Nya Civic Type-R 2015

Här lägger vi upp bilder & filmer, dock EJ eftersnack!
Kategoriregler
Bilder och filmer från träffar lägger du under eftersnackskategorin, ej här.
sohe
Inlägg: 205
Blev medlem: 23 oktober 2013, 11:14
Bil: Jazz 2009
Namn: sören hedin
Ort: solna

Håller med om Contidäcken men det förstärks väl av obefintlig ljudisolering i hjulhusen. Så andra däck behöver inte rassla mindre för alla däck plockar väl mer eller mindre grus.
Sören Hedin
Jazz 2009 blå
Type-R 2015 röd såld
Accord 2.4 EXE såld
S2000 -03 såld
Snuffan
Inlägg: 117
Blev medlem: 25 juli 2004, 11:11
Bil: CTR EP3 -04
Namn: Petra Tornelv
Ort: Halmstad

Stenskottsfilm... damn... för sent nu ju. Ser ut som de stackarna har mässling :/
Får väl bli till att skicka in dem på lack...

Bluetoothen tappar mottagningen (inte mobilens fel, har kollat den ;) )
Nu den senaste veckan har det inte ens varit möjligt att slå på den. Den har stått som av i menyn utan möjlighet att sätta igång. Sen när jag starta bilen igår så hittade helt plötsligt bilen telefonen och det funkade som vanligt igen. Undra om det beror på att den kopplar upp på wifi när jag kör upp på uppfarten. Kändes som om den hade uppgraderat nåt. Men den kapar fortfarande mottagningen och den jag pratar med hör bara vartannat ord...

Känns sådär.
Petra Tornelv
Honda Civic Type R -04
----
Tidigare:
Civic Type R GT -16
Honda Civic Type R -04
Honda CRX Del Sol VTi-92
Honda CRX Del Sol VTi - 93
Honda Civic Type R - 04
Honda CRX Del Sol VTi - 92
Honda CRX Del Sol VTi - 93
Användarvisningsbild
wahlsten
Inlägg: 482
Blev medlem: 16 maj 2006, 23:07
Bil: FK2
Namn: Kalle Wahlsten
Ort: Omnejd med Gävle

sohe skrev:Håller med om Contidäcken men det förstärks väl av obefintlig ljudisolering i hjulhusen. Så andra däck behöver inte rassla mindre för alla däck plockar väl mer eller mindre grus.
Mina Michelin vinterdäck kastade knappt upp nånting i hjulhusen
kallewahlsten@hotmail.com
Tel: 070-6602343

Honda Civic Type R -15

Tidigare Bilar:

Mercedes-Benz C 63 AMG -09
Honda Accord Type S -08
Honda S2000 "Spoon" -01
Honda S2000 -00
sohe
Inlägg: 205
Blev medlem: 23 oktober 2013, 11:14
Bil: Jazz 2009
Namn: sören hedin
Ort: solna

Rätt tänkte inte så långt det var lugnt med mina vinterdäck också. Får bli andra däck nästa gång.
Sören Hedin
Jazz 2009 blå
Type-R 2015 röd såld
Accord 2.4 EXE såld
S2000 -03 såld
Användarvisningsbild
wahlsten
Inlägg: 482
Blev medlem: 16 maj 2006, 23:07
Bil: FK2
Namn: Kalle Wahlsten
Ort: Omnejd med Gävle

kallewahlsten@hotmail.com
Tel: 070-6602343

Honda Civic Type R -15

Tidigare Bilar:

Mercedes-Benz C 63 AMG -09
Honda Accord Type S -08
Honda S2000 "Spoon" -01
Honda S2000 -00
Användarvisningsbild
pasen
Styrelsen
Inlägg: 5384
Blev medlem: 12 mars 2008, 20:37
Bil: Accord -09
Namn: Richard Lindström
Ort: Märsta
Has thanked: 67 times
Been thanked: 151 times

Nice!!!
Användarvisningsbild
Arson
Inlägg: 265
Blev medlem: 25 juli 2004, 03:42
Bil: Civic FK2 2016
Namn: Mattias Aronsson
Ort: Vallentuna
Been thanked: 1 time
Kontakt:

Hur gick det med snubben tidigare som lämnat in CTR:en till Ferrita? Vore intressant att höra hur den låter med lite grövre pipor :)
//Mattias Aronsson
SAUD
Inlägg: 305
Blev medlem: 13 augusti 2004, 19:45
Bil: CTR-2016
Namn: Saud Omerovic
Ort: Halmstad

På lördag ska jag hämta min bil, skit skoj. Så man får se vad den går för :wink: ...
Saud Omerovic
___________________
Civic Type R - 2016
Civic 1.6 - 2014
Användarvisningsbild
Johnnie Who
Inlägg: 98
Blev medlem: 16 december 2012, 13:32
Bil: CTR FK8
Namn: Jonny
Ort: Halmstad

SAUD skrev:På lördag ska jag hämta min bil, skit skoj. Så man får se vad den går för :wink: ...
Får gratulera :) . Har du sålt av FN2:an? Är fortfarande själv också sugen på en ny Type R.
mvh/
Jonny
SAUD
Inlägg: 305
Blev medlem: 13 augusti 2004, 19:45
Bil: CTR-2016
Namn: Saud Omerovic
Ort: Halmstad

Johnnie Who skrev:
SAUD skrev:På lördag ska jag hämta min bil, skit skoj. Så man får se vad den går för :wink: ...
Får gratulera :) . Har du sålt av FN2:an? Är fortfarande själv också sugen på en ny Type R.
Tackar tackar. Min FN2 smakade räcken på Nurburgring tyvärr. Tveksam bakvagn på FN2 gjorde sitt, fick släpp i ena kurvan i 170km/h. Nu är det dags för ny kapitel i livet och det ser jag fram emot, äntligen bygger Honda något helhjärtat allt eloge till de. Har du råd köp dig en det lär du inte ångra...
Saud Omerovic
___________________
Civic Type R - 2016
Civic 1.6 - 2014
Användarvisningsbild
pasen
Styrelsen
Inlägg: 5384
Blev medlem: 12 mars 2008, 20:37
Bil: Accord -09
Namn: Richard Lindström
Ort: Märsta
Has thanked: 67 times
Been thanked: 151 times

Det är en bra bil utan tvekan, men den har samma typ av bakvagn som FN2 om än lite förfinad i sin helhet. Den har sina brister också, som de allra flesta bilar...

Personligen ångrar jag mig lite ibland, typ när jag sätter mig i Accorden igen.
sohe
Inlägg: 205
Blev medlem: 23 oktober 2013, 11:14
Bil: Jazz 2009
Namn: sören hedin
Ort: solna

pasen skrev:Det är en bra bil utan tvekan, men den har samma typ av bakvagn som FN2 om än lite förfinad i sin helhet. Den har sina brister också, som de allra flesta bilar...

Personligen ångrar jag mig lite ibland, typ när jag sätter mig i Accorden igen.
Så känner jag också ibland, åkte BMW 2 serie cab till jobbet med Drive Now så bekvämt och skönt men jag har aldrig de tankarna när jag sitter i bilen. Min erfarenhet är att de bilar som man funderar på om det är värt det vid köksbordet men aldrig bakom ratten är de som får längst livslängd hos mig. Min 156 GTA var precis så och den hade jag nästan 5 år. Accorden var skön men lite för mycket bror duktig och ingen skärpa. När man tycker det är roligare att åka till jobbet 6 på morgonen än 8 för att då kan man gasa i rondellerna då har jag i alla fall rätt bil. Det som stör mig mest är bullret i motorvägsfart samt att den inte har något speciellt motorljud som min Alfa V6 hade allt annat är som jag vill ha i en bil.
Sören Hedin
Jazz 2009 blå
Type-R 2015 röd såld
Accord 2.4 EXE såld
S2000 -03 såld
Användarvisningsbild
Arson
Inlägg: 265
Blev medlem: 25 juli 2004, 03:42
Bil: Civic FK2 2016
Namn: Mattias Aronsson
Ort: Vallentuna
Been thanked: 1 time
Kontakt:

Tycker ändå bruksvärdet är bra i Type R:en. Kör grabben varje dag till dagis och lastar både barnvagn och annat i skuffen utan problem. Det man kan anmärka på är väl kanske vägljudet som är lite väl högt. Men det kanske är däcken som orsakar detta?

Jag körde för övrigt min farsas STI Racing 2011 här om veckan (har själv ägt en STI 08 för hundra år sedan), och innan jag köpte CTR:en tyckte jag att gubbens Subba var sjukt rolig att köra. Ägde vid tillfället en BMW 328i M sport -14.

Men så efter jag ägt Civicen 2 månader och testade STI:n igen... Jäklar vad slapp och sunkig den känns i jämförelse. Visst, bilen är 5 år gammal och rullat 5000 mil. Men skillnaden var påtagligt stor, så det är lätt att bli hemmablind :)
//Mattias Aronsson
sohe
Inlägg: 205
Blev medlem: 23 oktober 2013, 11:14
Bil: Jazz 2009
Namn: sören hedin
Ort: solna

Pasen du har ju bytt däck blev det någon skillnad i vägljud?
Sören Hedin
Jazz 2009 blå
Type-R 2015 röd såld
Accord 2.4 EXE såld
S2000 -03 såld
Användarvisningsbild
pasen
Styrelsen
Inlägg: 5384
Blev medlem: 12 mars 2008, 20:37
Bil: Accord -09
Namn: Richard Lindström
Ort: Märsta
Has thanked: 67 times
Been thanked: 151 times

Ja, det blev värre, ljudmässigt.
Jontis
Inlägg: 623
Blev medlem: 23 april 2004, 09:03
Namn: JonasSundgren
Ort: Stockholm

Ska bli intressant och höra hur Greymans ljuddämpningsåtgärder kommer att funka.
#587
Div. Sthlm
Jazz Hybrid -12
www.autopunkten.se
Greyman
Inlägg: 28
Blev medlem: 29 december 2015, 22:24
Bil: Civic Type R -15
Namn: Rickard Nee
Ort: Täby

Jontis skrev:Ska bli intressant och höra hur Greymans ljuddämpningsåtgärder kommer att funka.
Nu är bilen helt ok! Jag har stomljudisolerat golvet och dörrar och också använt ljuddämpande mattor. Nu är faktiskt bilen riktigt komfortabel. Har även idag monterat ett scorpionsystem......och vilket underbart ljud det blev i /bakom bilen. 90% av "boomy/drone ljuden i kupen är borta men bakom låter bilen helt fantastiskt, när man ger lite gas så ryter det så där lagom grymt, 1000 ggr bättre än milltek. Rekomenderas varmt!!! Det enda som är kvar är några remsor stomljudsmatta i taket och en skumgummiabsorbent.

Kastade av contidäcken efter 15 mil och satte på Dunlop Sportmaxx, även det gjorde bilen lite komfortablare.
Har kört bilen på bana någar ggr och det enda som failade var bromsarna, bytte till endlessklossar och de ger aldrig upp?
Användarvisningsbild
pasen
Styrelsen
Inlägg: 5384
Blev medlem: 12 mars 2008, 20:37
Bil: Accord -09
Namn: Richard Lindström
Ort: Märsta
Has thanked: 67 times
Been thanked: 151 times

Hur har du gjort isoleringen? Har du rivit ner hela inredningen?
Greyman
Inlägg: 28
Blev medlem: 29 december 2015, 22:24
Bil: Civic Type R -15
Namn: Rickard Nee
Ort: Täby

pasen skrev:Hur har du gjort isoleringen? Har du rivit ner hela inredningen?
Ja, men det är inte så jobbigt faktiskt. Räkna med två dagar och material för några tusen. Det viktiga är att göra allt, inget får utelämnas. När man river så inser man hur pissigt bilen är isolerad, nästan helt obefintligt. Och skitsancket om att det är för att spara vikt köper jag inte, det är bara för att spara pengar. Några kilo till hade inte gjort ett skit för prestandan.

Jag ska även isolera torpedväggen från motorrummet. Vägljudet transporteras dels från stötdämpartornen in i karossen, och dels via plåten under bilen. De måste ha utvecklat bilen på ett parkettgolv, det finns ju inte ens riktiga hjulhus. Hade man bara gjort ordentliga hjulhus så hade mycket ljud förintats där.

Men jag är ändå glad att jag köpte bilen, den funkar till det mesta.
Användarvisningsbild
pasen
Styrelsen
Inlägg: 5384
Blev medlem: 12 mars 2008, 20:37
Bil: Accord -09
Namn: Richard Lindström
Ort: Märsta
Has thanked: 67 times
Been thanked: 151 times

Det låter extremt jobbigt i mina öron.
Har du rivit ur stolar och matta för att isolera golvet?
Greyman
Inlägg: 28
Blev medlem: 29 december 2015, 22:24
Bil: Civic Type R -15
Namn: Rickard Nee
Ort: Täby

pasen skrev:Det låter extremt jobbigt i mina öron.
Hade inget val, jag är ljudkännslig, antingen isolera eller sälja den! Jag kan komma förbi brostugan på onsdag!
Greyman
Inlägg: 28
Blev medlem: 29 december 2015, 22:24
Bil: Civic Type R -15
Namn: Rickard Nee
Ort: Täby

pasen skrev:Det låter extremt jobbigt i mina öron.
Har du rivit ur stolar och matta för att isolera golvet?
Stolarna sitter med 4 bultar, de är faktiskt enklast!
Användarvisningsbild
Arson
Inlägg: 265
Blev medlem: 25 juli 2004, 03:42
Bil: Civic FK2 2016
Namn: Mattias Aronsson
Ort: Vallentuna
Been thanked: 1 time
Kontakt:

Grymt jobb med isoleringen!

Vart köpte du Scorpionsystemet? Mycket meck att få dit?

Förresten, var det dig jag såg i korsningen vid Danderyd/Djursholmsavfarten i fredags? :)
//Mattias Aronsson
Greyman
Inlägg: 28
Blev medlem: 29 december 2015, 22:24
Bil: Civic Type R -15
Namn: Rickard Nee
Ort: Täby

Arson skrev:Grymt jobb med isoleringen!

Vart köpte du Scorpionsystemet? Mycket meck att få dit?

Förresten, var det dig jag såg i korsningen vid Danderyd/Djursholmsavfarten i fredags? :)
Jag köpte det på eBay från http://www.ebay.com/usr/candrenterprises1 grymt snabba och bra pris, sparade 4000 mot att köpa det i Sverige. Lät en verkstad hänga på det, tog ca 2 timmar. Ja det var jag som du såg i Danderyd! Din bil såg nytvättad ut, bra glans!
Användarvisningsbild
Arson
Inlägg: 265
Blev medlem: 25 juli 2004, 03:42
Bil: Civic FK2 2016
Namn: Mattias Aronsson
Ort: Vallentuna
Been thanked: 1 time
Kontakt:

Greyman skrev:
Arson skrev:Grymt jobb med isoleringen!

Vart köpte du Scorpionsystemet? Mycket meck att få dit?

Förresten, var det dig jag såg i korsningen vid Danderyd/Djursholmsavfarten i fredags? :)
Jag köpte det på eBay från http://www.ebay.com/usr/candrenterprises1 grymt snabba och bra pris, sparade 4000 mot att köpa det i Sverige. Lät en verkstad hänga på det, tog ca 2 timmar. Ja det var jag som du såg i Danderyd! Din bil såg nytvättad ut, bra glans!
Tack för tipset! :)

Den var bara avspolad lite snabbt, Care+ lackskyddsbehandlingen från Honda funkar riktigt bra faktiskt!
//Mattias Aronsson
Greyman
Inlägg: 28
Blev medlem: 29 december 2015, 22:24
Bil: Civic Type R -15
Namn: Rickard Nee
Ort: Täby

Så fort dessa kommer ut på marknaden kommer jag att kasta mig över dom http://news.blackcircles.com/2015/09/ne ... or-falken/

Upp till 10 decibel mindre ljud i kupen låter grymt bra, 2 decibel är väl en halvering?,
Användarvisningsbild
Regge
Inlägg: 1030
Blev medlem: 13 juni 2004, 17:00
Bil: Honda S2000
Namn: Erik Regnell
Ort: Staffanstorp

Detta är ingen ny teknik på marknaden. Flera tillverkare håller nu på att lansera detta ute på marknaden.

Tänk på att "tar du bort" en viss typ av ljud, så kan andra ljud framhävas. Så det är inte säkert det blir till det bättre, men detta varierar från bil till bil. Oftast märks det störst skillnad om du monterar detta på framaxeln, då ljudet vandrar upp genom hjulupphängningen och in i kupén.

Men det är en häftig teknik! Och hoppas det kommer gå att kombinera med egenskaper som sportiga däck kräver :)
KÖR:
Honda EP3 -05
Volvo V60 -20


KÖRT innan:
-Mazda Miata NB -98
-Golf GTi Clubsport-S -17
-Honda Jazz -09
-Honda S2000 -05
-Honda CRX VT -90
-Skoda Octavia RS -16
-BMW M3 E30 -87
-Civic VT-R -91
-Civic VT-R -91
-CRX VT-R -90
-Accord 2,2 -94
Greyman
Inlägg: 28
Blev medlem: 29 december 2015, 22:24
Bil: Civic Type R -15
Namn: Rickard Nee
Ort: Täby

Regge skrev:Detta är ingen ny teknik på marknaden. Flera tillverkare håller nu på att lansera detta ute på marknaden.

Tänk på att "tar du bort" en viss typ av ljud, så kan andra ljud framhävas. Så det är inte säkert det blir till det bättre, men detta varierar från bil till bil. Oftast märks det störst skillnad om du monterar detta på framaxeln, då ljudet vandrar upp genom hjulupphängningen och in i kupén.

Men det är en häftig teknik! Och hoppas det kommer gå att kombinera med egenskaper som sportiga däck kräver :)
Conti har väl originalmonterat nåt liknande på RS7:an, svindyra och finns bara i 2 storlekar.
Användarvisningsbild
pasen
Styrelsen
Inlägg: 5384
Blev medlem: 12 mars 2008, 20:37
Bil: Accord -09
Namn: Richard Lindström
Ort: Märsta
Has thanked: 67 times
Been thanked: 151 times

3dBm är en halvering i effekt. Sen om det är samma sak när det gäller ljud och upplevt ljud vetefan.
Ljud mäts väl i dBa, det har jag ingen koll på.
Användarvisningsbild
Regge
Inlägg: 1030
Blev medlem: 13 juni 2004, 17:00
Bil: Honda S2000
Namn: Erik Regnell
Ort: Staffanstorp

Greyman skrev:
Regge skrev:Detta är ingen ny teknik på marknaden. Flera tillverkare håller nu på att lansera detta ute på marknaden.

Tänk på att "tar du bort" en viss typ av ljud, så kan andra ljud framhävas. Så det är inte säkert det blir till det bättre, men detta varierar från bil till bil. Oftast märks det störst skillnad om du monterar detta på framaxeln, då ljudet vandrar upp genom hjulupphängningen och in i kupén.

Men det är en häftig teknik! Och hoppas det kommer gå att kombinera med egenskaper som sportiga däck kräver :)
Conti har väl originalmonterat nåt liknande på RS7:an, svindyra och finns bara i 2 storlekar.
Jepp continental silence.

Michelin har släppt ett däck som heter "aucustic". Ännu finns det enbart till vissa amg mercedes.
Men kommer till nya volvo v/s90, Tesla model S/X etc. Dessa däcken kommer bli avsevärt dyrare än "vanliga" däck. Kanske dubbelt upp.
KÖR:
Honda EP3 -05
Volvo V60 -20


KÖRT innan:
-Mazda Miata NB -98
-Golf GTi Clubsport-S -17
-Honda Jazz -09
-Honda S2000 -05
-Honda CRX VT -90
-Skoda Octavia RS -16
-BMW M3 E30 -87
-Civic VT-R -91
-Civic VT-R -91
-CRX VT-R -90
-Accord 2,2 -94
Skriv svar