Mäta laddningen med en multimeter?

Frågor om motor, drivlina, fälgar, däck etc. ställer du här
mikethebikenr1

Ska mäta laddningen på min bil med en multimeter. Vad ska man vrida vredet på DCV, ACV, DCA OHM, A? Var mäter man? Är det direkt på batteriet med polerna på eller med +polen & +kabeln?
mikael svensson
Användarvisningsbild
Asse
Bil: Civic VTI EK4
Namn: Erik Lindgren
Has thanked: 1 time
Been thanked: 6 times

DCV(likström) på multimetern, sen plus och minus på batteriet funkar. Ska väl visa runt 14Volt om det laddar som det ska.
"Isn't it nice when things just work?"

Honda Civic VTI -00
Honda CR-V -13
rallyhonda

Helt rätt, DCV. Men det du mäter är likspänning... Om du ska mäta strömmen (DCA) blir det annorlunda... <!--emo&:whistling:-->[img]style_emoticons/<#EMO_DIR#>/whistling.gif[/img]<!--endemo-->
Henrik Hedström, Sundsvall
mikethebikenr1

Hej Å tack för svaren. Jag provade just men fick ett konstigt värde 22,3 när jag vridit mätaren på 200 DCV. Kan väll ändå inte ladda 22,3volt va?
mikael svensson
Dalle

Lite väl häftigt, säker på att multimetern är ok? Har den inget läge typ 20 DCV istället?
Mät både när motorn är avstängd och igång, ska va typ 12V & 13-14V...
<span style='font-size:9pt;line-height:100%'><span style='font-family:Optima'>[b] <span style='color:blue'>

--- Martin Dalberg ---
------ Markaryd ------
</span> <span style='color:red'>
Nissan Skyline R33 GTS-25T</span><span style='color:black'>
CRX DOHC -89 (Såld!)
Volvo 740 GL -86 Vinterpulka
</span>[/b]
[b]<span style='font-size:10pt;line-height:100%'><span style='color:Red'></span><span style='color:Green'></span> <span style='color:Black'></span>[/b]</span></span>
[b]<span style='font-size:8pt;line-height:100%'>
<a href='http://www.mozilla.org/products/firefox/' target='_blank'>Fuck Micro$oft IE. Take back the web with Firefox.</a>

<a href='http://www.garaget.org/mypage/?user=20748' target='_blank'>Garaget.org</a></span>

</span>[/b]
Användarvisningsbild
xzbatt

om laddningsregulatorn är pajj kanske man kan få spänningspikar av den kalibern, men jag ska låta det vara osagt. jag är väldigt osäker:D
Kan en bil någonsin bli perfekt?
Kristian

låter väldigt högt... men är de avbrott i batteriet så kan man få skitskumma spänningar pga att generatorn inte har någon referens spänning å reglera mot.. därför ska man alltid ha ett batteri i bilen
Kristian, Hondalös.
Skriv svar