Blockguard?
-
- Inlägg: 783
- Blev medlem: 9 april 2012, 20:45
- Bil: Civic Ek4 k24 Frankenstein
- Namn: Emil Tingelholm
- Ort: Karlskrona
- Has thanked: 4 times
- Been thanked: 13 times
Hej.
Nån som har erfarenhet av blockguard? Fördelar och nackdelar?
Bygger ny botten nu, en b18c4 med 81.5mm bort och cp-pistons 11:5:1. Vissa av er vet att mitt block inte mådde så bra i bänken när jag mappade så nu blir allting nytt. Och eftersom att det blir nytt så vill jag kolla om en blockguard glr nån nytta? Har läst lite och får lite olika svar. Fanns modeller som ska svetsas i och så fanns de dom vanliga som endast trycks i. Vissa påstår att blocket ska borras efter att blockguarden är monterad medans jänkarna enbart petar i den i blocket. Tar emot all info. Mvh Emil
Nån som har erfarenhet av blockguard? Fördelar och nackdelar?
Bygger ny botten nu, en b18c4 med 81.5mm bort och cp-pistons 11:5:1. Vissa av er vet att mitt block inte mådde så bra i bänken när jag mappade så nu blir allting nytt. Och eftersom att det blir nytt så vill jag kolla om en blockguard glr nån nytta? Har läst lite och får lite olika svar. Fanns modeller som ska svetsas i och så fanns de dom vanliga som endast trycks i. Vissa påstår att blocket ska borras efter att blockguarden är monterad medans jänkarna enbart petar i den i blocket. Tar emot all info. Mvh Emil
Emil Tingelholm
0734421164 - smsa vid frågor
Civic esi - Såld
Civic Ed6 - Såld
Del sol Vti - Såld
Ek4 b16--->b18c -nuvarande
0734421164 - smsa vid frågor
Civic esi - Såld
Civic Ed6 - Såld
Del sol Vti - Såld
Ek4 b16--->b18c -nuvarande
-
- Inlägg: 5303
- Blev medlem: 28 juli 2004, 15:49
- Bil: TEN second car!
- Namn: Malkolm Roth
- Ort: Västerås
- Has thanked: 31 times
- Been thanked: 23 times
Jag har inte provat, men det jag har lärt mig är att OM man tänkt använda så är det montering innan borrning som gäller. Det har 2 motorfirmor samt andra sagt. Jag tycker att du kan testa om du e sugen!
-
- Inlägg: 783
- Blev medlem: 9 april 2012, 20:45
- Bil: Civic Ek4 k24 Frankenstein
- Namn: Emil Tingelholm
- Ort: Karlskrona
- Has thanked: 4 times
- Been thanked: 13 times
Malkolm skrev:Jag har inte provat, men det jag har lärt mig är att OM man tänkt använda så är det montering innan borrning som gäller. Det har 2 motorfirmor samt andra sagt. Jag tycker att du kan testa om du e sugen!
Ja de känns rätt rimligt. Enligt hondatech verkar blockguard ställa till med värmebekymmer med då den blockerar vattenkanalerna...det råder verklugen delade åsikter så därav att jag frågar här.
Emil Tingelholm
0734421164 - smsa vid frågor
Civic esi - Såld
Civic Ed6 - Såld
Del sol Vti - Såld
Ek4 b16--->b18c -nuvarande
0734421164 - smsa vid frågor
Civic esi - Såld
Civic Ed6 - Såld
Del sol Vti - Såld
Ek4 b16--->b18c -nuvarande
- antonjr
- Inlägg: 336
- Blev medlem: 9 maj 2011, 21:06
- Bil: Honda civic eg6 -92
- Namn: Anton Jakobsson
- Ort: Tibro
- Been thanked: 3 times
Anledningen till en blockguard är ju att hålla fodrena på plats så dom ej flyttar sig och även att göra det starkare så att fodret tål mer cylindertryck utan att spricka. Problemet med blockguards är att jag nog läst om fler som spräckt sina foder med än utan och det är nog för att toleranserna är för dåliga, däremot kan du kolla på cylindersupportsystem det är som en blockguard men dom bearbetar blocket efter den och det funkar väldigt bra, så kan du få en firma att göra likadant som dom gör så är det helt klart bättre än inget.
Men Kör du ingen stroker eller varvar 10tusen+ så behöver du nog inte va orolig
Men Kör du ingen stroker eller varvar 10tusen+ så behöver du nog inte va orolig
Honda crx vt -90/ b16 Jrsc 9psi, Såld
Honda civic vti -92/ b16 Turbo 450whp+ 1.85bar på oem foder
Honda civic vti -92/ b16 Turbo 450whp+ 1.85bar på oem foder
-
- Inlägg: 783
- Blev medlem: 9 april 2012, 20:45
- Bil: Civic Ek4 k24 Frankenstein
- Namn: Emil Tingelholm
- Ort: Karlskrona
- Has thanked: 4 times
- Been thanked: 13 times
antonjr skrev:Anledningen till en blockguard är ju att hålla fodrena på plats så dom ej flyttar sig och även att göra det starkare så att fodret tål mer cylindertryck utan att spricka. Problemet med blockguards är att jag nog läst om fler som spräckt sina foder med än utan och det är nog för att toleranserna är för dåliga, däremot kan du kolla på cylindersupportsystem det är som en blockguard men dom bearbetar blocket efter den och det funkar väldigt bra, så kan du få en firma att göra likadant som dom gör så är det helt klart bättre än inget.
Men Kör du ingen stroker eller varvar 10tusen+ så behöver du nog inte va orolig
La ner planerna på blockguard endå. Dom som åker höga effektuttag påstod att blockguarden inte gör nån nytta så högt upp i blocket då kolvarna är i tdc där. Många som även haft problem med värme då den stryper vattenflödet..ja tankarna är många, men nu är blocket oavsett på borrning så de kvittar. Kan dock låta tråden ligga om nån annan vill flika in med info lr nått
Emil Tingelholm
0734421164 - smsa vid frågor
Civic esi - Såld
Civic Ed6 - Såld
Del sol Vti - Såld
Ek4 b16--->b18c -nuvarande
0734421164 - smsa vid frågor
Civic esi - Såld
Civic Ed6 - Såld
Del sol Vti - Såld
Ek4 b16--->b18c -nuvarande