Oljeproblem b16 turbo

Frågor om motor, drivlina, fälgar, däck etc. ställer du här
R-crx
Inlägg: 18
Blev medlem: 25 augusti 2013, 09:23
Bil: Honda crx vtec-91
Namn: Rickard Bolander
Ort: Svenljuga

Hej hoppas att någon här kan hjälpa mig med ett ?

Jag har turbokonverterat en Civic eg9 och vid första provkörningen så tappar motorn oljetryck så jag tvärbromsar och stänger av den. Kollar då oljenivån och stickan är torr!! Letar efter tecken på läckage men hittar ingenting. Så jag ringer efter olja och kör lugnt hem och ställer den i garaget. Dagen efter så går jag ner för att kolla efter tecken på läckage. Men allt är torrt och fint. Kollar oljenivån igen och då är motorn helt full av olja! Alltså inget läckage. Så då kommer min fråga vart samlades all olja eftersom tråget och stickan var torr vid provkörningen. Kan tillägga jag provade en gång till med samma resultat. Demonterade då alla turborelarerade delar och provkörde. Då finns inga som helst problem oavsett hur hårt man kör
Körde med magnatec 5w30 olja så den var ju ändå rätt tunn
Kom gärna med tankar om detta, oavsett vad det är. För jag har aldrig hört/läst eller varit med om detta innan

Snabb Spec på motorn
B16a2
garrett gt3071r
Spearco intercooler
Dump Tial Q 50mm
Wastegate Tail mvs 38mm
Hondata s300
öppen vevhus ventilation
olja tagen med t-kors vid oljetrycksgivaren
Kan inte skriva mer utförligt för har inte gjort så mycket mer än så vad gäller delar

Motorn har jag inte öppnat själv utan köptes med Eagle stakar Wiseco kolvar arp acl

mvh Rickard
Kompressorbengt
Inlägg: 59
Blev medlem: 20 oktober 2014, 12:41
Bil: Aerodeck & GSXR
Namn: Sebastian W
Ort: Stockholm
Has thanked: 2 times

R-crx skrev:Hej hoppas att någon här kan hjälpa mig med ett ?

Jag har turbokonverterat en Civic eg9 och vid första provkörningen så tappar motorn oljetryck så jag tvärbromsar och stänger av den. Kollar då oljenivån och stickan är torr!! Letar efter tecken på läckage men hittar ingenting. Så jag ringer efter olja och kör lugnt hem och ställer den i garaget. Dagen efter så går jag ner för att kolla efter tecken på läckage. Men allt är torrt och fint. Kollar oljenivån igen och då är motorn helt full av olja! Alltså inget läckage. Så då kommer min fråga vart samlades all olja eftersom tråget och stickan var torr vid provkörningen. Kan tillägga jag provade en gång till med samma resultat. Demonterade då alla turborelarerade delar och provkörde. Då finns inga som helst problem oavsett hur hårt man kör
Körde med magnatec 5w30 olja så den var ju ändå rätt tunn
Kom gärna med tankar om detta, oavsett vad det är. För jag har aldrig hört/läst eller varit med om detta innan

Snabb Spec på motorn
B16a2
garrett gt3071r
Spearco intercooler
Dump Tial Q 50mm
Wastegate Tail mvs 38mm
Hondata s300
öppen vevhus ventilation
olja tagen med t-kors vid oljetrycksgivaren
Kan inte skriva mer utförligt för har inte gjort så mycket mer än så vad gäller delar

Motorn har jag inte öppnat själv utan köptes med Eagle stakar Wiseco kolvar arp acl

mvh Rickard
Om jag får dra en snabb gissning så slukar oljeslangarna till turbon, samt turbon en del olja. Kan ju även vara olja till eventuell oljekylare som rinner tillbaka till tråget när motorn har stått en stund. Det skulle även förklara behovet för påfyllnad av olja efter en första start, för dessa ovannämnda system var antagligen inte oljefyllda vid uppstarten, eller hur?
Användarvisningsbild
Fixxe
Moderator Gold
Inlägg: 5576
Blev medlem: 27 juli 2004, 19:17
Bil: Civic/Subaru
Namn: Fredrik Heijel
Ort: Halmstad
Has thanked: 60 times
Been thanked: 84 times

bara för att klargöra.
Dagen efter, va oljan på "rätt" nivå? Alltså samma som när du fyllt på lite igen.
Eller va det långt över max?

Hur har du dragit vevhusandningen?
Fredrik Heijel | 0702 - 986 355 | Fixxe Engineering AB

Civic FK8 -19 #tjänstebilen
Subaru Outback Summit 2,0D -17
Speaking without thinking, is like shooting without aiming
R-crx
Inlägg: 18
Blev medlem: 25 augusti 2013, 09:23
Bil: Honda crx vtec-91
Namn: Rickard Bolander
Ort: Svenljuga

Fixxe skrev:bara för att klargöra.
Dagen efter, va oljan på "rätt" nivå? Alltså samma som när du fyllt på lite igen.
Eller va det långt över max?

Hur har du dragit vevhusandningen?
För att göra mig lite mer tydligt så fanns det ingen olja på stickan när jag fyllde på. Då hade bilen stått avstängd uppskattningsvis 15 min. Fyllde på tills det såg bra ut. Fyllde på ca 1,5-2 liter olja. Dagen därpå fanns det för mycket olja i motorn ( den mängd jag fyllde på). Och då undrar jag hur/varför oljan inte tog sig ner till tråget på den tiden jag stog still, tills oljan kom.
Jag har öppen vevhusventilation tagit från dom 2 m28 på baksidan av blocket
Användarvisningsbild
Fixxe
Moderator Gold
Inlägg: 5576
Blev medlem: 27 juli 2004, 19:17
Bil: Civic/Subaru
Namn: Fredrik Heijel
Ort: Halmstad
Has thanked: 60 times
Been thanked: 84 times

Kan va vevhusandningen som ställer till det då.
Bild på hur du dragit det?
Fredrik Heijel | 0702 - 986 355 | Fixxe Engineering AB

Civic FK8 -19 #tjänstebilen
Subaru Outback Summit 2,0D -17
Speaking without thinking, is like shooting without aiming
R-crx
Inlägg: 18
Blev medlem: 25 augusti 2013, 09:23
Bil: Honda crx vtec-91
Namn: Rickard Bolander
Ort: Svenljuga

Ja en bild kan jag ordna. Men enkelt förklarat så är det dessa m28-10an till en catchtank. Lyssnar på det du säger och testar original vevhus vent. Använder detta för det var så den köptes. Då förgående ägare körde på detta vis (oxå överladd) så har jag inte gjort något annat. Bara bytt slangar och tillverkat en ventilerad tank.
Men jag blev väldigt nyfiken, vill du vidareutveckla din tanke med vevhus ventilationen och vad du misstänker kan orsaka problemet? Mvh
Användarvisningsbild
Fixxe
Moderator Gold
Inlägg: 5576
Blev medlem: 27 juli 2004, 19:17
Bil: Civic/Subaru
Namn: Fredrik Heijel
Ort: Halmstad
Has thanked: 60 times
Been thanked: 84 times

http://hondaklubben.com/forum/viewtopic ... 12&t=75255

där är lite tips.

Nej nej, original är på tok för trång för överladdad motor!
Fredrik Heijel | 0702 - 986 355 | Fixxe Engineering AB

Civic FK8 -19 #tjänstebilen
Subaru Outback Summit 2,0D -17
Speaking without thinking, is like shooting without aiming
Användarvisningsbild
EMP
Inlägg: 1000
Blev medlem: 21 juni 2011, 18:27
Bil: Honda
Namn: Gustav eBay Karlsson
Ort: Ulricehamn

Ple016?
Nu.
¤S2000! -04
¤Accord Executive K24 -04

Då.
#Civic VTI EG9 Turbo -92
#Civic VTI MC2 Brukkuk -98
#Civic VTI MB6 B20VTEC 2 b! -98
#Civic Type R EP3 -05
0706855663
Skriv svar