Honda Connect ljudsystem?

ENBART för motorrelaterade topics
Användarvisningsbild
pasen
Styrelsen
Inlägg: 5384
Blev medlem: 12 mars 2008, 20:37
Bil: Accord -09
Namn: Richard Lindström
Ort: Märsta
Has thanked: 67 times
Been thanked: 151 times

Ja, det som är så jävla frustrerande eftersom deras verkar funka...
Eisenhut
Inlägg: 1861
Blev medlem: 12 april 2005, 00:52
Bil: Honda Integra
Namn: Marcus Eisenhut
Ort: Malmö
Been thanked: 3 times

Väldigt sent omsider men två appar har dykt upp i Honda app store.

Bild

Bild
Mvh/Marcus Eisenhut

Kör:
Honda Jazz -03
Honda Integra Si JRSC -94
Honda CR-V -17

Kört:
Mercedes-Benz C220d -17
Mercedes-Benz C220d -16
Civic Tourer 1.8 Lifestyle -14
Civic 1.8 sport ADAS -15
Civic Tourer 1.6d -15
Civic 1.8 sport -06
Delsol VTi -93
Användarvisningsbild
pasen
Styrelsen
Inlägg: 5384
Blev medlem: 12 mars 2008, 20:37
Bil: Accord -09
Namn: Richard Lindström
Ort: Märsta
Has thanked: 67 times
Been thanked: 151 times

Oj! Oväntat :)
Användarvisningsbild
pasen
Styrelsen
Inlägg: 5384
Blev medlem: 12 mars 2008, 20:37
Bil: Accord -09
Namn: Richard Lindström
Ort: Märsta
Has thanked: 67 times
Been thanked: 151 times

Jag lyckades installera Waze.
Inte så användbart dock, då det inte går att lyssna på radio/musik samtidigt, och man måste slå av VSP Error varje gång man startar bilen.

Men detta kan vara ett bra usecase för racechrono, vem behöver musik på banan? Så det ska testas :)

Användarvisningsbild
pasen
Styrelsen
Inlägg: 5384
Blev medlem: 12 mars 2008, 20:37
Bil: Accord -09
Namn: Richard Lindström
Ort: Märsta
Has thanked: 67 times
Been thanked: 151 times

Nu går det installera Waze och köra det native i enheten.
Tricket är att installera ett program framtaget av "S_Mike" på xda-developers som modifierar en systemfil med rättigheter, samt en liten "exploit" som möjliggör att installera applikationer. (Se min förra post)

Tänk på att du gör detta på egen risk!

Ladda ner denna fil:
http://hondaklubben.com/files/HondaPermissions.apk

Döp sedan om den till HondaAppCenter_A1.apk (exakt så, inget annat).
Flytta sedan den omdöpta filen till ett USB-minne, lägg filen direkt på stickan, inte i någon undermapp.
Gå sedan ut och starta bilen, stoppa i USB-stickan i USB-uttaget i armstödet. Använd uttaget närmast föraren. Det kanske funkar med andra uttag, men det var det jag körde.

Gå sedan in i Appmenyn:
Bild

Leta upp "Installera Appen" (kul namn) som ser ut som en grön Android-Robot.
Där kommer enheten att hitta din fil som du nu kan installera.

Efter den är installerad finns nu en app som heter "Honda Permission".
Starta denna stillastående med handbromsen i. Därefter klicka på backup & restore i menyn och gör en backup av systemfilen.
Bild

Klicka sedan på "Process controls" i menyn, borde se ut ungefär så här:
Bild

Klicka på det stora plusset för att lägga till enligt nedan:
Bild
Bild

Spara, sen kan du stänga ner programmet.

Nu kan du installera Waze, på samma sätt som tidigare applikation.
Dvs, döp om Waze.apk filen till HondaAppCenter_A1.apk och lägg den på USB-stickan, installera. Starta. Klart!
Detta funkar även för fler program, även om det kanske är overkill. Men detta var mitt mål, Waze (trots att jag köpte bil med navi) och Racechrono!

Jag har testat Waze 4.1.0.1 och 3.9.9.0, och den förstnämnda fungerade inge vidare. Jag ska testa några fler versioner.
Här kan ni hitta version 3.9.9.0:
http://hondaklubben.com/files/com.waze-3.9.9.0.apk

Har även testat RaceChrono 4.5.1 och den verkar fungera.


Användarvisningsbild
Daugaard
Moderator
Inlägg: 3730
Blev medlem: 8 september 2010, 11:57
Bil: Prelude BA4 4ws "Si"
Namn: Emil Daugaard
Ort: Tyresö (Sthlm)
Has thanked: 110 times
Been thanked: 277 times

Fränt, bra jobbat.
Emil Daugaard, Stockholm 070-53 41 431
Trackstar/7-sitsbrukis
BA4/RW2
sohe
Inlägg: 205
Blev medlem: 23 oktober 2013, 11:14
Bil: Jazz 2009
Namn: sören hedin
Ort: solna

Har du en 4G puck i bilen för du behöver väl ha internet access för systemet så att säga?
Sören Hedin
Jazz 2009 blå
Type-R 2015 röd såld
Accord 2.4 EXE såld
S2000 -03 såld
Användarvisningsbild
pasen
Styrelsen
Inlägg: 5384
Blev medlem: 12 mars 2008, 20:37
Bil: Accord -09
Namn: Richard Lindström
Ort: Märsta
Has thanked: 67 times
Been thanked: 151 times

Ja, Waze kräver nätverksuppkoppling för att fungera. Jag kör wifi hotspot i telefonen bara. Enheten verkar inte ha stöd för Bluetooth eller USB-tethering heller, så det är wifi som gäller.

Är det någon som upplevt att trafikinformationen i Garmin fungerar? Jag antar att det också kräver nätverksuppkoppling, men jag har inte upplevt att den fungerar alls. Det är det enda jag vill åt med Waze.
sohe
Inlägg: 205
Blev medlem: 23 oktober 2013, 11:14
Bil: Jazz 2009
Namn: sören hedin
Ort: solna

Det står några FM frekvenser som ska stödja trafik som vi har abonnemang på. Har för mig att jag sett trafikuppdateringar någon gång men jag kan ha drömt. Någon som kör oftare får bekräfta. Men de gånger det varit kö på Google har det inte varit kö på Garmin trots att jag haft Hotspot aktiv.
Sören Hedin
Jazz 2009 blå
Type-R 2015 röd såld
Accord 2.4 EXE såld
S2000 -03 såld
Användarvisningsbild
pasen
Styrelsen
Inlägg: 5384
Blev medlem: 12 mars 2008, 20:37
Bil: Accord -09
Namn: Richard Lindström
Ort: Märsta
Has thanked: 67 times
Been thanked: 151 times

Aha, ok :) känns inte som att det kan jämföras med Googles data då.
Verkar som att någon testat 4.2.0.1 med gott resultat, får testa det med. Men mitt första intryck var att v4 flyter betydligt sämre på våra enheter.
Användarvisningsbild
Roten
Inlägg: 55
Blev medlem: 10 februari 2016, 13:12
Bil: Civic Type-R GT
Namn: Mathias Rotevall
Ort: Stockholm, Södermalm

Jag kopplar i stort sett alltid upp luren via BT till Connect då jag typ alltid lyssnar på Spotify, Och min trafikinfo genom Garmin verkar funka finfint. Det plingar till och kommer meddelande i stort set varje gång jag är ute och åker om att filer är avstängda osv.
sohe
Inlägg: 205
Blev medlem: 23 oktober 2013, 11:14
Bil: Jazz 2009
Namn: sören hedin
Ort: solna

Nu har jag undersökt. Det är inte en helt komplett bild av trafiken i Stockholm en torsdag 16:38 som Garmin ger. Något problem vid Lidingö och i Södertunneln. Det är lite mer körigt än så. Skärmdumpen av Waze ser kön som Garmin rapporterar som inga hinder. Men man ser att den är uppdaterad och det finns rött så den fungerar om än ej som man kan önska.
Bilagor
Screenshot_20160526-161656.png
DSC_0031.jpg
DSC_0032.jpg
Sören Hedin
Jazz 2009 blå
Type-R 2015 röd såld
Accord 2.4 EXE såld
S2000 -03 såld
Shield
Inlägg: 2
Blev medlem: 10 juli 2016, 13:27
Bil: Honda Civic -16
Namn: Martin Sköld
Ort: Lidköping

Tja, :D
Jag har försökt installera waze men det funkar inte för mig. Jag kan inte ens installera första filen... Den är inte klickbar när jag ska installera den (gråmarkerad). Är det något jag missat som jag ska göra innan jag kan installera första filen? :?:
Kkalle
Inlägg: 131
Blev medlem: 18 mars 2013, 22:14
Bil: Accord Type R
Namn: Kalle Svensson
Ort: Mariestad

Någon som har provat med chromecast + honda connect?
Användarvisningsbild
pasen
Styrelsen
Inlägg: 5384
Blev medlem: 12 mars 2008, 20:37
Bil: Accord -09
Namn: Richard Lindström
Ort: Märsta
Has thanked: 67 times
Been thanked: 151 times

Kkalle skrev:Någon som har provat med chromecast + honda connect?
Jag har testat med gamla chromecast via hdmi och det fungerade inge vidare.
Användarvisningsbild
pasen
Styrelsen
Inlägg: 5384
Blev medlem: 12 mars 2008, 20:37
Bil: Accord -09
Namn: Richard Lindström
Ort: Märsta
Has thanked: 67 times
Been thanked: 151 times

Shield skrev:Tja, :D
Jag har försökt installera waze men det funkar inte för mig. Jag kan inte ens installera första filen... Den är inte klickbar när jag ska installera den (gråmarkerad). Är det något jag missat som jag ska göra innan jag kan installera första filen? :?:
Gjorde du exakt som jag skrev? Det är kritiskt att du döper om filerna som det står i min tidigare post, och att de ligger i root-foldern på USB minnet om du använder ett, dvs rakt in på stickan, inte i någon undermapp.
Shield
Inlägg: 2
Blev medlem: 10 juli 2016, 13:27
Bil: Honda Civic -16
Namn: Martin Sköld
Ort: Lidköping

pasen skrev:
Shield skrev:Tja, :D
Jag har försökt installera waze men det funkar inte för mig. Jag kan inte ens installera första filen... Den är inte klickbar när jag ska installera den (gråmarkerad). Är det något jag missat som jag ska göra innan jag kan installera första filen? :?:
Gjorde du exakt som jag skrev? Det är kritiskt att du döper om filerna som det står i min tidigare post, och att de ligger i root-foldern på USB minnet om du använder ett, dvs rakt in på stickan, inte i någon undermapp.
Ja det har jag gjort. Dock så är fortfarande installationsfilen inte klickbar i bilen? Har kopierat filnamnet och bytt ut, men det funkar inte. Kan det vara någon annan inställning i android jag behöver göra innan?
Användarvisningsbild
pasen
Styrelsen
Inlägg: 5384
Blev medlem: 12 mars 2008, 20:37
Bil: Accord -09
Namn: Richard Lindström
Ort: Märsta
Has thanked: 67 times
Been thanked: 151 times

Och du är säker på att du inte har dubbla filändelser? Standard i Windows är att man inte ser filändelser. Antingen slår du på så du kan se det, eller så tar du bara bort .apk ur filnamnet och kollar om det fungerar.

Annars vet jag inte vad det kan vara.
cromo
Inlägg: 5
Blev medlem: 20 januari 2016, 19:05
Bil: Honda CR-V 2.0 2015
Namn: Sven-Rune Ekström
Ort: Sverige

Hittade denna tråd där någon till slut fått ett vettigt svar från Honda. Hur som helst så är det bara några få telefoner som är kompatibla med Hondas system, och då måste man köra dem med Android 4.0.4. Se länk nedan.

http://www.crvownersclub.com/forums/13- ... ues-3.html

Jag kommer för alltid hata Honda för deras värdelösa Honda Connect. Har lust att bli rättshaverist på heltid.
Användarvisningsbild
pasen
Styrelsen
Inlägg: 5384
Blev medlem: 12 mars 2008, 20:37
Bil: Accord -09
Namn: Richard Lindström
Ort: Märsta
Has thanked: 67 times
Been thanked: 151 times

0F.95.01.1123 = RC7 from factory = HondaAppCenterA1.apk install backdoor is closed

Denna metod fungerar alltså inte med senare mjukvara från Honda.

Sent from my Nexus 6P using Tapatalk
Användarvisningsbild
pasen
Styrelsen
Inlägg: 5384
Blev medlem: 12 mars 2008, 20:37
Bil: Accord -09
Namn: Richard Lindström
Ort: Märsta
Has thanked: 67 times
Been thanked: 151 times

Allt detta kommer ursprungligen från denna tråd:
https://forum.xda-developers.com/genera ... 49/page290

Kanske finns nya sätt. Jag äger inte längre en bil med Connect så kan inte testa något längre.
xda skrev:From what I've seen, any update from RC7 onwards breaks the trick to just simply rename apps and install them. However there are two ways around it so far.

1. I'm running RC8 and finally had a go rooting mine on Wednesday using the iRoot method that injects the MikeS permissions app into the system.
I gave up trying to unscrew the screen to get to the USB port hidden behind it and instead ground down a usb lead and gave it a slight curve. Once I figured out which way up to have it, I managed to connect it quite easily with the screen in place but opened to see the CD slot.
So now I have the permissions app installed on a fresh RC8 update, to change the white list etc but as yet I've not managed to install an app.
Looking through the white list, there were two permissions that needed amending back to the PREINSTALL name from the text string its since changed to.
I did this with no success and also deleted one of the entries, as they were duplicates, but still no luck.
Run out of time to keep playing around, so will try again another day. Last thing I did was a hard reboot, so I'm hoping any changes just needed to take effect on a good reboot.

The other method, is to downgrade to RC6, install the permissions app using the usual trick. Then update to RC8 without doing the full reset at the end as the update instructions say.
This is perhaps the easier method, but I do feel RC8 works better following the final reset step.

Here is what I followed and re-scanning it tonight I've got the fix to my issue, as the poster had the same issue;

https://forum.xda-developers.com/showpo ... count=2430

Ian Contessa
stabil0
Inlägg: 1
Blev medlem: 11 september 2020, 12:25
Namn: Shivi Chopra

Användarvisningsbild
pasen
Styrelsen
Inlägg: 5384
Blev medlem: 12 mars 2008, 20:37
Bil: Accord -09
Namn: Richard Lindström
Ort: Märsta
Has thanked: 67 times
Been thanked: 151 times

Har du provat? De kör väl Honda Link i USA, som inte sägs vara samma sak som Honda Connct som vi har i EU.
Skriv svar