Trött startmotor FN2 type R varje morgon

Frågor om motor, drivlina, fälgar, däck etc. ställer du här
Användarvisningsbild
Erajk
Inlägg: 318
Blev medlem: 30 juli 2014, 11:51
Bil: Honda S2000
Namn: Erik Adolfsson
Ort: VARBERG

Hello boys!

Som vissa vet har jag köpt en ny brukis som jag håller på att fräscha till lite efter en tidigare ägare som mest bara brukat bilen.

Allt är i stort sett åtgärdat nu utom att bilen är riktigt trött varje morgon när jag ska starta den. Startmotorn orkar nästan inte ens dra runt. Kör jag en skvätt är den stark och fin som vanligt. Trodde bara det var batteriet men det hjälpte tyvärr inte.

Är detta något vanligt fel? Har någon haft det tidigare?

Håller just nu på att gå igenom ljudsystemet som är eftermarknad och kolla så inte det tjuvdrar.

Läste även någonstans om något återkall på dessa då någon säkringslåda tjuvdrog lite. Var detta även bilar i sverige? :)
Senast redigerad av Erajk den 31 januari 2016, 12:46, redigerad totalt 1 gånger.
Honda S2000 AP2 Science Of Speed Kompressor
352whp - 300wnm

Ljungbyhed 1.07.9 (Nissan 350z)
Mantorp: 1.35.9 (Mazda Rx8)
Falkenberg: 54.6 (Mazda Rx8)

Bild
Användarvisningsbild
Erajk
Inlägg: 318
Blev medlem: 30 juli 2014, 11:51
Bil: Honda S2000
Namn: Erik Adolfsson
Ort: VARBERG

Uppsi uppsi! :)
Honda S2000 AP2 Science Of Speed Kompressor
352whp - 300wnm

Ljungbyhed 1.07.9 (Nissan 350z)
Mantorp: 1.35.9 (Mazda Rx8)
Falkenberg: 54.6 (Mazda Rx8)

Bild
lowpass
HPC Medlem
Inlägg: 2430
Blev medlem: 5 februari 2012, 18:06
Bil: EP3
Namn: Agge Alonzo
Has thanked: 32 times
Been thanked: 50 times

Testa dra bort allt som tillhör den nya stereon som du säger.
Köpte nyligen en Accord, den bytte startmotor i somras. Har aldrig hört någon bil snurra igång så fort måste jag säga. Så det kan ju vara något om du inte hittar en lösning genom stereon :)
Användarvisningsbild
fonzeka
Inlägg: 3475
Blev medlem: 25 juli 2004, 04:17
Bil: S2000
Namn: Anders Westlund
Ort: Avesta
Has thanked: 7 times
Been thanked: 55 times

Mät vad du har för batterispänning när den går trögt, kan även vara intressant att se vad spänningen ligger på när det går lätt.
Användarvisningsbild
Erajk
Inlägg: 318
Blev medlem: 30 juli 2014, 11:51
Bil: Honda S2000
Namn: Erik Adolfsson
Ort: VARBERG

Kikar och återkommer :)
Honda S2000 AP2 Science Of Speed Kompressor
352whp - 300wnm

Ljungbyhed 1.07.9 (Nissan 350z)
Mantorp: 1.35.9 (Mazda Rx8)
Falkenberg: 54.6 (Mazda Rx8)

Bild
Användarvisningsbild
klotter
Inlägg: 333
Blev medlem: 17 augusti 2006, 10:36
Bil: Accord
Namn: Fredrik Johansson
Ort: GBG

Nästan alla fn2 or ja vart och kikat på hade dött batteri. Om det berodde på handlarna eller honda är svårt att säga.
Användarvisningsbild
Erajk
Inlägg: 318
Blev medlem: 30 juli 2014, 11:51
Bil: Honda S2000
Namn: Erik Adolfsson
Ort: VARBERG

I england har dom haft återkall på FN2 där en säkringsbox dragit batteri konstant... Om det är samma sak i Sverige eller ej låter jag vara osagt, men det känns ju rimligt.

Så fort jag kommer hem från min resa ska jag försöka luska ut vad det är som drar batteri :)
Honda S2000 AP2 Science Of Speed Kompressor
352whp - 300wnm

Ljungbyhed 1.07.9 (Nissan 350z)
Mantorp: 1.35.9 (Mazda Rx8)
Falkenberg: 54.6 (Mazda Rx8)

Bild
Användarvisningsbild
Erajk
Inlägg: 318
Blev medlem: 30 juli 2014, 11:51
Bil: Honda S2000
Namn: Erik Adolfsson
Ort: VARBERG

På en vecka sjönk batteriet från 12,56 till 12,53. Vi kan alltså utesluta att det är batteriet som gör att den är riktigt trött på att dra runt startmotorn. Har man kört med bilen är det inga som helst problem men så fort den stått en arbetsdag eller en natt då är den riktigt trött på att dra rubt igen.

Startmotorn som är kass helt enkelt? Eller finns det något annat typiskt fel på dessa som åstakommer detta? :)
Honda S2000 AP2 Science Of Speed Kompressor
352whp - 300wnm

Ljungbyhed 1.07.9 (Nissan 350z)
Mantorp: 1.35.9 (Mazda Rx8)
Falkenberg: 54.6 (Mazda Rx8)

Bild
ety99
Inlägg: 80
Blev medlem: 26 september 2015, 11:35
Namn: gzzsdthzdth

Hej jag har liknande problem i min civic 2008. den startar trögt på mornarna och jag mäster upp 12,28 V på betteriet och har även bytat batteri
Användarvisningsbild
Erajk
Inlägg: 318
Blev medlem: 30 juli 2014, 11:51
Bil: Honda S2000
Namn: Erik Adolfsson
Ort: VARBERG

Precis samma som för mig då.
Har en bekant hemma som kollar lite för jag är på semester och han tror sig hittat felet.

Jordfel pga av rostad kabelsko. Återkommer om det hjälper att fixa till :)
Honda S2000 AP2 Science Of Speed Kompressor
352whp - 300wnm

Ljungbyhed 1.07.9 (Nissan 350z)
Mantorp: 1.35.9 (Mazda Rx8)
Falkenberg: 54.6 (Mazda Rx8)

Bild
ety99
Inlägg: 80
Blev medlem: 26 september 2015, 11:35
Namn: gzzsdthzdth

Erajk skrev:Precis samma som för mig då.
Har en bekant hemma som kollar lite för jag är på semester och han tror sig hittat felet.

Jordfel pga av rostad kabelsko. Återkommer om det hjälper att fixa till :)
ah! var fanns jordfelet? :)
Användarvisningsbild
Erajk
Inlägg: 318
Blev medlem: 30 juli 2014, 11:51
Bil: Honda S2000
Namn: Erik Adolfsson
Ort: VARBERG

Fick det lite dåligt beskrivet men verkade sitta i kabelklämman till batteriet. Tror jag! Väntar på svar :)
Honda S2000 AP2 Science Of Speed Kompressor
352whp - 300wnm

Ljungbyhed 1.07.9 (Nissan 350z)
Mantorp: 1.35.9 (Mazda Rx8)
Falkenberg: 54.6 (Mazda Rx8)

Bild
ety99
Inlägg: 80
Blev medlem: 26 september 2015, 11:35
Namn: gzzsdthzdth

Erajk skrev:Fick det lite dåligt beskrivet men verkade sitta i kabelklämman till batteriet. Tror jag! Väntar på svar :)
ah okej! :) jag har dessutom problem att mitt dimljus bak inte funkar. får inte fram rätt spänning./
Användarvisningsbild
Erajk
Inlägg: 318
Blev medlem: 30 juli 2014, 11:51
Bil: Honda S2000
Namn: Erik Adolfsson
Ort: VARBERG

Verkar kunna bekräfta att det var jordfel som spökade! Nu startar bilen friskt varje gång och har inga problem när den har stått ett tag eller liknande :)
Honda S2000 AP2 Science Of Speed Kompressor
352whp - 300wnm

Ljungbyhed 1.07.9 (Nissan 350z)
Mantorp: 1.35.9 (Mazda Rx8)
Falkenberg: 54.6 (Mazda Rx8)

Bild
Användarvisningsbild
Daugaard
Moderator
Inlägg: 3730
Blev medlem: 8 september 2010, 11:57
Bil: Prelude BA4 4ws "Si"
Namn: Emil Daugaard
Ort: Tyresö (Sthlm)
Has thanked: 110 times
Been thanked: 277 times

Gött!
Är du hemma nu?
Emil Daugaard, Stockholm 070-53 41 431
Trackstar/7-sitsbrukis
BA4/RW2
accordtourer
Inlägg: 71
Blev medlem: 30 april 2013, 11:40
Bil: Honda Accord Tourer 2.0
Namn: J Nilsson
Ort: Hässleholm

Erajk skrev:Verkar kunna bekräfta att det var jordfel som spökade! Nu startar bilen friskt varje gång och har inga problem när den har stått ett tag eller liknande :)

kan du förklara mer ingående var problemet var?
eller det var jordklämman på batteriet du nämnt tidigare?
jag har samma problem som du hade innan :/
Användarvisningsbild
Erajk
Inlägg: 318
Blev medlem: 30 juli 2014, 11:51
Bil: Honda S2000
Namn: Erik Adolfsson
Ort: VARBERG

Inte hemma än Emil! :) men om ett par dagar.
Uppdaterar så fort jag vet exakt vad min kompis gjort för att åtgärda det hela :)
Honda S2000 AP2 Science Of Speed Kompressor
352whp - 300wnm

Ljungbyhed 1.07.9 (Nissan 350z)
Mantorp: 1.35.9 (Mazda Rx8)
Falkenberg: 54.6 (Mazda Rx8)

Bild
GSXswe
Inlägg: 155
Blev medlem: 7 april 2014, 09:13
Bil: Ingen Honda kvar... :-/
Namn: Janne Horn
Ort: Norrköping

Förklara som sagt när du kommer hem och fått veta exakt vad som gjorts, kan vara bra att veta om i framtiden. :-)
Användarvisningsbild
Erajk
Inlägg: 318
Blev medlem: 30 juli 2014, 11:51
Bil: Honda S2000
Namn: Erik Adolfsson
Ort: VARBERG

Det lovar jag :)
Honda S2000 AP2 Science Of Speed Kompressor
352whp - 300wnm

Ljungbyhed 1.07.9 (Nissan 350z)
Mantorp: 1.35.9 (Mazda Rx8)
Falkenberg: 54.6 (Mazda Rx8)

Bild
accordtourer
Inlägg: 71
Blev medlem: 30 april 2013, 11:40
Bil: Honda Accord Tourer 2.0
Namn: J Nilsson
Ort: Hässleholm

Påminnelse till Erajk =)
Användarvisningsbild
Erajk
Inlägg: 318
Blev medlem: 30 juli 2014, 11:51
Bil: Honda S2000
Namn: Erik Adolfsson
Ort: VARBERG

Bilen jordades om från batteriet och det gjorde en klar förbättring men tycker ändå att den slöar något vid start när den stått en stund. Batteriet är uppmätt och det finns inget som tjuvar något i alla fall och generatorn laddar som den ska. Som det är nu är det absolut inga problem med bilen men ska ändå vid läge kolla jorden från motorn. Det känns helt klart som att detta är boven i det hela.

Det som gjordes var även att själva klämmorna som såg ut som "kom och hjälp mig" gjordes rent ordentligt.

Hur ser jorden ut från batteriet för er? På min bil är det bara en liten snutt på ca 1,5dm rakt in i karossen.
Honda S2000 AP2 Science Of Speed Kompressor
352whp - 300wnm

Ljungbyhed 1.07.9 (Nissan 350z)
Mantorp: 1.35.9 (Mazda Rx8)
Falkenberg: 54.6 (Mazda Rx8)

Bild
hixen1987
Inlägg: 88
Blev medlem: 21 augusti 2014, 03:19
Bil: Civic Type-R -08
Namn: Ronnie Bergqvist
Ort: Jönköping

En liten snutt till framkant snett baken strålkastaren är som du säger all jord från batteriet :-)
accordtourer
Inlägg: 71
Blev medlem: 30 april 2013, 11:40
Bil: Honda Accord Tourer 2.0
Namn: J Nilsson
Ort: Hässleholm

samma här, får kanske ta och göra en egen jord
vet inte om det blir bättre om man kanske förser nya jorden mot chassi med en "taggbricka"

på en Kia jag hade så var det just jordpunkten från chassi som en dag gjorde att bilen inte ens klicka , och det var en bil som användes dagligen. av en ren slump hade jag kollat lite "vanliga fel" på deras modeller och där nämndes jorden, de hade tydligen satt jordanslutningen på lackad skärm i motorutrymmet så enbart en liten tagg var ren metall så efter att skrapat och rengjort så funkade allt hundra igen.
Användarvisningsbild
Erajk
Inlägg: 318
Blev medlem: 30 juli 2014, 11:51
Bil: Honda S2000
Namn: Erik Adolfsson
Ort: VARBERG

Har som sagt inga problem alls nu efter lite fix men tror att det kan bli än bättre :)
Honda S2000 AP2 Science Of Speed Kompressor
352whp - 300wnm

Ljungbyhed 1.07.9 (Nissan 350z)
Mantorp: 1.35.9 (Mazda Rx8)
Falkenberg: 54.6 (Mazda Rx8)

Bild
Skriv svar