Trött startmotor FN2 type R varje morgon
- Erajk
- Inlägg: 318
- Blev medlem: 30 juli 2014, 11:51
- Bil: Honda S2000
- Namn: Erik Adolfsson
- Ort: VARBERG
Hello boys!
Som vissa vet har jag köpt en ny brukis som jag håller på att fräscha till lite efter en tidigare ägare som mest bara brukat bilen.
Allt är i stort sett åtgärdat nu utom att bilen är riktigt trött varje morgon när jag ska starta den. Startmotorn orkar nästan inte ens dra runt. Kör jag en skvätt är den stark och fin som vanligt. Trodde bara det var batteriet men det hjälpte tyvärr inte.
Är detta något vanligt fel? Har någon haft det tidigare?
Håller just nu på att gå igenom ljudsystemet som är eftermarknad och kolla så inte det tjuvdrar.
Läste även någonstans om något återkall på dessa då någon säkringslåda tjuvdrog lite. Var detta även bilar i sverige?
Som vissa vet har jag köpt en ny brukis som jag håller på att fräscha till lite efter en tidigare ägare som mest bara brukat bilen.
Allt är i stort sett åtgärdat nu utom att bilen är riktigt trött varje morgon när jag ska starta den. Startmotorn orkar nästan inte ens dra runt. Kör jag en skvätt är den stark och fin som vanligt. Trodde bara det var batteriet men det hjälpte tyvärr inte.
Är detta något vanligt fel? Har någon haft det tidigare?
Håller just nu på att gå igenom ljudsystemet som är eftermarknad och kolla så inte det tjuvdrar.
Läste även någonstans om något återkall på dessa då någon säkringslåda tjuvdrog lite. Var detta även bilar i sverige?
Senast redigerad av Erajk den 31 januari 2016, 12:46, redigerad totalt 1 gånger.
Honda S2000 AP2 Science Of Speed Kompressor
352whp - 300wnm
Ljungbyhed 1.07.9 (Nissan 350z)
Mantorp: 1.35.9 (Mazda Rx8)
Falkenberg: 54.6 (Mazda Rx8)
352whp - 300wnm
Ljungbyhed 1.07.9 (Nissan 350z)
Mantorp: 1.35.9 (Mazda Rx8)
Falkenberg: 54.6 (Mazda Rx8)
-
- Inlägg: 2430
- Blev medlem: 5 februari 2012, 18:06
- Bil: EP3
- Namn: Agge Alonzo
- Has thanked: 32 times
- Been thanked: 50 times
Testa dra bort allt som tillhör den nya stereon som du säger.
Köpte nyligen en Accord, den bytte startmotor i somras. Har aldrig hört någon bil snurra igång så fort måste jag säga. Så det kan ju vara något om du inte hittar en lösning genom stereon
Köpte nyligen en Accord, den bytte startmotor i somras. Har aldrig hört någon bil snurra igång så fort måste jag säga. Så det kan ju vara något om du inte hittar en lösning genom stereon
- Erajk
- Inlägg: 318
- Blev medlem: 30 juli 2014, 11:51
- Bil: Honda S2000
- Namn: Erik Adolfsson
- Ort: VARBERG
I england har dom haft återkall på FN2 där en säkringsbox dragit batteri konstant... Om det är samma sak i Sverige eller ej låter jag vara osagt, men det känns ju rimligt.
Så fort jag kommer hem från min resa ska jag försöka luska ut vad det är som drar batteri
Så fort jag kommer hem från min resa ska jag försöka luska ut vad det är som drar batteri
Honda S2000 AP2 Science Of Speed Kompressor
352whp - 300wnm
Ljungbyhed 1.07.9 (Nissan 350z)
Mantorp: 1.35.9 (Mazda Rx8)
Falkenberg: 54.6 (Mazda Rx8)
352whp - 300wnm
Ljungbyhed 1.07.9 (Nissan 350z)
Mantorp: 1.35.9 (Mazda Rx8)
Falkenberg: 54.6 (Mazda Rx8)
- Erajk
- Inlägg: 318
- Blev medlem: 30 juli 2014, 11:51
- Bil: Honda S2000
- Namn: Erik Adolfsson
- Ort: VARBERG
På en vecka sjönk batteriet från 12,56 till 12,53. Vi kan alltså utesluta att det är batteriet som gör att den är riktigt trött på att dra runt startmotorn. Har man kört med bilen är det inga som helst problem men så fort den stått en arbetsdag eller en natt då är den riktigt trött på att dra rubt igen.
Startmotorn som är kass helt enkelt? Eller finns det något annat typiskt fel på dessa som åstakommer detta?
Startmotorn som är kass helt enkelt? Eller finns det något annat typiskt fel på dessa som åstakommer detta?
Honda S2000 AP2 Science Of Speed Kompressor
352whp - 300wnm
Ljungbyhed 1.07.9 (Nissan 350z)
Mantorp: 1.35.9 (Mazda Rx8)
Falkenberg: 54.6 (Mazda Rx8)
352whp - 300wnm
Ljungbyhed 1.07.9 (Nissan 350z)
Mantorp: 1.35.9 (Mazda Rx8)
Falkenberg: 54.6 (Mazda Rx8)
- Erajk
- Inlägg: 318
- Blev medlem: 30 juli 2014, 11:51
- Bil: Honda S2000
- Namn: Erik Adolfsson
- Ort: VARBERG
Precis samma som för mig då.
Har en bekant hemma som kollar lite för jag är på semester och han tror sig hittat felet.
Jordfel pga av rostad kabelsko. Återkommer om det hjälper att fixa till
Har en bekant hemma som kollar lite för jag är på semester och han tror sig hittat felet.
Jordfel pga av rostad kabelsko. Återkommer om det hjälper att fixa till
Honda S2000 AP2 Science Of Speed Kompressor
352whp - 300wnm
Ljungbyhed 1.07.9 (Nissan 350z)
Mantorp: 1.35.9 (Mazda Rx8)
Falkenberg: 54.6 (Mazda Rx8)
352whp - 300wnm
Ljungbyhed 1.07.9 (Nissan 350z)
Mantorp: 1.35.9 (Mazda Rx8)
Falkenberg: 54.6 (Mazda Rx8)
ah! var fanns jordfelet?Erajk skrev:Precis samma som för mig då.
Har en bekant hemma som kollar lite för jag är på semester och han tror sig hittat felet.
Jordfel pga av rostad kabelsko. Återkommer om det hjälper att fixa till
- Erajk
- Inlägg: 318
- Blev medlem: 30 juli 2014, 11:51
- Bil: Honda S2000
- Namn: Erik Adolfsson
- Ort: VARBERG
Fick det lite dåligt beskrivet men verkade sitta i kabelklämman till batteriet. Tror jag! Väntar på svar
Honda S2000 AP2 Science Of Speed Kompressor
352whp - 300wnm
Ljungbyhed 1.07.9 (Nissan 350z)
Mantorp: 1.35.9 (Mazda Rx8)
Falkenberg: 54.6 (Mazda Rx8)
352whp - 300wnm
Ljungbyhed 1.07.9 (Nissan 350z)
Mantorp: 1.35.9 (Mazda Rx8)
Falkenberg: 54.6 (Mazda Rx8)
- Erajk
- Inlägg: 318
- Blev medlem: 30 juli 2014, 11:51
- Bil: Honda S2000
- Namn: Erik Adolfsson
- Ort: VARBERG
Verkar kunna bekräfta att det var jordfel som spökade! Nu startar bilen friskt varje gång och har inga problem när den har stått ett tag eller liknande
Honda S2000 AP2 Science Of Speed Kompressor
352whp - 300wnm
Ljungbyhed 1.07.9 (Nissan 350z)
Mantorp: 1.35.9 (Mazda Rx8)
Falkenberg: 54.6 (Mazda Rx8)
352whp - 300wnm
Ljungbyhed 1.07.9 (Nissan 350z)
Mantorp: 1.35.9 (Mazda Rx8)
Falkenberg: 54.6 (Mazda Rx8)
-
- Inlägg: 71
- Blev medlem: 30 april 2013, 11:40
- Bil: Honda Accord Tourer 2.0
- Namn: J Nilsson
- Ort: Hässleholm
Erajk skrev:Verkar kunna bekräfta att det var jordfel som spökade! Nu startar bilen friskt varje gång och har inga problem när den har stått ett tag eller liknande
kan du förklara mer ingående var problemet var?
eller det var jordklämman på batteriet du nämnt tidigare?
jag har samma problem som du hade innan :/
- Erajk
- Inlägg: 318
- Blev medlem: 30 juli 2014, 11:51
- Bil: Honda S2000
- Namn: Erik Adolfsson
- Ort: VARBERG
Inte hemma än Emil! men om ett par dagar.
Uppdaterar så fort jag vet exakt vad min kompis gjort för att åtgärda det hela
Uppdaterar så fort jag vet exakt vad min kompis gjort för att åtgärda det hela
Honda S2000 AP2 Science Of Speed Kompressor
352whp - 300wnm
Ljungbyhed 1.07.9 (Nissan 350z)
Mantorp: 1.35.9 (Mazda Rx8)
Falkenberg: 54.6 (Mazda Rx8)
352whp - 300wnm
Ljungbyhed 1.07.9 (Nissan 350z)
Mantorp: 1.35.9 (Mazda Rx8)
Falkenberg: 54.6 (Mazda Rx8)
-
- Inlägg: 71
- Blev medlem: 30 april 2013, 11:40
- Bil: Honda Accord Tourer 2.0
- Namn: J Nilsson
- Ort: Hässleholm
Påminnelse till Erajk =)
- Erajk
- Inlägg: 318
- Blev medlem: 30 juli 2014, 11:51
- Bil: Honda S2000
- Namn: Erik Adolfsson
- Ort: VARBERG
Bilen jordades om från batteriet och det gjorde en klar förbättring men tycker ändå att den slöar något vid start när den stått en stund. Batteriet är uppmätt och det finns inget som tjuvar något i alla fall och generatorn laddar som den ska. Som det är nu är det absolut inga problem med bilen men ska ändå vid läge kolla jorden från motorn. Det känns helt klart som att detta är boven i det hela.
Det som gjordes var även att själva klämmorna som såg ut som "kom och hjälp mig" gjordes rent ordentligt.
Hur ser jorden ut från batteriet för er? På min bil är det bara en liten snutt på ca 1,5dm rakt in i karossen.
Det som gjordes var även att själva klämmorna som såg ut som "kom och hjälp mig" gjordes rent ordentligt.
Hur ser jorden ut från batteriet för er? På min bil är det bara en liten snutt på ca 1,5dm rakt in i karossen.
Honda S2000 AP2 Science Of Speed Kompressor
352whp - 300wnm
Ljungbyhed 1.07.9 (Nissan 350z)
Mantorp: 1.35.9 (Mazda Rx8)
Falkenberg: 54.6 (Mazda Rx8)
352whp - 300wnm
Ljungbyhed 1.07.9 (Nissan 350z)
Mantorp: 1.35.9 (Mazda Rx8)
Falkenberg: 54.6 (Mazda Rx8)
-
- Inlägg: 71
- Blev medlem: 30 april 2013, 11:40
- Bil: Honda Accord Tourer 2.0
- Namn: J Nilsson
- Ort: Hässleholm
samma här, får kanske ta och göra en egen jord
vet inte om det blir bättre om man kanske förser nya jorden mot chassi med en "taggbricka"
på en Kia jag hade så var det just jordpunkten från chassi som en dag gjorde att bilen inte ens klicka , och det var en bil som användes dagligen. av en ren slump hade jag kollat lite "vanliga fel" på deras modeller och där nämndes jorden, de hade tydligen satt jordanslutningen på lackad skärm i motorutrymmet så enbart en liten tagg var ren metall så efter att skrapat och rengjort så funkade allt hundra igen.
vet inte om det blir bättre om man kanske förser nya jorden mot chassi med en "taggbricka"
på en Kia jag hade så var det just jordpunkten från chassi som en dag gjorde att bilen inte ens klicka , och det var en bil som användes dagligen. av en ren slump hade jag kollat lite "vanliga fel" på deras modeller och där nämndes jorden, de hade tydligen satt jordanslutningen på lackad skärm i motorutrymmet så enbart en liten tagg var ren metall så efter att skrapat och rengjort så funkade allt hundra igen.
- Erajk
- Inlägg: 318
- Blev medlem: 30 juli 2014, 11:51
- Bil: Honda S2000
- Namn: Erik Adolfsson
- Ort: VARBERG
Har som sagt inga problem alls nu efter lite fix men tror att det kan bli än bättre
Honda S2000 AP2 Science Of Speed Kompressor
352whp - 300wnm
Ljungbyhed 1.07.9 (Nissan 350z)
Mantorp: 1.35.9 (Mazda Rx8)
Falkenberg: 54.6 (Mazda Rx8)
352whp - 300wnm
Ljungbyhed 1.07.9 (Nissan 350z)
Mantorp: 1.35.9 (Mazda Rx8)
Falkenberg: 54.6 (Mazda Rx8)