbanor uppe i norra Sverige.

Nej, även fast jag älskar snabba bilar, och anser mig vara ganska duktig. Så skulle jag ens aldrig bara köpa en bil pga tiden runt ringen. Den skaran är extremt liten. Jag har kört omkring med ett stort smajl hela jäkla vintern på bredden i min lilla M135, även fast det knappt vart snö. För det finns även stunder då man inte kör bana (typ 99,9% av tiden) Och då har jag riktigt kul i min lila halvfula M135 som säkert är jätte efter mot en CTR på ringen.

Så ja, jag kan nog lätt säga att det handlar inte "bara om tiden". Kanske för dig som hänger på ringen, men inte resterande 99,9% som faktiskt köper en M4. För alla som köper en M4 vet att den inte är snabbast på något sätt. Det är en snabb allroundbil.

Ang 800tkr, ja det kostar snabbt 800tkr med lite utrustning, men varför jämföra en bil som standard är 20ggr lyxigare än en original CTR, och sedan lägga till 100-300tkr i utrustning för att det ska låta ännu värre än vad det är..

Jag ska hälsa, ha det gott Saud!
Senast redigerad av Istvan den 3 mars 2015, 22:58, redigerad totalt 1 gånger.
http://www.fotoi.se
Användarvisningsbild
Bullet---
Inlägg: 2540
Blev medlem: 23 augusti 2010, 09:22
Bil: Honda Civic EG K20
Namn: Andre´ Seppä Fritz
Ort: Malmö

BMW är den biltillverkare med mest körtid på ringen då dem som enda biltillverkare i världen som har ett speciellt testcenter i närheten av ringen(inte så oväntat) och som sagt innan är det både tider och andra anledningar dem kör där, det är trots allt en krävande bana och om man kör hårt varv efter varv med en standard bil så kan man upptäcka framtida fel (och förhoppningsvis stoppa dem i tid).

Och sen är det en synd att säga på HPC att man väljer BMW framför CTR haha :D
*Regionsombud Syd*
Andre´ Seppä Fritz
Användarvisningsbild
turbobulten
Inlägg: 1348
Blev medlem: 19 juni 2011, 19:24
Bil: EP3
Namn: Sebastian "Basse" Forssman
Ort: Stockholm
Has thanked: 3 times

Det handlar om prestige och en rolig grej. Det är en benchmark ur ren racingsynpunkt.
Det är klart att alla konsumenter kanske inte bryr sig om det. Men biltillverkare emellan är det ett evigt långt race mot varandra, även mot sig själva. Att komma ner i tid på ringen är roligt för tillverkaren, vi konsumenter kan väl se det som en morot att skaffa bilen. Det är väl bara ett mått för hur snabb bilen är.

edit, kan ingen länka statistiken för felmarginalen bland tillverkare? Så folk lär sig vilken biltillverkare det är som gäller för ett problemfritt bilägande fyllt av glädje och skoj!
Civic Type R Rotrex - 04
CR-V Lifestyle - 15
Accord Tourer Type S - 08 Såld
Eg LSi 93 - Såld
----
http://www.garaget.org/?car=320962" onclick="window.open(this.href);return false; <- Garaget
viewtopic.php?f=29&t=69677" onclick="window.open(this.href);return false; <- Hondaklubben projekttråd
Istvan
Inlägg: 414
Blev medlem: 14 juni 2005, 01:28
Namn: István Csiszár
Ort: Borås
Kontakt:

Bullet--- skrev:BMW är den biltillverkare med mest körtid på ringen då dem som enda biltillverkare i världen som har ett speciellt testcenter i närheten av ringen(inte så oväntat) och som sagt innan är det både tider och andra anledningar dem kör där, det är trots allt en krävande bana och om man kör hårt varv efter varv med en standard bil så kan man upptäcka framtida fel (och förhoppningsvis stoppa dem i tid).

Och sen är det en synd att säga på HPC att man väljer BMW framför CTR haha :D
Absolut, men de har aldrig haft som mål att sätta super-tider på ringen. Inte därför de kör, hade de haft det hade de ju även haft officiella tider, tider som de själva kan påverka på ett positivt sätt mot en tidning som bara kan köra några få varv ;) För i ärlighetens namn så vet nog alla vi att M4:an isåfall kunnat få bättre förutsättningar om BMW verkligen satsade på det. Tom några dagar själva med bur och en racing-förare hade ju minskat på den tiden som finns :)

Gällande BMW och CTR, så menade jag M4 över CTR, och jag hoppas att ni inte är så insnöade i Honda att ni hade valt en CTR över en M4. Får ni chansen att provköra en M4, ta den. En sjukt trevlig bil. Som både är komfortabel, lyxig. Men ändå relativt snabb och sjukt busig att köra med mycket mos& vrid samt RWD. Men alla gillar inte att sladda heller ;)
http://www.fotoi.se
Istvan
Inlägg: 414
Blev medlem: 14 juni 2005, 01:28
Namn: István Csiszár
Ort: Borås
Kontakt:

turbobulten skrev:
edit, kan ingen länka statistiken för felmarginalen bland tillverkare? Så folk lär sig vilken biltillverkare det är som gäller för ett problemfritt bilägande fyllt av glädje och skoj!
Tack jag har ägt Honda själv, har massa kompisar som kört massa Honda. Jag vet statistiken och vad den säger. Så jag hoppas inte det är för min skull ni länkar den. Det här var inte meningen att starta någon tråd om vad som är bäst eller inte. Tyckte bara att vissa påstående var ganska o-relevanta. Har ju själv suttit med i styrelsen på HPC ;)

Jag är väldigt öppen-sinnad bilägare, har kört och ägt de flesta märkena.
http://www.fotoi.se
Användarvisningsbild
Bullet---
Inlägg: 2540
Blev medlem: 23 augusti 2010, 09:22
Bil: Honda Civic EG K20
Namn: Andre´ Seppä Fritz
Ort: Malmö

Istvan skrev:
Bullet--- skrev:BMW är den biltillverkare med mest körtid på ringen då dem som enda biltillverkare i världen som har ett speciellt testcenter i närheten av ringen(inte så oväntat) och som sagt innan är det både tider och andra anledningar dem kör där, det är trots allt en krävande bana och om man kör hårt varv efter varv med en standard bil så kan man upptäcka framtida fel (och förhoppningsvis stoppa dem i tid).

Och sen är det en synd att säga på HPC att man väljer BMW framför CTR haha :D
Absolut, men de har aldrig haft som mål att sätta super-tider på ringen. Inte därför de kör, hade de haft det hade de ju även haft officiella tider, tider som de själva kan påverka på ett positivt sätt mot en tidning som bara kan köra några få varv ;) För i ärlighetens namn så vet nog alla vi att M4:an isåfall kunnat få bättre förutsättningar om BMW verkligen satsade på det. Tom några dagar själva med bur och en racing-förare hade ju minskat på den tiden som finns :)

Gällande BMW och CTR, så menade jag M4 över CTR, och jag hoppas att ni inte är så insnöade i Honda att ni hade valt en CTR över en M4. Får ni chansen att provköra en M4, ta den. En sjukt trevlig bil. Som både är komfortabel, lyxig. Men ändå relativt snabb och sjukt busig att köra med mycket mos& vrid samt RWD. Men alla gillar inte att sladda heller ;)
Lite insnöad är man väl så jag sträcka mig till andra Japanska tillverkare. Jag menar en GT-R eller en LFA hade väl inte suttit fel :D
*Regionsombud Syd*
Andre´ Seppä Fritz
Istvan
Inlägg: 414
Blev medlem: 14 juni 2005, 01:28
Namn: István Csiszár
Ort: Borås
Kontakt:

Bullet--- skrev:
Lite insnöad är man väl så jag sträcka mig till andra Japanska tillverkare. Jag menar en GT-R eller en LFA hade väl inte suttit fel :D
Hahaha, dessa bilar fanns ju inte med bland valen :P Men klart jag med hellre hade valt GT-R eller LFA över M4 ;)
Men då står ändå nya GT3 RS högre isåfall, även nya GT4 hade vart fin :)
http://www.fotoi.se
Istvan
Inlägg: 414
Blev medlem: 14 juni 2005, 01:28
Namn: István Csiszár
Ort: Borås
Kontakt:

Skitsamma, sorry för OT. Nu återgår vi till CTR:en, har någon fått fram något pris ännu?
http://www.fotoi.se
M Scotte
Inlägg: 7998
Blev medlem: 26 juli 2004, 12:30
Namn: Martin Scotte
Ort: Vellinge
Has thanked: 4 times
Been thanked: 36 times
Kontakt:

Ni som tänker köpa nya ctr agera redan nu om ni vill ha en, efterfrågan har tyvärr redan passerat utbudet tiofald. Mängden orderförfrågningar är lavinartad.
Martin Scotte
Isuzu D-Max 2021
S2000 -01
Jazz -17
Civic -92
Light travels faster than sound. That is why some people appear bright before you hear them speak
1.22.44 SuperStage(MScotte)
1.26.03 SuperStage(Gullabo)
SAUD
Inlägg: 305
Blev medlem: 13 augusti 2004, 19:45
Bil: CTR-2016
Namn: Saud Omerovic
Ort: Halmstad

Istvan skrev:
SAUD skrev: hahaha du är rolig du Istvan! Du påstår attBmw har aldrig brytt sig om tiderna runt ringen, det är galet fel. Bmw är första tillverkare som har börjat att testa sina runt Ringen tillsammans med Porsche, allt handlar ju om tiderna. Jag är på ringen varje år och kör många varv runt och stannar aldrig mindre än en vecka. Har absolut ingenting mot Bmw och höjer verkligen inte heller Honda till stjörnorna är bara ärlig. Troligtvis har Tarquini kört Honda som har knappt kört runt ringen likaså som Tommy Mäkinen när han satte 7.55.00 tiden för förra STI. Tyska förare är i klass för sig, hade Honda hyrt in någon av Tyska förare tiden hade varit helt annorlunda. Honda körde med störtbur och det är samma vikt jämfört med bortplockad framstol, ac och kanske högtalare och tiden sattes för ett år sedan när det var fortfarande under utvecklingen. Bme M4 7.52.00 kostar 800k med lite utrusningen, så länge Bmw fansen är nöjd jag är nöjd med. Det är inte bara att Honda sötter Bmw på plats dem sätter tex Porche Cayman R som kostar oxå kanske 3ggr mer och appropå BMW, BMW GTS som kostade 1,2 mil nästan lika mycket som GT3 hade bara 2s snabbare tid än nya CTR och det är ingen amatör som har kört den runt ringen det kan jag lova ;-)! Så vad har vi kommit fram? Folk få tycka, köra vad de vill och samtidigt njuta av sina liv, det är helt fantastiskt att vi tycker olika och att vi älskar olika saker!
Ha det gott Istvan hälsa så gott gänget från Borås det var 100 år sedan man såg dem sist Yashar, Junior, Semir o co...
Haha, ja jag tycker nog du är mer rolig Saud. Som tror att det "bara" handlar om tider runt ringen. Folk köper faktiskt bilar av andra anledningar med.. Tror du inte BMW inte kan göra en bil som är snabbare än en FWD CTR på 300hk? Gjorde de ju redan 13 år sen, då körde en CTR ca 1 min långsammare. Och varför har alla då inte en F1 mästare / WRC Mästare som med störtbur och ledig bana pressar varv efter varv, dag efter dag, stort team som kollar och ställer in allt, för att få ut bästa möjliga tid? En riktig officiell tid. För vad du än tror så är en gammal F1 förare, eller WRC mästare något vassare bakom ratten än en tysk som inte ens har någon professionell karriär inom racing, och som bara får några få varv på sig i en produktionsbil för att få en tid för en tidning. Även fast han kan banan bra. LITE skillnad!

Och det är lite märkligt att klassa förares kapacitet efter nationalitet, och att säga att tiden hade vart mkt bättre med en Tysk förare.. haha, nästan lite rasistiskt ;)

Nej, allt handlar verkligen inte om tiden runt ringen, ska jag vara ärlig bryr jag mig inte det minsta om CTR är 2s snabbare än t.ex. en BMW M4. Även fast jämförelsen är felaktig för att avgöras korrekt. Hade jag haft pengarna hade jag fan hellre kört runt i en ny M4 än en CTR Även fast den var 10s långsammare runt ringen. 99% av köparna av en BMW M4 kommer aldrig sätta sin fot på ringen. Och bryr sig absolut inte om tiden runt ringen, det vet BMW med. Därför lanserar de aldrig ens en officiell tid som sagt. Och ingen köper en M4 för att pressa skiten ur på bana.

Och bara för att de testar bilarna runt ringen för de tillverkar bilarna i Tyskland betyder inte ett skit. En sån bana får fram väldigt mycket mer info om bilen än en "tid". De kör runt med nya BMW 116 med, inte för att de ska sätta en bra tid direkt.. Som att säga att Mercedes bryr sig BARA om snö-egenskaper, iom de alltid testar & utvecklar sina bilar på stora isbanor uppe i norra Sverige.

Nej, även fast jag älskar snabba bilar, och anser mig vara ganska duktig. Så skulle jag ens aldrig bara köpa en bil pga tiden runt ringen. Den skaran är extremt liten. Jag har kört omkring med ett stort smajl hela jäkla vintern på bredden i min lilla M135, även fast det knappt vart snö. För det finns även stunder då man inte kör bana (typ 99,9% av tiden) Och då har jag riktigt kul i min lila halvfula M135 som säkert är jätte efter mot en CTR på ringen.

Så ja, jag kan nog lätt säga att det handlar inte "bara om tiden". Kanske för dig som hänger på ringen, men inte resterande 99,9% som faktiskt köper en M4. För alla som köper en M4 vet att den inte är snabbast på något sätt. Det är en snabb allroundbil.

Ang 800tkr, ja det kostar snabbt 800tkr med lite utrustning, men varför jämföra en bil som standard är 20ggr lyxigare än en original CTR, och sedan lägga till 100-300tkr i utrustning för att det ska låta ännu värre än vad det är..

Jag ska hälsa, ha det gott Saud!
Jag tror verkligen Istvan att vi missförstår varandra?! Jag har verkligen inget emot Bmw tvärtom om jag hade inte kört Honda då hade jag kört Bmw eller Porsche eftersom jag älskar att köra bil och jag är verkligen inte insnöad i Honda. Hade ibte Honda levererat vad jag har förväntat mig då hade jag kört något annat, men så länge Honda uppfyller mina krav då kommer jag att köra den.Jag jämför verkligen inte Bmw M4 och CTR eftersom det hade varit bara löjligt, M4 lirar på helt annant nivå. Jag vill bara öppna ögonen för folk hur bra Honda har gjort med nya CTR eftersom de har varit borta så länge från rampljuset, där tex Bmw och Porsche är ständigt där. Det med vem som körde vill inte ta upp med dig eftersom det kan du inte ta åt dig på samma sätt om vi hade pratat över en fika tex ;-)! Som jag nämnde tidigare Tommy Mäkinen körde aldrig på Nurburgring innan han satte rekordet med STI. Garanterat att Sabine Schmitz hade kört snabbare än Tarquini men men det är helt oviktigt nu. Sköt om dig Istvan
Saud Omerovic
___________________
Civic Type R - 2016
Civic 1.6 - 2014
Användarvisningsbild
turbobulten
Inlägg: 1348
Blev medlem: 19 juni 2011, 19:24
Bil: EP3
Namn: Sebastian "Basse" Forssman
Ort: Stockholm
Has thanked: 3 times

Istvan skrev:
turbobulten skrev:
edit, kan ingen länka statistiken för felmarginalen bland tillverkare? Så folk lär sig vilken biltillverkare det är som gäller för ett problemfritt bilägande fyllt av glädje och skoj!
Tack jag har ägt Honda själv, har massa kompisar som kört massa Honda. Jag vet statistiken och vad den säger. Så jag hoppas inte det är för min skull ni länkar den. Det här var inte meningen att starta någon tråd om vad som är bäst eller inte. Tyckte bara att vissa påstående var ganska o-relevanta. Har ju själv suttit med i styrelsen på HPC ;)

Jag är väldigt öppen-sinnad bilägare, har kört och ägt de flesta märkena.
Hur vida de är irrelevanta eller inte, oavsett hur mycket det hoppas på att vi skulle ta en M4 framför ctr kommer det aldrig att hända.

edit. Inte de allra mest insnöade iaf (mig inkluderat) :lol:
Civic Type R Rotrex - 04
CR-V Lifestyle - 15
Accord Tourer Type S - 08 Såld
Eg LSi 93 - Såld
----
http://www.garaget.org/?car=320962" onclick="window.open(this.href);return false; <- Garaget
viewtopic.php?f=29&t=69677" onclick="window.open(this.href);return false; <- Hondaklubben projekttråd
Användarvisningsbild
fonzeka
Inlägg: 3475
Blev medlem: 25 juli 2004, 04:17
Bil: S2000
Namn: Anders Westlund
Ort: Avesta
Has thanked: 7 times
Been thanked: 55 times

Istvan skrev:Skitsamma, sorry för OT. Nu återgår vi till CTR:en, har någon fått fram något pris ännu?
"entry-level models will be priced at £29,995, higher-specification GT versions - which get a suite of safety technology as well as automatic lights and wipers, dual-zone climate control, front and rear parking sensors and Honda's Connect infotainment system - are priced at £32,295"


Antar att grundpriset här i Sverige lär landa strax under 400 000 kr, vilket är rätt galet i mina ögon.
Men folk verkar ju beställa dem ändå :)
Användarvisningsbild
pasen
Styrelsen
Inlägg: 5384
Blev medlem: 12 mars 2008, 20:37
Bil: Accord -09
Namn: Richard Lindström
Ort: Märsta
Has thanked: 67 times
Been thanked: 151 times

Istvan skrev:Intressant tråd, eftersom jag själv vart nyfiken på nya CTR, fick även mig köpsugen. Som en kul bil över sommaren.
Men blev ganske besviken på utseendet som många andra, tycker det ser ut som en vanlig Civic med lite osmaklig stylingpaket. Även fast det säkerligen har bra med funktion.

Men som nu 30-åring så vill man väl kanske inte glida runt i en plastraket, oavsett hur snabbt den är. Men, smaken är ju personlig.
Jag åker dagligen ut till kunder och jobbar, och den känns helt enkelt väldigt mycket 20-åring över det hela.

Sen tycker jag det går lite roliga svar här i tråden. Malkolm jämför med sina hemma-trimmade K20-K24 motorer med en fabriksproducerad maskin. Vilket enligt mig är lite löjligt, det är knappast så de har tagit en varvvillig NA motor med kammar och topp, sen bara slängt på en turbo. Och det är inte heller något nytt de har skapat med ca 300hk i en 2liter turbo maskin.. Märker man ju delvis på registret på nya CTR som då har maxvarv på 7000varv, vilket även min M135i har med endast 10hk mer men en 3-liters 6:a istället. Skillnaden istället är väl att jag med lite BPU plockar 450 hk ;)

Sen jämför Saud mot en M4 som kostar 1miljon, mjooo.. Grundpriset ligger iofs på 704.000kr. Då har denna mycket utrustning som standard. Men en bil som denna går ju utrusta för en massa extra, men inte riktigt jämförbart mot en Civic. BMW har aldrig skrytit om att nya M4 skulle vara supersnabb på bana, och inte det de riktar in sig på. Därför har inte ens BMW en officiell tid på Ringen. De har sina klienter, som vill ha en riktigt fin allroundbil, bekväm, lyxig, snabb, osv. Däremot sattes den tiden jag vet om på 7:52 av Sport Auto på några varv runt ringen, från en produktionsbil, med AC, med gat-däck. Med baksäte, osv.

Inte BMW själva som kört dag in dag ut med något F1 proffs som lärt känna bilen ut och innantill, med däck som vi inte ens vet om, eller inte ens en produktionsbil. Ska bli intressant att se när Sport Auto även får köra CTR, och sätta en tid, med samma förare, och en produktionsbil där man vet om vilka däck som används med. Däremot som jämförelse så gjorde ju BMW en lite mer ban-inriktad M3:a 2003, M3 CSL, inget de skröt med om heller, inte ens en officiell ringen-tid finns från BMW. Men denna maskin gick 2003 med återigen Sport Auto på 7.50. Hade säkert gått kapa mer med ett inhyrt proffs som nöter banan flera dagar i sträck med samma bil..

Sen har vi folk som hävdar "kvalité", att det är köp-argument. Med turbo kommer ofta andra problem som NA-motorer slipper, detta är Hondas första serie-producerade turbo-prestandabil, kvalité i den aspekten kan vi endast tala om efter några år. Då vi faktiskt inte vet något om den ännu.

Ett rimligt pris enligt mig på denna bil bör vara på ca 309.000 - 329.000kr.
Att jämföra mot nya Golf R & Audi S3 tycker jag personligen inte är rätt. Det är ändå inte samma typ av bil.

Hoppas ingen tar illa vid sig, men som sagt, vissa argument som har skrivits känns inte så relevanta riktigt.
Ha en go dag :)

edit: Ska dock inte ta ifrån att tiden som är satt är ju sjukt bra. Imponerande. Men hade faktiskt inte förvänta mig något annat, då jag sen 2010 hört att Civic 2015 ska släppa en CTR som kommer bli snabbast. :) Och den verkar väldigt kvick rakt fram med! Dock kunde ju Honda kostat på sig iaf en GoPro för 3000kr, för filmens kvalité var ju riktigt dålig :P
Jag kan hålla med på några punkter, men jag tycker personligen inte att man ska fatta beslut om en bil man köper baserat på hur andra kommer uppfatta dig i bilen. Jag gör inte det, men jag kanske är udda, och jag är det svarta fåret i min umgängeskrets som kör Honda rakt igenom.

Jag tycker på fullt allvar att man kan göra en rättvis jämförelse mot Golf R, Audi S3 och BMW M135 då de alla är riktiade till en snarlik målgrupp. Dock tycker jag det finns en tydlig skillnad (och jag är nog inte ensam) att bilkulturen i asien är annorlunda mot den europeiska och den avspeglas i de bilar som de gör.

Men för att sammanfatta min åsikt, jag vill ha bilen, folk får tycka vad de vill när de ser mig bakom ratten.
Det är inte en gång man fått en spydig kommentar om bilen man redan har, och det är inte ens lönt att ens reflektera över vad personen egentligen menar med sin kommentar.

Jag bryr mig egentligen inte så mycket om vad den här bilen får för tid på ringen i slutändan, om den slår en BMW eller inte, det är inte vad som är viktigt.

Och till sist, Scotte, hur agerar man om man vill ha en? Eller glömmer honda bort Sverige?
Ska man posta bilder på instagram och tagga dem med #redline för att få förtur i kön?
Och jag hoppas verkligen att Honda försöker möta efterfrågan lite, så detta inte blir en ny EK4 i det här landet (utbudet...).
M Scotte
Inlägg: 7998
Blev medlem: 26 juli 2004, 12:30
Namn: Martin Scotte
Ort: Vellinge
Has thanked: 4 times
Been thanked: 36 times
Kontakt:

Vill man ha så kontaktar man sin återförsäljare och visar sitt intresse. Det är inte långt borta till orderböckerna öppnas och priserna blir officiella.
Jag uppdaterar med när man kan beställa och vilka priser som gäller.
Martin Scotte
Isuzu D-Max 2021
S2000 -01
Jazz -17
Civic -92
Light travels faster than sound. That is why some people appear bright before you hear them speak
1.22.44 SuperStage(MScotte)
1.26.03 SuperStage(Gullabo)
Användarvisningsbild
pasen
Styrelsen
Inlägg: 5384
Blev medlem: 12 mars 2008, 20:37
Bil: Accord -09
Namn: Richard Lindström
Ort: Märsta
Has thanked: 67 times
Been thanked: 151 times

Kom och köp min S2000 då :)
M Scotte
Inlägg: 7998
Blev medlem: 26 juli 2004, 12:30
Namn: Martin Scotte
Ort: Vellinge
Has thanked: 4 times
Been thanked: 36 times
Kontakt:

Ni har tur som bor i Sverige, då det är fjärde största marknaden för civic type r i Europa. Storbritannien är etta, Tyskland nummer två, Schweiz tre och lilla Sverige fyra.
Med det sagt så är ändå tillgången för Sverige väldigt begränsad.
Martin Scotte
Isuzu D-Max 2021
S2000 -01
Jazz -17
Civic -92
Light travels faster than sound. That is why some people appear bright before you hear them speak
1.22.44 SuperStage(MScotte)
1.26.03 SuperStage(Gullabo)
Användarvisningsbild
Brox
Inlägg: 1085
Blev medlem: 21 februari 2008, 19:34
Bil: Civic VT-Turbo
Namn: Krille Brozinic
Ort: Halmstad

400 lök för en civic ? :mrgreen:
Honda Power :unkown
Bmw E30 192HP+
Civic VT
Civic FK2
Civic Hybrid
lowpass
HPC Medlem
Inlägg: 2430
Blev medlem: 5 februari 2012, 18:06
Bil: EP3
Namn: Agge Alonzo
Has thanked: 32 times
Been thanked: 50 times

M Scotte skrev:Ni har tur som bor i Sverige, då det är fjärde största marknaden för civic type r i Europa. Storbritannien är etta, Tyskland nummer två, Schweiz tre och lilla Sverige fyra.
Med det sagt så är ändå tillgången för Sverige väldigt begränsad.
Men är inte tanken att sälja så mycket som möjligt? Eller har man bestämt hur många man ska producera?
Jag menar, den kommer väl finnas och säljas i ett antal år. Så har man stålarna kan man köpa den.
Eller menar du att det är begränsad tillgång nu vid första vevan bilar som kommer hit?
Eisenhut
Inlägg: 1861
Blev medlem: 12 april 2005, 00:52
Bil: Honda Integra
Namn: Marcus Eisenhut
Ort: Malmö
Been thanked: 3 times

lowpass skrev:
M Scotte skrev:Ni har tur som bor i Sverige, då det är fjärde största marknaden för civic type r i Europa. Storbritannien är etta, Tyskland nummer två, Schweiz tre och lilla Sverige fyra.
Med det sagt så är ändå tillgången för Sverige väldigt begränsad.
Men är inte tanken att sälja så mycket som möjligt? Eller har man bestämt hur många man ska producera?
Jag menar, den kommer väl finnas och säljas i ett antal år. Så har man stålarna kan man köpa den.
Eller menar du att det är begränsad tillgång nu vid första vevan bilar som kommer hit?
Extremt begränsad produktionsmöjlighet gör att efterfrågan kommer aldrig att mötas. Det är inte en bil byggd för att tjäna pengar på. Sverige får relativt många pga att vi sålde så många FN2. Med det sagt så är det ändå dags att bestämma sig om man vill ha en, för det kommer inte drälla av dom.
Mvh/Marcus Eisenhut

Kör:
Honda Jazz -03
Honda Integra Si JRSC -94
Honda CR-V -17

Kört:
Mercedes-Benz C220d -17
Mercedes-Benz C220d -16
Civic Tourer 1.8 Lifestyle -14
Civic 1.8 sport ADAS -15
Civic Tourer 1.6d -15
Civic 1.8 sport -06
Delsol VTi -93
Korre
Inlägg: 506
Blev medlem: 15 juli 2009, 00:58
Bil: CR-V
Namn: Kourosh.E
Ort: Stockholm

I call BS

edit/tillägg : och för 400kkr så kan de räkna med att de inte säljer många i Sverige tycker jag.
Hur mycket kostade FN2an som ny?

Läs BS med vänlig ton och inte kaxig :)
Kourosh Entezari
0707407391
kourosh89@hotmail.com
S2000 ap1 såld
Integra type-r dc2 såld
Civic type-r ep3 såld
DelSol vti såld
crx såld
Eisenhut
Inlägg: 1861
Blev medlem: 12 april 2005, 00:52
Bil: Honda Integra
Namn: Marcus Eisenhut
Ort: Malmö
Been thanked: 3 times

Korre skrev:I call BS

edit/tillägg : och för 400kkr så kan de räkna med att de inte säljer många i Sverige tycker jag.
Hur mycket kostade FN2an som ny?

Läs BS med vänlig ton och inte kaxig :)
Finns inget officiellt svenskt pris ännu.

Sen får ju framtiden utvisa om tillgången är högre än efterfrågan men som det ser ut idag har du fel.

Att jämföra denna med en FN2 är helt fel. Detta är ingen ersättare till FN2, detta är äntligen en ny riktigt Type R, något som aldrig sålts i Sverige tidigare.
Mvh/Marcus Eisenhut

Kör:
Honda Jazz -03
Honda Integra Si JRSC -94
Honda CR-V -17

Kört:
Mercedes-Benz C220d -17
Mercedes-Benz C220d -16
Civic Tourer 1.8 Lifestyle -14
Civic 1.8 sport ADAS -15
Civic Tourer 1.6d -15
Civic 1.8 sport -06
Delsol VTi -93
Användarvisningsbild
pasen
Styrelsen
Inlägg: 5384
Blev medlem: 12 mars 2008, 20:37
Bil: Accord -09
Namn: Richard Lindström
Ort: Märsta
Has thanked: 67 times
Been thanked: 151 times

Jag hoppas verkligen att priset blir <400k. Men om man direktöversätter pundet så blir det >400k.
Man kan hoppas...

EDIT: Hondas hemsida verkar för övrigt trasig, den är helt vit: http://www.honda.se/cars.html
Något på gång eller bara trasigt?
Bi_em
Inlägg: 20
Blev medlem: 5 januari 2014, 18:18
Bil: Honda CTR FN2 2007
Namn: Radi Sale
Ort: Järfälla

£32,295 priset för att köpa bilen i England. Ungefär 440.000:-

Wow.. Det är trots allt en Honda, inte en Lexus.
Användarvisningsbild
StockholmsJOCKE
Inlägg: 711
Blev medlem: 12 december 2007, 15:12
Bil: ITR DC2
Namn: Jocke
Ort: Södermalm
Been thanked: 3 times

Kommer den nya Type R´n att säljas i USA, eller får dom någon slags Si variant?

/J
Användarvisningsbild
turbobulten
Inlägg: 1348
Blev medlem: 19 juni 2011, 19:24
Bil: EP3
Namn: Sebastian "Basse" Forssman
Ort: Stockholm
Has thanked: 3 times

Bi_em skrev:£32,295 priset för att köpa bilen i England. Ungefär 440.000:-

Wow.. Det är trots allt en Honda, inte en Lexus.
410k

Det är en saftig summa.
Vänta några år så har priset halverats på en beg CTR.
Civic Type R Rotrex - 04
CR-V Lifestyle - 15
Accord Tourer Type S - 08 Såld
Eg LSi 93 - Såld
----
http://www.garaget.org/?car=320962" onclick="window.open(this.href);return false; <- Garaget
viewtopic.php?f=29&t=69677" onclick="window.open(this.href);return false; <- Hondaklubben projekttråd
Malkolm
Inlägg: 5303
Blev medlem: 28 juli 2004, 15:49
Bil: TEN second car!
Namn: Malkolm Roth
Ort: Västerås
Has thanked: 31 times
Been thanked: 23 times

Hej o hopp. Går inte att jämföra priset i england med i sverige. Nyss kostade pundet 10.50kr, nu kostar det drygt 13kr.

För er som vill översätta iaf så när pundet hoppar ner igen till 10.50kr så kostar den alltså 314.900kr.
Eisenhut
Inlägg: 1861
Blev medlem: 12 april 2005, 00:52
Bil: Honda Integra
Namn: Marcus Eisenhut
Ort: Malmö
Been thanked: 3 times

Brukar ni alltid växla till pund när ni köper bil? Som Malkolm säger så har pundets värde kontra kronan gått upp rejält senaste tiden, men det betyder inte att det påverkar några svenska priser.
Mvh/Marcus Eisenhut

Kör:
Honda Jazz -03
Honda Integra Si JRSC -94
Honda CR-V -17

Kört:
Mercedes-Benz C220d -17
Mercedes-Benz C220d -16
Civic Tourer 1.8 Lifestyle -14
Civic 1.8 sport ADAS -15
Civic Tourer 1.6d -15
Civic 1.8 sport -06
Delsol VTi -93
Användarvisningsbild
fonzeka
Inlägg: 3475
Blev medlem: 25 juli 2004, 04:17
Bil: S2000
Namn: Anders Westlund
Ort: Avesta
Has thanked: 7 times
Been thanked: 55 times

Pundet är väl fortfarande rätt så lågt.
Men det stämde väl rätt bra på FN2 i alla fall, £17,627 var listpriset på den och här i Sverige låg de väl strax över 200k.
Skriv svar