Fråga & Svar om Lexan rutor - SBP
Jonas frågade:
"Jag ska byta ut alla mina rutor på bilen utom framrutan den sitter kvar som den är.
Jag tänkte sätta dit 3mm Lexan rutor runt om dvs 5st rutor.
Vad säger SBP om det?
/ Jonas SUNDSVALL"
Bilprovningen svarade:
Hej.
Att göra en sådan förändring kräver en registreringsbesiktning.Ruta av plast i bil av 1992 eller senare års modell skall vara typgodkänd enligt direktiv 92/22/EEG eller ECE-reglemente 43 eller vara av material som inte ger skarpa spetsar vid krossning att rutorna uppfyller de ställda kraven kan man vid besiktningen kräva ett intyg på.Rutorna skall också uppfylla genomsiktskraven för rutor och då för siktrutorna som är vindruta och främre sidorutor ljusgenomsläppligheten skall vara för vindruta 75% och för sidorutorna 70%.
M.V.H. Tom.
"Jag ska byta ut alla mina rutor på bilen utom framrutan den sitter kvar som den är.
Jag tänkte sätta dit 3mm Lexan rutor runt om dvs 5st rutor.
Vad säger SBP om det?
/ Jonas SUNDSVALL"
Bilprovningen svarade:
Hej.
Att göra en sådan förändring kräver en registreringsbesiktning.Ruta av plast i bil av 1992 eller senare års modell skall vara typgodkänd enligt direktiv 92/22/EEG eller ECE-reglemente 43 eller vara av material som inte ger skarpa spetsar vid krossning att rutorna uppfyller de ställda kraven kan man vid besiktningen kräva ett intyg på.Rutorna skall också uppfylla genomsiktskraven för rutor och då för siktrutorna som är vindruta och främre sidorutor ljusgenomsläppligheten skall vara för vindruta 75% och för sidorutorna 70%.
M.V.H. Tom.
[i]<span style='color:black'>Jonas Eriksson</span>[/i] Medlem #<span style='font-size:14pt;line-height:100%'><span style='color:red'>1416</span></span>
<span style='color:black'>fast</span><span style='font-size:13pt;line-height:100%'><span style='color:red'>R</span></span><span style='color:black'>cars</span><span style='color:white'>Hybrid Civic-94</span>
<span style='color:black'>fast</span><span style='font-size:13pt;line-height:100%'><span style='color:red'>R</span></span><span style='color:black'>cars</span><span style='color:white'>Hybrid Civic-94</span>
-
moggesthlm
- Been thanked: 6 times
asså lugnt att ha det på en civic 89a? [img]http://www.hondaklubben.com/forum/style ... /smile.gif[/img]
//Morgan Blom, Stockholm
Kör:
Honda Civic 1.5 Sedan -88
Honda Civic 1.6i 16v K20 swap -89
Honda Legend 3.5 -97
Honda Integra Type - R -99
Honda Accord V6 Hybrid - 07
Honda Civic Tourer -14
Kör:
Honda Civic 1.5 Sedan -88
Honda Civic 1.6i 16v K20 swap -89
Honda Legend 3.5 -97