Honda Jazz SRS lampa Airbag lyser felkod

Frågor om motor, drivlina, fälgar, däck etc. ställer du här
Loffe
Inlägg: 7
Blev medlem: 4 maj 2017, 18:10
Bil: Honda jazz
Namn: Stefan Karlsson
Ort: Tomelilla

Hej
Jag har blivit ägare till en Honda Jazz 2002 och jag är mycket nöjd med bilen förutom att SrS lampan lyser och den går inte att radera där står (01-4 Förarairbag ventil : kortslutning till plus - permanent) är det någon som har någon aning vad det kan vara jag ringde till lokala Honda men han babblade om att byta ut div.komponenter och göra uteslutningsmetoden med andra ord ingen hjälp.
Användarvisningsbild
Nibbe
Inlägg: 437
Blev medlem: 26 april 2004, 08:38
Bil: EG5, EJ9
Namn: Niklas Walkin
Ort: Stockholm
Has thanked: 10 times

Är airbagen bytt på återkallelse? Kolla på länken nedan om din bil omfattas.
http://www.hondaklubben.com/forum/viewt ... =7&t=73703
Loffe
Inlägg: 7
Blev medlem: 4 maj 2017, 18:10
Bil: Honda jazz
Namn: Stefan Karlsson
Ort: Tomelilla

:D Jag tackar där stod att jag skulle kontakta lokala Honda handlaren så får vi se vad dom har att erbjuda .
Med vänlig hälsning.Stefan
Loffe
Inlägg: 7
Blev medlem: 4 maj 2017, 18:10
Bil: Honda jazz
Namn: Stefan Karlsson
Ort: Tomelilla

Jag ringde Honda idag och dom sa att där var bytt airbag 2015 på den förmodligen passagerarairbagen så förar airbagen är inte på kampanj , är det någon annan som har någon annan idé .

Nibbe jag tackar ändå för tipset ,men med min vanliga tur så skall det inte vara lätt :(
Användarvisningsbild
pasen
Styrelsen
Inlägg: 5384
Blev medlem: 12 mars 2008, 20:37
Bil: Accord -09
Namn: Richard Lindström
Ort: Märsta
Has thanked: 67 times
Been thanked: 151 times

Har du provat lämna batteriet bortkopplat i över en timme? Kan vara värt att testa först. Kommer felkoden tillbaka så gå vidare därifrån.

Glöm inte kolla så du har koden till radion innan bara :)

Hur har du läst ut felkoden?

Sent from my Nexus 6P using Tapatalk
Användarvisningsbild
Asse
Inlägg: 2184
Blev medlem: 25 juli 2004, 18:48
Bil: Civic VTI EK4
Namn: Erik Lindgren
Ort: Karlstad
Has thanked: 1 time
Been thanked: 6 times

Kollat så att kontakten sitter i?
"Isn't it nice when things just work?"

Honda Civic VTI -00
Honda CR-V -13
Användarvisningsbild
fonzeka
Inlägg: 3475
Blev medlem: 25 juli 2004, 04:17
Bil: S2000
Namn: Anders Westlund
Ort: Avesta
Has thanked: 7 times
Been thanked: 55 times

Hur gör du för att radera felkoden?
Koppla loss batteripolen funkar inte så det behöver du inte prova.
Här har du en tråd med instruktioner http://www.hondaklubben.com/forum/viewt ... 12&t=64082
Loffe
Inlägg: 7
Blev medlem: 4 maj 2017, 18:10
Bil: Honda jazz
Namn: Stefan Karlsson
Ort: Tomelilla

Hej.
Jag har själv autocom OBD felkodsläsare och jag fick felkod som jag skrev i tidigare inlägg och jag var på en annan verkstad i går dom hade Bosch felkodsläsare men den fick inte kontakt med bilen så idag var jag hos Honda och dom fick upp samma kod som jag (01-4) fast där stod lite annorlunda ( 1-4 kortslutning till strömförsörjningen i uppblåsningsmekanismen för förarens krockkudde ) men dom viste inte vad det betydde :?: ,
Jag har även tittat på inlägget om att bygla vid säkringsdosan men jag hittar inte kontakten med grö/grön o svart/vit kabel , jag har ordnat ett motstånd 2w 2.2 ohm som jag prövade sätta i kontaktstycke som sätts i airbagens kontaktstycke och då får jag felkoden att kretsen är bryten.
Har rengjort alla kontakter som jag kommer åt men ingen förändring
Jag skall i morgon testa att koppla av batteriet (batteriet är ny bytt precis innan vi köpte den) jag har inte fått något svar av tidigare ägare om srs lampan lös eller inte innan dom bytte batteri , tidigare ägare är 94 år gammal och fick inte köra bil längre lite förvirrad av sig och han har inte kört många mil dom sista åren.

Mvh.Stefan
Loffe
Inlägg: 7
Blev medlem: 4 maj 2017, 18:10
Bil: Honda jazz
Namn: Stefan Karlsson
Ort: Tomelilla

Hej igen
Nu har jag lyckats nolla airbagen med att bygla kontakten vid säkringsdosan men tyvärr felet kvarstår har även testat med en annan airbag till ratten men samma felkod nu undrar jag om någon har varit med om att krocksensorerna som sitter någonstans på rambalkarna fram om dom brukar spöka och om man kan testa dom på något sätt.

Med vänlig hälsning.Stefan
Loffe
Inlägg: 7
Blev medlem: 4 maj 2017, 18:10
Bil: Honda jazz
Namn: Stefan Karlsson
Ort: Tomelilla

Hej.
Nu har jag hittat en sida med hondas egna koder klistrar en länk kanske någon har nytta av
https://honda-tech.com/forums/tech-misc ... t-3111979/

Min felkod är 1-4 och där står så här : 1-4 short circuited To 12 volt power or VSS. Driver's Inflatable Air Bag Module
Översatt : 1-4 kortslutna till 12 volt eller VSS. Förarens uppblåsbara krockkudde modul
Någon som vet vad VSS och krockkudde modul är. :?:
Användarvisningsbild
fonzeka
Inlägg: 3475
Blev medlem: 25 juli 2004, 04:17
Bil: S2000
Namn: Anders Westlund
Ort: Avesta
Has thanked: 7 times
Been thanked: 55 times

VSS bör vara VeichleSpeedSensor, sitter på växellådan nånstans.
Låter som du har skadat kablaget nånstans så det blivit kortslutning, men vart kan nog bli svårt att hitta utan nåt riktigt kretsschema.
Loffe
Inlägg: 7
Blev medlem: 4 maj 2017, 18:10
Bil: Honda jazz
Namn: Stefan Karlsson
Ort: Tomelilla

Jag tackar :D då skall jag under söka detta och HOPPAS att jag hittar något där.
Skriv svar